سودجویی خودروسازان‌ با کاهش عرضه؛ قیمت ها در بازار آرام نمی گیرد

 

سودجویی خودروسازان‌ با کاهش عرضه؛ قیمت ها در بازار آرام نمی گیرد

 
در سال جدید، خبرهای منتشره شده پیرامون خودروسازان داخلی بسیار بوده است؛ از افزایش قیمت خودرو های داخلی بدون مجوز نهادهای ذی ربط گرفته تا احتکار خودروهای تولید داخل توسط خودروسازان، همه خبرهایی است که در این چند ماه در رسانه ها منتشر شده است.
چندی پیش بود خبر احتکار خودروهای تولید داخل توسط یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد و خودروسازان این موضوع را تکذیب کردند.
 
در حالی خودروسازان داخلی مصنوعات انبوه خود را به امید کسب سود کلان احتکار کرده ‌اند که در شرایط کاهش عرضه به بازار و افزایش تقاضا، دلالان در حال سوء استفاده از این بازار آشفته هستند و قیمت خودرو های داخلی را به ساعت افزایش می‌ دهند.
یکی از معدود بخش‌ های تولیدی کشور که ‌همیشه مایل است زودتر از همه خود را تحت تأثیر نوسانات ارزی نشان دهد و به قول معروف از این آب گل ‌آلود اقتصاد کشور ماهی بگیرد، خودروسازان داخلی هستند.
فارغ از اینکه درصد بالایی از این تولیدات سازنده‌ های داخلی، در داخل تولید می‌ شود و وابستگی ارزی ندارد اما خودروسازان داخلی بلافاصله در بروز مشکلات اقتصادی برای کشور، همیشه جزو اولین بخش ‌هایی بودند که به آشفتگی بازار دامن زدند و با سردادن فریاد افزایش هزینه ‌ها، با افزایش نجومی نرخ‌‌ ها، زمینه را برای افزایش قیمت دیگر کالا فراهم کردند.
‌مشخص نیست که دو کمپانی بزرگ خودروساز که نام خودروساز ملی و تولیدکننده داخل را به یدک می‌ کشند و همیشه داعیه «لزوم حمایت از تولید داخل» را دارند، چرا بیشترین تأثیرات را از کوچکترین نوسانات قیمت دلار می‌ پذیرند.
به هر حال رویه دائمی خودروسازان همواره این بوده که از جمله پیشتازانی هستند که با شعار نوسانات قیمت دلار، در گام اول، عرضه به بازار را بسیار کاهش می ‌دهند و سپس در افزایش تقاضا، با عرضه قطره‌ چکانی، تلاش می ‌کنند نرخ خودروها را با قیمت‌ های نجومی بالا ببرند و با این اوصاف جیب مردم را که با اجبار موظف به حمایت از آنها هستند، خالی می‌ کنند.
 
بدین ترتیب مردم با نرخ جدید و البته گران‌، قیمت خودرو های تولید داخل مواجه می ‌شود و پس از آن است که خودروسازان مجدداً وارد عرصه شده و با نرخ‌ گذاری نجومی جدید، این ‌بار به قیمت‌ های بازار رسمیت می‌ بخشند.
در نوسانات فعلی قیمت دلار و طلا هم طبق معمول خودروسازان خود را متأثر از نرخ دلار دانسته و با عرضه قطره‌ چکانی نرخ ‌های مصنوعات خود را به صورت غیرمعمول افزایش داده ‌اند.‌
دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو در این‌ باره می‌ گوید: ‌در دو سال اخیر اتفاقات زیادی در اقتصاد ایران افتاده است، قیمت ارز مبادله‌ ای و آزاد افزایش پیدا کرده، دستمزدها بالاتر رفته و کالاهای پرمصرفی همچون مس، فولاد نیز بیش از 70 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.
به گفته احمد نعمت‌ بخش هیچ کس نمی‌ خواهد مشتری خود را از دست بدهد اما این افزایش قیمتی که امروز در حال رخ دادن است اجتناب‌ ناپذیر است.
درباره افزایش نامعقول قیمت خودرو ها در یک ماه اخیر گزارش‌ های زیادی نوشته شده است و نرخ ‌ها لحظه ‌ای رو به افزایش است‌ اما نکته جالب آنکه این دو خودروساز به اصطلاح ملی کوچکترین تلاشی برای کنترل قیمت‌ ها در بازار انحصاری نکرده و بدون توجه به نگرانی ‌ها و شرایط مردم، به راحتی قیمت‌ ها را افزایش می ‌دهند.
 
