سرایت حال نامساعد اقتصاد کشور به صنایع استراتژیک

 

سرایت حال نامساعد اقتصاد کشور به صنایع استراتژیک

 
حال نامساعد اقتصاد این روزهای اقتصادی کشور علاوه بر صنعت خودروسازی به صنعت قطعه سازی نیزسرایت کرده، به گونه ای که کسادی بازار و در مقابل تنش‌های مالی یکی پس از دیگری اقتصاد قطعه سازان را تحت تاثیر قرار داده است؛ ‌به گونه ای که برخی از آن‌ها در حال جمع کردن بساط تولیدات خود هستند. اما آیا وزارتخانه یا سازمان های تابعه اصلا به فکر راهی برای نجات این صنعت مولد، استراتژیک و زیرساختی صنعت خودروسازی است؟
 
بی شک صنعت قطعه سازی از جمله صنایع مولد، پرسود و استراتژیک کشور و صنعت پایه خوردوسازی کشور محسوب می شود که با رونق این صنعت، اقتصاد صنعت خودروسازی نیز رونق می یابد. اما امان از روزی که چرخ  این صنعت لنگ بزند یا به سختی بچرخد. از صنایع کوچک و خردی همچون آهنگری خودرو، تولید شیشه و آیینه خودرو،‌ تولید و مونتاژ لوازم یدکی گرفته تا تولید تایر و روکش صندلی و دیگر قطعات مورد نیاز ساخت یک خودرو؛ همگی در رشد اقتصاد صنعت خودروسازی موثر هستند حال با تصور نبود یا کاهش تولیدات این بخش، آینده صنعت خوردوسازی نیز گونه ای دیگر تصور می شود. 
 
طی ماه‌های اخیر و از زمان رشد حداقل سه برابری نرخ ارز، نه تنها قدرت خرید و تامین مواد اولیه برای قطعه سازان کاهش یافته، بلکه حتی برخی بنگاه ها و کارگاه های تولیدی قطعه سازی نیز در مسیر ورشکستگی قرار گرفته و کم کم در حال خروج از دایره تولیدات قطعات خودوریی هستند. از طرفی دیگر آغاز تحریم های آمریکا و ممنوعیت واردات خودرو و از چندی دیگر ممنوعیت واردات قطعات منفصله نیز لطمه های دیگری به این صنعت زده که تعدادی از قطعه سازان را با ضررهای میلیاردی مواجه کرده است. 
 
اما پرسش اصلی این جا است که در شرایط بحرانی، صنعت خودروسازی و قطعه سازی که تا حد زیادی روی ریل دولت حرکت می‌کند، از سوی وزارت صمت یا سازمان های ذیربط مورد حمایت قرار می گیرند و آیا اصلا صنایع کوچکی همچون قطعه سازان خرد در گارگاه های تولیدی از منظر جانمایی، حمایت های مالیاتی و غیره به چشم مسئولان می آیند و برنامه ای برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط وابسته به صنعت خودروسازی و نیرو محرکه وجود دارد؟ 
 
 صادق نجفی- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می‌گوید: « قطعا یکی از مهمترین بخش های اقتصادی که در زمان شروع دور جدید تحریم ها آسیب جدی خواهند دید، قطعه سازان هستند».
 
او می افزاید:« به دلیل اهمیت فعالیت های اقتصادی و صنعتی قطعه سازان، برای حضور آن ها در شهرک‌های صنعتی اقداماتی صورت گرفته؛‌ به گونه ای که در ابتدا قطعه سازان حاضر در شهرک ها شناسایی شده و جلساتی نیز حول مشکلات آنها برگزار شده است».
 
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه می دهد:« در راستای جلسات برگزار شده با قطعه سازان، مشخص شد برخی شرکت‌ها مطالبات و بدهی هایی دارند که باید هر چه زودتر به آن ها رسیدگی شود». 
 
او تاکید می کند: « ازطرفی دیگر با مدیران عامل گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا صحبت هایی مبنی بر بدهی ها و مطالبات قطعه سازان صورت گرفت تا قطعه سازان حاضر در شهرک های صنعتی در اولویت پرداخت بدهی‌ها از سوی خودروسازان قرار گیرند».
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار می کند:« همچنین جلساتی برگزار شد تا قطعه سازان در اولویت اخذ تسهیلات دولتی قرار گیرند تا چه زودتر مشکلات مالی این بخش مرتفع شود». 
 
او با اشاره به تحریم های صورت گرفته برای صنعت خودروسازی و در نهایت ضررهای وارد شده به صنعت قطعه سازی می گوید: « در رابطه با تحریم ها و تاثیر آن ها بر صنعت خوردوسازی و قطعه سازی نیز جلساتی با آقایان یکه زارع و جهرودی داشته ام تا برای مونتاژ و حمایت از تولید قطعات خودرو با یکدیگر همکاری کنند و قطعه سازان داخلی حمایت شوند. چرا که خودرو و قطعات خودرو از جمله مهمترین بخش های صنعتی کشور محسوب می شوند که نیازمند حمایت های بیشتری است».
 اساس آنچه ایالات متحده امریکا وعده داده بود، از 15 مردادماه امسال دور جدید تحریم ها علیه ایران با الویت بر صنعت خودروسازی آغاز شد؛ حال نگرانی از آینده صنعت خودرو و همچنین صنعت قطعه سازی در میان صنعتگران، تولید کنندگان و در نهایت مصرف کنندگان در کشور کم نیست که به نظر می رسد بیش از هر اقدامی وظیفه دولتمردان و سیاست گذاران است تا با حمایت‌های خود از این دو صنعا، از نگرانی‌های موجود بکاهند. 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

