بدهی ۵ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان/ چالش جدید زنجیره تولید

 

بدهی ۵ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان/ چالش جدید زنجیره تولید

 
آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به این موضوع که قطعه سازان با سه دسته مشکل اساسی رو به رو هستند گفت: مشکل اول قیمت گذاری قطعات است که خودروسازان در این مورد به شدت تعلل می کنند، علت آن هم این است که  جو عمومی سیاست گذاران  در صنعت خودرو و مردم این است که در مورد افزایش قیمت خودرو مقاومت می شود و از طرفی طبق قانونی که متاسفانه از دولت دهم به ارث مانده، شورای رقابت مسئول قیمت گذاری زیر 45 میلیون تومان است و چون آنجا نمی توانند افزایش قیمت را  مدنظر بگیرند به قطعه سازان هم  اجازه افزایش قیمت نمی دهند. در صورتی که شاهد هستید که فقط مواد اولیه قطعه سازی بین 40 تا 45 درصد گران شده و دستمزد نیز 20 درصد افزایش یافته است. بنابر این چالش اول و مهم قطعه سازی بحث قیمت ها است.
 
او ادامه داد:چالش دوم قطعه سازان در شرایط فعلی بحث نقدینگی است ، با روند خوبی که خودروسازان به خصوص یکی از خودروسازان  در اوایل سه ماهه پایانی سال گذشته یعنی در دی ماه  پیش گرفته بودند، تقریبا وضعیت پرداخت ها خیلی خوب شده بود اما از اسفند سال گذشته این روند به شدت دچار اختلال شد و در حال حاضر هر دو خودروساز به شدت به زنجیره تامین قطعه خود بدهکار هستند.
 
صنعت خودرو بین 15 تا 20 هزار میلیارد تومان به قطعه سازی بدهکار است
 
محبی نژاد خاطر نشان کرد: جمع بدهی معوق کل خودروسازان شامل دو خودروساز بزرگ و خودروسازان کوچک به قطعه سازان پنج هزار میلیارد تومان است که این رقم، یک رقم کم سابقه در طول مدت همکاری قطعه سازان با خودروسازان است.و کل بدهی صنعت خودرو ایران به قطعه سازی ایران بین   15 هزار تا 20 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این بحث نقدینگی عملا قطعه سازی را زمین گیر و فلج  خواهد کرد.
 
دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به  سومین چالش قطعه سازان  که سرمایه گذاری های انجام شده بر اساس قرارداد های پسابرجامی و برنامه های افزایش تیراژ خودروسازان است عنوان کرد: برنامه اولیه برای تولید خودرو در سال 1397، یک ملیون و هشتصد و سی هزار دستگاه بوده است و قطعه سازان براین مبنا سرمایه گذاری کرده اند و به نظر می رسد با شرایط فعلی به این تیراز نخواهیم رسید و این حجم سرمایه گذاری قطعه سازان در پروژه های توسعه ای وبال گردنشان خواهد شد و هزنیه های مالی و معنوی زیادی را به ان ها تحمیل خواهد کرد و باز مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.
 
او در پایان  افزود: همه این مسائل و مشکلات، تبعات کم و بیش تحریم است و اگر درست مدیریت نشود شاهد تعطیلی بسیاری ازکارخانه های  قطعه سازی و بیکار شدن کارگرانشان خواهیم شد. اکنون هر روز به تعداد قطعه سازانی که تعطیل می شود اضافه می شود و اگر صنعت قطعه سازی کشور زمینگیر شود بلند شدنش به این راحتی نخواهد بود.
 