در تأیید این ادعا، یکی از خریداران خودرو 206 تیپ 2 گفت: روز شنبه 30 تیرماه امسال پس از آنکه از خرید خودرو با قیمت کارخانه ‌ای و از نمایندگی‌ ها ناامید شدم و متوجه شدم هیچ فروشی از سوی کارخانه انجام نمی‌ شود، به ناچار به‌ سراغ ‌نمایشگاه‌ داران اتومبیل رفتم.
این خریدار خودرو گفت: روز 30 تیرماه 206 تیپ دو که قیمت کارخانه‌ای آن حدود 37 میلیون تومان ثبت شده است، در بازار آزاد 42 میلیون تومان قیمت‌ گذاری شد، اینجانب پس از صحبت با نمایشگاه‌دار قرار گذاشتم که تا روز 31 تیرماه و پس از دریافت وام خود از بانک، این خودرو را خریداری کنم.
وی اضافه کرد: روز دوشنبه یکم مردادماه زمانی که با سراغ فروشنده رفتم نرخ روز 206 را به من 44.5 میلیون تومان اعلام کرد، من امکان پرداخت 2.5 میلیون تومان را نداشتم و فروشنده هم حاضر نبود این خودرو را با قیمت روز قبل به من بفروشد. فروشنده به من پیشنهاد داد تا روز شنبه 6 مردادماه صبر کنم تا شاید قیمت‌ ها کمی آرام بگیرد.
این خریدار خودرو تولید داخل گفت: هر روز که می‌ گذشت قیمت خودرو مذکور هم افزایش می‌ یافت و نگرانی‌ های من افزون‌ تر و توانایی مالی من بیشتر آب می‌ شد تا اینکه روز 6 مردادماه قیمت 206 تیپ 2 به 46 میلیون تومان رسید.
این مشتری خودرو افزود: متأسفانه در عرضه قطره‌ چکانی خودرو به بازار، دلالان بازار را به دست گرفته‌ اند و جیب مردم را خالی می‌ کنند.وی ادامه داد: البته در یکی از همین نمایشگاه ‌های خودرو که چندین دلال نشسته بودند، همگی به اتفاق اعلام می‌ کردند که دلال بزرگ، دو خودروساز اصلی هستند و آنها نرخ‌ ها را در بازار واسطه ‌گری روزانه تعیین می‌ کنند.
 
وی ادامه داد: دیگر واقعا هیچ توانایی مالی برای تأمین این رقم نجومی و پرداخت حدود 50 میلیون تومان برای یک خودرو ساده اینچنینی ندارم، موضوع را از ایران‌خودرو هم پیگیری کرده ‌ام اما آنها در جواب فقط می‌ گویند «دلار گران شده است، ما هم تولید نمی ‌کنیم».
ادعای خودروسازان مبنی بر خالی بودن انبارها در حالی مطرح می‌ شود که مشاهدات مسافران هواپیما با مبدأ تهران و هنگام عبور از آسمان پارکینگ خودروسازان، حاکی از دپوی انبوه خودروها در پارکینگ خودروسازان است.
یکی از همین مسافران گفت: زمانی که هواپیما از روی انبارهای خودروسازان عبور می‌ کند، دپوی خودروهای تولید داخل آن هم به طرز فشرده‌، چشم همه مسافران را می‌ نوازد‌.
این در حالی است که مسئولان خودروساز داخلی و افرادی که به تازگی به نمایندگی از مردم از این کارخانه‌ های تولید بازدید کردند، ادعا می کنند انبارهای خودروسازان خالی است.
 
