معامله در نمایشگاه‌های خودروی خارج از ایران، چگونه است؟

 

معامله در نمایشگاه‌های خودروی خارج از ایران، چگونه است؟

 
خرید خودروی صفر کیلومتر یا دست دوم یکی از چالش برانگیزترین اقدامات افراد در بازار ایران است. صرف نظر از گزینه‌های بسیار محدود در بازه‌ها‌ی قیمتی مختلف، مواردی در بازار خودروی ایران وجود دارد که شاید نمونه‌ی آن در کشوری دیگر یافت نشود. اگر به کشورهای دیگر سفر کرده باشید یا اهل فیلم‌ها و سریال‌های خارجی باشید، احتمالاً وجود انواع برچسب‌های رنگارنگ قیمت روی شیشه‌ی خودروهای موجود نمایشگاه‌ها را دیده‌اید. در نمایشگاه‌های خودروی خارج کشور، برچسب‌های قیمت و تخفیف ویژه در کنار خودروهای صفر کیلومتر و دست دوم قرار داده می‌شوند که احتمالاً برای ما ایرانی‌ها تعجب برانگیز باشد.
 
 
چطور امکان دارد که خودروی صفر کیلومتر کارخانه‌ای در نمایشگاه با تخفیف ویژه روبرو شود؟ علاوه بر این، بازار خودروهای دست دوم شرایط بسیاری متفاوتی دارد و شاید در نظر بسیاری از علاقه‌مندان خودرو، بهشت واقعی در این نمایشگاه‌های خودرو باشد. اما برچسب‌های قیمت ویژه در نمایشگاه‌های خودروی خارج از کشور به‌چه معنی است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.
 
 
قیمت‌گذاری و فروش خودرو در بازار جهانی متفاوت از ایران بوده و ساده‌ترین راه، خرید آنلاین و مستقیم از تولیدکننده است. با مراجعه به وب‌سایت رسمی هر شرکت، تمام مدل‌های در حال تولید با انواع آپشن به‌صورت کامل و جذاب فهرست شده‎‌اند. متقاضی می‌تواند مدل مورد نظر خود را با انواع آپشن و سفارش شخصی‌سازی ویژه سفارش دهد تا درخواست او پس از مدت زمان مشخص، تحویل داده شود. درواقع هر فرد بدون حضور فیزیکی و بروکراسی‌های پیچیده با پرداخت هزینه‌ی لازم، خودروی جدید خود را درب منزل تحویل می‌گیرد. روش بعدی مراجعه به نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز هر برند است. نمایندگی‌ها مانند فروش آنلاین هستند؛ در حقیقت نمایندگی هر شرکت بیشتر برای مراجعه‌ی حضوری مشتری، بررسی خودرو از نزدیک، مشاهده‌ی نمونه‌ی سفارشی، بررسی رنگ‌های مختلف بدنه و کابین و حتی تست رانندگی پیش از خرید ایجاد شده‌اند. امکان خرید نقدی، اقساط و لیزینگ در نمایندگی‌ها وجود دارد؛ هر فرد می‌تواند خودرو را در نمایندگی یا در مکانی مشخص مانند درب منزل تحویل بگیرد. 
 
 
شرایط نمایشگاه‌های فروش خودرو اما کمی متفاوت است. شرکت تولیدکننده در تمام مدل‌های تولیدی خود قیمت فروش پیشنهادی را مشخص می‌کند (قیمت اصطلاحاً MSRP)، اما نمایشگاه‌ها محدود به قیمت اعلام شده‌ی تولیدکننده نیستند. در نمایشگاه یک خودرو می‌تواند قیمتی بیشتر یا کمتر از مقدار پیشنهادی تولیدکننده داشته باشد؛ درحقیقت دست فروشنده باز است تا با ایجاد شرایط رقابتی، مشتری بهترین گزینه‌ی ممکن را انتخاب کند. فروشنده‌های نمایشگاه‌ خودرو، بر اساس شرایط بازار و تقاضای بالا یا کم یک مدل مشخص، خارجی یا داخلی بودن، تغییرات انجام شده‌ی ظاهری و فنی و پیشنهادت ویژه‌ی بلندمدت هر خودرو را قیمت‌گذاری می‌کنند. معمولاً روی شیشه‌ی هر مدل خودرو، علاوه بر مشخصات فنی درج شده توسط کارخانه، صفحه‌ی پیشنهادات ضمیمه‌ای فروشگاه هم نصب شده است. در این برگه، تغییرات احتمالی اضافه شده مانند کف‌پوش‌های سفارشی، سرویس محافظت از رنگ بدنه یا سیستم دزدگیر افترمارکت درج شده است.
 