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

پس اینهمه پول اضافه ای که از مردم میگیرند کجا میره که به عالم و آدم بدهکارند
11:12  1397/04/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
درسا : زنگ زدم نمایندگی سوال کردم گفت ، خودش به روز رسانی می شه ، دیگه نیازی نیست سخا رو بیاری نمایندگی تحویل بدی ، حالا ببینم کی پلاک می شه .
خانواده شاهین : اقای شاهین جی تحویل اسفند 1403 که گفتین پذیرش 17 آذرین و 1400 نفر جلوتن و تبدیل به جی ال زدین....ببخشید شماره پذیرشتون رو اعلام میکنید ممنون
شاهینg : دوستان میگن هر ماه یک روز میره جلو یعنی تا ۲۸ ۱۰ روز هست ۱۰ ماه باید صبد کنی با این حساب😐
سروش 25 اسفند : من شنبه بعد از ظهر پلاک ماشین صادر شد من فکر کنم به جای روزی 30 تا شاهین هفته ای 30 تا تحویل میدن اون هم فقط آخر هفته ها اعلام میشه
Arsha j7 : کرمان موتور یک شیاد به تمام معناست ماشین ۲۰روزه فروختن الان از ۲ماهم بیشتر شده هنوز تحویل ندادن هر وقت هم زنگ میزنی میگن تو صف بارگیری هست نمیدونم اگر این ماشین قطب جنوب هم بود باید تا حالا میرسید سود بانکی این پولی که ما دادیم رو حساب کنیم نزدیک به ۱۲۰ میلیون میشد تو رو خدا گول این شرکت رو نخورین که پیرتون میکنن
شاهین g : برو سایت سایپا گزینه تغییر رنگ و مدل ماشینو بزن یه کد براتون میاد میتونی تبدیل بزنی باز میگم اگه مجبور نیستی تبدیل نزن
شاهین g : شما سریع فاکتور میشید چون تو اولویت هستین دیرو ۲ نفر بودن همون واریزی اذر بودن تبدیل زدن مدیر که اونجا بود گفت فردا فاکتور میشید اگه واقعا پول لازمی یا ماشین خیلی نیازته این کارو بکن اگه ماشین دوم داری و پول لازم نیستی تبدیل نکن
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوست عزیز لطفا هر زمان ماشین تحویل گرفتید اینجا اعلام کنید ممنون میشم
شاهین جی : سلام دوست عزیز من پذیرش ۲۸ آذر هستم اگه تبدیل بزنم زودتر فاکتور میشه یاصبرکنم
شاهین جی : سلام ممنونم از دوستان بابت تجمع واطلاع رساني تون دوستان بنظرشما من پذیرش ۲۸ آذز هستم ارزش صبرکردن داره یاتبدیل بزنم اگه بخام تبدیل بزنم ازکجااقدام کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
0 : مبارکت باشه انشاالله آزادی همه از دست سایپا
اصغر : بنظرم مطابق مفاد قراردادی که بستیم شکایت با موضوع دیر تحویل دادن به جایی نمیرسه چون در قبالش سود تاخیر توافق شده
حیدری 1 : سلام دوستان من 12 اسفند بودم فاکتور شدم زنگ زدم نمایندگی گفتند تا آخر هفته تحویل میدن قبلا گفته بودم برای پول پیش خونه میخوام بفروشمش رنگش سفید مشکی هست اگه کسی رو سراغ دارید لطفا بگید. نوسان قیمت بازار از 615 تا 640 تومنه شما میگید قیمت چند؟
کوییگ جی ایکس مرداد : نه واسه جی ایکس هست..
مبینا : بهاره جون شماره پذیرشتون چندبوده
دنا 5دنده14مرداد تحویل : سلام بورسی خبری از فاکتور نیست رنگ سفید ؟؟؟مرداد ماه
آر اس 31اردیبهشت اسقاطی : رو پروفایلم بود پیش فروش
رضا : شماره درخواست بزارمن 12تیرنشدم هنوز
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : فک کنم پارس خودرو باز بهتره
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : این اردیبهشت چرا تموم نمیشه چقد بوده این هفته انشالله تموم بشه از 18 ام هم بریم تکمیل وجه های خرداد انشالله