چه کسی فاتح بازار خودرو خواهد شد؟

 

چه کسی فاتح بازار خودرو خواهد شد؟

 
در این مقاله سعی داریم نگاهی تحلیلی بر آنچه در آینده بر سر بازار خودرویی کشورمان خواهد آمد، بیاندازیم و صرفاً نظارت خود را در قالب یک تحلیل به شما ارائه دهیم. حتماً می‌دانید چندی پیش رئیس جمهور امریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی را به کشورمان تحمیل کرد. اما ما در این مقاله با تحریم‌ها کاری نداریم و قصد داریم بیشتر به شرایط داخلی برای این بازار نگاهی داشته باشیم. بهتر است از سال های 92 و 93 شروع کنیم که فشار تحریم بر کشورمان بیش از پیش احساس می‌شد طوریکه چرخه تولید خیلی از خودروسازان خوابیده بود و تنها راه شروع دوباره آن‌ها گسترش روابط با خودرو سازان چینی بود که همان سال‌ها خودروسازان داخلی بسیار بیشتر از گذشته به سمت شرکت‌ها و محصولات چینی روی آوردند. در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد کسی بابت خودروی چینی بیشتر از 50 میلیون تومان هزینه کند اما اتفاقی که در عمل رخ داد غیر آن بود و خودورهای چینی به راحتی به دلیل عقب ماندگی صنعت خودرو کشور و نبود خودروهای اتوماتیک و یا با امکانات رفاهی مختلف، از این فرصت استفاده کردند و سریعاً خودروهایی با گیربکس خودکار و چهره جذاب، و البته با قیمت مناسب وارد بازار کشورمان کردند که توانستند به فروش خوبی هم دست پیدا کنند. این روند همچنان در طول این سال‌ها ادامه دارد و هنوز هم بازه قیمتی 70 تا 100 میلیون تومان که بیشتر عموم مردم قدرت خرید دارند، دست خودروسازان چینی قرار دارد و با قدرت بیشتری نسبت به گذشته، این بازه قیمتی را در دست دارند و برای حفظ آن هر روز به مدل‌های خود در این بازه قیمتی جذاب اضافه می‌کنند تا مشتری حق انتخاب بیشتر داشته باشد.
 
اما به نظر می رسد که چینی ها متوقف نشده اند و با توجه به علاقه ایرانی ها برای تعویض خودرو در طول چند سال استفاده، قصد دارند روی این موج عطش سودآوری کنند. به طور مثال شاید خیلی از کسانی که در سال‌های 93 یا 94 خودرویی در حدود 70 تا 90 میلیون تومان تهیه کرده بودند بر این باور بوده‌اند که بعد از 2 تا 3 سال استفاده خودروی خود را با یک رده بالاتر جایگزین کنند و حتی به فکر خودروهای کره‌ای و یا ژاپنی کار کرده نیز هستند. اما اتفاقی که در عمل رخ داد، غیر این بود و شرایط اقتصادی کل برنامه‌ریزی آن‌ها را به هم زد و قیمت خودروهای کره‌ای و ژاپنی بسیار فراتر از آن چیزی که تصور می‌شود افزایش داشته و حال کسانی که بعد از سوار شدن یک خودروی چینی، قصد سوار شدن به یک خودرویی با برند کره‌ای و یا ژاپنی را داشتند، باز هم با گزینه‌هایی چینی روبرو خواهند بود، گزینه‌هایی که در چهره، امکانات و آپشن متنوع و حتی در مورد ایمنی قابل توجه هستند. اما این بار با پرداخت حدود 140 تا 150 میلیون تومان به جای سوار شدن بر یک خودروی کره‌ای و یا ژاپنی، باز هم باید خودرویی چینی را در آن بازه قیمت تجربه کنند.
 
