مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

لذت رانندگی با سرعت در یک مسیر پر پیچ وخم، اتفاقی است که شاید به ندرت برای افراد اتفاق بیافتد. اما با پیدایش رشته های ورزشی مختلف،از جمله اتومبیل رانی، این امکان برای افراد بسیاری فراهم شده است. کارتینگ نیز، که از زیر مجموعه های این ورزش پرهیجان و پرطرفدار می باشد، هیجان رانندگی با سرعت را برای شما فراهم می آورد. در قسمت اول این مجموعه قصد داریم به معرفی رشته کارتینگ، فدراسیون بین المللی، و تاریخچه این رشته در جهان و ایران بپردازیم.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

مسابقات کارتینگ که به اختصار به آن کارتینگ می گویند و به عنوان سکوی پرتاب دیگر مسابقات اتومبیل رانی شناخته می شود، در حقیقت رقابتی بین خودروهای چرخ باز کوچک است. این خودروها که با توجه به نوع طراحی آن ها، کارت، گوکارت (go-kart)، و یا کارت گیربکس/دنده ای (gearbox/shifter kart) نامیده می شوند، در پیست های کوتاه با یکدیگر به رقابت می پردازند. کارت ها از نظر سرعت با یکدیگر تفاوت دارند؛ برای مثال سوپرکارت ها تا 260 کیلومتر بر ساعت به پیش می روند، در حالی که حداکثر سرعت گو-کارت ها که به صورت تفریحی در اختیار عموم قرار می گیرند، 25 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده است. حداکثر سرعت یک کارت KF1، مجهز به موتور 125 سی سی دو زمانه و وزن کلی 150 کیلوگرم (با در نظر گرفتن وزن راننده)، 140 کیلومتر بر ساعت می باشد. شتاب 0 تا 100 یک کارت 125 سی سی 6 دنده، با حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت، کمی بیش از 3 ثانیه تخمین زده شده است.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

مسابقات کارتینگ برای سنین مختلف و در کلاس های متفاوت برگزار می شود. کارت های در نظر گرفته شده برای کودکان 7-5 سال با حداکثر سرعت 48 کیلومتر بر ساعت، 11-7 سال با حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، 15-12 سال با کارت های مجهز به موتور 125-100 سی سی و حداکثر سرعت 125 کیلومتر بر ساعت به پیش می روند. در کلاس های بعدی این مسابقات که برای بزرگسالان برگزار می شود، از ماشین هایی با سرعت مشابه اما توانایی تحمل وزن بیش تر استفاده می شود. اگرچه کارت های دنده ای، مجهز به 4 ترمز و از شتاب بیش تری برخوردار هستند، اما به دلیل وزن بیش تر، فرمان پذیری آن ها در پیچ ها کاهش می یابد و همین امر علت خروج ناگهانی کارت از پیچ می باشد. در کارت های دنده ای، مدت زمان ثبت شده برای یک دور کامل، با توجه به تعداد دنده های کارت، بین 5-2 ثانیه ارزیابی شده است.

 

تاریخچه

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

آرت اینگلز (Art Ingels)، که در زمینه ساخت و تقویت اتومبیل های مسابقه ای کمپانی Kurtis Kraft از شهرت بسیاری برخوردار است، با ساخت اولین کارت در سال 1956 در کالیفرنیای جنوبی، به عنوان پدر کارتینگ شناخته می شود. با این وجود، کمپانی آمریکایی Go Kart Manufacturing Co، نخستین سازنده خودروهای کارتینگ می باشد (1958). کمپانی مک کالک (McCulloch)، با ساخت یک موتور زنجیری دو زمانه تقویت شده با نام McCulloch MC-10 در سال 1959، به عنوان اولین سازنده موتور اتومبیل  های کارتینگ، وارد عرصه رقابت شد. در دهه 1960، پیشرانه موتورسیکلت ها نیز در کارت ها مورد استفاده قرار می گرفت. پس از آن، چند کمپانی که بیش تر آن ها در ایتالیا قرار دارند، به صورت انحصاری به ساخت موتور کارت های مسابقه ای پرداختند.

