تیر خلاص دولت به واردات خودرو

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
پس از ماه ها کش و قوس بر سر محدودیت واردات خودرو و پس از آن نوسانات نرخ ارز، در نهایت دولت تصمیم نهایی را گرفت و درهای واردات خودرو را به روی کشور بست. 
 
وارداتی که طی سال های اخیر توانست با رونق در فروش، سرمایه گذاران خارجی را به سمت بازار ایران سوق دهد تا ایران نیز از جمله بازارهای رقابتی در فروش و عرضه خودروهای جهانی باشد. 
 
خودروهایی از فرانسه، آلمان، کره، ژاپن، چین، هند و حتی تایوان که به راحتی می توانستند با نمایندگی ها و خدمات پس از فروش متعدد در بازار خودرو ایران رقابت کنند و در زیر پای ایرانی ها و در خیابان ها جولان دهند، حالا ورودشان به کشور ممنوع اعلام شده است.
 
طی یکسال اخیر تداخل چند اتفاق، عرصه را برای واردات خودر تنگ کرد، گویی بازار بین الملل چشم دیدن رونق صنعت خودرو ایران را نداشت. شاید اتفاقاتی همچون  بسته شدن شش ماهه سایت ثبت سفارش و پس از آن محدودیت ها و اختلالات ثبت سفارش، نوسانات نرخ ارز و در نهایت تاثیر تصمیمات ترامپ بر صنعت خودرو ایران همگی برای زمین زدن واردات خودرو کافی بود. 
 
حال با ممنوع شدن واردات خودرو این پرسش مطرح است که آینده مشاغل مرتبط با واردات خودرو چه می شود؟ همچنین با این تصمیم قطعا سرمایه گذاران خارجی میل کمتری برای ورود به صنعت خودرو ایران خواهند داشت. از طرفی دیگر این مهم مورد اهمیت است که شاید به زودی تعدادی از سرمایه گذاران و شرکای تجاری ایران نیز نسبت به خروج سرمایه شان از ایران اقدامات لازم را انجام دهند؛ راهکار چیست؟ 
 
 امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه می گوید: « در حال حاضر ایران میان یک جنگ اقتصادی است که حتی خودش هم آغازگر آن نبوده است.  با این حال برخی شرکت های محافظه کار خودروسازی خارجی پس از تصمیم امریکا نسبت به خروج از ایران تصمیم بر رفتن گرفتند، اما برخی دیگر که بازار آینده ایران را روشن می پندارند، ماندن را ترجیح دادند.» 
 
او می افزاید: « حال تصمیم امریکا مبنی بر خروجش از برجام، همزمان شده است با نوسانات نرخ ارز در کشور که مجموع همه این رفتارها، به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت برخی اقلام وارداتی شده است، به همین دلیل نباید ممنوعیت واردات خودرو که قطعا مقطعی است را به ضررهای ایجاد شده برای این صنعت تعمیم دهیم». 
 
به گفته کاکایی، با نگاهی به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش خودرو، متوجه هستیم که فقط واردات خودرو با ممنوعیت همراه شده نه قطعات و لوازم یدکی خودروها.
 
او ادامه می دهد: « بدون شک امریکا در راستای تصمیماتش بر سر برجام، دستش را روی صنعت پر قدرت ایران گذاشته و می خواهد از طریق خودروسازی عرصه را تنگ کند، اما این موضوع نیز به زودی برطرف خواهد شد، چرا که ممنوعیت واردات خودرو لطمه ای به ورود سرمایه به کشور نمی زند». 
 
به گفته کاکایی، نباید ماجرای ممنوعیت واردات خودرو، افزایش نرخ ارز و تصمیمات امریکا برای خروج از برجام را در یک راستا برشمرد، چرا که هر یک در بخشی از صنعت خودرو ایران اثرگذار هستند. 
 
او تاکید می کند:« باید بحران های کلیدی کشور در همه زمینه های پیش آمده، هر یک به تنهایی مدیریت شوند، چرا که امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی و اشتغال نام گذاری شده است، از این رو خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست».
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه با ممنوعیت واردات خدشه ای به سرمایه گذاری های صنعت خودرو وارد نمی شود، اظهار می کند: « برخی گمان می کنند با ممنوعیت واردات خودرو، سرمایه ها و سرمایه گذاران نیز از این صنعت کوچ می کنند. اما این امر باعث می شود تا سرمایه گذاران به جای واردات خودرو به کشور، نسبت به تولید همان خودروهای هدف برای واردات در ایران سرمایه گذاری کنند». 
 