 
در کنار برگه‌ی ضمیمه‌ی نمایشگاه، توضیحات دیگری مبنی بر تخفیف یا افزایش قیمت هم دیده می‌شود. معمولاً تخفیف خرید هر مدل با برگه‌ای بزرگ و درج قیمت وسوسه‌کننده جلب توجه می‌کند. نمایشگاه‌ها برای درج قیمت بیشتر یا کمتر محدودیتی ندارند؛ قانونی وجود ندارد که از تخفیف میلیونی یا برعکس، افزایش قیمت جلوگیری کند. قانون اصلی خرید و فروش در نمایشگاه‌های خودرو بر اساس منطق مذاکره شکل گرفته است. هر خریدار، اگر بتواند مبلغی پایین‌تر از قیمت درخواستی فروشنده پرداخت کند، خود را پیروز میدان می‌داند. به‌عنوان مثال فروشنده‌ی حداکثر تخفیف ۵ هزار دلار برای یک مدل در نظر گرفته است و خریدار پس از مذاکره و چانه‌زنی، ۷ هزار دلار تخفیف می‌گیرد. این شرایط در نگاه اول به‌نفع خریدار به‌نظر می‌رسد، اما اگر قیمت واقعی خودرو ۱۲ هزار دلار کمتر از مبلغ درخواستی فروشنده باشد، خریدار به خیال پیروزی معامله را ترک کرده است. باید توجه داشت که نمایشگاه‌های خودرو به‌دنبال سود بیشتر هستند، بنابراین امکان ندارد تخفیف بالا به‌معنی سود بیشتر خریدار باشد. با این‌حال سود منطقی در ازای خدمات مناسب، دو طرف معامله را راضی خواهد کرد.
 
با این تفاسیر، برچسب‌های ضمیمه‌ای تخفیف یا افزایش قیمت، کلاه‌برداری در روز روشن است؟ پاسخ به‌این سؤال راحت نیست، چرا که اصولاً موضوع تخفیف و افزایش قیمت خودرو در نمایشگاه‌های خارجی پیچیده است. بدون شک فروشنده برای تخفیف یا افزایش قیمت یک مدل تغییراتی در خودرو انجام داده است که بدون ارزش نیستند. ارزش این تغییرات بر اساس مذاکره‌ی بین دو طرف معامله تعیین می‌شود، با این‌حال تمام ادعاهای فروشنده همیشه صادقانه نیستند. به‌عنوان مثال درخواست هزینه برای شستن خودرو قبل از تحویل، به‌هیچ‌ عنوان منطقی نیست؛ تحویل خودروی تمیز و کارواش رفته از مسئولیت‌های فروشنده است و نباید مبلغی بابت آن دریافت شود. نمی‌توان فهرست از پیشنهاد‌های درست و غلط فروشنده در معامله ایجاد کرد، خریدار باید از منطق خود استفاده کند. تمام تمرکز خریدار باید بر این نکته باشد که با تخفیف گرفتن در یک بخش، چند برابر قیمت در بخش‌های دیگر به معامله اضافه نشود. از طرفی باید در نظر داشت که قیمت تمام خودروها قابل چانه‌زنی نیست؛ مدل‌های پرتقاضا و کمیاب قیمت فروش خود را تعیین می‌کنند و فروشنده نیازی به تخفیف دادن در این خودروها ندارد.
 