وقتی واردکنندگان (مسئولین و اقوامشان) قدرت اصلی تصمیم گیری در صنعت باشند و برای تاسیس یک واحد تولیدی چند هزار مجوز تصویب کنند دیگه چه امیدی به پیشرفت صنعت ایران میشه داشت
14:53  1397/05/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمزه شاهین جی : شرکت سایپا خجالت بکشید14اذرشاهین جی تکمیل وجع کردم فاکتور بکنین بخدا زشته کی فاکتور میکنین پزیرش17اذر. ...۸ماه تمام شده
قم : شاهین جی ال تحویل گرفتم ان شاالله همه شاهین داران بشن صلوات بفرستین
سهند دی ماه : نه من تکمیل وجه 6 اردیبهشت بودم هنوز فاکتور نشدم لعنتی ها نمیدونم چرا نمیدن
حمزه شاهین جی : خیلی مملکت گل بلبلی داریم ۹ماه شد شاهین جی
حمزه شاهین جی : خیلی مملکت گل بلبلی داریم ۹ماه شد شاهین جی
شاهین جی 14اذر : دوستان 14اذر تکمیل وجع پزیرش۱۷ آذر چه موقع فاکتور میشم شاهین جی هست
شاهین جی 14اذر : دوستان 14اذر تکمیل وجع پزیرش۱۷ آذر چه موقع فاکتور میشم شاهین جی هست
علی اسفند : منم 12 مهر 1402 واریز اولیه داشتم ولی تاکنون دعوتنامه صادر نشده
طاها : سلام منم ۴۰۲ پول واریز کردم هنوز نیامده ۲۷ مهر ۱۳۰۲ اون روز زنگ زدم سایپا گفت قرار این هفته براتون ارسال بش نمیدونم حرفشون درست یا ن
شاهین اتومات : با سلام من تکمیل وجه 13 اسفند هستم و فاکتور نشدم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهزاد : سلام دوستان موعد تحویل 31تیر پیش فروش مال کسی رو دادن
ارزو طلا : متاسفانه ارزو دلار رفت 93هزار وسکه بطرف 86میلیون در حرکته
قاسم دنا پلاس : افزایش شدید قیمت خودرو در راه است .......
حیدری 1 : مجید روشن مجیدیه شمالی. بزرگراه رسالت
احسان 13تیر : سلام مبارکت پرونده رو کی تحویل دادی منم 13 تیرم هنوز فاکتور نشده.امروز زنگ زدم گفتن تا آخر ماه طول میکشه
ساینا اس1404 : وقتی شما از سایپا شکایت نمی کنید و پیگیر سود مشارکت و جریمه تاخیر نیستید سایپا هم سوءاستفاده میکنه و سود مشارکت و جریمه تاخیر شما را هپولو میکنه و یه لیوان هم اب روش میخوره ولی وقتی شکایت قضایی میکنید تا شما رضایت ندهید پای سایپا گیر هست و باید حق و حقوق شما را پرداخت بکند حتی اگه پرداخت نکند دادگاه میتونه دهها برابر سود شما سایپا را جریمه بکنه بعلت عدم اجرای تعهدات خودش.....خلاصه دست دادگاه باز هست و میتواند براحتی سایپا را بعلت عدم پرداخت سود مشارکت و جریمه تاخیر و عدم اجرای تعهدات جریمه و محکومیت شدید نماید
سهیل : خدایا ما فوق العاده هارو از دست سایپا خلاص کن خدایا سایپا رو به فاکتور کردن فروش فوق العاده بهمن هدایت کن امین
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : سلام فروش فوق العاده بودم طرح خودروهای فرسوده قرار بوده 20 مرداد تحویل بدن امروز زنگ زدم میگن فعلا منتظر نباش😐
اطلس جی : سلام به نظرتون برای ماهایی که دعوتنامه اطلس جی اومده واریز وجه نهایی را بزنیم؟ نخورن پولمونو؟ماشینم ندن؟
ساینا اس1404 : خیلی اسون و راحت میشه شکایت کرد به شعبه های قضایی الکترونیک در سطح شهر ها هستند میرید اونجا دادخواست قضایی از جریمه دیر کرد خودرو و همچنین عدم پرداخت درست سود مشارکت یه شکواییه تنیم می کنند فقط شما امضا می کنید به پیوست شکایت کپی قرارداد خرید که داخلش سود مشارکت 16درصدیو جریمه تاخیر12 قید شده است ونیز کپی سند خودرو و فاکتور کارخونه و کارت ملی و دعوتنامه را پیوست شکایت می کنید شما خواهان شکایت و سایپا خوانده شکایت خواهد بود به ادرس سایپا شکواییه از طریق دادگاه شورای حل اختلاف ارسال خواهد شد و صدرصد حکم به نفع شما صادر خواهد شد سایپا باید رضایت شما را جلب کند وگرنه پاش گیر هست و همزمان یه شکایت هم با همین مدارک به تعزیرات بکنید چه حضوری و چه اینترنتی......صدرصد نتیجه میده من خودم و پسر باجناقم هر دو از ایران خودرو شکایت کردیم و به حق و حقوق خودمان رسیدم هر چی خواسته بودیم برامون پول نقد از بات سود مشارکت و جریمه تاخیر طبق قرارداد حساب دقیق کردند و دادند