چینی ها نجات بخش بازار لاستیک ایران؛ ثبت نمایندگی و واردات تایر های چینی آزاد شد

 

چینی ها نجات بخش بازار لاستیک ایران؛ ثبت نمایندگی و واردات تایر های چینی آزاد شد

 
مسئولان سعی کردند با اختصاص ارز دولتی و تصویب دستور العمل هایی از جمله منع واردات تایر های مشابه تولید داخل و یا تخصیص تایر ماشین‌ های سنگین تحت نظارت راهداری‌ های هر استان، تا حدی از ایجاد بحران در صنعت تایر بکاهند اما به نظر می رسد تمام این اقدام ها نیز نتوانسته است آنطور که باید و شاید از بار مشکلات این صنعت بکاهد.
وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت درپی نابسامانی‌ های ایجاد شده در بازار تایرهای سواری و باری-اتوبوسی و افزایش چشمگیر قیمت‌ ها، با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌ های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.
 
ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکت‌ ها که در آخرین ماه‌ های وزارت وزیر پیشین صمت ممنوع اعلام‌ شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
صنعت چین مانند بسیاری رشته های دیگر، حالا برند های متعددی را در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است اما در بسیاری از کشورها این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهمی از بازار جا مانده اند.
 
پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌ دستور وزیر پیشین صنعت‌، معدن ‌و تجارت ثبت هرگونه برند جدید تایر چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکت‌ های صاحب‌ نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌ هایشان نمی ‌توانستند برای تمدید گواهی‌ نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بی‌ رویه قیمت انواع تایر چه در بخش رادیال سواری و چه در بخش باری- ‌اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکت‌ ها موافقت کرده است تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران را پیدا کنند.
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ‌ویژه برندهای کره‌ ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت است و به گونه ای که در برخی مدل‌ ها و سایزها به شکل غیر معقولی افزایش قیمت رخ داده است. این به اين دليل است که تایر سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره بازار کشور را به‌ دلیل تحریم‌ های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌ اند.
مسئولان وزارت صمت تصميم جديدى گرفتند، كه باعث خواهد شد برندهای جدید تایرهای چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌ شان قادر به همکاری با ایران نبودند نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند. 
تایر
در سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه بوده است و دلیل اصلی این امر، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه برای تولید کننده داخلی است. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات این صنف تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است.
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن‌ و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای تایر ساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته‌ شده بود که متاسفانه با اتفاقات اخیر و عدم تامین به‌ موقع مواد اولیه تایر سازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در  بازار رو به ‌رو شد.
 
برآورد های رسمی نشان می دهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برند های مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است که در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرف کننده نهایی تمام خواهد شد، به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه اند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام ماشین من پلاک شده سندش هم اومده نمایندگی ولی خودش هنوز بارگیری نشده
شاهین G : بعد از اسفندی ها فروردین فاکتور میشه یا اردیبهشت ؟؟؟کسی فروردین تکمیل وجه انجام داده ؟؟
5 : آیا کسی شاسی شده این چند روز
5 : چرا هیچکس نیست تورو خدا یکی بگه شاسی شده این چند روز ما دلمون خوش باشه یه میلیارد پولمون رفت دارم سکته میکنم
5 : چرا هیچکس نیست تورو خدا یکی بگه شاسی شده این چند روز ما دلمون خوش باشه یه میلیارد پولمون رفت دارم سکته میکنم
درسا : تکمیل وجه ۵ اسفند کسی فاکتور شده ؟
درسا : تکمیل وجه ۵ اسفند کسی فاکتور شده ؟
حسین : سلام. انشا... در این لحظات سلامت و تندرست باشید. جی۷ ما اومد. ۲۹/۲ فاکتور شده بود. این هفته تمام خودروهای فاکتور شده رو تحویل میدن. یا حق
حسین : سلام. انشا... در این لحظات سلامت و تندرست باشید. جی۷ ما اومد. ۲۹/۲ فاکتور شده بود. این هفته تمام خودروهای فاکتور شده رو تحویل میدن. یا حق
تیتان ۲ دی : سلام. ماشین من بیمه شده پیامکش اومده ولی هنوز به دستم نرسیده به نظرتون با این شرایط جنگی به دستمون می‌رسه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند : سلام جدیدا کسی هست که فاکتور شده ؟ اخرین تاریخ فاکتور تا کی هست ؟
رضا : سلام کسی از سایپا خبر داره باز هست یا نه
رضا : لعنت به تو سایپا
سمند سورن : سوره 4تیرفروش فوری فاکتور نشدم
سمند سورن : سلام 4تیر فاکتور نشدم
پانا پیش فروش31خرداد : درود دوستان همین الان نگاه کاستومر کردم ماشین فاکتور شده دیروز!پیش فروش تبدیل رینگ رنگ مشکی!خدا کنه ماشینا همه به دستشون برسه تو این شرایط
کوییک آر اس : تیر یا مرداد دعوتنامه براتون میاد
مجتبی : من19 ام فاکتور شدم ولی هنوز پلاک نشدم !!!!! نمیدونم باید چیکار کنم کسی میتونه راهنمایی کنه ؟ تحویل 12 خرداد بودم مشهد
مرتضی آریزو 6پرو : اریزو 6پرو 😍😍😍 کم کم دیگه میرسه به نوبت تحویل خردادیااا اردیبهشت اخراشه دیگه همه رور تا این هفته تحویل میدن
احمد احمدی : سلام 12 اسفند پیش فروش کویک اس ثبت نام کردم تحویلی مرداد ماه دعوتنامه کی میاد