خودروهای تولید داخل 23 درصد ارزبری دارند نه بیشتر

 

خودروهای تولید داخل 23 درصد ارزبری دارند نه بیشتر

 
فعالان صنعت خودروسازی کشور در توضیح دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی، عدم دسترسی خودروسازان کشور به ارز دولتی و افزایش هزینه تولید را عامل اصلی گرانی تولیدات داخلی می‌ دانند و معتقدند تا پیش از رونمایی بسته ارزی دولت، خودروسازان و قطعه‌ سازان بخش اعظم نیاز ارزی خود را از ناحیه ارز رسمی تامین می‌ کردند، بنابراین هزینه تولید محصولات آنها (از ناحیه ارزبری) قابل‌ کنترل بود، اما اکنون با توجه به عدم دریافت ارز دولتی، هزینه تولید در این دو صنعت افزایش چشمگیری پیدا کرده و این موضوع به‌طور مستقیم روی قیمت خودروها اثر گذاشته است.
رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر روی قیمت خودرو گفت: باید درصد ارزبری خودروها را اندازه گیری کنیم. خودروهای تولید داخل حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد ارزبری دارند.
 
وی در پاسخ به این سوال که هزینه خودروسازان در شرایط کنونی چه قدر افزایش یافته است؟ با اشاره به اینکه قیمت محصولاتی مثل خودرو که وابستگی ارزی زیادی دارند با افزایش قیمت ارز، تغییر می کند، گفت: اما واقعیت این است که ما در جنگ اقتصادی هستیم و به اتاق فرماندهی نیاز داریم تا این جنگ را هدایت و کنترل کند.
محمدحسن شجاعی فرد ادامه داد: مشکل ما 2 یا 3 برابر شدن قیمت دلار نیست زیرا در سال 1376 هم قیمت دلار از 300 به 900 تومان رسید اما قیمت خودرو سه برابر نشد.
وی، نداشتن برنامه را از جمله مشکلات مى داند و ادامه داد:
 
برنامه وزارت "صمت" در جهت سود و بهره برداری دلال هاست.
 
شجاعی فرد با اشاره به اینکه در بخش های مختلف با مردم صادقانه سخن نمی گوئیم، اضافه کرد: اگر صداقت داشته باشیم دلال ها نمی توانند باعث برهم زدن محور اقتصادی کشور شوند.
او درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر روی قیمت خودرو گفت: باید درصد ارزبری خودروها را اندازه گیری کنیم. خودروهایی تولید داخل حدود 22 تا 23 درصد ارزبری دارند اما خودروهایی که قطعات آن به صورت کامل وارد می شود ممکن است تا 95 درصد ارزبری داشته باشد.
افزایش قیمت
همچنين شجاعی فرد با تاکید بر اینکه خودروسازها نباید همه افزایش هزینه های خود را از مردم بگیرند،گفت: خودروسازها با توجه به افزایش هزینه های تولید باید هزینه خود از جمله هزینه های مدیریتی و سفرها و خرج های اضافه را کم کنند ضمن اینکه در برخی زمان ها، خودروسازها سودهای کلان و بسيار زيادى داشتند و بانک، راه آهن و شرکت هایی را خریدند که می توانند در شرایط کنونی آن ها را بفروشند.
وی اظهار كرد: برای نمونه می توان افزایش 20 درصدی قیمت خودروها را برای امسال نسبت به پارسال در نظر گرفت. تعداد محدودی خودرو با قیمت بالا در بازار فروخته می شود و مردم هم فکر می کنند قیمت ها این است در حالی که این چنين نیست.
شجاعی فرد با تاکید بر اینکه باید از رانت ها جلوگيرى كرد، گفت: قیمت های فعلى خودرو در بازار، غیر واقعی است و مصرف کننده واقعی، آن را نمی خرد و فقط دلالان برای بازارگرمی می خرند.
وی افزود: افزایش 20 درصدی قیمت برای خودروهای تولید داخل، منطقی است.
 
رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: برای تولید و طراحی و بهینه سازی خودروهای ملی باید از ظرفیت دانشگاه های داخل استفاده کرد.
به هر حال ایجاد جو روانی ناشی از تحریم ها و سوء استفاده واسطه گران، و از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه ها، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت که قطعا عده ای منافع هنگفتی را از آن خود کردند. از سوی دیگر باید دانست که تولیدکنندگان نیز به ناچار از این شرایط روانی و تحمیلی مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام مشهد : سلام طاها جان ❤️😘 مبارکت باشه چرخش برات بچرخه چقدر سود تاخیر بهت دادن
اسماعیلی : 26 اردیبهشت 1403 مبلغ 231 میلیون جهت سهند s واریز کردم . تحویل هفته چهارم اسفند بوده ، الان هم اردیبهشت 1404 داره تموم میشه ولی خبری از دعوتنامه و واریز قسط دوم نیست . لطفاً راهنمایی کنید ، بعد از یکسال تکلیف چیه ؟ آیا این عدالت اجتماعی است چرا خودرو سازها خلف وعده می کنند
دستی اسفند : سلام ردیف قرار داد هم بگید
حمیدی : سلام من ۲۰ اسفند پیام تبدیل کوییک اومد و ۱۶۷ میلیون با کسر ۴ میلیون سود تاخیر واریز کردم و ۲۷ اسفند هم ماشین تحویل گرفتم ، حالا می‌خوام بدونم سود تاخیر دیگه ای هم برام واریز میکنن؟
شاهین : منم ۱۴ آذرم فاکتور نشده
حامد : مبارکه چه رنگی بود
حامد : خوشبحالت که به ارزوت رسیدی😂
کوانج : سلام پس چرا من پذیرش ۱۴ آذر هستم هنوز فاکتور نشده از کجا خبر داری جواب بدی ممنون میشم
آیدین سالاری : سلام پراید ثبت نام کردمه هنوز ندادن
MTS جک j4 : سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط می‌خوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانا : 20.5 میلیون
وحید : مگه من گفتم عیبه
امیر : نه روز هایی تعطیل هم حساب نمیشه
هادی : اگر 10 تومن بود من مال تو هم میدم ساده هستی
هادی اریزو : میره
سورت تحویل 3تیر : سلام احتمالا تحویل حضوری منظورش هست؟
رضا : سلام. خودروی دنا اتومات شما چه رنگی سفارش داده بودید؟
محمد 19مهر : اصلا فکر کن ما تغییر کردیم شما که تغییر نمیکنی میومدی از حقت دفاع میکردی متاسفانه مشکل ما ایرانی ها همین فقط بلدیم تز بدیم همین اگه مرد عملی خودتم میومدی من به شخصه واسه حق خودم رفتم نخیر داداش ما با دیدن سود تاخیر تغییر نکردیم به من شخصه گفت دو هفته دیگه تکمیل میشه و شما جزو اولین ها هستی فاکتور میشی من دو هفته دیگه صبر میکنم اگه شروع به فاکتور نشد با بچه هایی که اومده بودن شماره هاشون و گرفتم هماهنگ میشم میریم اونجا دوباره
کوییک gxrl : الکی زده تمام کوییک ها 8سوپاپ هستند
کوییک rs : آقا توحید من تبدیل زدم پیش فروش بودم تاریخ پذیرش اردیبهشت 1403بودم کوییک gxrl که دعوت نامه پیشنهادی برام اومد کوییک rs که13 بهمن تکمیل وجه کردم که گفتن یک هفته الی 30 روز کاری ماشین رو تحویل میدیم الان سه ماه گذشته هنوز فاکتور نکردن