ایموبلایزر چیست ؟

 

ایموبلایزر چیست ؟

 
ایموبلایزر چیست؟ تفاوت ایموبلایزر با دزدگیر در چیست؟ ایموبلایزر چگونه کار می‌کند؟
شاید بسیاری از ما در هنگام مشاهده آپشن‌های خودروهای امروزی، سیستم ایموبلایزر را دیده باشیم. این سیستم که در اتومبیل‌های ساخت داخل به‌عنوان یک امکان بسیار پیشرفته و مفید محسوب می‌شود دارای قابلیت‌های بسیاری است که بایستی در مورد آن بیشتر بدانیم. شاید بتوان در یک جمله این سیستم را تعریف کرد و گفت که یک نوع سیستم ضد سرقت پیشرفته است؛ ولی سوال مهم این است که آیا اتومبیل‌های دارای این امکان، نیاز به دزدگیر دارند؟! در این مقاله ایموبلایزر و سیستم‌های ضد سرقت دیگر تعریف شده و امکانات و ویژگی‌های هر یک مختصرا توضیح داده خواهند شد.
 
در مجموع سیستم‌های ضد سرقت در ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:
 
سیستم قفل مرکزی درها
 
این سیستم طرز کار ساده‌ای دارد. با قفل شدن یکی از درب‌ها بقیه را قفل می‌کند و بالعکس. نیروی این کار معمولا از طریق یک موتور الکتریکی تامین می‌شود که سیگنال‌های مورد نیاز برای فعال یا غیر فعال‌سازی سیستم از طریق کنترل از راه دور یا کنتاکت‌های داخل قفل درب فرستاده می‌شود (برای مواقعی که برق خودرو قطع شده است). این سیستم دیگر به تنهایی کاربرد آن‌چنانی ندارد و معمولا بصورت ترکیب با سیستم دزدگیر یا ایموبلایزر بکار می‌رود.
 
سیستم‌های آلارم دهنده (دزدگیر)
 
این سیستم که واحد کنترل مرکزی (که در بعضی موارد با ECU یک‌پارچه هست) سیگنال‌های ارسالی از یک‌سری سنسور را کنترل می‌کند و در صورت تحریک این سنسورها، یک‌سری واکنش از پیش تعیین‌شده نشان می‌دهد؛ مثل فعال کردن آژیر و فلاشر و در مدل‌های پیشرفته‌تر ارسال سیگنال هشدار به ریموت کنترل.
 
سنسورهایی که در این سیستم بکار می‌رود معمولا شامل سنسورهای التراسونیک (حساس به حرکت)، سنسورهای ضربه، وارد کردن سوئیچ و در مدل‌های پیشرفته‌تر سنسورهای فشار هوا (حساس به تغییرات ناگهانی فشار هوای داخل خودرو در اثر باز کردن درب‌ها) و سنسورهای محافظت از سرقت چرخ‌ها می‌شود.
 
در این سیستم با فشار کلید قفل بر روی ریموت کنترل، واحد مرکزی سنسورها را تحت نظر می‌گیرد و هم‌زمان برق سوئیچ استارت را قطع می‌کند و در صورت تحریک شدن هر کدام از سنسورها، دستگاه برای مدت زمان از پیش تعیین شده‌ای آلارم می‌دهد.
 
حساسیت هرکدام از سنسورها نیز قابل تنظیم است. ترکیب این سیستم با قفل مرکزی امنیت خوبی را بوجود می‌آورد اما کامل نیست.
 
سیستم‌های ایموبلایزر الکتریکی و الکترونیکی کددار
 
همان‌طور که از اسمش پیداست عملکرد هر قسمتی از اتومبیل که باعث حرکت خودرو می‌شود را از کار میندازد! و برخلاف قبلی خبری از سنسور و آلارم نیست.
در خودروهای جدید معمولا از سیستم سوئیچ ایموبلایزر (Immobilizer)دار استفاده می‌شود. سیستم ایموبلایزر یکی از جالب‌ترین سیستم‌های نصب شده در خودروهای جدید می‌باشد که در واقع نوعی سیستم ضد سرقت محسوب می‌شود. با کمک این مکانیزم با استفاده از قفل نرم‌افزاری که بر روی ECU انژکتور گذاشته می‌شود پیشرانه خودرو از روشن شدن مانع می‌شود. تا زمانی که این قفل باز نشود استارت زدن توسط سوئیچ حاصلی نداشته و پیشرانه روشن نمی‌شود.
 