در بازار خودروی کشورهای دیگر، قیمت رسمی درج شده در وب‌سایت تولیدکننده، بازار دست دوم، تغییرات فنی و ظاهری و تقاضا در تعیین قیمت نمایشگاه‌ها مؤثر است. متقاضی برای خرید حضوری و مذاکره، تمام شرایط را در نظر می‌گیرد تا قیمتی را به‌عنوان کف و سقف پرداختی مشخص کند. با تمام این موارد، خریدن خودرو در کشورهای توسعه یافته یکی از آسان‌ترین کارهای ممکن است؛ با توجه به روند منطقی قیمت‌گذاری و اقتصاد، چالش اصلی صرفاً در انتخاب برند و مدل خلاصه می‌شود نه مذاکره و نگرانی بر سر قیمت. علاوه بر این شرایط مختلف خرید و فروش قسطی، لیزینگ و اخیراً خدمات اشتراکی چند ساله هم وجود دارند تا مشتریان همیشه با بهترین گزینه‌های برای انتخاب روبرو باشند. 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Aminj7 : اره دیگه باید یری 10+ پلیس
محمد : کلا 300امسال فاکتور کردن پارسال هم 300 این چیزی که دیروز به ما گفتن .البته امارشون باهم نمی‌خوند.اول گفتن شاهین جی روزی دوتا فاکتور میشه .بعد رییس بازاریابی .گفت روزی 13شاهین پلاس 40شاهین جی اتومات 30 .
حسن شاهبازی : با سلام آیا کسی از دوستان پیرو فراخوان هفته گذشته برای تجمع جلوی مدیریت فروش سایپا در روزشنبه 11 مرداد حضور یافت؟
شاهین اتومات cvt اسفند : مدت زمان فاکتورهای cvt داره بیشتر از 5 ماه میشه. 5 ماه رو رد کرد🤦‍♂️بزرگترین اشتباه ثبت نام در سایپا بود
بیژن : تحویل سیستمی چه روزی بود ؟
شاهینg : کل فروش فوق العاده ۳هزار تا معوقه هست با شماره پذیرش که نیست داداش
X5 : دیروز ۴۰درصد کارکنانش اخراج کرد جلسه گذاشتن مثل ایران خودرو گفتن قیمت دستوری قبول نداریم اینا کلابردارن همصون
داریوش : اصلا طرفدار نداره چاره ای نداریم از قدیم گفتن کشک خاله مونه بخوریم هم پامونه نخوریم هم پامونه شما اگه جایی سراغ داری بگو ما هم بریم یه دونه بگیریم سوار بشیم
علی واریزی 26اسفند : خدا ازتون نگذره خدا لعنتتون کنه،روزی صد بار چک میکنم تحویل سی روزه اینطوری؟؟الان 5ماه داره میگذره امروز زنگ زدم میگه اخرین فاکتور برای 25اسفند چند ماه دیگه باید منتظر باشیم تا 26اسفند ها هم فاکتور بشن خدا لعنت کنه تمام مدیران سایپا که انقدر مردم سرکار میزارن همه مون گرفتاریم
محمد : باسلام اون بنده خدایی که شماره پذیرش 12059390تقریبا 2400نفر جلوتر از شما هستن باید اونا فاکتور بشه تا نوبت شما بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خخخ : الیاس لیسور😁😁😁😁عزیزمخخخخ
دنا 6دنده 31تیر : همون دفعه اول که اومد زده بودین خیلی وقت پیش تحویل گرفته بودین
منتظر اطلس : از مجبوری رنگ ماشینو از نقره ای تبدیل کردم به سفید ، نمایندگی گفت نقره ای و مشکی فعلا تولید ندارن ، واقعا خاااک بر سرشون با این صنعت خودرو سازیشون بعد دو سال تازه اون رنگی هم که دوست داری نمیتونن تحویل بدن جبر کامله ، فقط سفید ،واقعا تو سال 2025 این از عجایب که شرکت خودرو ساز دزدمون یه ماشین معمولی با رنگ نقره ای نمیتونه تولید کنه ، فقط میتونم بگم ننگ بر شما بی عرضه هایی که اسمتونو گذاشتید مدیر و مسئول..
سمند سورن : والا ما خرداد هنوز فاکتور نشده
دنا 6 دنده فولادی خرداد : تبدیل امده برامون کلاس 4 ...تا خواستم تبدیل بزنم نوشته تکمیل شده .در تمامی رنگ ها کلاس 4 تکمیل شده .زنده باد ایرانخودرو....مسخره در مسخره
س : سوم تیر
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : نه من فاکتور نشدم 31 خرداد موعدم بوده که هنوز خبری نست
151 : سلام،یعنی بسلامتی آماده فاکتور و تخصیص پلاک
احمد آریان : دوستان ساینا جی ایکس صفر متوجه شدم تقریبا نیم لیتر روغن کم داره؟ یعنی شرکت کم ریختن یا نشتی داشته؟ سر ریز کنم روش یا ببرم بگم کلا عوضش کنن؟
سورن پلاس : سلام داخل اخرین تحویلی دهه چندم زده ؟