اما از حق نگذریم خودروهایی که در این بازه قیمتی حضور خواهند داشت، بسیار با کیفیت و قدرتمندتر از قبل شده‌اند و این در حالی است که در این رده قیمتی خودروهای جمع و جور شهری فرانسوی نیز از روی خط تولید داخلی‌ها به بازار نیز عرضه خواهند شد و باید با این چینی های پر زرق و برق رقابت کنند. اما این احتمال نیز وجود دارد که با فشار بیشتر تحریم‌ها، تامین قطعات محصولات غیر چینی کمی با مشکل مواجه شود و داستان تکراری محصولات پژو در زمانی تحریم‌های قبلی مجدداً تکرار شود. 
 
باید آینده بازار خودروی ایران و مخصوصاً در بازه‌های ارزان‌تر و پرطرفدارتر را به دست چینی‌ها بدانیم. چینی‌هایی که در زمان برجام پرقدرت با رقبا رقابت کردند و حال نیز با تحریم‌ها، شاهد افول و ضعیف شدن رقبای جدی خود خواهند بود.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاوه
1

این که چین بازار ما را تصاحب کرده و خواهد کرد شکی نیست، نکته مهم اینجاست که ما محصولات چینی را باید به قیمت محصولات اروپایی و ژاپنی بخریم!!!
19:02  1397/02/31
گزارش
پاسخ دادن
علی
6

طبق مقاله بالا اینجانب هم معتقد هستم چین برنده ای رقابت خواهد بود و در جواد محمد باید بگم که ایران خودرو و سایپا هم از خودرو های چینی مونتاژ میکنه که نهایتا باز چین حرف اول و اخر رو خواهد زد
15:35  1397/02/26
گزارش
پاسخ دادن
محمد
4

با سلام
متاسفانه چون رقیب و رقابتی نسیت و بر خلاف میل همه مردم ایران ، ایران خودرو
و سایپا فاتحان بازار ایران بوده و خواهند بود !!!!!!!!!!!!!
13:31  1397/02/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد : سلام انجام ندین صبر کنید .
احمد : سلام شما که دیگه نزدیکه فاکتور cvt هستین به نظر بنده صبر کنید البته باز خودتون صاحب نظر هستین .
M : دوستانی که تبدیل به gl زدید میشه لطفا بفرمایید پولی که باید شرکت عودت بزنه چقدر براشون خورده؟؟؟
M : با سلام تکمیل وجه 23 اسفند ماه. امروز پیام تبدیل اومده برام. به نظرتون تبدیل بزنم یا نه؟
مینا تارا دستی : سلام دوستان تحویلی ابان و اذر، طرح اسقاط داریم دعوت نامه اومده باشه؟
اسماعیل : منم همینطور مثل شما هستم هرچی هم زنگ میزنی نمایندگی اصلا هیچی پس بگو شما چکاره این بخدا اطلاعت اینجا بیشتره
شاهین cvt : بازم معرفت شما. ممنون
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : بابا اینا میخوان یکار کنن افزایش قیمت بدن به بهونه استاندارد بگن اکستند بردار پول بیشتر بگیرن سایپا و ایران خودرو هر سال برج 7 افزایش قیمت میده
فوق العاده 24بهمن : سلام امروز کسی فوق العاده فاکتور شده.؟
مسعود : لطفا کسایی که به پلاس تغییرکرده براشون اینجا اعلام کنن و اینکه مابه تفاوت پرداخت کردن یا سیستمی تغییر کرده اعلام کنن ممنون
مصطفی : صبور باش
207 سقف فلز : سلام نه داداش هنوز خبری نیست
207 سقف فلز : داداش پانا بودید؟؟؟
فوق العاده بهمن ماه 1403 : باید دم در سایپا تجمع کرد
سیا : دوستانی که تحویل گرفتن کنار ساعت نشانگر دماسنج داره؟ مال من چیزی نشون نمیده فقط ساعت و تاریخه
207 31تیرقالپاق : سلام از منم تحویلی 31 تیر هست خبری نشده هنوز، مطمئن هستین از شما فاکتور شده؟؟
6سرعته : منتظرباش سرموقع میاد صددرصد