کلیدهای خودروهای دارای ایموبلایزر شامل دو قسمت می‌باشند؛ یکی بورد الکترونیکی مربوط به ریموت کنترل (در کلید ریموت کنترل‌دار) که کار باز و بسته کردن درها را بر عهده دارد و دیگری قطعه کوچکی است که در واقع نوعی چیپ حافظه است. آنتن ترانسپوندر که بر روی سوئیچ در زیر فرمان نصب می‌شود شامل یک بورد الکترونیکی و یک سیم پیچ است که می‌تواند همانند یک مین‌یاب یک میدان مغناطیسی کوچک ایجاد نماید. وقتی کلید را در داخل سوئیچ در زیر فرمان قرار می‌دهیم چیپ حافظه داخل کلید تحت حوزه مغناطیسی ترانسپوندر قرار گرفته و فعال می‌شود. در این حالت انتن در ارتباطی دوجانبه با چیپ حافظه شروع به رد و بدل کردن اطلاعات کرده و می‌تواند کدی که ما ان را تحت عنوان Access code می‌شناسیم بر روی کلید ثبت نموده و یا آن را از روی کلید بخواند. تمام این اطلاعات ارسال و دریافت کدها و بازگشایی کدها تنها در کسری از ثانیه انجام شده و راننده متوجه مورد خاصی نمی‌شود.
 
در ابتدای تولید خودرو قبل از اینکه خودرو استارت بخورد توسط دستگاه دیاگ باید کلید را برای خودرو تعریف نمود. در این پروسه Access code یک‌بار برای خودرو تعریف شده و در داخل کلید ثبت می‌شود. این کد توسط یک کارت به همراه کلیدهای خودرو به مشتری تحویل داده می‌شود (البته اخیرا به دلیل مسایل امنیتی و ممانعت از سرقت خودرو این کد توسط شرکت سازنده به مشتریان تحویل داده نمی‌شود اما در صورت نیاز با نامه نگاری از شرکت سازنده دریافت می‌شود.)
 
بوسیله این کد صاحب وسیله می‌تواند در صورت مفقود شدن کلیدها توسط دستگاه دیاگ کلیدهای دیگری را برای خودرو تعریف نماید.
 
در این خودروها معمولا یک لامپ چشمک زن قرمز رنگ که نشانه دارا بودن سیستم ایموبلایزر و نیز فعال بودن آن است در داخل صفحه نشان دهنده پشت فرمان (پنل خودرو) یا هر قسمت نمایان دیگری نصب شده است. مادامی که خودرو خاموش است این علامت فعال بوده و با روشن شدن پیشرانه غیر فعال می‌شود.
نواحی حفاظت‌شده توسط ایموبلایزر عبارتند از:
 
موتور استارت
سیستم سوخت‌رسانی
سیستم جرقه
 
زمانی که خودرو بوسیله ریموت قفل می‌شود، یک‌سری رله مدارهای الکترونیکی که به منظور عملکرد خودرو بکار می‌روند را از مدار خارج می‌کنند. با این کار عملا موتور دیگر روشن نمی‌شود و کارهایی مثل اتصال کوتاه پایه‌های سوئیچ و غیره کاملا بی‌تاثیر است!
در سیستم ایموبلایزر الکترونیکی یک سیگنال کددار برای بلوکه کردن یا آزاد کردن مدارات راه انداز سیستم از ریموت به واحد مرکزی فرستاده می‌شود و این سیگنالها توسط الگوریتم‌های سیستم کدگشایی می‌شود.
 
برای غیر فعال کردن سیستم ایموبلایزر ۲ چیز مورد نیاز است:
سوئیچ از لحاظ فیزیکی با سوئیچ اصلی خودرو مطابقت داشته باشد.
کدی که ریموت می‌فرستد با کد ذخیره شده در واحد مرکزی یکسان باشد.
 
غیر فعال شدن سیستم ایموبلایزر زمانی اتفاق می‌افتدکه یک اتصال القایی بین سوئیچ و سیستم برقرار بشود و در صورتی که هرکدام از موارد فوق محقق نشود خودرو بکار نمی‌افتد. در بعضی سیستم‌های پیشرفته‌تر، این کد امنیتی بعد از هربار فقل و باز شدن سیستم عوض شده و با ریموت هماهنگ می‌شود. لازم به ذکر است که از همین سیگنال کددار برای سیستم قفل مرکزی استفاده می‌شود و در واقع قفل مرکزی تحت کنترل ایموبلایزر در می‌آید.
 
بنابراین با توجه به ویژگی‌های گفته شده برای سیستم ایموبلایزر بتوان گفت که با وجود چنین سیستمی هزینه کردن برای قرار دادن سیستم دزدگیر فقط برای داشتن امکانی برای داشتن صدای آزیر یا خطر آن باشد. دزدگیر می‌تواند با داشتن صدای آلارم شما را از باز شدن درب‌ها یا ضربه خوردن اتومبیل مطلع سازد که البته در مدل‌های پیشرفته‌تر نیز امکان خاموش و روشن کردن با ریموت نیز تعبیه شده است. در کل می‌توان پیشنهاد کرد که داشتن دزدگیر و ایموبلایزر در کنار هم، امنیت خودروی شما را بالاتر می‌برد البته به‌شرطی که سیستم دزدگیر با سیستم ایموبلایزر هم‌خوانی داشته و مانند بعضی از خودروهای داخلی مشکلی برای سیستم برق خودرو بوجود نیاورد! که در این مورد می‌توانید با یک متخصص مشورت نمائید.
 