به هر حال دو خودروساز داخلی ما با وجود ادعای تولید داخلی توانسته‌ اند به خوبی بازار انحصاری را به دست بگیرند و در نبود رقابت و همراهی دولت بابت ممانعت از ورود خودروهای خارجی و تعرفه ‌های سنگین گمرک، در این‌ بازار انحصاری‌ به مردم فشار می‌ آورند.
نکته قابل تأمل آنکه در این شرایط نابسامان و توقف فروش خودرو توسط خودروسازان و افزایش قیمت خودرو های داخلی، هیچ مسئولی هم قانون‌ گریزی این انحصارگران را دنبال نمی‌ کند و فقط مردم هستند که تاوان سودجویی‌ ها را از جیب خود می ‌دهند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاخیرشاهین : تازنین خانوم ما ک 297 ریختیم و شما ک291ریختید همگی320 باید بدیم یا مال ما کمتر میفته تخویل شهریوریم
رز زرد : چون به جیب خودشون نگاه میکنن نه حقوق 18 تومنی ما ........که تو جیبی بچه هاشونم نیست
علی مدبر : معلوم شد سواد هم نداری گفتم با این اسم دیگه پیام ندادم وگر نه من دقیقه به دقیقه این سایت نگاه میکنم
T8 : کسی اطلاع داره با وجود فروش های جدید چرا t8بازم‌تو‌برنامه فروش نیست؟
علی مدبر : جی ال نادان گفتم به اسم خودم پیام ندادم نگفتم اصلا پیام ندادم من هر روز هر دقیقه به این سایت نگاه میکنم احمق
نازنین۱ : اقای جی ال واقعا مشکل داری شما؟؟ من عکس فرستادم پایین برو نگاه کن فاکتور به اسم نازنین هست و هرچی ااالان گفتم هم راسته باز تو میگی من مرد هستم؟؟ میخوای عکس شناسنامه نازنین همب فرستم برات .نیازی به دروغ گفتن ندارم .حرف بدی ام تاالان نزدم هرچی گفتم راهنمایی کردم و اطلاعات گذاشتم برای بقیه .چه لزومی داره دروغ بگم .اون مدبر شخص دیگه هست نازنین شخص دیگه .من کاربری ام اسمش معلومه دیوونه ای شما
شاهین402 : کسی اطلاع داره آیاشاهینcvtتولیدمیشه آخرین فاکتوربرای چه تاریخی هستش؟
حامد j7 : سلام درود خدمت دوستان افزایش حدود ۶۰۰ میلیون در ظرف دوماه درکجا دنیا شما میبینی مکه من شما هم وطن مگر چس می‌خریم آخه تا زمان که من خودم تمع کارم میام با این شرایط مختلف کرمان یا هر شرکتی خرید میکنیم وقتی بازار داغ میکنیم حقمون هست تا سال ۴۰۵ یا ۴۰۶ مبالغ که از مردم دریافت خواهد شد برابر است با شما دوستان بکنین چقدر یا چن صد درصد خواهد بود
شاهین : شنبه هفته بعد اگه اوکیدحضوری بریم ببینیم حداقل چه جوابی میگیریم بالاخره بعدازاین همه رفت وآمد ازاین بلاتکلیفی شایددربیاییم به خدادیگه خستمون کردن.
جی ال : خالی نبند نازنین خانم !!!!!!!تو داری به اسم نازنین پیام میدی ...چجوریه که به قول خودت یک ماهه که به این سایت سرنزدی حالا دقیقا امروز که مت گفتم به اسم نازنین پیام میدی یه دفعه واتفاقی سایتو باز کردی؟؟؟ماهم باورکردیم داداش یا بهت بگم خواهر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷 : جواب کوییک rs_ تفاوتی نداره خیالت راحت_آره درست میگی منم چند تا رو نگاه کردم حتی حواله های قدیمی هم نگاه کردم بیشتر پرداختی اول بالا هست و پرداختی دوم پایین اما چندتایی هم پرداختی اول پایینه و دومی بالا_مهم نیست البته هر دو شکلش درسته، یه احتمالش بر اساس حروف الفبا اسم بانک هست ،راستش اول فکر کردم شاید اونایی پرداختی دوم بالا هستن فیک هستن اما رفتم حواله های قدیمی هم نگاه کردم دیدم نه این شکلی هم زیاده
شاهین تبدیل ب کوییک : ولا برادر ماهم sbr نداره اما باز هم ی ماهه پلاک نشده
وحیدgxl26خرداد : سلام دوستان ماهم بالاخره فاکتور شدیم بعد از 107تاخیر البته داخل مشخصات sbrنزده امیدوارم به زودی همه ماشینتون اکه خداوکیلی به هزار زحمت و مشقت پولش را جور کردیم تحویل بگیرید به امید آنروز و به قول مااصفهانیا چرخش بی خطر بچرخه
دوگانه تحویل شهریور : تحویل شهریور بودم ولی هنوز دعوت نامه برام نیامده خدا کنه که یه موشک بیاد بزنه این شرکت سایپا رو ویران کنه که ماهم انقد انتظار نکشیم دیگه بخدا خسته شدم خدا نعلتتون کنه
کوییک اس : سلام کوییک از این تا تکمیل 22 تیر فاکتور شده و هیچکس دقیق نمیدونه شما کی فاکتور می شید هرکس بگه حدس و گمانه
ساینا پیش فروش : سلام واریزی دوم دهم تیر پیش فروش بهمن فاکتور شده روزای بعدش چک کنید
نسترن : اه اه چقدر ناله و گریه زاری و انرژی منفی…
کوییک اس : سلام کوییک از این تا تکمیل وجه 22 تیر فاکتور شده . دقیق هیچکس نمیدونه شما کی شروع میشید . هرکس بگه حدس و گمانه.
نسترن : تموم کنین این دروغارو لطفا
بابک : پیش فروشی که برنده شدم کلا 3 ماهه هست چطور میشه؟ 22 مهر 1404 پرداخت اول، موحد تحویلش هم نوشته هفته چهارم بهمن 1404