شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 

شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 
تعدادی از خودروسازان مطرح، به خصوص برخی از چینی های نام آشنا و معتبر که به منظور تولید و واردات به ایران پا گذاشتند، به دلیل نداشتن شریک تجاری مناسب و عدم حضور صحیح در زمینه فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش، اعتبار خود را به گونه ای از دست دادند که برند آن ها در چشم مردم ویران شد. اما شکست همکاری دو شرکت در این ابعاد چطور ممکن می شود و تبعات آن برای صنعت خودرو کشور چیست؟
در تاریخ صنعت خودروسازی ایران تعداد قابل توجهی از برندهای خودرویی به بازار آمدند که به دلیل مشکلاتی که عمدتا از عدم انتخاب شریک تجاری صحیح نشات می گرفت،  نه تنها نتوانستند در بازار جا باز کنند بلکه برند آن ها در اذهان عمومی ویران شد.
 
برندهایی چون سوبارو، لوتوس، آئودی، سئات، هوندا، MAN، و از میان چینی ها نام هایی چون GAC، جیلی و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شده و تنها تعداد اندکی از آنها توانستند با تکیه بر شرکای جدید و قدرتمند خود در ایران احیا شوند.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این موضوع به خبرنگار خودروکار می گوید: "انتخاب شریک تجاری در ایران از گذشته های دور برای شرکت های خارجی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. این مهم چند دلیل مهم دارد. اول آن که در ایران هیچ سازمان متخصصی ویژه معرفی شریک تجاری نظیر شرکت های Match Finding یا همتایابی برای شرکت های خارجی وجود ندارد. اگر چنین مفهومی وجود داشته باشد بیشتر جنبه دلالی دارد."
 
او ادامه می دهد: "از سوی دیگر انتخاب شریک تجاری مناسب به مقدار بسیار زیادی به میزان هوشمندی و دقت شرکت خارجی نیز بستگی دارد. اما گاهی پس از انتخاب هوشمندانه شریک تجاری، برخی عوامل سیاسی باعث می شود که نمایندگی برندی مورد نظر تحت فشار برخی ارگان ها به مجموعه یا ارگان خاصی داده شود. به همین دلیل انتخاب شریک تجاری مناسب به این شیوه از روال منطقی خود خارج و به سرنوشت شومی دچار می شود که نابودی اعتماد مشتریان را به همراه دارد."
 
شکوهی ضمن اشاره به تبعات منفی این اتفاق برای دو حوزه شرکت مادر و وارد کننده یا تولید کننده ایرانی گفت: " ضرر سومی نیز در این میان برای مشتری به عنوان خریدار محصول این برند ها وجود دارد که باعث می شود تاثیرات منفی نابودی یک برند در بازار، سه ضلع مختلف شرکت مادر، شرکت وارد کننده و مصرف کننده را کامل کند."
 
او ادامه می دهد: " با نابودی یک برند، مشتری به شدت متضرر از آن می شود که خریدار محصول شرکتی است که بازار دست دوم فروش آن ویران شده است و نه تامین قطعات درستی دارد و نه خدمات پس از فروش مناسب، چرا که نه شریک تجاری مناسب بوده است و نه به درستی در بازار ایران معرفی و حمایت شده است."
 
علی شکوهی می افزاید: "تبعات منفی این اتفاق برای شرکت وارد کننده یا تولید کننده داخلی به این شکل است که اگر در آینده دست بر محصول دیگری بگذارد بازار به آن اعتماد نکند و تصور بر آن باشد که شرکت مذکور همواره خودرویی را بدون پشتیبانی عرضه می کند. اما اثر منفی آن برای شرکت مادر به مراتب بدتر است چرا که مردم دیگر به آن برند نگاه مثبتی ندارند و اعتبار آن برند بعضا برای همیشه از میان می رود."
 
