معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 

معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 
با ورود سیستم توربوشارژ به عرصه خودروسازی، موتور خودروها کوچکتر شد و بر اساس گفته شرکت‌ها مصرف سوخت خودروها را به شدت کاهش داد. اما اگر خودرو توربوشارژ داشته باشید شاید متوجه شده باشید که اعداد اعلام شده برای مصرف سوخت از سوی شرکت با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد چندن تطابق ندارد. اما چه چیز باعث این امر می‌شود.
 
واقعیت این جا است که سیستم توربوشارژ می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت خودرو یا افزایش قدرت شود. اما نکته اصلی اینجا است که این دو مورد همزمان با هم رخ نمی‌دهد.
 
اگر توجه کرده باشید در خودروهای اسپرت جدید، اکثرا از توربوشارژر استفاده می‌شود. این امر به این دلیل است که توربوشارژ می‌تواند تا حد بسیاری راندمان موتور را افزایش دهد. اما این امر چگونه اتفاق می افتد؟
 
در موتورهای تنفس طبیعی، میزان معینی از هوا و سوخت در سیلندرها با هم ترکیب می‌شوند و با کمک شمع خودرو احتراق در آن محفظه رخ می‌دهد. به دلیل اینکه فشار بسیار زیادی در محفظه احتراق وجود دارد، دمای این قسمت ممکن است بالا برود و آن وقت است که هوا و سوخت بدون نیاز به شمع خود به خود مشتعل می‌شود و می‌سوزد. همین امر می‌تواند باعث پدیده ای به نام "ناک" (Knock) شود که علامت آن شنیدن صدای تق تق درون موتور است، مخصوصا وقتی که پا را تا انتها بر روی پدال گاز قرار می‌دهیم.
 
توربوشارژ طراحی شده تا از بروز پدیده ناک جلوگیری کند. این سیستم با تزریق میزان بیشتری از سوخت موجب می‌شود تا دمای محفظه احتراق کم شده و ناک صورت نگیرد اما نکته اینجاست که در این ساز و کار سوخت بیشتری مصرف می‌شود؛ پس در این حالت خودرو شما به هیچ عنوان در مصرف سوخت صرفه نمی‌کند.
 
اما اگر توربوشارژ بخواهد مصرف سوخت را پایین بیاورد، با تزریق میزان بیشتری از هوا به درون سیلندر دمای آن را پایین می‌آورد که البته این امر به دلیل عدم وجود سوخت کافی برای ترکیب، به همان اندازه که مصرف را کم می‌کند، قدرت خودرو شما را هم کاهش می‌دهد.
 
پس پیشرانه‌ها توربوشارژ به خوبی آن چه که در تبلیغات آن بیان می‌کنند نیست، گرچه یک سیستم بسیار کارآمد برای افزایش قدرت یا کاهش مصرف سوخت است.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربوشارژ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

علی
0

موتورهای توربوشارژ مزیت های خودشون رو دارند اما در واقع هیچ چیزی جای یک موتور تنفس طبیعی پر حجم رو نمیگیره . یک بار که سوار یک آزرا با موتور 3000 بشی اونوقت میفهمی که یک موتور 1600 توربو عمرا نمیتونه اون کارایی و دوام رو داشته باشه
موتورهای توربو شدیدا وابسته به بنزین با اکتان بالا هستند وگرنه ناک خیلی زود از پا درشون میاره . همچنین استهلاک بالایی دارند و از همه بدتر واکنش به پدال گاز با تاخیر انجام میشه . سوار سورن توربو شدم وقتی گاز میدی دو ثانیه بعد موتور یادش میاد که باید دور بگیره و این حسابی تو ذوق میزنه . موتور پر حجم تنفس طبیعی واقعا یک چیز دیگه است
12:08  1397/06/03
پاسخ دادن
آوا
0

من که ی برداشت دیگه ای از توربوشارژ داشتم فکر میکردم قطعه اییه ک در مسیر اگزوز نصب میشه و از خروجی موتور را تبدیل ب برق میکنه و دوباره وارد سیتم برق میشه ک اینطوری در مصرف سوخت صرفه جویی میشه....
19:13  1397/06/01
پاسخ دادن
رضا
0

ترجمه ناشیانه ای بود بهتره متن بالا رو یک متخصص باز بینی کنه این حرفها باعث گمراهی کسانی میشه که تازه کار هستن لطفا اطلاعات ناقص نادرست دست مردم ندین
20:24  1397/05/31
پاسخ دادن
مرتضی
0

