گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 

گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 
همانطور که میدانیم امروزه  تکنولوژی جز جدا نشدنی و غیر قابل انکار صنعت و زندگی روزانه  افراد میباشد و ابزاری که میتواند هرچه بیشتر نقش ارتباط هماهنگی  میان تکنولوژی ، صنعت  و زندگی  را پررنگ تر نماید وسیله نقلیه می باشد چرا که یک اتومبیل مدرن با اتکا به تکنولوژی های جدید و امکانات مفید میتواند پاسخگو و دلیل روشنی برای هماهنگی افراد با دنیای جدید
 
 
در سنوات گذشته با توجه به شناخت نسبی خریداران از مشخصات فنی اتومبیل ها بیشترین موردی که ذهن خریدار و یا مخاطب را به خود مشغول میکرد مبحث حجم پیشرانه بود و این ذهنیت که هرچه حجم پیشرانه بالاتر باشد عملکرد خودرو رضایت بخش خواهد بود. اما امروزه با بکارگیری تکنولوژی های پرخوران یا توربوشارژر حتی در خودروهای شهری به جرات میتوان گفت که ذهنیت مصرف کنندگان در رابطه با حجم پیشرانه تغییر یافته است.
 
 
حال با گذشت زمان و آگاهی خریداران نوع گیربکس بکار رفته در محصولات امروزی نیز مساله تاثیر گذاری میباشد و در یک معادله مستقیم میتواند در کیفیت رانندگی و انتقال قدرت بی نقص تاثیر شگرفی در تجربه سواری مصرف کننده داشته باشد.
 
خریدار محترم معمولا در هنگام انتخاب خودرو در سگمنت های مختلف اقتصادی و نیمه لوکس و لوکس با انبوهی از گیربکس ها روبرو میشود. حال سوال اینجاست که مصرف کننده به چه میزان ازخصوصیات هریک از این گیربکس ها آشنا میباشد؟
 
حال با این ذهنیت میخواهیم  شما را با یکی از پیشرفته ترین گیربکس های بازار موسوم به DCT آشنا کنیم.
 
 
تاریخچه ای از گیربکس دوکلاچه و آشنایی اولیه
 
DCT مخفف عبارت (DUAL CLUTCH TRANSMISSION) میباشد که به زبانه عامیانه به گیربکس های دوال کلاچ شهره هستند. استفاده اولیه از این گیربکس ها ابتدا مختص به خودروهای مسابقه ایی پورشه در سال 1986 و در خودروی ویژه AUDI S1 در سال 1985 با موفقیت زیادی همراه بود.
 
ساختار و فلسفه وجودی گیربکس دوکلاچه انتقال سریع دنده ها با کمترین میزان ضریب دنده می باشد به طوری که در تعویض پیاپی دنده ها هیچ شوکی (SHIFT SHOCK) به سامانه انتقال قدرت وارد نمیشود و درنتیجه  این گیربکس ها گشتاور و قدرت خروجی پیشرانه را با کمترین هدر رفت به چرخ ها انتقال میدهند.
 
 
تشریح عملکرد گیربکس دوکلاچه به زبانی ساده 
 
اگر بخواهیم به زبان ساده و ملموس از عملکرد گیربکس های DCT پرده برداریم باید اینگونه عنوان کنیم که دو کلاچ  هم مرکز و هم محور  نقش اصلی انتقال قدرت  را ایفا میکنند بطوری که کلاچ اول مختص دنده های فرد میباشد و کلاچ دوم مختص دنده های زوج میباشد که در نتیجه دنده بدون قطع جریان نیرو از پیشرانه به چرخ ها تعویض میگردد و یا به عبارتی از آنجایی که تعویض دنده‌ها تحت نیرو صورت میگیرد در نتیجه جریان قدرت ثابت وپایدار بین پیشرانه و چرخ ها انتقال میابد.
 
 
بسته به نوع تکنولوژی های ریز و درشت بکار رفته  در این سال ها در گیربکس های DCTهر کمپانی  از یک نام اختصاصی برای این گیربکس ها استفاده میکند برای مثال سیستم انتقال قدرت دو کلاچه شرکت پورشه به اختصار PDK میباشد که باز هم  در کل ماهیت آنها  یکی است.
 
 
امروزه با افزایش موج رقابت تولید کنندگان خودرو در سرتاسر دنیا خوشبختانه این تکنولوژی گران قیمت در کلاس خودروهای نیمه لوکس و حتی شهری و اقتصادی نیز استفاده میگردد که این خود نوید بخش ورود هیجان و لذت رانندگی در این کلاس ها میباشد.
 
همانطور که میدانید در چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان با استناد بر عملکرد کم نظیر این تکنولوژی به سمت استفاده از گیربکس های DCT روی آورده اند که میتوان از مهمترین مزایای آن ها به شرح زیر اشاره کرد:
 
 
1) عملکرد تعویض دنده ها نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم  بدون شوک و ضربه به سیستم انتقال قدرت میباشد.
 
 
 
2) شتاب ایده آل جز جدانشدنی این گیربکس ها میباشد که تجربه سواری متمایزی را نسبت به سایر جعبه دنده ها به همراه دارد.
 
 
 
3) به دلیل استفاده از دو کلاچ که هرکدام مختص به دنده های فرد و زوج میباشد لقی و ضربه زدن مانند گیربکس های (AL4)  دیگر وجود ندارد که ماحصل این عملکرد رابطه مستقیمی بر لذت رانندگی خواهد داشت.
 
 
 
4) گیربکس های DCT به دلیل استفاده حداکثری از گشتاور و قدرت پیشرانه به شدت بازده بالاتری نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم بازار دارند.
 