با وجود غیبت شرکت های تخصصی همتایابی در ایران حداقل در حوزه خودرو، شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعطای مجوز به شرکت های ایرانی برای همکاری با همتایان خارجی، دقت و توجه بیشتری بر صلاحیت و قدرت عملکرد شرکت های داخلی داشته باشند. چراکه تبعات اتفاقات های این چنین در ذهن شرکای خارجی مبثوت خواهد ماند و این مهم برای آینده صنعت خودرو کشور زیان بسیار در پی خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است برندهای بزرگی از سرزمین اژدها در بازار ایران حضور پیدا کردند که به دلیل استراتژی ضعیف شرکای ایرانی خود در بازار ایران شکست خوردند و حالا در پی شرکای تجاری جدید هستند تا از همتاهای خود در بازار پرسود ایران عقب نمانند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : من واریز ۲۱ خردادماه فاکتور شده فقط
شاهین جی هفته چهارم شهریور : نه والا برا ماهم هیچ پیامکی نیومده نه پیامک جی نه تبدیل
بهنام : چه قدر دلت خوشه🤣🤣🤣🤣🤣🤣 ایرانه اینجا، تو مجبوری به ساز خودروساز بچرخید و راه دیگه ای نداری، ما برده ی اوناهستیم، ماشینی رو میدم بهت که توربو هست بااین بنزین یکساله باید بفروشید وضرر وضرر، کی سود می‌بره کرمان موتور
آرش : در پاسخ به نازنین خانم والا ننوشته در صورت نبود سانروف جی ال تحویل میدیم نوشته در صورت نبود سانروف مبلغ مابه التفاوت رو عودت و جی ال تحویل میدیم یعنی حتما پیام جی میاد و در آخر اگر نبود جی ال بهتون میدیم حداقل تو پیامی که فرستادن ننوشتن که نداریم و بالجبار باید تغییر بدی
دستی تیتانیوم آذر : سلام آقا یا خانومی که پایین پیام داد تارا دستی تیتانیوم تحویل۳ آبان بود فاکتور شدین؟ امروز من رفتم میز خدمت نوشته بود دهه اول آبانماه را دارن فاکتور میکنن
شاهین 403 : محاسبه روزهای تاخیر از 1 ماه بعد از تکمیل وجه تا زمان تخصیص خودرو محاسبه میشه از زمان تخصیص تا زمان تحویل می بایست جداگانه پیگیری بشه
شاهین gl : اگه قرارداد رو بخونید برا شاهین نوشته در صورتی که سانروف تامین نشود شرکت بدون سانروف تحویل می‌دهد تعهدی برا سانروف ندارن
× : البته 4 ماه تاخیر نداشته 20 اسفند تکمیل وجه کرده،تا 20 فروردین که تاخیر به آن تعلق نمیگیرد(چون قرار بوده که 30 روزه تحویل دهند)ابتدای تیر هم تحویل گرفته،اما احتمالا زودتر از آن فاکتور شده(مبنای سود تاخیر ،تاریخ فاکتور شدن است)،برای حدود 45 روز تاخیر(فاصله یکماه بعد از تکمیل وجه تا روز فاکتور شدن)9/300 برایش محاسبه کردند،که با محاسبات سایپا تقریبا می‌خواند.سایپای ناقلا ،برای هر ماه تاخیر حدود 8/3 م محاسبه میکند،اعداد دیگر که دوستان میگویند،آرزوهای آنان است.
سینا : ماشین من شاهین پلاس بوده تکمیل وجه 20 اسفند تحویل 4 تیر یود تأخیر 9 و هشتصد روی سند نوشته فعلا که اینم ندیدیم. سایپا با دیر فاکتور کردن کلا سود تأخیر رو برده حاشیه و بدون حساب و کتاب و شانسب بی صاحبی یعنی همین ...
V1سفید ۳۰آبان : واریز مرحله دومتون چه تاریخی بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان : اقای کریمی کی فاکتور پذیرش شدی لطفا بگو
مهدی : عذرخواهی تبدیل به 60611شد
هادی : سلام اره ثبت نام اولیه برج 9 پارسال تکمیل وجه 26 خرداد امسال امروز فاکتور شدم البته تکمیل وجه که 26 خرداد بوده 4/5 به حساب سایپا نشسته بود
207 تیو تری : دوستان کسی 207 تیوتری آذر ماه فاکتور شده؟
مهدی : اقا یکی جواب مارو بده این کلاس 11 که زدم چیه؟ پول هم نخواست فقط شد 60019 ثبت نامی 207 اتومات سقف فلز بوده، الان ابن تبدیل زدم چی میشه؟
امیر : منطقه ی ما 24 ساعت مهلت میده
علی : سلام دوستان امروزکسی جی ایکس ال فاکتورشده
کریمی : سوم پلاک شد1404/08/03
فرسوده اذر : دوستان طرح فرسود امروز هم خبری از دعوت نامه نشد بی زحمت چک کنید خدا لعنت کند ایران خودرو
مرتضی : برای طرح تعویض هست ثبت نام بهمن 403 دعوتنامه مرداد آمد اما هنوز فاکتور نشد بنظرم یه سر برو سایت آذر 403 کجا الان کجا تازه دعوتنامه برات بیاد با قیمت جدید میاد کلا ضرر در ضرری