 

فدراسیون بین المللی کارتینگ (IKF)

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

فدراسیون بین المللی کارتینگ با وضع قوانینی جهت کنترل و نظارت بر مسابقات کارتینگ، در 21 نوامبر 1957 فعالیت خود را شروع کرد. برگزاری مسابقات شرافتمندانه، وضع قوانین منطقی برای مسابقات مختلف، تنظیم برنامه مسابقات به صورت عادلانه، و کاهش خطرات مرتبط با این ورزش، از جمله اهداف این فدراسیون می باشند. به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت یا شکایت در خصوص فدراسیون، کلیه داوطلبان، شرکت کنندگان و رانندگان مسابقات کارتینگ موظف به رعایت قوانین، مقررات، و دستورالعمل های فدراسیون می باشند.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

مسئولیت حفظ و نگهداری کارت و دیگر وسایل بر عهده مالک/راننده می باشد. وظیفه اصلی مجری مسابقه نیز، تهیه مکان مناسب جهت برگزاری رقابت است. در این میان، IKF به عنوان تنها مرجع وضع قوانین و مقررات مسابقات، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. نخستین پایه گذاران فدراسیون بین المللی کارتینگ در نوامبر 1957، عبارتند از: فرانک (دافی) لیوینگستون، اسپنسر موری، روی دسبرو، اوتیس پارام، ماروین پچ، دان واتسون، ریچارد ون دویر، ویلیام رولز، و دونالد بابریک. از نخستین اعضای این فدراسیون نیز، می توان به آرت اینگلز، لو بورلی، جان استراوسر، رکس هایس، جیم واکر و ... اشاره کرد. 

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

برگزاری مسابقات اتومبیل رانی در ایران، به اوایل دهه 1970 بازمی گردد. بانیان این رقابت ورزشی، خارجیان مقیم ایران بودند. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و یک وقفه 10 ساله، فدراسیون اتومبیل رانی تاسیس و در سال 1991 با فدراسیون موتورسواری ادغام شد و از آن پس، تحت عنوان فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران (MAFIRI) به فعالیت خود ادامه داد.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

با تلاش مدیران و مسئولان فدراسیون، پیست اتومبیل رانی مجموعه ورزشی آزادی در سال 1995 ساخته شد. یک سال پس از آن، در سال 1996، MAFIRI به عضویت رسمی فدراسیون جهانی اتومبیل رانی درآمد. در حال حاضر، مسابقات اتومبیل رانی در سطح ملی و در 4 رشته رالی، اسلالوم، hill Climb، و آف رود برگزار می شود. در سال 1977، هیئت موتورسواری ایران تحت نظارت سازمان تربیت بدنی، فعالیت خود را شروع کرد و سه سال بعد، در سال 1980، کمیته موتورسواری در این سازمان تاسیس شد. جنگ ایران و عراق، نقطه عطفی در تاریخ این رشته به شمار می رود؛

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)

اعزام نخستین گروه موتورسواران به میدان جنگ، جان تازه ای به رشته موتورسواری و اتومبیل رانی بخشید. از سال 2002 و با حضور سرمربیان و اساتید خارجی، اتفاقات بزرگ و مهمی در تاریخ مسابقات رالی، کارتینگ، و موتورسیکلت سواری به وقوع پیوست که از جمله آن ها می توان به کسب مقام دوم در مسابقات کراس-کانتری ترکیه، مقام اول مسابقات موتورسواری آسیا در سال 2012، و هم چنین جایگاه دهم در رتبه بندی جهانی کارتینگ اشاره کرد.

در قسمت های بعدی این مقالات به بررسی قوانین فدراسیون، انواع کارت ها، مسابقات، و جوایز آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه فیس بوک 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مسابقات کارتینگ (قسمت اول)


منابع

WikiPedia     MAFIRI     IKF

برچسب : کارتینگ , کارت , موتورسیکلت , اتومبیل‌رانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

علی
9

سلام میخواستم بدونم قیمت یه کارت 125 سی سی با موتور دو زمانه و 6 دنده در بازار ایران چنده؟ با تشکر و سپاس فراوان.
02:11  1394/11/28
گزارش
پاسخ دادن
Mersedes Benz
10

