عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

تصور کنید شما در تعطیلات آخر هفته، در یک مسیر دوطرفه و در یک هوای بادی در حال رانندگی به سمت خانه هستید. دیر وقت است و هیچ گونه روشنایی نیز در طول مسیر وجود ندارد. ناگهان با سرعتی در حدود 60 کیلومتر بر ساعت به یک به پیچ نزدیک می شوید؛ اگرچه سرعت خودرو برای عبور از پیچ، مناسب و به اندازه کافی پایین است، اما برای یک توقف ناگهانی، بالا به نظر می رسد. هیچ کس نمی داند چه چیزی آن سوی محدوده چراغ های جلو منتظر شما است؟ یک گوزن؟ یک ماشین واژگون شده؟ یا ...

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

این جا است که نقش چراغ های جلوی تطبیقی مهم می شود و تمام نگرانی ها را سر پیچ آن هم در سرعت های بالا از بین می برد. در سیستم چراغ های جلوی تطبیقی، با جهت گیری پرتو نور در راستای پیچ و خم های جاده، مسیر روبرو کاملاً روشن می شود تا دید راننده به حداکثر میزان خود برسد. رانندگی در شب، موضوع بسیار پراهمیتی است. به گزارش رسانه های خبری، در حدود 46% از تصادفات جدی در سال 2006، در شب رخ داده است که حاکی از اهمیت بالای این مسئله است. آن چه در این مقاله از نظر شما می گذرد، نگاه اجمالی به چگونگی عملکرد و نوآوری های جدید چراغ های جلوی تطبیقی و بررسی تفاوت آن ها با چراغ های معمولی است. پس از مطالعه این بررسی متوجه خواهید شد که چگونه رانندگی در شب با وجود این سیستم جدید امن تر می شود.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

چراغ های جلوی استاندارد، بدون توجه به جهت حرکت اتومبیل، به طور مستقیم به سمت جلو می تابند. هنگامی که سر پیچ می رسیم، چراغ های جلوی خودرو، اطراف جاده را بیش تر روشن می کنند تا خود جاده! چراغ های جلوی تطبیقی با فرمان و سرعت خودرو هماهنگ هستند و به طور خودکار، روشنایی را روی جاده متمرکز می کنند. هنگامی که خودرو به سمت راست می پیچد، زاویه چراغ های خودرو به سمت راست متمایل می شود. همین مکانیزم برای زمانی که خودرو به سمت چپ می پیچد هم تکرار می شود. در حالت استاندارد، تابش چراغ های جلوی خودرو به طور مستقیم در سر پیچ ها می تواند مشکل ساز شود، ولی با استفاده از سیستم تطبیقی، روشنایی خودرو روی جاده متمرکز می شود و تصادفات ناشی از این مشکل به شدت کاهش می یابد.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

خودرویی که مجهز به چراغ های جلوی تطبیقی است، جهت انجام وظیفه خود از حس گرهای الکترونیکی استفاده می کند تا سرعت خودرو را مشخص نماید. هم چنین، این حس گرها در تعیین میزان چرخش فرمان و انحراف از مسیر خودرو بسیار پرکاربرد هستند. برای مثال، هنگامی که خودرو در حال چرخش به دور خود است، مقدار انحراف از مسیر خودرو تغییر می کند. این حس گرها در حقیقت همان موتور کوچک داخل چراغ جلوی خودرو را به حرکت در می آورند که موجب چرخیدن پرتو نور چراغ می شوند. با این سیستم، پرتو روشنایی خودرو تا زاویه 15 درجه از مرکز می چرخد. گفتنی است، چراغ های جلوی تطبیقی در مجموع می توانند 30 درجه چرخش آزاد داشته باشند.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

اگر چرخش 15 درجه ای از مرکز کافی نباشد، مثلاً هنگام پارک کردن خودرو با سرعت کم یا حرکت بر سر پیچ ها با سرعت کم، روشنایی مضاعف می تواند مکمل چراغ های جلوی خودروی شما باشد. بدین منظور برخی از مدل های بی ام و مجهز به چراغ های گوشه ای یا کناری هستند. هنگامی که خودرو با سرعتی کم تر از 40 کیلومتر بر ساعت در حال پیچیدن باشد، چراغ های کناری می توانند تا زاویه 80 درجه از محیط پیرامون خودرو را روشن کنند. هنگامی که خودرو از پیچ خارج شد یا سرعت آن افزایش پیدا کرد، چراغ های کناری به طور خودکار خاموش می شوند.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

