با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

 

با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

ترافیک، گریبان‌ بیشتر کلان‌شهر‌های ایران را گرفته است، من کارشناس‌ترافیک نیستم و نمی‌توانم راجع به دلایل به‌وجودآمدن ترافیک سرِ شما را درد بیاورم. ولی می‌خواهم بگویم این موجود بی‌شاخ‌ودم در کشورهایی که قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر رعایت می‌شود، آن‌چنان هم حوصله سربَر و خطرناک نیست و نهایتاً وقت شما را می‌بلعد که آن‌ را هم با مدیریت زمان می‌توان تا حدودی حل کرد. ولی اینجا منافع شخصی بیشتر از منافع گروهی اهمیت دارد، به همین دلیل هر راکبی ساز خودش را می‌زند و خودش را می‌کُشد تا به هر قیمت ممکن در اولین سوراخ و سنبه‌ی خالی بچپد! در چنین شرایطی، شلم و شوربایی به‌پا می‌شود؛ اما شما سعی دارید تا حد امکان درست رانندگی کنید، ولی ناگهان سروکله‌ی یک راننده‌ی روان‌پریش پیدا می‌شود! من اقداماتی را که در مواجهه با این رانندگان انجام می‌دهم، می‌نویسم؛ اما علاقه‌مندم با راه‌کارهای شما هم در این زمینه آشنا شوم. پس لطفاً کامنت بگذارید تا من و خوانندگان هم از آنها استفاده کنیم.

قبلاً در پرونده‌ای بعضی از دلایل عجول بودنمان در پشت فرمان را بررسی کرده بودم. حالا تصور کنید با خیال راحت پشت فرمان نشسته‌ام و اصرار بر اجرای قوانین دارم که ناگهان راننده‌ی موی دماغ پیدایش می‌شود:

 

در ترافیک بسیار سنگین

همه با سرعت مورچه در حال حرکت هستند، من هم شش دانگ حواسم به ترمز و کلاچ و فرمانم است، غفلتاً یکی فرمان کج می‌کند و به سمت درب من می‌آید، جوری وانمود می‌کند که حواسش نیست و اگر به ایشان راه ندهم خودرویم را مورد عنایت قرار می‌دهد، ولی من میدانم که در حقیقت ابعاد ماشینش را بهتر از من و شما حفظ است، پس نمی‌ترسم و از فرمان‌دادن به در و دیوار خودداری ‌می‌کنم، اگر نوک ماشین ایشان گلگیر جلو را هدف گرفته، می‌ایستم که طی طریق کند؛ ولی در صورتی که قصد دخول به درب و ستون ماشین را دارد، تا حد امکان بدون انحراف مسیرم را طی ‌می‌کنم! البته حتماً آینه‌ را زیر چشمی کنترل می‌کنم، خدا را چه دیدید، شاید این بابا نه تنها ابعاد ماشین دستش نیست، بلکه از قضاعینک ذره‌بینی‌اش را هم در محل کار جا گذاشته است!

 

در ترافیک سنگین

گاهی می‌ایستیم و گاهی هم سرعت به ۳۰ یا ۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، من سعی می‌کنم بین خطوط برانم و قلمرو‌ام را مشخص کنم تا هر کسی که اذن دخول به آنجا را داشت درجا تارو‌مار کنم! در هنگام حرکت نمی‌شود به ماشین جلویی بچسبانم، شوماخر هم که باشم عقلم می‌گوید ممکن است با یک ترمزِ ناگهانی به ماشین جلویی برخورد کنم; و همینطور تضمینی نیست که لنت پشت سری‌ام در حال اجرای سمفونی خِرخِر نباشد، البته به عقبی‌ها هم حق می‌دهم که نسبت به فاصله‌ام با ماشین جلویی ابراز نگرانی کنند، چرا که به محض باز شدن فاصله‌ به طول یک ماشین، اتومبیل‌های کناری در یک چشم به زدن فضای ایجاد شده را غیب می‌کنند! راه حل، رساندن فاصله‌ام با جلویی به کمتر از طول یک ماشین است; ولی اگر راننده‌ی عقبی‌ام از آن‌سری موجودات زبان نفهم باشد، باز هم با نور و بوق یا حتی الفاظ زیبا، من را در خالی کردن صحنه یا چسباندن به ماشین جلویی تشویق می‌کند، در این مواقع به راه خود ادامه ‌می‌دهم و با سرعتی نزدیک به ماشین‌های جلویی حرکت می‌کنم.

