ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 

ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 
موضوع آزادی ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون اعلام هرگونه اطلاعات دقیق از جزئیات آن این سوال را به پیش می کشد که دلیل عدم بیان جزئیات و میزان تحقق این شنیده در چه اندازه است؟
 
در این رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو  می گوید: «اعلام ترخیص خودروهای مانده در گمرکات بدون ارائه هیچ جزئیات دیگر آن هم پیش از صدور مصوبه تنها با استناد به شنیده ها باعث می شود بیشتر به عنوان یک پروپاگاندا رسانه ای برداشت شود که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت و تسریع فرایند است.»
 
علی عزیزی، دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز با اتفاق نظر در این رابطه می گوید: «تصور می کنم چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد. هدف تنها تاثیر گذاری روانی بر چگونگی بازار خودرو در پایان تابستان است.»
 
زاوه در پاسخ به عدم تحقق شنیده و تاثیر آن بر بازار می گوید: «واردات یا عدم واردات این خودروها که حداکثر 20 هزار دستگاه خودرو است، اثر چندانی بر بازار خودرو نمی گذارد که شاید شامل یک جابجایی 5 درصدی در قیمت یک خودرو شود که آن هم برگشت پذیر است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «سوال مهم آن است که ارز خودروهایی که در گمرک مانده اند چه زمانی خریداری شده است. بعد یا قبل از اردیبهشت ماه؟ اگر پیش از آن خریداری شده است پس چرا مراحل ترخیص را انجام نداده اند؟ اگر پس از اردیبهشت ماه خریداری شده است مصداق بارز و مستقیم قاچاق است. این سوالی بسیار ساده و دریافت پاسخ آن نیز ساده است. باز و بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو مصداق فساد است. اگر قرار است بسته یا باز باشد باید برای همه بسته یا باز باشد. اگر قرار بر استفاده از ارز دولتی یا آزاد است، باید برای همه از ارز دولتی یا آزاد استفاده شود و هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد. اجازه دهند بازار، شرایط عرضه و تقاضا را تعیین کند.»
 
او ادامه می دهد: «به نظر می رسد تلاش بر آرام سازی فضای رسانه ای است اما حقیقت آن است که اقتصاد با حرف آرام نمی شود. آنچه بر اقتصاد تاثیر گذار است تغییر در قوانین و رویه ها و بازگشت به شرایط عادی است. به این معنا که همه محدودیت هایی که در این چهار ماه گذشته بر صنعت خودرو وضع شده است، از جمله منع واردات خودرو، واردات با ارز آزاد و غیره به حالت اولیه خود بازگردد. در این صورت بدون شک شرایط به حالت تعادل بازخواهد گشت.»
 
زاوه در رابطه با تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو می گوید: «واردات سالانه خودرو به کشور 60 هزار دستگاه بوده است. تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو نیز چیزی نزدیک به دو هزار نفر بود و آنچه در خصوص تعدیل نیروهای چهارده، پانزده هزار نفری در حد حرف است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «آسیب های وارد بر کشور فراتر از این ها است. زخم وارد بر تنه صنعت خودرو در بخش واردات قطعات و لوازم یدکی به مراتب شدید تر است. تعداد پرسنل تعدیل شده و آسیب دیده در بخش قطعات یدکی قابل مقایسه با پرسنل درگیر در بخش واردات و فروش نیست. همچنین منع واردات قطعات از جمله قطعاتی چون تایر و لنت ترمز و سایر قطعات ایمنی بر میزان ریسک بروز خطر و جان و سلامت مردم بازی می شود.»
 
آنچه درباره آزادسازی ترخیص خودروها به گوش می رسد به زودی یا به یک دستورالعمل اجرایی بدل شده و برخی از آن ها روانه بازار می شوند یا اینکه پروپاکاندا بودن آن به اثبات می رسد که هر صورت خود لایق بررسی جداگانه و انحصاری است. اما آنچه همچنان هنوز نامشخص مانده است آینده شرکت های واردکننده خودرو است که به بسته یا باز بودن ثبت سفارش خودرو گره خورده است و متاسفانه دولت تا این لحظه در خصوص هیچ یک از این دو مهم هیچ اطلاع رسانی و برنامه ریزی نکرده است و واردکنندگان نیز هیچ برنامه مشخصی برای آینده حضور یا حتی دوام خود در بازار ندارند.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
A5شهریور مشکی : احتمالا 90 روز کاری
شاهین : اصلاشاهینG1404توبازموجودهس؟
رز زرد : سلام مبارک باشه...ان شاءالله به خوبی و خوشی ازش استفاده کنی🌷
شاهین پلاس ۱ : کاری نداره داداش برو ببین بهت ماشینتو میدن یا نمیدن
محمدتقی افشاری : سلام شما طرح عادی بودین یامادران
احسان 6 اردیبهشت : سلام به همگی من امروز زنگ زدم گفت امیدواریم تا مهر بتونیم تحویل بدیم صبر کنید باید دیگه امیدمون فقط به خدا باشه حالا حالا باید انتظار بکشیم اگه جنگ یا زلزله پیش نیاد خدا حقمون ازتون بگیره کاری که از دست ما نمیاد خدا از روی زمین برتون داره
ارسلان : 90 روز عزیزجان
رستم : دوست عزیز من که 14اذرتکمیل وجع کردم پذیرش 17اذر.... کامل پرداخت شودم هیچ خبری نیست نمیدانم بیشرفا چکار میکنن پنج ماه پیش زنگ کارشناسان زدم جواب سربالا داد گفتم مگر خرتوخرهسته قطع کرد باید جمع بشن
محمدتقی افشاری : بله حتمابایدبریدنمایندگی فرم سخاروببریدتاثبت بشه
Aminj7 : اره دیگه باید یری 10+ پلیس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
طرح مادران 13 تیر : سلام منم امروز فاکتور شدم 13 تیر بودم
آذر : منم تحویل نگرفتم .برگ سبز از پست تحویل گرفتم امروز هم پیامک اومد که کارت ماشین تحویل اداره پست شده ولی خبری از ماشین نیست .جالبه به سایپا زنگ میزنی میگه تو سیستم مشخص نیست میگه از نمایندگی پیگری کن.حالا چقدر برای تحویل باز باید صبر کنیم خدا داند
خرزوخاک سایپا : مر بابا تعطیلات میرن خو به سقر! نه که تعطیلات نمیرن الان بکوب ماشین فاکتور میکنن
سورنن : سلام نگران نباش ایشالاه به موقع تحویل میدن
سورنن : 🤣🤣🤣 آقا چرا به ضرب المثلها حمله میکنی
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : منم زنگ زدم یه اقایی انگار پای پساط بود به زور جواب میداد گفت اول مهر میدیم🙁
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : کسی تغیر رینگ نداده بدونیم زودتر میدن یا نه؟
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : کسی تغیر رینگ نداده بدونیم زودتر میدن یا نه؟
ساینا دوگانه تکمیل وجه 25 اسفد : قرارداد رو از کجا میتونم بگیرم. چرا برای من قرارداد فعال نیست.
پانا 31 تیر : تازه بعد از اون 90 روز هم اطمینان زیادی نیست حتما فاکتور کنند و اگر هم اعتراض بفرمایید خواهند گفت که طبق قرارداد جریمه تاخیر به شما تعلق می گیرد و ایران خودرو دارد طبق قرارداد عمل می کند و جریمه تاخیر به شما پرداخت می کند و شما حق اعتراض و آزرده خاطر کردن آنها را ندارید