سرنوشت خودروهای سنگین در گرو اقدامات دولت/آیا بازار تجاری ها رونق می گیرد؟

 

سرنوشت خودروهای سنگین در گرو اقدامات دولت/آیا بازار تجاری ها رونق می گیرد؟

 
خودروهای تجاری به واسطه قیمت خرید و نوع فعالیت نسبت به تغییرات اقتصادی و ارزی حساسیت بسیار زیادی از خود نشان می دهند و تاثیر قابل توجهی بر جامعه می گذارند. با آغاز دور جدید تحریم ها تقریبا می توان گفت برندهای مطرح تجاری فعال در ایران فعالیت های خود را به صورت کلی متوقف کرده اند.
 
مهدی نیازی، کارشناس صنعت خودروهای تجاری در گفت و گو با خبرنگار در رابطه با آخرین وضعیت خودروهای تجاری با توجه به وضعیت بازار کنونی ایران می گوید: «با آزاد شدن قیمت ارز برای خودروهای تجاری، قیمت این دست خودروها بین 100 تا 120 درصد افزایش خواهد داشت که به مراتب از کشش بازار خارج است. همچنین عدم افزایش حجم بار و کرایه حمل عملا برای رانندگان و مالکان خودروهای تجاری هیچ توجیح اقتصادی ندارد که خودروهای قدیمی خود را با نمونه های جدید تعویض کنند. از این رو در آینده نزدیک صنعت خودروهای تجاری معضلات جدی نظیر نبود مشتری برای محصولات تولیدی را تجربه خواهد کرد.»
 
این کارشناس در رابطه با آخرین وضعیت قرادادهای مشترک خودروهای تجاری در ایران می گوید: «آنچه شرکت های اروپایی در این شرایط عنوان می کنند میل به ادامه همکاری با شرکای ایرانی است اما همه آن ها نبود سیستم بانکی را تنها عامل توقف همکاری بر می شمارند چرا که هیچ بانک اروپایی در دوران تحریم با بانک های ایرانی همکاری نمی کنند. همین مساله باعث شده است همه تجاری سازان اروپایی طی چند ماه اخیر کاملا از بازار ایران خارج شده یا فعالیت های خود را متوقف کنند.»
 
مهدی نیازی در رابطه با تاثیر تحریم ها بر قراردادهای مشترک با شرکت های چینی در زمینه واردات قطعات، خدمات پس از فروش و سرمایه گذاری می افزاید: «شرکت های خودروساز چینی غالبا دولتی هستند و در ایالات متحده آمریکا هم سرمایه گذاری های سنگینی انجام می دهند. اما آن دسته از خودروسازان چینی که اشتراک بازار و داد و ستد مالی با ایالات متحده آمریکا ندارند برای ورود و ادامه همکاری با طرف های ایرانی هیچ مانعی ندارند. در این دوره از تحریم ها نیز همانند دوره پیشین بلاخره می توان راه حل هایی یافت که خدمات پس از فروش موثر را فراهم آورد.»
 
این کارشناس در رابطه با وضعیت بازار خودروهای تجاری در دوران پسا تحریم به خبرنگار خودروکار می گوید: «امید تولید کنندگان خودروهای تجاری به طرح نوسازی ناوگان فرسوده است چراکه بنا است دولت بخش عمده ای از بهای قطعات CKD را از منابع صندوق توسعه ملی تامین می کند. از این طریق بهای قطعات CKD را دولت پرداخت می کند و مشتری از طریق صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت هزینه های پرداختی دولت برای قطعات CKD را جبران می کند. اگر این موضوع محقق نشود شرایط اقتصادی مشتریان خودروهای تجاری اجازه آن را نمی دهد تا سراغ خودروهای تجاری بروند که قیمت تمام شده آن ها در حال حاضر فراتر از یک میلیارد تومان است.»
 
نیازی ادامه می دهد: «این مهم می تواند حتی بازار خودروهای تجاری چینی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. خودروهای تجاری که در مرز 300 تا 370 تومان بودن حالا بین 600 تا 700 میلیون تومان قیمت دارند که همچنان از تاب و توان رانندگان خارج است. اقدامات خوبی که دولت از زمستان گذشته در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز کرد می تواند در نوسازی و رونق بازار خودروهای تجاری تاثیر بسیار زیادی بگذارد.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عادل j7 : سی میلیون تومان کسر شده یعنی مبلغ 12/468/972/000 بابت تکمیل وجه باید واریز شود
شاهین پلاس : سلام واقعا برای 4ماه تاخیر 9 میلیون چطوری محاسبه شده مغزم سوت کشید از این مبلغ داداش
حمید : ممنونم از راهنمایی عاقلانه ی شمادوست عزیز
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان ناردوگری : دوستان اکستند ها دارن پلاک میشن سایپا گفت تا بیست پنجم همه پلاک شدن باز زنگ بزنید سایپا هی پیگیر بشین تا بلای آبی ها سرمون نیاذ
حسین تحویل ابان : منم تحویل 30 ابان هستم ولی تبدیل رینگ برای من نیوده😳😳
اسدالهی : داش ایشالا امروز اوکی بشه تحویل بگیری
اسدالهی : بچه ها میگن 4و5 روز طول می کشه ایشالا زودتر می گیری
مصطفی : سلام من سوم البته بعد ظهر پلاک پلاک شدم تحویل حضوری زدم ولی خبری نیست
مصطفی : جناب آقای اسداللهی مبارکتون باشه
207 : سلام ، بعد از اینکه پرداخت دوم رو واریز کردید ممکنه 3,4 روز بنویسه فاقد صف است تا آپدیت شده ، در کل فاقد صف یعنی به زودی فاکتور میشی ، ولی دی ماهی ها فک نکن دارن فاکتور میشن برای همه بعد از واریز میزنن بعد از 3,4 روز درست میشه و میگه کدوم ماه داره فاکتور میشه.
محسن : آی بمیرید با این پلاک کردن و تحویل نیسان تون 🤣
امیر .ای : وضعیت خودرو سایپا رو سرچ بفرمایید
نیسان بی پلاک : واقعاحرفت با مزه هست