در سیستم چراغ های تطبیقی، حس گر ها می توانند از چرخش بی مورد پرتو های نور هنگامی که نیاز نیست، جلوگیری کنند؛ مثلاً هنگامی که خودرو در حال حرکت به سمت عقب است، چراغ های تطبیقی از کار می افتند. این کار باعث می شود، رانندگان دیگر در اصطلاح کور نشوند. آن چه راجع به آینده این فن آوری باید گفت این است که بسیاری از سیستم های تطبیقی چراغ های جلو، از سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع برخوردار هستند. این سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع بدین صورت است که در مکان هایی که خودرو در سربالایی یا سراشیبی قرار دارد، ارتفاع روشنایی خودرو مطابق با جاده تطبیق داده می شود. به طور مثال، هنگامی که خودرو از یک دست انداز بزرگ می خواهد عبور کند، حین رسیدن به دست انداز، ابتدا جلوی خودرو بالا می رود و پرتو چراغ های جلو در حالت عادی، رو به آسمان جهت گیری می کنند. این مشکل تا زمانی که خودرو به مسیر مستقیم خود نیفتاده باشد، هم چنان پا برجاست و باعث می شود هنگامی که شما می خواهید از روی ریل قطار یا هر دست انداز دیگری عبور کنید، پرتو چراغ های جلو، چشمان راننده مقابل را هدف بگیرد و باعث تصادفات جبران ناپذیر و مرگبار شود. در حقیقت به جای این که چراغ های خودروی شما جاده مقابل را روشن نماید، باعث کور شدن راننده مقابل می شود. سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع چراغ جلو با داشتن یک موتور مخصوص، به محض دریافت سیگنال از سوی حس گر، ارتفاع پرتو نور را کاهش می دهد و باعث روشن شدن مسیر روبرو می شود. این سیستم در حال حاضر بر روی خودرو های جدید اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است. از آن جا که این روزها خودرو ها مجهز به چراغ های زنون هستند، عدم تجهیز آن ها به سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع چراغ جلو سبب کور شدن چشمان راننده مقابل می شود.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

چراغ های جلوی تطبیقی هنوز بر روی خیلی خودروها به طور استاندارد نصب نشده است و کمپانی های محدودی آن ها را به عنوان یک امکان ضروری بر روی خودرو به کار می برند. شرکت بی ام و این سیستم را به طور انتخابی بر روی تمام مدل های خود نصب کرده است. به طور مثال، مدل های سری 7، سری M، سری 335 و سری 537 به طور استاندارد این سیستم را دارند. هم چنین، کمپانی رنو بر روی چند مدل از خودروهای تولیدی خودش نظیر لتیتیود، این سیستم را در اختیار خریداران گذاشته است. گفتنی است، شرکت فولکس واگن نیز این سیستم را در پکیج لوکس خوروی پاسات ارائه می کند. لکسوس و آئودی هم از دیگر کمپانی هایی هستند که این سیستم کاربردی را برای بسیاری از مدل های خود عرضه می کنند.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

طراحان اتومبیل در حال گسترش دادن بسیاری از ایده های جدید برای چراغ های جلوی خودرو هستند که بر روی مدل های سال های پیش رو شاهد آن خواهیم بود. مثلاً چراغ های تطبیقی ترمز خودروی مقابل به شما این امکان را می دهد که از طریق آن ها بتوانید میزان شدت ترمز راننده مقابل را ببینید و از این طریق ضمن تنظیم نحوه ترمز گرفتن خودروی خودتان، از مشکلات و دردسر های پیش رو جلوگیری کنید. هنگامی که راننده ای به شدت ترمز می گیرد، چراغ های تطبیقی ترمز، نور بیش تری را از خود منتشر می کنند تا راننده عقبی از وضعیت خودروی شما با خبر شود. زمانی که راننده به آرامی پای خود را بر روی پدال ترمز می گذارد، این چراغ ها با نمایش یک درخشندگی ضعیف، به رانندگان پشت سری هشدار می دهند که مانع پیش رو آنقدرها هم خطرناک نیست؛ بنابراین نیازی نیست زیاد از سرعت خود بکاهید. به طور کلی، نیروی وارد بر پدال ترمز تعیین می کند که چراغ های عقب تطبیقی با چه سطح شدتی روشن شوند و این می تواند کمک بزرگی برای رانندگان پشت سری باشد.

