ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 

ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 
موضوع آزادی ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون اعلام هرگونه اطلاعات دقیق از جزئیات آن این سوال را به پیش می کشد که دلیل عدم بیان جزئیات و میزان تحقق این شنیده در چه اندازه است؟
 
در این رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو  می گوید: «اعلام ترخیص خودروهای مانده در گمرکات بدون ارائه هیچ جزئیات دیگر آن هم پیش از صدور مصوبه تنها با استناد به شنیده ها باعث می شود بیشتر به عنوان یک پروپاگاندا رسانه ای برداشت شود که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت و تسریع فرایند است.»
 
علی عزیزی، دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز با اتفاق نظر در این رابطه می گوید: «تصور می کنم چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد. هدف تنها تاثیر گذاری روانی بر چگونگی بازار خودرو در پایان تابستان است.»
 
زاوه در پاسخ به عدم تحقق شنیده و تاثیر آن بر بازار می گوید: «واردات یا عدم واردات این خودروها که حداکثر 20 هزار دستگاه خودرو است، اثر چندانی بر بازار خودرو نمی گذارد که شاید شامل یک جابجایی 5 درصدی در قیمت یک خودرو شود که آن هم برگشت پذیر است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «سوال مهم آن است که ارز خودروهایی که در گمرک مانده اند چه زمانی خریداری شده است. بعد یا قبل از اردیبهشت ماه؟ اگر پیش از آن خریداری شده است پس چرا مراحل ترخیص را انجام نداده اند؟ اگر پس از اردیبهشت ماه خریداری شده است مصداق بارز و مستقیم قاچاق است. این سوالی بسیار ساده و دریافت پاسخ آن نیز ساده است. باز و بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو مصداق فساد است. اگر قرار است بسته یا باز باشد باید برای همه بسته یا باز باشد. اگر قرار بر استفاده از ارز دولتی یا آزاد است، باید برای همه از ارز دولتی یا آزاد استفاده شود و هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد. اجازه دهند بازار، شرایط عرضه و تقاضا را تعیین کند.»
 
او ادامه می دهد: «به نظر می رسد تلاش بر آرام سازی فضای رسانه ای است اما حقیقت آن است که اقتصاد با حرف آرام نمی شود. آنچه بر اقتصاد تاثیر گذار است تغییر در قوانین و رویه ها و بازگشت به شرایط عادی است. به این معنا که همه محدودیت هایی که در این چهار ماه گذشته بر صنعت خودرو وضع شده است، از جمله منع واردات خودرو، واردات با ارز آزاد و غیره به حالت اولیه خود بازگردد. در این صورت بدون شک شرایط به حالت تعادل بازخواهد گشت.»
 
زاوه در رابطه با تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو می گوید: «واردات سالانه خودرو به کشور 60 هزار دستگاه بوده است. تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو نیز چیزی نزدیک به دو هزار نفر بود و آنچه در خصوص تعدیل نیروهای چهارده، پانزده هزار نفری در حد حرف است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «آسیب های وارد بر کشور فراتر از این ها است. زخم وارد بر تنه صنعت خودرو در بخش واردات قطعات و لوازم یدکی به مراتب شدید تر است. تعداد پرسنل تعدیل شده و آسیب دیده در بخش قطعات یدکی قابل مقایسه با پرسنل درگیر در بخش واردات و فروش نیست. همچنین منع واردات قطعات از جمله قطعاتی چون تایر و لنت ترمز و سایر قطعات ایمنی بر میزان ریسک بروز خطر و جان و سلامت مردم بازی می شود.»
 