 
 

منبع (source)

http://fanni.hyki.ir/

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ایموبالایزر , فنی , دزدگیر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بختیاری : دوستان مدیر عامل سایپا ظاهرا انقدر خودش رو گنده گرفته که مردم رو به هیچ گرفته باید کاری کنیم پرتش کنن بیرون اونم نه همینطوری با ذلت و خواری
آزاده : سلام. دوست عزیز من شاهین جی ال ثبت نام داشتم هفته اول شهریور باید میومده پیامک ولی همچنان چیزی ارسال نشده. نمایندگی مراجعه کردم جواب درستی نمیدن. :/
امید : تارا سفید دستی تحویل ۲۷ شهریور هنوز فاکتور نشده تحویل فوری تکمیل وجه ۲۸ مرداد اگر کسی فاکتور شده خبر بده
تارا v4 شیراز : سلام داراب خان فاکتورشدی یا ن اگه شدی بیا شیرینی بده
شاهین پلاس اردیبهشت : امروز صبح ساعت 8/30تماس باسایپا داشتم اپراتورگفت یکی دوروزه فاکتورکردن 26 اسفند 1403 شروع شده وتا28 اسفند هم تکمیل وجه بوده است وبرای تکمیل وجه اردیبهشت 1404 تاریخ مشخصی رانداد وفقط گفت باید صبر کنیدبرای هیچ اپراتوری مشخص نیست چندنفر درنوبت بعد ازشما ویاقبل ازشماهستند وآماری که درگروهها میدهند مستند وقابل اعتماد نیست وبه آنها توجه نکنید وتولید شاهین پلاس متوقف نشده است
پروانه : سلام من نزدیک به دوماهه سی وی تی تحویل گرفتم تا الان خوب بوده صدا بیرون داخل کابین اصلا نمیاد ولی صدای موتور زیاده ،سیستم صوتی عالیه ،پایداری عالیه،تکوناش خییلی کمه رانندگی باهاش لذت بخشه فقط یه کم خنگه ودیر دنده عوض میکنه مثلا چراغ سبز میشه بخای راه بیفتی داد راننده های پشت سری درمیاد ،راستی تحویل گرفتید زود برچسبیای آبی دستگیره هارو بکنید من اینکارو نکردم الان گیرشم واصلا کنده نمیشن ،درضمن ارزش داره براش صبر کنید
حسین جوان شاهین G : با سلام فوروش فوف العاده تحویل 90 روزه تکمیل وجه 1403/09/14 تاریخ پذیزش 1403/09/17 هنوز فاکتور نشدم
مهدی : منم اول مثل شما فکر میکردم وقتی چندین ماه از تحویلت گذشت یه 2 تا جنگ هم شد پشیمون میشی که چرا تبدیل نزدی. من تبدیل زدم امروز هم ماشین تحویل گرفتم دیگه چاره ای نبود
محمد تقی افشاری : سلام آقا سیامک شماتوقراردادتون سودمشارکتتون چقدربوده؟+12درصدسودتاخیرکلا چنددرصدمیشه
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
17 مرداد : دیروز از نمایندگی تحویل گرفتم صدای موتور تو ذوق میزنه و آزار دهنده است سایت مازندران دریچه برقی شتابش خوبه و فرقی با ماشین دریچه سیمه که داشتم نداره دریچه برقی میتونید به راحتی بدید نماینگی کروز کنترل بذارید
پذیرش بهمن 1403 : پذیرش 25 بهمن 403 هنوز فاکتور نشدم
فوق العاده : پذیرش 23 بهمنم هنوز فاکتور نشدم!!!!! تعداد خیلی کمی 23 فاکتور شدن که آپشن انتخاب کرده بودن
حمید شهریورواریزی 21تیر : ممنونم آقا صالح عزیز من واسه نگه داشتنش کمی دل میزنم گفتم بدم یک تارا بگیرم .حالا بیاد سواری ازش بگیریم ببینیم چند مرد حلاجه
علی : سلام برای من بازم پیام تحویل حضوری اومده
فوق العاده 24 بهمن : من 24 بهمن هستم هنوز فاکتور نشده
فوق العاده 24 اسفند : سلام کسی هم فوق العاده فاکتور شده لطفا اطلاع بدین خودتون درک میکنید چون تا چند روز پیش مثل ما بودین .
الناز شفیعی : سلام میشه بگید کوییک s تکمیل وجه 22 تیر کی میدن ممنون
پیش فروش، واریز 6 اسفند پذیرش 25 اسفند : دوستان آخرین فاکتور های پیش فروش تا چه تاریخی هست؟!
اطلس00 : حالا که دوستان برای 29 هماهنگ کردن شما هم برای 29 هماهنگی کنید تعداد هر چه بالاتر نتیجه بهتر