حذف لوکس ها از جدول رقابت ها/ چوب زنی خودرو به بازار دست دوم ها رسید

 

حذف لوکس ها از جدول رقابت ها/ چوب زنی خودرو به بازار دست دوم ها رسید

 
خودروهای لوکس درصد بسیار کمی از آمار خودروهای وارداتی کشور را تشکیل می دادند اما با این وجود به واسطه برتر بودن در بازار جهانی در ایران نیز بسیار مورد توجه قرار دارند.
 
هرچند نمی توان برای خودروهای لوکس در ایران بازه مشخص قیمتی در نظر گرفت اما خودروهای بیش از 200 میلیون تومان را می شد در بازه خودروهای لوکس قرار داد چرا که بیش از 200 میلیون تومان بازه ای است که تقریبا از دست 90 درصد عوام جامعه خارج است.
 
این سگمنت از خودروها به خودی خود گران قیمت و لوکس به حساب می آمدند اما پس از چوب های متنوعی که از سال 2013 به بعد لای چرخ این سگمنت از خودروها گذاشته شد، از منع واردات پیشرانه های فراتر از 2500 سی سی تا ممنوعیت واردات خودروهای فراتر از 40 هزار دلار و حالا هم منع کلی واردات خودروهای خارجی، باعث شده است که این بازه قیمتی این خودروها سر به فلک بکشد.
 
سوا از این افزایش قیمت نکته دردناک آن است که به واسطه این محدودیت ها دگر خودرو لوکس با مدل روز به کشور وارد نخواهد شد و هر آنچه افزایش می یابد قیمت نمونه های موجود دست دوم و تعداد انگشت شمار گزینه های صفر کیلومتر مدل پایین تری است که پیش تر به فروش نرسیده و حالا چون حلوا بر سر لوکس سواران صفر پسند دست به دست می شوند.
 
عقیل مصطفایی، کارشناس صنعت خودرو در وصف این بازار آشفته به خبرنگار خودروکار می گوید: «به هنگام منع واردات خودروهای خاص آن دسته از مصرف کننده های بالادستی که خودروهای لوکس برتر را خریداری می کردند، در صورت بروز مشکل در آن سگمنت به خودرو های سگمنت پایین تر روی می آوردند. اما حالا و در غیاب هر نوع خودر صفر وارداتی دو راه بیشتر پیش رو ندارند. یا خودرویی که در تملک دارند را حفظ کنند یا اینکه اقدام به خرید و فروش و تغییر خودرو در بازار دست دوم خودروهای همان سگمنت کنند.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «نکته مهم آن است که با عدم واردات خودروهای صفر، بالانس عرضه و تقاضا برهم خورده است. با وجود تقاضا و نبود عرضه هر آنچه در بازار موجود باشد دچار افزایش قیمت خواهد شد. حال به این ترکیب باید رکود و تورم را نیز اضافه کرد. در نتیجه مالک که پیشتر با قیمت کمتری خودرو را خریده بود حالا برای اینکه دچار ضرر حاصل از تغییرات بازار نشود، خودرو خود را با افزایش قیمت چشمگیر به فروش می رساند. در نتیجه امروزه نمونه دست دوم خودروهای مدل 2013 حالا هم قیمت نمونه صفر کیلومتر مدل روز قیمت می خورد.»
 
مصطفایی در پاسخ به پرسش خبرنگار  مبنی بر وجود ارتباط میان بازار خودروهای لوکس وارداتی و خودروهای تولید داخل می گوید: «قطعات بسیاری از خودروهای داخلی نیز همچنان از خارج از کشور وارد می شود و همانند سایر خودروها، متاثر از افزایش نرخ ارز دچار افزایش قیمت می شوند. از سوی دیگر عدم واردات خودروهای خارجی بازار سوداگری و رقابت کاذبی میان خودروهای داخلی و وارداتی به راه انداخته که افزایش قیمت خودروهای داخلی را نیز در پی دارد که از کاهش تنوع خودروهای موجود در بازار و محدود شدن گزینه های سبد خرید نشات می گیرد.»
 
به مواردی که در این گفت و گو انجام شد باید کمبود و بعضا نبود قطعات و لوازم یدکی بسیاری از خودروهای لوکس موجود در بازار نیز اشاره کرد. این مهم تنها بر پیچیدگی بازار این دست خودروها می افزاید چراکه این همه افزایش قیمت برای کلاسی از خودرو ها اتفاق افتاده است که حتی قطعات مصرفی آن ها به سادگی به دست نمی آیند. از این رو انتظار می رود در آینده نزدیک تامین قطعات و ارائه خدمات خودروهای لوکس نیز با خطر مواجه شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

منصور
0

خدا لعنت کند خیر النسا را
09:09  1397/06/11
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بستان j4 : ماشین من بعد سالی اومد مانیتورش خراب بوده🥴کسی این مشکل داشته؟؟چقدر زمان می‌بره تا تحویلش بدن؟؟
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس : 10 روز زمان میبره تا حمل بشه به شهر تون دوست عزیز
اشتری : امروز هم زنگ زدم گفتن فعلا خبری نیست.مثل اینکه بدجوری سرکارمون گذاشتن
احمد : جسارتا دروغی بیش نیست من هم آریزو 6 پرو خریدم گفتند خیلی زودتر از موعد به دستت می رسه چون بورس الان آریزو 8 و جی تی هست. به محض ثبت خرید متوجه خواهید شد.
اشتری : ببخشید 48 بندی
علی : برا 207 تبدیل فعال شده فک کنم به کلاس 60023 ما که فاکتور شدیم فردا تحویل میگیریم رینگ فولادی
اشتری : ببخشید .بند 49
اشتری : دقیقا بند 48 در مورد دیون هست و نوشته که در صورت افزایش از سمت دولت خریدار موظف به پرداخت مابه التفاوت هست
آرزو 6 جی تی : سلام لطفا جواب بدید ماشینهای که فاکتور شده شامل دیون میشه قراداد 49 بندی هستش مدارک هم رسیده مدل 4 هست؟
15 بهمن : سلام من پیش فروش تکمیل وجه 15 بهمن هستم و هنوز فاکتور نشدم
اشتری : قرارداد های 38 بندی شامل هیچگونه افزایش قیمتی نمیشن.قیمت قطعی