 

در ترافیک نیمه سنگین

حالا سرعتم بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر متغییر است، بعد از کُلی اعصاب‌خوردی و حرکت لاک‌پشتی حالا راه باز شده است و بعضی از مهرورزان باید حداکثر بهره را از موقعیت به وجود آمده ببرند، عقل‌ها تعطیل است و پاها تا انتها بر روی پدال گاز فشرده شده است، من به یاد وارم‌آپِ مسابقات ناسکار افتاده‌ام! فرمان را دو دستی چسبیده‌ام تا بادِ ماشین‌های کناری، من را نبَرد! سعی می‌کنم در لاین وسط رانندگی کنم. توجه بیشتری به آینه‌ها دارم، چرا که قرار گرفتن خودروها بین خطوط، فضای مساعدی را برای لایی‌بازی ایجاد کرده است. پس رانندگان حرفه‌ای را در آینه شناسایی کرده و حالت‌های مختلف را قبل از نزدیک شدن و وارد شدن به پروپاچه‌ام بررسی می‌کنم.

 

در ترافیک روان

سرعت سنجم بین ۷۰ تا بیشترین سرعت مجاز بازی می‌کند، دیگر مثل حالت‌های قبلی سیخ و با نفس‌های حبس شده در سینه نمی‌رانم، و در صندلی لمیده‌ام، ولی گوشه چشمی هم به آینه‌ها دارم، ماشین‌های ارتفاع زده را بیشتر در آینه تحت‌نظر دارم، اگر هوا تاریک است ماشین‌هایی که نور زنون دارند مشکوک‌تر به نظر می‌رسند، آن‌هایی هم که از ترکیب مه‌شکن زنون و چراغ شهری استفاده می‌کنند هم که دیگر آخر خطر هستند! پس بیشتر مراقب آن‌ها هستم، اگر در خط سبقت هستم راهنما می‌زنم و شانس راندن در این لاین را به ایشان واگذار می‌کنم. اگر در خط وسط هستم و سرعتم هم مناسب است، در صورتی که یکی از این عزیزان به من نوربالا بدهد معمولا صحنه را به این راحتی‌ها خالی نمی‌کنم، ولی بعد از اینکه صدایِ دنده معکوس دادن حضرت آقا را می‌شنوم، خودم را آماده می‌کنم که از کنارم رد بشود و یک فرمان مَشتی هم بر رویم بگیرد تا خودش را آسوده کند، من در این مواقع بسته به شرایط، فرمان را با آن‌ها نمی‌پیچانم و در همان مسیر طی طریق می‌کنم.

 

 

 

source

carnoter

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رانندگی در ترافیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
علی مدبر : دوستان اگه این سایپا تو یک کشور خارجی بود الان اتیشش زده بودن با مدیرانش ملت ایران بی بخارن خاصیت یک ترول هم نداریم
مهدی : سلام مبارکه ساعت چند فاکتور شد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سامان : سلام مبارکتون باشه،درسته خودروی من هم از مازندران بود موقع تحویل وروشن کردن موتور چراغ چک روشن شد .ولی همونجا بهشون اطلاع ورفع عیب شد. در بعضی مواقع موقع مونتاژ سوکتهای (نر وماده )درست قرار نگرفتن وباعث بروز عیب میشه باوصل کردن به دیاگ عیب مشخص میشه و به راحتی رفع میشه.
محمد : 12219898
1404 : خدا از زبونتو بشنفته
1404 : نشده هنوز
محمد : آقا محمد پذیرشت چنده؟؟؟
سجاد : بله توقسمت شرایط فروش فوری اعتباری بخشنامه رومطالعه کنید شرکت موظفه درقبال تاخیربه هردلیلی سود تاخیر به مشتری پرداخت کنه مگراینکه،بخوان بزنن زیر این بخشنامه دوستان اگه نمایندگی های شهرتون مراجع کردید حتما مطالبه گر سودتاخیر باشید چون این قانون بعدازفاکتورشدن ماشین ودرصورت عدم تحویل درتاریخ مقرر حساب میشه به صورت سالیانه30٪
تیبا 21 شهریور : دوستان کسی میدونه که آیا امکان فروش نیسان اعتباری وجود داره یا نه؟
رانا تحویل31شهریور : برای کفپوش میتونن گارانتی دیسک و صفحتو باطل کنن ولی روکش صندلی هیچ ربطی نداره خیالت راحت باشه
ساینا تکمیل 23 بهمن : سلام کسی خبر نداره 24 بهمن شروع شده یا ن
قاسم پانا : من طرح فرسوده 207پانا تحویل 12مرداد بودم و17شهریور تبدیل از قالپاق به رینگ زدم با موعد 10روزه، هنوز فاکتور نشد ، هیچ کس هم پاسخگو نیست، هر بلایی می خوان س.ر ملت میارن.