توقف تولید تندر 90 ساندرو و استپ وی، در ماه‌های آینده

 

توقف تولید تندر 90 ساندرو و استپ وی، در ماه‌های آینده

 
نگین خودرو از بانک مرکزی شکایت کرده و رنو در حال ترک ایران به عنوان سرمایه‌گذار است. توقف تولید تندر90 و ساندرو هم، تا چند ماه آینده قطعی به نظر می‌رسد.
 
 
طبق اعلام مدیر اجرایی رنو، این شرکت احتمالا ایران را به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها، ترک خواهد کرد، ظاهرا قرار است تولید خانواده تندر 90 و ساندرو در کشور تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد.  رنویی‌ها به ایران خودرو و پارس خودرو پیغام داده‌اند که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه تندر 90 و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید رسانده و پس از آن، روند تولید قطع خواهد شد.
 
به گفته این منبع آگاه، در واقع رنو تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد ۴۰ هزار دستگاه دیگر بر عهده گرفته و این یعنی توقف تولید این دو محصول در خودروسازی ایران. گویا دلیل این تصمیم رنو، مختل شدن ارتباط بانکی بین ایران و سایر کشورهای دنیا و در نتیجه، سخت و حتی ناممکن شدن نقل و انتقال پول است. به‌عبارت بهتر، با بازگشت تحریم‌ها، رنو قادر نخواهد بود پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند و بنابراین ادامه تولید تندر 90 و ساندرو برای این شرکت توجیه ندارد.
 
در همین راستا، جمعه گذشته نیز مدیر امور مالی رنو اعلام کرد که فروش محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران طی نیمه دوم سال میلادی جاری، به صفر خواهد رسید. با توجه به گفته وی، مشخص است که رنو قصد دارد روند تامین قطعات تندر 90 و ساندرو را قطع کند. این در حالی است که رنویی‌ها در دور قبلی تحریم، با وجود کاهش سطح فعالیت‌ها، تولید را کم و بیش ادامه داده و این روند قطع نشد. حالا اما ظاهرا سختی تحریم‌ها به حدی است که رنو تصمیم گرفته ارتباط با ایران را تقریبا به‌طور کامل قطع کرده و شانس خود را در دیگر بازارهای جهانی از جمله آفریقا، امتحان کند.
 
 
بر خلاف اظهارات کارلوس گوسن، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو نیسان مبنی بر تلاش برای حفظ خطوط تولید رنو در ایران، به‌نظر می‌رسد که از بابت نیسان و میتسوبیشی نگرانی‌هایی وجود دارد. احتمالا رنو به این نتیجه رسیده که ریسک ماندن در ایران بسیار بالا است و آسیب‌هایی جدی به بازار نیسان و میتسوبیشی خواهد رساند. در حال حاضر رنو در قالب یک ائتلاف با نیسان و میتسوبیشی فعالیت می‌کند و اگرچه خودش در بازار آمریکا نیست، اما دو شریکش در آن حضور دارند، به‌خصوص نیسان که سرمایه‌گذاری زیادی در این بازار انجام داده است. بدون شک، اعمال فشار بر نیسان و میتسوبیشی، دست رنو را برای باقی ماندن در موضع قبلی (عدم ترک ایران) می‌بندد و مدیران این شرکت چاره‌ای ندارند جز اینکه قید خودروسازی و بازار ایران را به هوای از دست نرفتن بازار بزرگ آمریکا، بزنند.
 
 
از سویی دیگر، پر واضح است که رنو به‌دلیل اجرایی نشدن قراردادش با ایدرو و عدم‌ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ناحیه و نیاوردن سرمایه به ایران، چسبندگی لازم را نداشته و بنابراین ترجیح داده ریسک نافرمانی از آمریکایی‌ها را به جان نخرد.اینجاست که ارزش اجرایی شدن هرچه سریع‌تر قرارداد رنو، خود را نشان می‌دهد، چه آنکه اگر حواشی و سنگ اندازی‌های داخلی مانع اجرای این قرارداد نمی‌شد و رنو سرمایه آورده و کار را شروع می‌کرد، حالا بهانه‌ای برای ماندن داشت، اما حالا با کمترین دغدغه قصد ترک ایران را دارد. آن طور که معاون اجرایی رنو اعلام کرده، این شرکت فرصت‌های از دست رفته در ایران را در آفریقا جبران خواهد کرد.با این حساب، ظرفیت و سرمایه‌گذاری بزرگی که می‌توانست و قرار بود از سوی رنو در ایران ایجاد شود، به همین راحتی در اختیار کشورهای دیگر قرار خواهد گرفت تا حسرتش بر دل خودروسازی کشور باقی بماند.
 
شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی
 
 اواسط تیر ماه سال جاری با انتشار فهرست واردکنندگان خودرو که از سامانه نیما ارز دولتی دریافت کرده بودند، شرکت نگین‌خودرو به شیوه اطلاع‌رسانی خام و نحوه بازتاب خبر از سوی بانک مرکزی انتقاد داشت و برای شفافیت درباره عملکرد خود، مکاتبات خود را با این بانک آغاز نمود. در اولین نامه، نگین‌خودرو اعلام داشت که از سال ۹۱ تمام سفارش‌های این شرکت از محل ارز متقاضی بوده و سیستم بانکی هیچ ارزی به این شرکت تخصیص نداده است. با بی‌پاسخ ماندن این نامه، نگین‌خودرو مکاتبات دیگری نیز با بانک مرکزی داشته است که همگی بی‌پاسخ مانده‌اند و در نهایت، این شرکت تصمیم گرفت از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری شکایت برد و خواهان شفافیت موضوع شود.
 
متن شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی به شرح زیر است:
 
بسمه تعالی
 
با سپاس از تعامل مشتریان محترم به اطلاع میرساند 
 
   ضمن حمایت از سیاست های کلی نظام و با همراهی تیم اقتصادی دولت ، نظر به عدم پاسخگوئی بانک مرکزی به مکاتبات ارسالی قبلی این شرکت به ناچار در راستای احقاق حقوق مشتریان گرامی ، شکایتی را تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارائه نموده و امیدواریم با اخذ نتیجه مثبت بتوانیم نسبت به ایفای تعهدات و جلب رضایت شما مشتریان گرامی اقدام نمائیم .
 
بدیهی است نتایج حاصله را متعاقباً به اطلاع مشتریان محترم خواهیم رساند .
 
با سپاس
 
مدیریت شرکت توسعه تجارت نگین خودرو
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل31شهریور : واریز اول دی ماه واریز دوم17تیر
پیش فروش دهه فجر : سلام ، واسه من پیش فروش ، تحویل هفته چهارم شهریور بود ، ولی دعوتنامه آخرای تیرماه واسم اومد ، فعلا که آماده تخصیصه
کوییک آر اس : اون چیزی که موقع ثبت نام بهتون اعلام کردن تقریبی هست ممکنه زودتر دعوتنامه بیاد و ممکنه خیلی دیرتر چاره ای جز اینکه صبر کنید نیست.
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان که ثبت نام نام طرح فرسوده 207 برنده شدند تحویل آذر ماه هستند اگر براتون پیامک اسقاط خودرو آمده خبر بدین ممنون
ساینا 24 بهمن ماه رو مخ : خبری شد به ما هم اطلاعی بده
مریم : سلام پیش فروش دهه فجر کسی دعوتنامه براش اومده شماره پزیرش من12 16تحویل مردادماه ساینا تک سوز
اطلس کجایی : برادران عزیز برای آخرین بار میگم تا اعتراض نکنیم سایپا به ما ماشین نمیده حالا هر کی دوست داشت و مالش براش ارزش داشت روز شنبه 29 شهریور ساعت 10 صبح جلو نمایندگی به خدا من از همدان می خوام بیام همراهی کنید تا نتیجه بگیریم
تحویل 31مرداد پیش فروش : عزیزی. که ماشینش 19تبدیل زد مثل من سایت کرمانشاه بود تحویل گرفت چند روز بعد از حمل باربری ماشینشو تحویل گرفتن میشه لطف کنید جواب بدی
فرسوده اردیبهشت 1404 : دوستان پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده بازم کسی هست 26تیر تکمیل وجه کرده باشه؟ بنظرتون 27تیر که تعطیل بوده کسی تکمیل وجه کرده؟
تحویل 13مرداد : 15شهریور فاکتور شده. هنوز رو صدور اسناد می چرخه تابستون تموم شد ما هنوز. معطل مسخره بازی ایران خودرو ایم