دریفت، رقص خودروها در جاده

 

دریفت، رقص خودروها در جاده

 
آموختن دريفت يك كار ساده نيست. دريفت يكي از شكلهاي رانندگي است كه در اکثر رشته هاي اتومبيلراني از قبيل race ، rally و Off road و ... ميتوانيد آنرا ببينيد.
 
تصوير كلي و مفهوم دريفت اين است :
 
درك اينكه اتومبيل چه رفتاري دارد و واداشتن اتومبيل به رفتاري كه دقيقا خواسته شما است.
 
در بسياري از كشور ها دريفت به صورت يك رشته اتومبيل راني در آمده است و رانندگان علاقه مند تحت تعليم افراد مجرب قرار ميگيرند و در پيستهاي مجهز و طراحي شده براي دريفت مسابقات دريفت انجام ميگيرد ٫ همچنين بسياري از مدارس اتومبيل راني آموزش دريفت نيز دارند و در اين مدارس نيز ابتدا رانندگان را از خطرات و احتمال حادثه در دريفت آگاه ميكنند و سپس بعد از گذراندن مراحل اوليه و كسب آمادگي ،تكنيكهاي دريفت را به رانندگان آموزش داده و شروع به تمرين ميكنند.
 
دریفت، رقص خودروها در جاده
 
 
به طور كلي 2 تكنيك اصلي براي دريفت وجود دارد.
 
تكنيكي كه مبناي انجام آن كلاج است (clutching technique) و اين روش در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب (rear-wheel drive) كاربرد دارد.
 
clutching technique  را اينگونه ميتوان توصيف كرد:
 
در حال رسيدن به پيچ معمولا اتومبيل را در دنده 2 قرار ميدهند (و يا اگر اتومبيل در دنده بالاتري باشد 1 يا 2 دنده معكوس ميدهند) سپس دور موتور را درمحدوده 4000 تا 7000 ( بسته به اتومبيل) نگه ميدارند و با همين دور موتور ٫ اتومبيل را به شدت به داخل پيچ رانده و پدال كلاج را بصورت ناگهاني فشار داده و رها ميكنند كه اينكار باعث مي شود چرخهاي عقب دچار هرز گردي شده و چسبندگي خود را از دست بدهند.
 
براي ادامه دريفت در طول پيچ و يا پيچهاي بعدي بايد همچنان پدال گاز را فشار داد و گاز را تنظيم كرد ( بازي كردن با پدال گاز) و براي جلوگيري از spin شدن اتومبيل را با فرمان كنترل كرد ( بازي كردن با فرمان) . وقتي اتومبيل در اين حالت كنترل شد و راننده توانست كنترل اتومبيل را در دست داشته باشد ميتواند با يك حركت متناسب و كنترل روان فرمان ٫ مسير را تغيير دهد و پيچ بعدي را نيز با دريفت طي كند. در اينجا اگر سرعت كم باشد دريفت كوتاهتر خواهد بود و چون چرخها چسبندگي خود را دوباره كسب خواهند كرد ادامه حركت ميسر نخواهد بود.
 
hand-brake technique 
 
چون در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (front-wheel drive) بدين روش نمي توان چرخهاي عقب را به هرزگردي و از دست دادن چسبندگي واداشت ، بايد از تكنيك اصلي دوم براي دريفت استفاده كرد كه تكنيك ترمز دستي است (hand-brake technique).
 
اين در حالي است كه در اتومبيل ديفرانسيل عقب با clutching techniqueاز قدرت و گشتاور اتومبيل براي انجام دريفتهاي متمادي استفاده ميشود و در hand brake technique آزادي عمل كمتر است.
در hand brake technique در حال رسيدن به پيچ ترمز دستي كشيده ميشود تا لاستيكها ناگهان چسبندگي خود را از دست بدهند. در اين روش گشتاور تاثير زيادي ندارد و تداوم حركت ( تداوم عدم چسبندگي) بسيار سخت تر است و طي كردن چند پيچ به شكل دريفت با روش hand brake technique بسيار دشوار است. با اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب ميتوان دريفتهاي طولاني انجام داد.
 
ولي در كل با انجام دريفت با يك اتومبيل ديفرانسيل جلو و يا ديفرانسيل عقب شما ميتوانيد مهارت رانندگي خود را به نمايش بگذاريد و آنها را افزايش دهيد و همچنين از انجام دريفت لذت ببريد.
 
