تیر خلاص دولت به واردات خودرو

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
پس از ماه ها کش و قوس بر سر محدودیت واردات خودرو و پس از آن نوسانات نرخ ارز، در نهایت دولت تصمیم نهایی را گرفت و درهای واردات خودرو را به روی کشور بست. 
 
وارداتی که طی سال های اخیر توانست با رونق در فروش، سرمایه گذاران خارجی را به سمت بازار ایران سوق دهد تا ایران نیز از جمله بازارهای رقابتی در فروش و عرضه خودروهای جهانی باشد. 
 
خودروهایی از فرانسه، آلمان، کره، ژاپن، چین، هند و حتی تایوان که به راحتی می توانستند با نمایندگی ها و خدمات پس از فروش متعدد در بازار خودرو ایران رقابت کنند و در زیر پای ایرانی ها و در خیابان ها جولان دهند، حالا ورودشان به کشور ممنوع اعلام شده است.
 
طی یکسال اخیر تداخل چند اتفاق، عرصه را برای واردات خودر تنگ کرد، گویی بازار بین الملل چشم دیدن رونق صنعت خودرو ایران را نداشت. شاید اتفاقاتی همچون  بسته شدن شش ماهه سایت ثبت سفارش و پس از آن محدودیت ها و اختلالات ثبت سفارش، نوسانات نرخ ارز و در نهایت تاثیر تصمیمات ترامپ بر صنعت خودرو ایران همگی برای زمین زدن واردات خودرو کافی بود. 
 
حال با ممنوع شدن واردات خودرو این پرسش مطرح است که آینده مشاغل مرتبط با واردات خودرو چه می شود؟ همچنین با این تصمیم قطعا سرمایه گذاران خارجی میل کمتری برای ورود به صنعت خودرو ایران خواهند داشت. از طرفی دیگر این مهم مورد اهمیت است که شاید به زودی تعدادی از سرمایه گذاران و شرکای تجاری ایران نیز نسبت به خروج سرمایه شان از ایران اقدامات لازم را انجام دهند؛ راهکار چیست؟ 
 
 امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه می گوید: « در حال حاضر ایران میان یک جنگ اقتصادی است که حتی خودش هم آغازگر آن نبوده است.  با این حال برخی شرکت های محافظه کار خودروسازی خارجی پس از تصمیم امریکا نسبت به خروج از ایران تصمیم بر رفتن گرفتند، اما برخی دیگر که بازار آینده ایران را روشن می پندارند، ماندن را ترجیح دادند.» 
 
او می افزاید: « حال تصمیم امریکا مبنی بر خروجش از برجام، همزمان شده است با نوسانات نرخ ارز در کشور که مجموع همه این رفتارها، به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت برخی اقلام وارداتی شده است، به همین دلیل نباید ممنوعیت واردات خودرو که قطعا مقطعی است را به ضررهای ایجاد شده برای این صنعت تعمیم دهیم». 
 
به گفته کاکایی، با نگاهی به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش خودرو، متوجه هستیم که فقط واردات خودرو با ممنوعیت همراه شده نه قطعات و لوازم یدکی خودروها.
 
او ادامه می دهد: « بدون شک امریکا در راستای تصمیماتش بر سر برجام، دستش را روی صنعت پر قدرت ایران گذاشته و می خواهد از طریق خودروسازی عرصه را تنگ کند، اما این موضوع نیز به زودی برطرف خواهد شد، چرا که ممنوعیت واردات خودرو لطمه ای به ورود سرمایه به کشور نمی زند». 
 
به گفته کاکایی، نباید ماجرای ممنوعیت واردات خودرو، افزایش نرخ ارز و تصمیمات امریکا برای خروج از برجام را در یک راستا برشمرد، چرا که هر یک در بخشی از صنعت خودرو ایران اثرگذار هستند. 
 
او تاکید می کند:« باید بحران های کلیدی کشور در همه زمینه های پیش آمده، هر یک به تنهایی مدیریت شوند، چرا که امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی و اشتغال نام گذاری شده است، از این رو خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست».
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه با ممنوعیت واردات خدشه ای به سرمایه گذاری های صنعت خودرو وارد نمی شود، اظهار می کند: « برخی گمان می کنند با ممنوعیت واردات خودرو، سرمایه ها و سرمایه گذاران نیز از این صنعت کوچ می کنند. اما این امر باعث می شود تا سرمایه گذاران به جای واردات خودرو به کشور، نسبت به تولید همان خودروهای هدف برای واردات در ایران سرمایه گذاری کنند». 
 
او می افزاید: « شاید در نگاه اول بازار در بخش واردات خودرو ضرر کند، اما پس از مدتی، درخواست سرمایه گذاری برای راه اندازی خطوط تولید در داخل کشور افزایش می یابد، چرا که پتانسیل تولید خودرو در کشور وجود دارد». 
 
