خودروهای پیش فروش ۹۰ هزار دستگاهی از کجا تامین شد؟

 

خودروهای پیش فروش ۹۰ هزار دستگاهی از کجا تامین شد؟

 
اعلام پیش فروش 90 هزار خودرو در اوایل هفته گذشته خبر تعجب بر انگیزی بود که مدیران عامل دو خودروسازی کشور آن را بیان کردند. همان خودروسازانی که طی دو ماه گذشته با نبود قطعات خودرو دست و پنجه نرم می‌کردند و خبر از تولید 70 هزار خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها می‌دادند، اکنون خبر از یش فروش 90 هزار خودرو می‌دهند، گویی در چند روز معجزه‌ای در صنعت خودروسازی کشور رخ داده است. حالا اگر ایران خودرو و سایپا توان تولید این تعداد خودرو برای تحویل 45 روز آینده را داشتند پس چرا زودتر آن‌ها را به بازار عرضه نکردند و صبر کردند تا پراید و پژو به دو برابر قیمت برسد؟
دوازدهم شهریورماه، شبی که مدیران عامل دو خودروساز کشور در یک برنامه تلویزیونی حاضر شدند و علاوه بر رد احتکار خودرو از سوی این دو گروه خودروسازی، اعلام کردند که به زودی 90 هزار خودرو پیش می‌شود.
 
گروه خودروسازی سایپا با اعلام پیش فروش 50 هزار خودرو و گروه خودروسازی ایران خودرو با اعلام پیش فروش 40 هزار خودرو وعده تنظیم بازار را در رسانه ملی سر زدند. پس از اعلام این خبر،‌  گروه خودروسازی سایپا از روز چهارشنبه سایت ثبت نام را به روز مشتریانش باز کرد و در مدت دو روز تمامی خودروهای عرضه شده اش را پیش فروش کرد. حالا هفته آینده نوبت گروه خودروسازی ایران خودرو است تا 40 هزار دستگاه خودرو خود را برای مشتریانش بارگذاری کند. 
 
 
اما پرسش اصلی در طرح‌های فروش دو خودروسازی کشور این است که اگر این دو شرکت توان تولید این تعداد خودرو را داشتند، چرا از سه ماه اخیر آستین بالا نزدند تا قیمت پراید از 22 میلیون تومان به 40 میلیون تومان نرسد و پژو پارس 40 میلیون تومانی، 100 میلیون تومان نشود؟ همچنین اگر این دو خودروساز قطعات کافی تولید این تعداد خودرو را در اختیار داشتند، چرا تا همین دو هفته گذشته از تولید 70 هزار خودرو در کف کارخانه‌ها خبر می‌رسید؟ پرسش دیگر این است که ناگهان چه معجزه ای در صنعت خودروسازی و تولید پراید،‌ پژو،‌ تیبا، ساینا و سایر تولیدات داخلی اتفاق افتاده است که این دو شرکت وعده پیش فروش با تحویل 45 روزه به مشتریان را داده‌اند؟ 
 
فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می‌گوید:« طبیعتا پیش فروش دو خودروساز کشور که یکی اجرا شد  و دیگری در نوبت اجرا است، ابهاماتی دارد. چرا که اگر تاکنون این دو خودروساز مشکل نبود قطعات خودرو داشتند، پس اکنون این نیاز چگونه تامین شده است که وعده پیش فروش 90 هزار دستگاه خودرو داده شده است؟ همچنین اگر هم این قطعات موجود بوده، پس چرا این خودروها زودتر به بازار عرضه نشدند تا تنظیم بازار و تعدیل قیمت‌ها صورت گیرد؟»
 
او می‌افزاید:« پرسش دیگر این است که چرا اکنون و پس از بهم ریخته شدن بازار قرار است این تعداد خودرو عرضه شود؟ همچنین اگر قیمت‌های واقعی برخی خودروها  100 میلیون تومان است، پس چرا از سوی شرکت‌ها به قیمتی کمتر فروخته می‌شود و سرمایه سرمایه داران خراب می‌شود؟» 
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد:« باید در این شرایط معاونت توسعه صنایع پاسخگو باشد که چه شد که پراید شش میلیون تومانی اکنون 40 میلیون تومان است و اکنون حداقل 90 هزار قطعه خودرویی از کدام منابع تامین می شود و اصلا تاکنون کجا بوده است؟»
 
به گفته او، در حالی که هدف تنظیم بازار است، اما از روز گذشته تاکنون هنوز بازار هیچ واکنشی از خود نشان نداده است. 
 
زاوه تاکید می‌کند: « به نظر می‌رسد پیش فروش این تعداد خودرو اقدامی سیاسی است. چرا که پیش از اجرای تحریم‌ها، بازار به اندازه کافی بهم ریخته است و هنوز آینده‌ای از بازار و با آغاز مرحله بعدی تحریم‌ها، متصور نیستیم». 
 