تا اين قسمت توضيحاتي ارائه شد و شما با دريفت يك آشنايي كلي پيدا كرديد و مطمئنم اكنون در حال تجزيه و تحليل مطالب بالا هستيد و متوجه شده ايد كه دريفت را فقط بايد در پيست انجام داد و براي دريفت كردن بايد علاوه بر اينكه راننده مهارت بسيار بالايي داشته باشد به اتومبيلي با كنترل مناسب و همچنين ايمن نياز است، چرا كه همه عوامل خطر موجود هستند : سرعت بالا ٫ بر هم زدن تعادل اتومبيل و عدم چسبندگي لاستيكها به عمد ،فشار زياد به موتور ، گيرباكس ، كلاج ، ترمزها و همچينين چرخها، تعليق ، ديفرانسل ، اكسل و كلا تك تك قطعات اتومبيل.
 
پس نتيجه منطقي اين است : دريفت فقط بايد در پيست و با اتومبيلي مناسب و مجهز از لحاظ قطعات تيونينگ و تجهيزات ايمني انجام شود.
 
توجه داشته باشيد كه اتومبيل شما بهتر است Rollbar داشته باشد و اگر ميخواهيد تمرين دريفت كنيد و كاملا دريفت را بياموزيد حتما بايد Roll bar نصب كنيد تا در صورت چپ شدن اتومبيل به شما صدمه وارد نشود  حتمن در اتومبيل خود كپسول آتش خاموش كن داشته باشيد و در هنگام دريفت حتما كلاه ايمني بر سر داشته باشيد. استفاده از كفشهاي رانندگي  صندلي و كمربند مخصوص Race  نيز به طور كلي براي رانندگي در پيست و بخصوص براي دريفت بسيار مفيد و لازم است. بدين ترتيب ميتوانيد با خيالي آسوده و حداكثر ايمني در پيست دريفت كنيد.
 
توجه داشته باشيد كه مساله تنها با هندلينگ و تامين ايمني راننده ختم نميشود و اتومبيل شما از لحاظ فني نيز بايد توان دريفت و تحمل فشار دريفت را داشته باشد. مانند استفاده از صفحه كلاج ريسي  تقويت شفتها و پلوس و تقويت اجزاي موتور تا اتومبيل شما در اثر دريفت دچار مشكل فني نشود. تقويت ترمزها و حداقل استفاده از لنت ترمزهاي ريسي بسيار مفيد است.
 
همچنين اتومبيل دريفت بايد گشتاور و قدرت موتور مناسبي داشته باشد تا بتوان به خوبي دريفت كرد  بخصوص در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب كه براي دريفت نياز به گشتاور بيشتر است.
 
 
دریفت، رقص خودروها در جاده
 
اصطلاحات دريف
 
Chicane 
 
يك پيچ S شكل چپ و راست ٫ نسبتا سريع كه معمولا قبل از مسير مستقيم و گاهي در انتهاي آن تعبيه ميشود تا رانندگان مجبور به كاهش سرعت شوند.
 
Choku-Dori 
 
يك اصطلاح آمريكايي.دريفتي كه در مسير مستقيم انجام ميشود و به نامهاي تكنيك Swaying Drift و Manji نيز ناميده ميشود و در حقيقت يك sliding drift طولاني در منطقه ترمز (braking zone) است.
 
Countersteer 
 
استفاده از فرمان براي ايجاد تعادل و ادامه حالت oversteer.وقتي اتومبيل شروع به oversteer ميكند فرمان در جهت مخالف پيچ چرخانده ميشود. ( فرمان عكس)
 
D1 
 
يا D1 Grand Prix مسابقه حرفه اي دريفت ژاپن All Japan Professionaldrifting competittion كه در نقاط بسياري از ژاپن انجام مي گيرد و داور مسابقات Keiichi Tsuchiya است. و از سال 2003 و يا 2002 وارد آمريكا نيز شد.
 
Donut
 
يك حركت نمايشي . چرخاندن چرخهاي عقب حول چرخهاي جلو ٫ به صورت متناوب و معمولا بصورت در جا ٫ ميتوان اتومبيل را آنقدر چرخاند تا لاستيكها بسوزند و تبديل به پودر و دود شوند.
 
Drift 
 
سر دادن اتومبيل با پهلو ٫ در نتيجه يك حالت oversteer و در حالتي فراتر از محدوده ليميتهاي اتومبيل و چسبندگي لاستيكها.
 
Drift King
 
سلطان دريفت يا آقاي دريفت. راننده ژاپني Keiichi Tsuchiya و يك افسانه زنده ٫ افراد ديگري نيز اين ادعا را دارند ولي بدون شك اين راننده سلطان دريفت است.
 
Drift Run 
 
به اتومبيلهاي مخصوص دريفت گفته ميشود.
 
 hand braking / side braking 
 
استفاده از ترمز دستي براي انجام دريفت. چون ترمز دستي چرخهاي عقب را قفل ميكند براي انجام دريفت وسيله مناسبي است.
 
