چند نکته برای افزایش عمر لاستیک خودرو

 

چند نکته برای افزایش عمر لاستیک خودرو

 
با رعایت و انجام این 7 نکته عمر لاستیک خودرویتان را زیاد کنید.
 
 
1- باد چرخ‌ها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید
 
توجه داشته باشید تغییر دما باعث می‌شود فشار باد لاستیک عوض شود، هر ۵ درجه تغییر در درمای هوا، ۱psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد میکند، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی گراد ۱۰درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.
 
خود لاستیک‌ها نیز به مرور کم باد می‌شوند. مثلاً هرماه به طور متوسط، لاستیک خودرو ۲psi از فشار باد خود را از دست می‌دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.
 
در خصوص تنظیم باد تایرها مهم است بدانیم که هیچ کس با نگاه کردن به تایر (به خصوص تایر رادیال) نمی‌تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی ۵۰ درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.
 
 
برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولاً درجه‌های باد که آپاراتی‌ها به کار می‌برند دقیق نیستند زیرا به طور دائم در معرض ضربه اند و به طرز صحیحی نگهداری نمی‌شوند. ضمن آنکه فشار باد باید در حالت "سرد" اندازه گرفته شود یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از ۲ کیلومتر طی مسیر کرده باشد.
 
معمولاً در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، درعمل آنجا فشار باد به صورت دقیق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را امتحان کنید.
 
 
2- تایرها را از لحاظ فرسایش غیرمتقارن بازدید کنید
 
هرگونه ساییدگی غیرمعمول می‌تواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد.
 
 
3- اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه لای آج‌ گیر کرده باشد، آن را خارج کنید
 
این اجسام می‌توانند به تدریج در لاستیک فرو روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند.
 
 
4- تنظیم بودن چرخ‌ها
 
تنظیم بودن چرخ‌ها به معنی آن است که همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک نمی‌تواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می‌شود که ضمن افزایش سوخت، عمر لاستیک را کم می‌کند.
 
 
برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ‌ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ‌ها باید حداقل هر ۲۵ هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.
 
 
5- بالانس تایرها
 
به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه ۱۴ گرم در این ۲۰ کیلو سبب می‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.
 
 
اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می‌بینید چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر ۲۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان پیدا کنید.
 
فراموش نکنید در یک شاه راه که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.
 
 
6- جابه جا کردن چرخ‌ها
 
بهتر است هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که لاستیک های جلو سریع‌تر ساییده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را نیز انجام می‌دهند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ می‌دهد. نحوه تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج می‌شود.
 
 
7- نگهداری لاستیک
 
لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن‌ها (برش‌های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی ۱۵psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.
 
 
چه زمانی به لاستیک نو نیاز داریم؟
 
هنگامی که آج رویه به ۶/۱ میلیمتر کاهش یابد باید لاستیک را عوض کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آب پاک شاهین : دوستان کسی تازگی رفته سایپا ببینه چی میگن
محمد : سلام کی تحویل گرفتین شماره قرارداتون چند برادر می خواستم ببینم تا کجا پیش رفته ببینم نوبت ما کی میشه ممنون از لطفتون برادر
جی فورازکرمان : سلام ازکرمان تحویل گرفتم جی فوربهترین شرکت کرمان موتورهست به موقع تحویل دادنداسفند۱۴۰۳ثبت نام کردم سرموقع بعداز۴ماه تحویل دادند
میلاد : دوستان با گله کردن کسی حرفای ما رو نمیشنوه، وارد لینک امضای کازار شکایت از سایپا بشید و امضا کنید شاید کسی پیجیری کنه، https://www.karzar.net/242432 نزدیک 20000نفر درگیر تاخیر انواع شاهین هستن ولی کلا222 نفر امضا کرده
محمد : با این حساب بیشرفا پولمون رو خوردن ؟
محمد : سود تاخییر داخل قرارداد چند درصد هستش ؟ اگر قرارداد رو بخوام باید از کجا بیارمش یا وارد چه سایت و چه قسمتی بشم ؟
حسین : سلام دوستان. کسی هست تبدیل زده باشه به gl تاثیری در زودتر فاکتور شدن داره؟
++ : خیر،اما موضوع خیلی پیچیده شده،با پا درمیانی و ریش گرو گذاشتن حل نمیشود.تمام امید سایپا به آنست که دولت به او کمک مالی کند تا از مخمصه خارج شود.دولت هم که صندوقش خالیست.
علی : تجمع بزرگ مشتریان سایپا
علی : شنبه ۲۹ شهریور امور مشتریان سایپا ساعت ۱۰
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اپشنال 21 مهر : سلام دوستان وقت بخیر کسی امروز دنا اتومات اپشنال فاکتور شده سفید رنگ ممنونم جواب بدین ؟
15 بهمن : الان شهریور برج 6 هستیم تا دی که برج 10 هست 2 ماه مونده یعنی؟؟؟ خدایا شکرت
محمد : خواهشا دروغ نگید چه سودی میبرید من تکمیل وجه 30 تیرماه هستم تحویل 27 مهرماه هنوز فاکتور نشده
بیچاره : اصلا جی ال نداریم تیر ماه
جهانشا چراغی : من 24 تیر تکمیل وج کردم هنوز فاکتور نشد گوفتن شاید یک ماه دیگه زمان ببره چه خبر بابا کوییک اس 85 گانه
اطلس مرداد : اطلس gl?
fn : سلام نام شرکتی که ماشین روحمل میکنه در اینترنت سرچ کنید مشخصات و شماره تماس رو نشون میده.
جادوگر98 : هرکی میخاد ماشین بفروشه الان بفروشه چون باتوجه به جنگ احتمالی پیش رو خودرو نزولی میشه ، فقط طلا بخرید
سایپا لعنتی : احتمالا gl هستن / یا رنگی به جز سفید
س : داستان چیه ؟ ما هایی که پارسال تکمیل وجه کردیم هنوز بلاتکلفیم بعد رفتن سراغ تکمیل وجه تیر ماه و اونارو فاکتور میکنن ؟ اخه خدا رو خوش میاد ؟ پول ما پول نبوده ؟؟؟