به گزارش خودروکار؛ طی ماه‌‌های اخیر، کمبود قطعات خودرو دلیل تولید ناقص حدود 70 هزار دستگاه خودرو شد که طی دو هفته اخیر تجاری سازی حداقل 20 هزار دستگاه از این خودروها اعلام شد. اکنون با اعلام پیش فروش مجموعا 90 هزار خودرو از سوی دو خودروساز داخلی کشور، ابهاماتی مبنی بر اینکه آیا این تعداد خودرو از تولیدات گذشته و به اصطلاح احتکار شده این دو شرکت است یا اینکه چگونه ایران خودرو و سایپا توان تولید این تعداد خودرو را در زمان تحریم ها و ترخیص نشدن تعداد زیادی قعات خودرو از گمرک را دارند، مطرح است که به نظر می رسد باید مسئولان وزارت صنعت جهت رفع این ابهامات هر چه سریعتر اقدام کنند. 
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

اسی
1

قیمت ها آزاد بشه دیگر تعرفه برای واردات خودرو معنی نداره و خودبخود باید صفر بشه واینجوری کسی دیگه ماشین داخلی سوار نمیشه و خودبخود قیمت ها پایین میاد خودروسازان دلشان رو صابون نزنن آزادسازی قیمت یعنی صفر کردن تعرفه واردات خودرو
13:37  1397/06/22
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا کبک کانادا
6

معنی نمیده در همه جای دنیا تعرفه واردات هست مگر موارد بسیار کم... تعرفه هاشون هم پایینه ولی وضع معیشت مردم خیلی فرق میکنه..... هیچ کجای دنیا هم صنایعشون رو اینجوری نمیکوبن که البته حق صد در صد با مردمه و کلا دولتی ها و کل مسئولین در سایه و بی سایه و... کلا وضع رو به اینجا رسوندن... آمریکا حتی در برابر ساخت شرکت خودرو ژاپنی در مکزیک وضع رو به جاهای باریک رسوند... اصلا دنیا اقتصاد با تصور رایج از داخل ایران نمیخونه و امیدوارم همین چند تا صنعت بسیار نحیف و کوچک ایرانی هم تغطیل نشه.. نگاه عددهاش میکنین بزرگه ولی کل اقتصاد ما روی هم در همه بخشها عدد کوچیکیه برای ادعامون
18:25  1397/06/22

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

خودرو ساز رو خصوصی کنن و قیمتشون رو آزاد و بجای بازی باصنایع مهم کشور وضع معیشت مردم رو ببرن بالا.. کجای دنیا با 4 یا 5 هزار دلار ماشین صفر میدن!!! صنایع تعطیل بشن اینها راحتترن
20:05  1397/06/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : کسانی که تکمیل وجه کردن که نباید گرون بکنن
S3 سفید : بستگی به زمان تکمیل وجه داره، ممکنه یکی تاریخ قراردادش شهریور باشه ولی دی تکمیل وجه کرده باشه اما دیگری تاریخ قراردادش آبانه و همون آبان هم تکمیل وجه کرده باشه، عملا اونی که آبانه از اون شهریوری جلوتره چون زودتر تکمیل وجه کرده
حمیدs5 : بله۱۱ شهریور نمیدونم سیاست اینا چیه
12345 : تو این مملکت پراید رو هوا میخرن چه برسه به هر نوع شاهین . حالا تا 404 کی زنده کی مرده امروز صفا کن
دوگانه : سلام دوستان بهمن ماهی ها هرکس فاکتور شو بی زحمت اطلاع رسانی کنه باتشکر
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه : من 25 آذرتکمیل وج کردم اومدی هست تو این ماه فاکتور بشه
207 اتوو فلز : ن فعلا امروز 1دی فاکتور شده 30روز دیگه 1بهمن شروع میشه فاکتورهاش
دوگانه : چند م آذر تکمیل وج کردین
اتومات30دی : گیربکس اتومات همشون لندای شده
اسفد : فاکتور شده 11677379
تحویل اسفند ریحانه : ممنون آقا جلتلمنه 😂😂🤦
ممد : ممد هستم، یک مسافر، 24ام
مهدی : سلام واسه من چند روزه فاکتورشده ولی پلاک نخورده کسی اطلاع داده فاصله فاکتورشدن تا پلاک چند روزه؟؟؟؟
سعید : جواد خیلی خیلی جوادی
سورن 13 فروردین : سلام مبارک باشه منم شرایطم مثل شماست ردیف قراردادم هم زودتره یعنی امیدوار باشم امروز و فردا؟