 این کارشناس با اشاره به پتانسیل تولید خودرو در داخل کشور تصریح می کند:« در حال حاضر 90 درصد خودروهای مصرفی مردم ر داخل کشور تولید می شود، از این رو به نظر نمی رسد تصمیم اخیر دولت به سرمایه گذاری های خارجی کشور لطمه ای وارد کند».
 
کاکایی می افزاید: « این امیدواری وجود دارد که با تلطیف اوضاع اقتصادی و برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو، علاوه بر افزایش تولید داخل و کیفیت محصولات، ورود خودروهای لوکس برای متقاضیان خاص نیز از سر گرفته شود، همچنین توجه شودکه منشا همه موانع بر سر راه واردات خودرو داخلی نیست».
 
با نزدیک شدن به مهلت سه ماهه امریکا برای خروج شرکت های طرف قرارداد با ایران، واردات برخی اقلام آن هم به بهانه افزایش بی رویه قیمت ها و همچنین نبود ارز کافی برای واردات برخی اقلام بعضا غیر ضروری ممنوع اعلام شد که خودرو نیز در همین لیست جای داشت. حال وزارت صنعت معدن و تجارت ممنوعیت واردات خودررو را برای کاهش تنش های وارداتی خودرو پیش گرفته است. ازاین رو برخی کارشناسان و صاحبنظران نسبت به کاهش سرمایه گذاری های خودرویی در صنعت خودرو ایران نگرانند. 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عادل j7 : سلام بر دوستان من قبل از کاهش قیمت تکمیل وجه انجام دادم و شماره شاسی هم تخصیص داده شد اما بعد از اینکه قیمت ها کاهش پیدا کرد شماره شاسی پاک شده. کسی این اتفاق براش افتاده؟ جریان چیه؟
خشایار شاه : باید بری اداره پست تحویل بگیری اگه هجله داری اگهدنذاری میارنش
محمدعلي : سلام وجدانن کسی میدونه تکمیل وجه آبان کی میاد؟؟؟؟؟؟؟؟
X5 سفید بهمن : شهر به شهر فرق داره بعد شما از کجا میدونی راست گفته باشند شاید از خود شرکت باشند
بابائی : دوستان برای تحویل حضوری پیامک میاد
J7 : دوستان من فروردین ثبت نام کردم ولی مدارک هنوز نیومده باید برم پست تحویل بگیرم خواهشا راهنمایی کنید
هادی : چرا بعد ۱۰روز فاکتور شدن پلاک نمیشه؟
شاهین : برای تمام شهرها آنهایی در فضای مجازی وارد هستند یک زمان مشخص کنند همه شهرها فراخوان بدهید برویم جلوی مجلس یا قوه قضائیه جلوی سایپا فایده ندارد اون جا مال خودشونه صدای ما به جایی نمی رسد
شاهین : سلام یک نفر که تو این گروه اعتبار دارد یک تاریخی اعلام کند همه برویم تجمع ممنون
شاهین پلاس : واریزی سوم اردیبهشت سخا ششم فاکتور نشدم شماره درخواست 19136273پزیرش11943239
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفانخان تبدیل به تک گانه : 8شهریور تبدیلی بودی؟؟؟؟؟
ساینا آذرماه : واریز اولت چقد بوده؟الان چقد برات دعوتنامه اومده؟؟؟
محمد رضا : 🔴بنا به شنیده ها، قیمت جدید وانت آریسان 2 ویژه آبان ماه 1404 حدود 735 میلیون تومان خواهد بود.
ساینا پیش فروش مرداد 1404 : نه هنوز برای منم پذیرش 20 تیر تحویل هفته چهارم آذر هنوز دعوت نامه نیومده نمیدونم چرا نمیاد
اهورا : کوییک که هیچ اگه تبدیل به گاری هم بزنیم بعید میدونم سایپا تحویل بده. کی باشه اعلام ورشکستگی کنه و علی مرد خدااا
207 پانا فولادی آذر : هنوز هم خبری نیس دعتونامه فرسوده
حسین : سلام به این شماره رنگ بزن02182272727 البته همان شماره ثبت هسته زنگ بزنی شماره ملی میخواهد
مظلومان : نه داداش منم چکی دوگانه هستم 7 مرداد هنوز خبری از پلاک نیس، نمایندگی سرزدم میگه تمام ماشینای من اومده فقط برا شما مانده زنگ زده گارگزاری شرکت در تهران قرار برا ببینه وضعیت ،مگه از روی تخم مرغا بلند میشه بره میترسه خراب شه ،لع نت
حیدر : سلام برهمه دوستانی که 30/6نیسان تک سوز فاکتورشدن اعلام کنند پلاک شدن یانه ممنوع
آسیه : چرا نیومدین پس