 
 
5) به لطف تکنولوژِی بی نظیر DCT طبق آمارهای رسمی میزان مصرف سوخت خودروهای مجهز به این گیربکس ها تا 20% نسبت به نمونه های رایج  کاهش میابد .جالب اینجاست که کمتر گیربکسی را میتوان یافت که در کنار پرفورمنس بالا مصرف سوخت اقتصادی را یکجا داشته باشد.
 
 
 
6) گیربکس های DCT با وجود استفاده از تکنولوژِیهای برتر در بحث تعمیر و نگهداری بسیار انعطاف پذیر میباشند به طوری که با وجود استهلاک ناچیز باز هم فرایند تعمیر و خدمات ساده تری نسبت به سایرین دارند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس دوکلاچه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

پراید دوکلاجه
4

دقیقا عین پراید دو کلاجه که با دو بار کلاج گرفتن باید دنده جابره .
15:49  1397/03/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
قم : شاهین جی ال تحویل گرفتم ان شاالله همه شاهین داران بشن صلوات بفرستین
سهند دی ماه : نه من تکمیل وجه 6 اردیبهشت بودم هنوز فاکتور نشدم لعنتی ها نمیدونم چرا نمیدن
حمزه شاهین جی : خیلی مملکت گل بلبلی داریم ۹ماه شد شاهین جی
حمزه شاهین جی : خیلی مملکت گل بلبلی داریم ۹ماه شد شاهین جی
شاهین جی 14اذر : دوستان 14اذر تکمیل وجع پزیرش۱۷ آذر چه موقع فاکتور میشم شاهین جی هست
شاهین جی 14اذر : دوستان 14اذر تکمیل وجع پزیرش۱۷ آذر چه موقع فاکتور میشم شاهین جی هست
علی اسفند : منم 12 مهر 1402 واریز اولیه داشتم ولی تاکنون دعوتنامه صادر نشده
طاها : سلام منم ۴۰۲ پول واریز کردم هنوز نیامده ۲۷ مهر ۱۳۰۲ اون روز زنگ زدم سایپا گفت قرار این هفته براتون ارسال بش نمیدونم حرفشون درست یا ن
شاهین اتومات : با سلام من تکمیل وجه 13 اسفند هستم و فاکتور نشدم.
A5شهریور مشکی : سلام کسی شماره اداره تحویل مرکزی داره که پاسخگو باشن؟؟ این شماره هرچی میگیریم جواب نمیدن 44987018
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان 13تیر : سلام مبارکت پرونده رو کی تحویل دادی منم 13 تیرم هنوز فاکتور نشده.امروز زنگ زدم گفتن تا آخر ماه طول میکشه
ساینا اس1404 : وقتی شما از سایپا شکایت نمی کنید و پیگیر سود مشارکت و جریمه تاخیر نیستید سایپا هم سوءاستفاده میکنه و سود مشارکت و جریمه تاخیر شما را هپولو میکنه و یه لیوان هم اب روش میخوره ولی وقتی شکایت قضایی میکنید تا شما رضایت ندهید پای سایپا گیر هست و باید حق و حقوق شما را پرداخت بکند حتی اگه پرداخت نکند دادگاه میتونه دهها برابر سود شما سایپا را جریمه بکنه بعلت عدم اجرای تعهدات خودش.....خلاصه دست دادگاه باز هست و میتواند براحتی سایپا را بعلت عدم پرداخت سود مشارکت و جریمه تاخیر و عدم اجرای تعهدات جریمه و محکومیت شدید نماید
سهیل : خدایا ما فوق العاده هارو از دست سایپا خلاص کن خدایا سایپا رو به فاکتور کردن فروش فوق العاده بهمن هدایت کن امین
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : سلام فروش فوق العاده بودم طرح خودروهای فرسوده قرار بوده 20 مرداد تحویل بدن امروز زنگ زدم میگن فعلا منتظر نباش😐
اطلس جی : سلام به نظرتون برای ماهایی که دعوتنامه اطلس جی اومده واریز وجه نهایی را بزنیم؟ نخورن پولمونو؟ماشینم ندن؟
ساینا اس1404 : خیلی اسون و راحت میشه شکایت کرد به شعبه های قضایی الکترونیک در سطح شهر ها هستند میرید اونجا دادخواست قضایی از جریمه دیر کرد خودرو و همچنین عدم پرداخت درست سود مشارکت یه شکواییه تنیم می کنند فقط شما امضا می کنید به پیوست شکایت کپی قرارداد خرید که داخلش سود مشارکت 16درصدیو جریمه تاخیر12 قید شده است ونیز کپی سند خودرو و فاکتور کارخونه و کارت ملی و دعوتنامه را پیوست شکایت می کنید شما خواهان شکایت و سایپا خوانده شکایت خواهد بود به ادرس سایپا شکواییه از طریق دادگاه شورای حل اختلاف ارسال خواهد شد و صدرصد حکم به نفع شما صادر خواهد شد سایپا باید رضایت شما را جلب کند وگرنه پاش گیر هست و همزمان یه شکایت هم با همین مدارک به تعزیرات بکنید چه حضوری و چه اینترنتی......صدرصد نتیجه میده من خودم و پسر باجناقم هر دو از ایران خودرو شکایت کردیم و به حق و حقوق خودمان رسیدم هر چی خواسته بودیم برامون پول نقد از بات سود مشارکت و جریمه تاخیر طبق قرارداد حساب دقیق کردند و دادند
اصغر : چرا؟
شاهین : سلام دعوت نامه دوگانه مرداد کی صادر میشه؟
محمد : 6 روز کاری تا 20 ماه
فوق العاده : من دیروز که تماس گرفتم ازشون درمورد سود تاخیر پرسیدم. گفتن 3 درصد براتون حساب میکنن که