آنچه درباره آزادسازی ترخیص خودروها به گوش می رسد به زودی یا به یک دستورالعمل اجرایی بدل شده و برخی از آن ها روانه بازار می شوند یا اینکه پروپاکاندا بودن آن به اثبات می رسد که هر صورت خود لایق بررسی جداگانه و انحصاری است. اما آنچه همچنان هنوز نامشخص مانده است آینده شرکت های واردکننده خودرو است که به بسته یا باز بودن ثبت سفارش خودرو گره خورده است و متاسفانه دولت تا این لحظه در خصوص هیچ یک از این دو مهم هیچ اطلاع رسانی و برنامه ریزی نکرده است و واردکنندگان نیز هیچ برنامه مشخصی برای آینده حضور یا حتی دوام خود در بازار ندارند.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا وی ۴ : سلام . ۳۱ فروردین ماه فاکتور شد.
مسعود : سلام دوستانی که اطلس قطعی فروش سه ماه پذیرش اسفند تحویل گرفتن اعلام کنند
تارا V1پللس : سلام دوستان تارا V1امرروز تکمیل وجه کردم احتمال داره که تا پایان برج بعدی تیر بهم ماشین رو بدن
x5 : ۱۸ بهمن قرار داد 13 خرداد پلاک شده و رو ارسال مدارک گیر کرده
TOYOTA : لندکروزر شاه خودرو ها
چانگان ۵۵ : آقا محمد حق با شماست چون پیامک سایپا هم گفته ۲۰۲۴ ولی بقول شما احتمالا یه عده که زودتر گرفتن با مدل ۲۳ و میخوان بفروشن تا بازار برای مدل اونا نیاد پایین شدیدا مخالف ورود چانگان مدل بالاتر هستن
وحید : ؟کجا می ری، حالا بودی، چی شد؟ تحویل گرفتی بسلامتی
تارا : سلام دوستان ۱۵ فاکتور شد ۲۲ پلاک الان روی صدور اسناد گیر کرده کسی است که برایش اسناد صادر و یا تحویل شده باشد
تارا اتومات۴ : توی پیچhavale.yabانیستاگرام امروز پست گذاشته بود ۳۱فروردین فاکتور شده
ف : توی اون سایت عکس جدید نبود ، مدل که باید ۲۰۲۴ باشد که خود سایپا هم توی پیامک ذکر کرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
انتظار دوگانه : سلام ، در جواب واریز سود تاخیر : خدمتتون عرض کنم که حدود 2 ماه بعد از تحویل خودرو ، چِک آن را صادر می کنند .
ن : سوالی داشتم سورن پلاس بهتره یا پارس سال
مهدی کاظمی : فکر کنم اخرین نفر از بهمن ماه دو گانه من باشم که فاکتور نشدم اصلا موندم تو کاره روزگار هر چی بیشتر عجله داشته باشی اتفاق اش دیرتر می افته
سورن پلاس مشکی : ن ما 30 دی ماهیم تکمیل وجه 5 دی فاکتور هم نشدیم.
پریااتومات : سلام دوستان من امروزتماس گرفتم پارس خودروگفت هفته جدیدتولیدش شروع میشه انشالله تاسه هفته دیگه اونایی که تکمیل وجه کردن خودرورو بهشون تحویل میدن حالا امیدوارمون کردن دیگه خدامیدونه
ساینا دوگانه : دست همشیره رو بگیر ببر سازمان هدف مندی اونا به ...احترامش مشکلتو حل میکنن
ساینا اس دوگانه : جناب امیر. عنایت داشته باشید که بهمن ماه تکمیل وجه کرده ولی 50 روز ماشین فاکتور نشده و نمیشه پس فرقی با هم نداریم. تبدیل به کوییک بزن و لذتشو ببر
دنا آپشنال تحویل 9اردیبهشت : سلام مبارکتون باشه مبلغ سود تاخیر واسه من چرا نزدن؟
پاییز : سلام .من امروز با ایران‌خودرو تماس گرفتم .گفتن دیگه دنا توربو تولید نمیشه فقط دنا شش دنده و اپشنال
دوگانه بهمن دزفول : دوست عزیز، یکپارچه بودی یا پیش فروش از کدام شهر ونمایندگی؟