Exhibition Drift 
 
هنگام دريفت هدف حداقل كاهش سرعت با حداكثر oversteer است.در مسابقات دريفت زمان و سرعت ملاك امتياز دهي نيست و راننده اي موفق تر است كه دريفتي تمام و كمال را با سرعت مناسبي انجام دهد و در هنگام دريفت حداقل كاهش سرعت را داشته باشد. در دريفتهاي نمايشي روشي به نام one hand drifting ( دريفت با يك دست) وجود دارد كه راننده سعي ميكند در هنگام دريفت در اتومبيل را باز كند و يا دست خود را از اتومبيل بيرون آورد 
 
GTS 
 
Grand Touring Sport و يا عبارتي مشابه . نام كد معمول بسياري از اتومبيلهاي اسپورتي ٫ ولي در دنياي دريفت معمولا منظور 1984-1987 Toyota CorollaGTS است ( اتومبيل ديفرانسيل عقب ٫ مجهز به LSD و موتور DOHC 4-AGE)
 
Heel-Toe Shifting 
 
يكي از تكنيكهاي دريفت كه هنگام كلاج گرفتن با پاي چپ ٫ با پنچه پاي راست ترمز و با پاشنه پاي راست گاز ميدهند تا دور موتور قبل از دنده معكوس دادن بالا برود. ( اين كار سبب ميشود به نرمي دنده معكوس داده شود و اتومبيل دچار ضربه و تكان نشود)
 
Limited Slip Differential 
 
اين نوع ديفرانسيل قدرت را به چرخي منتقل ميكند كه بيشترين چسبندگي را دارد.( امكان ميدهد چرخهاي متحرك به صورت همزمان قفل شوند و يا هرزگزدي كنند)
 
Off-Camber 
 
شيب پيچ از خارج به داخل
 
Oversteer 
 
سر خوردن قسمت عقب اتومبيل. چرخيدن عقب اتومبيل در هنگام پيچيدن.با نگه داشتن اتومبيل در لبه مرز اسپين شدن و Oversteer بيش از حد ، دريفت به زيبايي انجام ميشود
 
Powerslide
 
اصطلاح آمريكايي دريفت. استفاده مفرط از قدرت اتومبيل براي كاهش چسبندگي لاستيكها و انجام دريفت.
 
Understeer
 
عدم چسبندگي لاستيكها جلو ٫ به علت سرعت بيش از حد نسبت به زاويه پيچ كه سبب سر خوردن اتومبيل به خارج پيچ ميشود.( اقدام به طي كردن پيچ با سرعتي بيش از حد و بگونه اي كه نتوان اتومبيل را كنترل كرد ٫ اصلا خوب و لذت بخش نيست)
 
U-Turn 
 
يك پيچ تيز 180 درجه اي به شكل U كه معمولا در انتهاي 400 متر قرار ميگيرد
 
براي انجام اين تكنيكها يك راننده بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟
 
حساس نسبت به هر آنچه به چسبندگي لاستيكها و رفتار اتومبيل مربوط ميشود ، سريع و در عين حال با عملكرد روان ، آگاه ،كاملا مسلط و آگاه بر اتومبيل ، كاملا رفتارهاي اتومبيل و نحوه واكنش اتومبيل به فرامين مختلف را درك كرده باشد و در هر لحظه و در هر حالتي بداند اتومبيل چه رفتاري انجام خواهد داد و بتواند اتومبيل را به نحوي دلخواه و مطلوب هدايت كند و .... كه همه اينها از خصوصيات رانندگان ماهر ، حرفه اي و ورزيده است.
 
تصور كنيد به روش مثلا faint و يا Swaying شروع به دريفت كرده ايد و اتومبيل به شدن در حال دريفت با پهلو است و در لحظه اوج دريفت در حالي كه اتومبيل كاملا با پهلو در حال سر خوردن است و فرمان را به صورت معكوس تا حد ممكن چرخانده ايد ،اتومبيل رفته رفته از ميزان دلخواه شما بيشتر Oversteer شد و احساس كرديد اتومبيل به سوي Spin ميرود چه كاري انجام ميدهيد؟
 
كنترل پدال گاز و بازي كردن با فرمان نكته بسيار مهمي است و در هنگام دريفت هدايت اتومبيل تنها با فرمان صورت نميگيرد ، هر يك از 4 لاستيك همانند فرمان در كنترل اتومبيل نقش دارند و بايد بدانيد هنگامي كه در حال دريفت هستيد يعني اتومبيل شما فراتر از ليميتهاي چسبندگي لاستيكهاست ، نسبت به برخي از فرامين شما بسيار حساس ميشود و به برخي فرامين اتومبيل واكنشي فراتر از انتظار نشان ميدهد و به برخي از فرامين واكنشي در حد انتظار شما نخواهد داشت.
 
