چه زمانی مجاز به رانندگی در شانه‌ی جاده هستیم؟

 

چه زمانی مجاز به رانندگی در شانه‌ی جاده هستیم؟

 

شانه‌ی جاده‌ها و بزرگراه‌ها به عنوان مسیر اضطراری خودروهای امنیتی یا امدادی طراحی شده است که ورود خودروهای معمولی به این مسیر نیز در شرایط خاص، مجاز خواهد بود.

تعریف هر فرد از رانندگی متفاوت است ولی می‌توان گفت تقریباً همه‌ی راننده‌ها حس مشترکی نسبت به ترافیک دارند. با این وجود راهکارهای تمام رانندگان جهت رهایی از ترافیک، یکسان نیست. برخی رانندگان در مسیر خود می‌مانند و سعی دارند که ترافیک روان را حفظ کنند. اما برخی دیگر علاج ترافیک را در عبور از شانه جاده‌ها و بزرگراه‌ها می‌بینند.

باید بدانیم که شانه جاده یا مسیر خط کشی اضطراری برای عبور خودروهای معمولی ساخته نشده است. در واقع نباید برای سبقت گرفتن و یا اضافه کردن یک مسیر بیشتر جهت کاهش ترافیک (به‌صورت آزادانه) از شانه جاده استفاده کرد. تقریباً قوانین راهنمایی و رانندگی تمام کشورها در این مورد مشترک است و شانه جاده فقط جهت استفاده از خودروهای مشخص مانند آمبولانس، آتش‌نشانی، پلیس یا شرایط اضطراری مشخص ایجاد شده است. در روزهای پرتردد، که مسافران و خودروها در جاده‌ها بیشتر از همیشه وجود دارند، بارها حرکت یک خودرو به شانه جاده و حتی شانه خاکی را در ترافیک مشاهده کرده‌ایم؛ به محض ورود یک خودرو به شانه، معمولاً در عرض چند ثانیه خودروهای بیشتری به این مسیر غیرقانونی وارد می‌شوند. باید توجه داشت که در صورت عبور خودروهای معمولی در مسیر اضطراری شانه جاده، عبور و مرور آمبولانس‌ها که احتمالاً جان انسان‌ها به آن وابسته است، مختل می‌شود.

 

چه زمانی مجاز به رانندگی در شانه‌ی جاده هستیم؟

 

به‌عنوان مثال سال ۲۰۱۷ در یکی از جاده‌های اصلی ایالت جورجیای آمریکا، تصادف شدید و ترافیک سنگین، موجب حرکت چند خودرو به مسیر اضطراری شانه جاده شد. به دلیل کشیده شدن ترافیک به شانه جاده، حرکت آمبولانسی که حامل مصدوم این تصادف به بیمارستان بود مختل شد و واحد کنترل امنیت بزرگراه هم به موقع به محل حادثه نرسید.

 

ورود به شانه جاده در تمام شرایط ممنوع نیست. مثلاً در صورت خرابی خودرو، توقف در این مسیر مجاز است تا عبور و مرور در جاده با مشکل مواجه نشود. در برخی کشورها در صورت ترافیک سنگین، راهنمایی و رانندگی معمولاً در تابلوهای ترافیکی LED مجاز بودن حرکت خودروها در این مسیر اضطراری را اعلام می‌کنند تا با ایجاد یک مسیر بیشتر، ترافیک روان‌تر شود.

 

به‌طور کلی وجود خودروهای معمولی فقط در شرایط خرابی و اضطراری در شانه خاکی مجاز است و درغیر این‌صورت فقط با مجوز مراجع قانونی می‌توان از این مسیر استفاده کرد. حرکت غیرمجاز در شانه جاده در هر کشور با جریمه‌های مختلف روبرو می‌شود. در ایالت‌های مختلف آمریکا، از جریمه‌ی مالی تا زندان و حتی تعلیق یا ابطال گواهینامه برای رانندگان متخلف در نظر گرفته شده است.

 

یک وکیل امریکایی، که وکالت رانندگان متخلف زیادی در ایالت ویرجینیا را برعهده داشته است، می‌گوید:

 

معمولاً قاضی‌ها با رانندگان در مورد ترافیک و خسته‌کننده بودن آن همدردی دارند و همه‌ی ما وسوسه شدن جهت ورود به شانه اضطراری جاده را تجربه کرده‌ایم. اما باید بدانیم که باید قوانین رعایت شوند. پرونده‌های زیادی در این مورد داشته‌ام که برخی از آن‌ها به‌دلیل اتهامات بیش از اندازه کاملاً از جریمه معاف شده‌اند و بعضی‌ها هم با جریمه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ دلاری مرخص شده‌اند.