چقدر غیر علمی نوشته بود😀😀😀
اگه سوخت و اکسیژن ترکیب درستی نگیرن احتراق ناقص بوجود میاد
کاملا نویسنده اشتباه درج کرده
سیستم توربو شارژ با سرد کردن هوا و اختلاط اون با سوخت قبل از ورود به محفظه سیلندر باعث میشه سوخت با هوای بیشتری مخلوط بشه و بخاطر سرد شدن باعث کاهش حجم اولیه میشه که این کاهش حجم یعنی افزایش ضریب تراکم موتور
وقتی تراکم افزایش پیدا کنه ، راندمان بالا میره و انرژی بیشتری از سوخت جذب میشه
وقتی راندمان بالا میره مصرف سوخت کم میشه
یادمون نرده افزایش راندمان یعنی: افزایش بهره وری یا به عبارتی افزایش میزان ستانده در برابر میزان داده
بهتره که متن کلا بازنگری بشه
کار توربو شارژ خنک کردن سیلندر نیست ... خنک کردن سیلندر به عهده سیستم خنک کننده است
توبو شارژ خنک کردن هوا به منظور اکسیژن رسانی بهتره
موتور تنفس طبیعی که میگیم یعنی خودش هوا میکشه...
توربو شارژ همون کاری رو میکنه که بادبزن با ذغال میکنه !رسوندن هوای بیشتر برای بهتر سوختن سوخت
16:36  1397/05/30
پاسخ دادن
محسن2
0

معایب ؟؟!!! این که فقط یکی بود و چیز زیاد مهمی هم نیست و به عنوان عیب نمیشه بهش نگاه کرد چون عیبهای دیگه ای داره که مهمتر هستن مثل استهلاک بالای موتور داغ کردن موتور نبود لوازم هزینه نگهداری بالا (استفاده از روغن و بنزین با کیفیت ) . .
14:51  1397/05/30
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
شاهین جی سانروف : توروخدا راستشو بگین بخدا خسته شدیم حداقل درست بگین بزارین مام خوشحال شیم کم آوردیم بخدا شماره درخواستو میگین
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام از من 23 فروردین شاسی شده ، بیمه هم سبژ شده ، و روی صدور پلاک زرد مونده از 26 فروردین ، چرا اینقدر طول کشیده صدور پلاکم!!
Cs55 : سلام داداش شما تحویل حضوری زدین پلاک شده ماشینتون زودتر چون منم ۲ اردیبهشت فاکتور شدم هنو پلاک نشده
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز واریزاولیه 13شهریور پیامک واریزوجه دوم اومده فقط دوستان بیمه چی انتخاب کنم وکارت طلایی هم بزنم کلا شد430 یه اطلاعی لطف کنید بدید دوستانی که انجام دادن
سعید شاهین g : سلام واریز وجه ۱۴ آذر هیچ خبری از فاکتور نیست
از شیرازی به به تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : نه سرامیک نوشته نشده جزییات فاکتور رو به صورت زیر نوشته 1 بهاي خالص كارخانه 7,618,901,853 ریال 2 ماده 10 ساماندهي خودرو -عوارض اسقاط فرسوده 87,500,000 ریال 3 ماده 30 قانون ماليات ارزش افزوده 65,690,887 ریال 4 ماليات بر ارزش افزوده 656,908,867 ریال 5 ماليات شماره گذاري 328,454,434 ریال 6 مبلغ ثابت شماره گذاري 1,000,000 ریال 7 بيمه شخص ثالث 93,691,500 ریال 8 خدمات كارت هوشمند 2,046,510 ریال 9 هزينه پست 599,500 ریال 10 هزينه ساير خدمات 1,773,200 ریال 11 هزينه نصب و ساخت پلاك 6,050,000 ریال 12 بند ج ماده 69 قانون توسعه كشور 65,690,887 ریال 13 خسارت تاخير -88,687,560 ریال 14 تخفيف مقطوع -57,122,510 ریال 15 تخفيف رند -899 ریال 16 تاثير مصوبه شوراي رقابت -1,080,190,669 ریال مبلغ قابل پرداخت: 7,702,306,000 ريال كسورات: 1,226,001,638 ريال به نظرم جریمه تاخیر و هزنه نانوسرامیک رو بعدا بهم بر می گردونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
نسترن : معلومه به خواهرت مالیدن که اتیش گرفتی
پیش فروش 16بهمن : 16بهمن تکمیل وجه هنوز فاکتورنشده، فقط میتونم بگم لعنت برپدر مدیرعامل دزد سایپا
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم
Fx آف ایکس : چجوری بدی مهمه فکر کنم تو خیلی دوس داری بیشتر بدی شایدم برات منفعتی داره که دیون و بالا بدی ماها قراره اختلاف قیمت دیون و بدیم نه کل دیون
وحید : مگه من گفتم عیبه