 
شما بايد كاملا رفتار و ليميتهاي اتوملبيل خود را بشناسيد و حالت تعادل در Slide و drift را به نحو مطلوبي ايجاد كنيد.به همين دليل اگر تقسيم وزن اتومبيل در جلو و عقب مساوي و يا در حالتي تقريبا مساوي باشد كار شما راحتتر و بهتر صورت خواهد گرفت. ايجاد حالت neutral balance هم از لحاظ ساختاري اتومبيل و هم از لحاظ رانندگي مهم است.
 
در پست های بعدی به انواع تکنیک های دریفت خواهیم پرداخت. 
 
 
 
 

source

ajcar.blogfa.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دریف , مسابقه اتومبیل رانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسماعیل : منم همینطور مثل شما هستم هرچی هم زنگ میزنی نمایندگی اصلا هیچی پس بگو شما چکاره این بخدا اطلاعت اینجا بیشتره
شاهین cvt : بازم معرفت شما. ممنون
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : سلام. دوستان استرس نداشته باشید. ایران خودرو خیلی تارا تولید کرده. واقعیت اینه که من زمان ثبت نام با بدبختی پول جور کردم و ثبت نام کردم، بعدش بابت بدهی، مجبور شدم هرچی میشد رو بفروشم بدهیش رو بدم، یهو پول اضافه اومد(البته دیگه هیچی سرمایه ندارم). خواستم تارا دستی رو که هنوز فاکتور نشده ، تبدیل به اتوماتیک کنم برای وضع پاهام، پیگیری کردم. گفتن باید کمبود باشه یا خط تولید این ماشین که میخوای عوض کنی مشکل داشته باشه. ایران خودرو که پیگیر بودم تا اسم تارا میومد، میگفتن اینقدر تولید کرده که عمرا تغییر نمیخوره. دوتا داستان داره که تاخیر افتاده، یکی سر این سنسور SBR هست که اضافه کردن. یکی هم رنگ. سفید و مشکی رو راحتتر میدن. اما یهو درخواست تیتانیوم خیلی زیاد شد، من خودم رنگ انتخاب کردم، رفتم نمایندگی گفت چرا تیتانیوم نزدی؟ الان برای من دستی هست، تاخیر خورده، روزی حدود ۷۴۰ تومن داره جریمه شارژ میشه. امیدی به اینکه بشه از ایرانخودرو جریمه گرفت ندارم اما بهرحال توی صفحه داره نشون میده فقط خواستم بگم استرس نگیرید. تارا ماشینی نیست که نداشته باشه یا مشکل تولید داشته باشه. میاد انشاالله.
محسن : من مهر 1402 مبلغ 290 میلیون تومن یرای شاهین اتومات cvtواریز کردم. اما شهریور 1404 پیامک آمد که شاهین gl دنده ای را میتونم اختیاری جایگزین شاهین اتومات کنم. من اتومات میخوام ولی اگر دنده ای را نپذیرند ممکنه که گران بشه از طرف دیگه اختلاف قیمت دنده ای کارخانه بو بازار بیشتر از اتومات است. یعنی سود gl دنده ای حدود 120 میلیون تومن بیشتر از اتومات است.
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
151 : شماره پذیرش
مائده : تایید آدرس سخا منظورتونه؟
حمید شهریورواریزی 21تیر : آره به خدا رنگ مشکی 21تیر واریزی آخرم بود الآنم پلاک شدم تحویل پرونده به شرکت 22بود .خیلی ها فاکتور شدن .شما هم میشی .نمیدونی هر چی ماشین دارن دارن میدن بیرون عجیب شده
حمید شهریورواریزی 21تیر : ببین بستگی به اون نمایندگی داره عوضی باشه یا نه .یک موقعی صفحه کلاجت به مشکل بخوره میان میبینن کفپوش داری گارانتی موتور باطل میکنم.یک موقعی صحبتش بود که دیگه باطل نمیشه ولی نمی دونم تایید شد یا نه.
اطلس دی : از دوستان کسی هست که اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه و خرداد از چه تاریخی شروع میشه لطفا لطفا لطفا هز کی میدونه جواب بده
اطلس12 : انشالله زودتر خلاص شیم منم هر کی میبینم تکمیل وجه اردیبهشت هست میگه جی ال
اطلس بهمن کرمان : سلام امروز تماس گرفتم گفتن اطلس جی تکمیل وجه اردیبهشت نداره خرداد و تیر و مرداد تکمیل برا اطلس جی هستن احتمالا اردیبهشت جی ال هستن انشالا اسفند تموم شه که سریع ما ه های دیگه فاکتور بشه واقعا خسته شدیم لعنت به سایپا
آینازپنج دنده : من حاضرم تبدیل بیاد دوماه دیگه بدن
حسین : دارن 12خرداد رافاکتور میکنن ولی من تکمیل وجهم 12است فاکتورنشده
سورن 1404 مهیار : قیمت خودروها داره میره بالا هر کی لازمش زوتر بخره