 

 بدون شک قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران با بندهای مختلف و مفصل، تفاوت چندانی با کشورهای توسعه یافته ندارد؛ ولی عدم سخت‌گیری در اجرا و رعایت آن توسط رانندگان، باعث می‌شود که برخی افراد از انواع مسیرهای اضطراری و یا خط ویژه‌ی اتوبوس و آمبولانس عبور کنند. این موارد به‌حدی رسیده است که حتی برخی از رانندگان در جاده‌های کوهستانی برون شهری در شانه‌ی خاکی جاده‌ها حرکت می‌کنند.

 

در پایان و جمع‌بندی این مطلب باید گفت که شانه‌ی جاده‌ها و بزرگراه‌ها فقط جهت استفاده از خودروهای خاص امنیتی و امدادی طراحی شده است. خودروهای معمولی به‌جز شرایط اضطراری (خرابی یا دستور افسران راهنمایی و رانندگی) مجاز به استفاده از آن نیستند.

 

 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شانه‌ی جاده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 شیراز ۳۰ابان : خداکنه.بشه پول جلوجلو میگیرن باورن کن سودش میدن قطعه ماشین درست میکنن
X5 : دوستان کسی اطلاع داره مرحله پلاک(تخصیص پلاک)بعدازفاکتور شدن چندروز زمان میبره؟
شاهین جی : https://www.karzar.net/212874 لینک کارزار جهت امضا اعتراض
امین : سلام هرکی میتونه خودش رو برسونه تجمع.اگه حقتون رومیخوابد خودتون رو برسونید تجمع اگه یادتون باشه بعد تجمع قبلی تا یکماه رگباری فاکتور داشتیم
واریزی بهمن تحویل هفته سوم مرداد : 24بهمن رنگ سفید
اردی پلاس : خوشبحال اپراتورهای سایپا،چه شغل راحتی دارند!
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستانی کسی هست تارا v4 سفیدنوشته باشه وموعد تحویلش قبل ۲۸مهر باشه وهنوز فاکتور نشده باشه؟ الان یکی ازدوستانم فاکتور شد ۳۰مهر بود اگه باهمین وضعیت بره بچه های آبان شروع به فاکتور شدن میشن.البته رنگ سفید ومشکیش.لطفا اگر کسی هست اینجا اعلام حضور کنن تشکر
شاهین جی شهریور : بچه های جی شهریور کسی زنگ زده با حضوری صحبت کرده درباره پیامک تبدیل؟ اگر اینکارو کردین چی جواب دادن بگین.
محمد لاماری مشکی : سلام تاریخ واریز وجه اولتون کی بوده..؟چه رنگی؟؟؟
اردیبهشت : سلام من تبدیل زدم راحت شدم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم اهواز فوق العاده آبان : دوستان کسی نمیدونه کی فاکتور میشیم و اون10درصدو میدن یا نمی دن لطفا جواب بدید دیگه داریم کلافه میشیم
سارا مرادی : کسانی که تیرماه دعوتنامه براشون اومده و تکمیل وجه کردن چه مبلغی پرداخت کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کوییک آر اس : من 22 تیر واریز کردم کوییک آر اس هنوز فاکتور نشده دو ماهم رد شده از تکمیل وجه
ساینا فوری : پلاک آنلاین شدی ؟ کی تبدیل به پلاک فیزیکی میشه و تحویل میدن؟
پیش فروش ده فجر(مهرماه) : سلام چرا پیش فروشها فاکتور نمیشه؟
رانا تحویل 30 آبان ماه : سلام نمیدونید چرا دعوت نامه های تحویل 30 ابان ماه هنوز صادر نشده ؟
اطلس گی : اگه کسی تو این تاریخ واریزی داشته اعلام کنه
سورن 31 شهریور : سلام دوست عزیز ، شما کی تکمیل وجه کرده بودید ؟
قادر : تحویل 31 مرداد فاکتور 18 شهریور تا حالا رو صدور اسناد می چرخه، از اهواز هستم
تحویل 31مرداد پیش فروش : کسایی که 19تبدیل شدن فاکتور شدن سایت کرمانشاه چند روز بعد از حمل باربری ماشین تحویل گرفتن از نمایندگی