او می افزاید: « شاید در نگاه اول بازار در بخش واردات خودرو ضرر کند، اما پس از مدتی، درخواست سرمایه گذاری برای راه اندازی خطوط تولید در داخل کشور افزایش می یابد، چرا که پتانسیل تولید خودرو در کشور وجود دارد». 
 
 این کارشناس با اشاره به پتانسیل تولید خودرو در داخل کشور تصریح می کند:« در حال حاضر 90 درصد خودروهای مصرفی مردم ر داخل کشور تولید می شود، از این رو به نظر نمی رسد تصمیم اخیر دولت به سرمایه گذاری های خارجی کشور لطمه ای وارد کند».
 
کاکایی می افزاید: « این امیدواری وجود دارد که با تلطیف اوضاع اقتصادی و برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو، علاوه بر افزایش تولید داخل و کیفیت محصولات، ورود خودروهای لوکس برای متقاضیان خاص نیز از سر گرفته شود، همچنین توجه شودکه منشا همه موانع بر سر راه واردات خودرو داخلی نیست».
 
با نزدیک شدن به مهلت سه ماهه امریکا برای خروج شرکت های طرف قرارداد با ایران، واردات برخی اقلام آن هم به بهانه افزایش بی رویه قیمت ها و همچنین نبود ارز کافی برای واردات برخی اقلام بعضا غیر ضروری ممنوع اعلام شد که خودرو نیز در همین لیست جای داشت. حال وزارت صنعت معدن و تجارت ممنوعیت واردات خودررو را برای کاهش تنش های وارداتی خودرو پیش گرفته است. ازاین رو برخی کارشناسان و صاحبنظران نسبت به کاهش سرمایه گذاری های خودرویی در صنعت خودرو ایران نگرانند. 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : خدا لعنتشون کنه.. روز به روز دارن‌ گرونترش میکنن. چرا یکی نیست جلو کلاهبرداری سایپا بگیره
شاهین : سلام‌ دوستانی‌که‌تجمع‌رفتید‌ کجاید‌ ????????? من‌زنگ‌زدم‌ کارشناس‌ گفتن‌ ‌ Gتا‌۱۲‌ آذر‌فاکتور‌‌ GLاز‌۱۶‌ اردیبهشت‌ به‌بعد‌شروع‌کردن‌ اتومات‌ تا‌ ۱۲‌ اسفند پلاس‌ تا‌ ۲۵‌ اسفند‌ آیا‌ راست‌میگه‌ ؟؟؟
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام کارشناس میگه 26 اسفند روند فاکتور شدنش شروع شده
J7 : سلام دوستان امروز برای من پیامک بیمه اومد به صورت اقساط نوشته بود مال شما هم به همین صورت هست؟
? : گفتن‌فقط‌ ۱۸‌ نفر‌رفته‌بودن‌
شاهین جی : هنوز اونجایین تکلیفمون چیه؟
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام کارشناس میگه 26 اسفند روند فاکتور شدنش شروع شده
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
شاهین جی : چرا کسی چیزی نمیگه😮‍💨😮‍💨😮‍💨
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام دوستان وقتتون بخیر پیش فروش بنده واریز وجه اولم 23 اردیبهشت بودم واریز دوم 11 اسفند امروز صبح فاکتور شدم انشالله قسمت تک تکتون بشه عزیزان از شر سایپا خلاص بشید
اصغر : هادی داداش جمعه فاکتور چیزی گفتی اصلا توسایپا روزهای عادیم قفله نکن برادر
اطلس جی اسفند1403 : از الان همجا پخش میکنیم برا تجمع شهریور تا شهریور ماشینامون تحویل نگیریم هرکی با خانوادش بیاد یه لشکر درست میکنیم
6دنده 31 خرداد رینگ فولادی سفید : 3 روز روی اماده برای تحویل مونده خدا میدونه کی تحویلش میدن 4ماه روی فاکتور بود الانم که این مدل همه جوره مارو نمودن
هادی : نه دیروز
دناپلاس 1404مهر : کاستومر/ آخرین موعد در حال تحویل/ قراردادهای دهه سوم تیر سال 1404 در حال فاکتور می باشد.
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : تکمیل وجه چقدر واریز کردی ؟
صبا : هادی امروز فاکتور شدی ؟
احسان 13 تیر : شما 11 تیر هستین فاکتور شدین؟ من 13 تیرم
ساینا : منم 20 بهمن 1403 گرفتم از بازرسی زنگ زد گفت تا 20 مرداد پیامک ارسال به بانک دریافت میکنی، گفت 3 ماه تعیین مبلغ قابل پرداخت سود تاخیر طول میکشه 3 ماه هم برای پیامک ارسال به بانک