اگرچه کارت‌های دنده‌ای، مجهز به 4 ترمز و از شتاب بیش‌تری برخوردار هستند، اما به دلیل وزن بیش‌تر، فرمان‌پذیری آن‌ها در پیچ‌ها کاهش می‌یابد و همین امر علت خروج ناگهانی کارت از پیچ می‌باشد.
16:29  1392/07/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۷ اردیبهشت : سلام چقد شده برای شما؟
طهورا : سلام دوستان منم امروز تماس گرفتم نمایندگی شهر خودمون پرسیدم که چرا پلاک نمیشه یه نگاه کرد تو سیستم گفت شما ۲۴ مهر فاکتور شدی ، احتمال زیاد تا اون هفته پلاک میشید دیگه نمیدونم حرفش چقدر درست بود
محسن : حسین اقا یه توضیح میدی کجا رفتی شکایت کردی؟ مراحلش چیه. منم برم
نازنین : ۴ دی ماه ۱۴۰۳ مبلغ۲۹۱ تومن ریختم برای شاهین جی،بقیه هم هفته پیش ۳۲۰ تومن تبدیل به شاهین جی ال ریختم
رز زرد : در پاسخ به انتظار اگر قسمت وضعیت مشتری رو چک کنی چراغ دعوتنامه صادر شده روشنه... کاش جو بو بود و حقیقت نداشت شما اگر باز یجوری مطلع شدی به ما هم خبر بده ولله چندین نفر دیگه خردادی همینجا پیام گذاشتن حرفشون همین بوده الهی که حرف شما درست باشه
رز زرد : من تماس گرفتم چندین بار و با چندین کارشناس حرف زدم میگن کاری از دست ما برنمیاد گفتم برگه قرارداد مگه همون نیست که از نمایندگی گرفتیم...ولله هیچی توش ننوشته که اجباره حتی وضعیت خودرو هم نگاه میکنم تو سایت سایپا کروپ نوشته شاهین جی ... نمیدونم چرا این همه زور میگن.... از کجا باید میدونستم اجبار بوده الان باید 446 پرداخت کنم ولله ندارم
حمید : منظورم اینه پارسال چه ماهی وچه‌مبلغی واریزکردید مثلامن پارسال 20آذز297واریزکردم برای شاهین جی شماچه ماهی بودیدوواریزاول چقدرریختی ممنون
انتظار : من زمانی که پیام آمد زنگ زدم نما یند گی گفت اختیاری است به همین خاطر پرداخت نکردم لطفا جو درست نکنید.
مهراد : محمدآقا حدود2070 تا2080باتخفیفتوباسودمشارکت دراومده پات!!! سپاس
شاهین هفته ۴ خرداد ماه : آقا کی میدونسته که پیام مرداد ماه تکمیا وجه خردادماه اجباری هست؟ باید تماس بگیریم و اعتراض کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : درود.واریزی برای تبدیل به پلاس ورینگ 20مهر واریزکردم
30 آبان : به سلامتی . واسه من هنوز تیک حمل نخورده
فروش فوق العاده : من ماشین یک ماه تحویل گرفتم از روز اول آمپر بنزین خراب هست اصلا نمیدونم چرا تو دست انداز صدا میده الکی اصلا ماشین خوبی نیست من رازی نیستم
مسعود : درود حسین آقا.بله امروزصبح فاکتورشد.کاستومرروی تخصیص پلاک رفت تحویلی 30مهربودم.20مهر تبدیل کردم به پلاس ورینگ.شماتحویلی چه تاریخی هستین.ایشالا هرچه زودتربراتون فاکتوربشه
زامیاد بی پلاک : آقای قباد میاد اینجا یک زری میزنه شماها چرا باور میکنید اونم اگه سهام دار باشه یک سودی در ماه براش واریز میکنند گل محمدی نیست یا رییس یک بخش سوالات عجیب ازش میپرسد بعد میره پشت سرتون میخنده به ریشتون آقای قباد برو پیگیری سودت باش اینجا مربوط به شما نیست
دی ماه اپشنال : فردا فاکتوری ایشالله ساعت 12ببین سایتو
سعید : دیگه راهی نگذاشتن برام باید بریرم دم نومایندگی اشک بزارم
ساینا تحویل شهریور : مگ زمان 200سال پیشه با اسب و شتر قرار باشه راه بی افتی ماشین بگیر نهایت کرایت رفت و برگشت 2تومن بشه بیا ببین چخبره پرس و جوتو کن برگرد دیگ فکر کردی خیلی حرف منطقی می زنی
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : والا هنوز تکمیل وجه هم نکردمه قرار فردا 480 واریز کنم برا تکمیل وجه. دیدم امروز هنوز تکمیل وجه نکرده پیام تبدیل به رینگ فولادی اومد برام. تا 14ام مهلت تکمیل وجه بوده.
نیسان بی پلاک : برادر من مشکل گواهی اسقاط بود که شرکت نداشت به گفته راهور