با کلیک بر تصویر زیر و عضویت در خبرنامه ایمیلی می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی


عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت جناب آقای "علی طهوری" ترجمه شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : چراغ جلو , تصادف , حس‌گر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

16 نظر

حسین
0

سلام من یه کادنزا مدل ۲۰۱۴ دارم سیستم AFLSکار میکرد یه نفر بکس فیش رو یه لحظه در آورد گذاشت سر جاش اینا از کار افتادن و دیگه کار نکردن کسی میدونه چطور راش بندازم خیلی اعصابم خورد شده
22:23  1402/03/01
گزارش
پاسخ دادن
پراید ران
1

یکی از دوستان مزدا 3 نیو مدل 91 داره.
این سیستم روش هست و بسیار هم کارامده.
01:19  1395/04/07
گزارش
پاسخ دادن
saeed
9

ایول داداش خیلی عالی انشاله رو پرایدم نصب بشه!!!!
16:16  1393/07/27
گزارش
پاسخ دادن
حسن ساقی
1

خیلی خوب بود
06:45  1393/07/27
گزارش
پاسخ دادن
sh
1

واقعا مقاله ی قشنگی بود
14:30  1392/12/21
گزارش
پاسخ دادن
amir
3

من نیسان قشقایی دارم این سیستمو (چرخش چراغ ها در پیچ) داره. خیلی کار آمده
20:01  1392/10/21
گزارش
پاسخ دادن
پ-ع
4

در ایران جنسیس و سنتنیال که توسط شرکت آسان موتور نماینده هیوندای هم ارائه می شود دارای این سیستم است که به آن AFLS می گویند . فکر کنم مخفف Auto Front Lighting System است .
00:16  1392/06/20
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
0

یاس جان بزن مارو :)
نفس لفظ مهمه که خطاب به car 1هستش D:
نزن مارو شوخی بود ;)
22:04  1392/06/19
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Yas
0

آقا رامین ما کی باشیم شمارو بزنیم سالار.
1Car رو عشق است.
1Car
08:29  1392/06/20

گزارش
mansour
2

خیلی مفیدو کامل بود باتشکر.
16:59  1392/06/19
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
1

مقاله کاربردی ای بود، ممنون از شما.
چند سال دیگه باورمون نمیشه که چطور با این ماشینهای فعلی رانندگی میکردیم.
حتما رانندگی خیلی آسون تر میشه.
16:48  1392/06/19
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Yas
3

بعد ار خوندن این مقاله یه فیلم هم در این مورد دیدم واقعاً متحیر شدم از این سیستم فوق العاده.
16:47  1392/06/19
گزارش
پاسخ دادن
ماهان
1

فوق العاده بود
15:53  1392/06/19
گزارش
پاسخ دادن
محمد
1

بسیار مقاله زیبایی بود.
15:16  1392/06/19
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
1

وای عالی بود این مطلب
فکرشم نمیکردم چنین چیزی اصلا وجود داشته باشه
حرف نداشت مرسی car 1
13:46  1392/06/19
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Yas
1

رامین جان بازم که گفتی car 1!!!!!!!!!!!
1Car داداش 1Car.
16:53  1392/06/19

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 17 مرداد : منم 17 مرداد هستم فاکتور نشدم
تحویل31شهریور : واریز اول دی ماه واریز دوم17تیر
پیش فروش دهه فجر : سلام ، واسه من پیش فروش ، تحویل هفته چهارم شهریور بود ، ولی دعوتنامه آخرای تیرماه واسم اومد ، فعلا که آماده تخصیصه
کوییک آر اس : اون چیزی که موقع ثبت نام بهتون اعلام کردن تقریبی هست ممکنه زودتر دعوتنامه بیاد و ممکنه خیلی دیرتر چاره ای جز اینکه صبر کنید نیست.
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان که ثبت نام نام طرح فرسوده 207 برنده شدند تحویل آذر ماه هستند اگر براتون پیامک اسقاط خودرو آمده خبر بدین ممنون
ساینا 24 بهمن ماه رو مخ : خبری شد به ما هم اطلاعی بده
مریم : سلام پیش فروش دهه فجر کسی دعوتنامه براش اومده شماره پزیرش من12 16تحویل مردادماه ساینا تک سوز
اطلس کجایی : برادران عزیز برای آخرین بار میگم تا اعتراض نکنیم سایپا به ما ماشین نمیده حالا هر کی دوست داشت و مالش براش ارزش داشت روز شنبه 29 شهریور ساعت 10 صبح جلو نمایندگی به خدا من از همدان می خوام بیام همراهی کنید تا نتیجه بگیریم
تحویل 31مرداد پیش فروش : عزیزی. که ماشینش 19تبدیل زد مثل من سایت کرمانشاه بود تحویل گرفت چند روز بعد از حمل باربری ماشینشو تحویل گرفتن میشه لطف کنید جواب بدی
فرسوده اردیبهشت 1404 : دوستان پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده بازم کسی هست 26تیر تکمیل وجه کرده باشه؟ بنظرتون 27تیر که تعطیل بوده کسی تکمیل وجه کرده؟