بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 

بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 
افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی، مواد اولیه و غیره همگی دست به دست به هم داده تا هزینه تولید یک خودرو داخلی را افزایش دهد. حالا با وجود اینکه نرخ قیمت گذاری خودرو در سال 97 از ابتدای تیرماه امسال برای خودروسازان کلید خورد، حالا دوباره خودروسازان پیشنهاد افزایش قیمت آن هم به میزان 17 درصد را پیشنهاد داده‌اند. حال این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان در این دو راهی به خواسته خود می‌رسند؟
 
به طور معمول افزایش قیمت خودرو در هر سال با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگران، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ تورم و سایر مولفه های اثرگذار بر قیمت تمام شده بازار اعمال می شود.
 
 امسال اما مدل افزایش قیمت خودروهای داخلی کمی با سال های گذشته اش متفاوت بود؛ چرا که در نیمه دوم خردادماه افزایش قیمت از 5 تا 7 درصدی از سوی شوری رقابت اعلام و اعمال شد. حالا دوباره خودروسازان به دلایل متعددی پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را داده اند. البته اعلام افزایش قیمت از سوی خودروسازان در خردادماه در حالی اعمال شد که قیمت‌ها در بازار بسیار بیشتر از نرخ مصوب کارخانه بود و اختلاف قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار به 5 تا 45 میلیون تومان رسید. با این حال اما گروه های خودروسازی داخلی طرح های فروش خودرو را برای مشتریان و تعدیل بازار تدارک دیدند. 
 
حال آنچه بیش از هر چیز مطرح است، تولید خودروهای داخلی با ضرر خودروسازان است. چرا که پیشنهادات افزایش قیمت از سوی خودروسازان و گفته های برخی مقامات از تولید برخی خودروهای داخلی نشان از آن دارد که حتی قیمت تولیدی برخی خودروها تا دو میلیون تومان بیشتر از نرخ عرضه شده است. چرا که خودروسازان در حال حاضر مواد اولیه و قطعات خودرویی را با قیمت های روز خریداری می کنند و در مقابل نیز هزینه هایی که به طور طبیعی هر ساله افزایش می یابد را در سبد هزینه های خود دارند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که نباید مردم هزینه های اضافی یا حق بیمه و دستمزد پرسنل شرکت ها را بدهند و این شرکت های خودروساز هستند که باید از پس هزینه های خود برآیند. 
 
در همین زمینه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که  افزایش قیمت ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت گیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱ هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند. چرا خودروسازان هزینه های سربار خودروسازی را کاهش نمی دهند؟ چرا مردم باید تاوان حقوق و دستمزد 11 هزار پرسنل مازاد خودروسازی سایپا را پرداخت کنند؟ البته ما تورم و افزایش مواد اولیه تولید و به تبع آن افزایش قیمت را قبول داریم اما عدد آن باید بررسی شود.
 
به گته او، نزدیک یک سال است که قطعه سازان از خودروسازان پولی دریافت نکرده اند. ایرادات در این زمینه فقط مربوط به خودرو ساز نیست بلکه ایراد اصلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کل صنعت است.
 
باستانی این را هم گفته که استراتژی صنعت ما مشخص بود و صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع ما تلقی می شد قاعدتا باید در طول این 40 سال زیرساخت های توسعه ای صنعت خودرو از جمله تامین مواد اولیه از پتروشیمی های داخل فراهم می شد. اکنون دولت به اندازه 15 درصد سهام در خودروسازی نقش دارد اما بیش تر از آن دخالت می کند، شاید باید دولت باید پای خود را از خودروسازی کنار بکشد.
 
حالا این پرسش مطرح است که تکلیف خودروسازان در این برهه از زمان چیست؟ آیا باید خودروهایی با با قیمت هایی بیشتر از قیمت های فعلی تولید کنند و به دلیل نبود مشتری آن ها در کف کارخانه بمانند، یا اینکه تعداد تولیدات خود را کاهش دهند و با قیمت های قبلی و ضرر و زیان از پرداخت قطعات و نهاده های با قیمت های جدید خودرو تولید کنند؟ 
 
احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان- در همین رابطه به خبرنگار می‌گوید: « هنگامی که نرخ آلومینیوم و فولاد و سایر نهاده ها تا 80 درصد گران می‌شود، خودروساز نیز چگونه این قیمت ها را اعمال نکند». 
 
به گفته او، به جای اینکه از خودروسازان پرسیده شود که چرا درخواست افزایش قیمت دارند، باید ابتدا از تولید کنندگان مواد اولیه این پرسش مطرح است. 
 
نعمت بخش تاکید می‌کند: «طی سه سال اخیر نرخ خودرو تنها 12 درصد افزایش یافته است و نهاده های تولیدی تا 80 درصد گران شده است و به همین دلیل است که مجموعه های خودرویی دچار زیاد شده اند».
 
درست 22 خرداد ماه بود که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- مجوز افزایش ۵.۶ تا ۷.۱ درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را از اول تیرماه امسال صادر کرد. حالا پس از دوماه، خودروسازان دوباره پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را اعلام کرده اند و گویی وضعیت تولید خودرو با قیمت های فعلی چیزی جز ضرر برای خودروسازان ندارد.  
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام داداش. ممنون ان شا الله شما هم زود گیرت بیاد بسلامتی. من ۳ مهر ۴۰۲ اولیه ۲۳ اسفند ۴۰۳ تکمیل وجه
شاهین : به جای من پیام دروغ نذار
فرشته : خیلی ممنونم ازتون
X5تیر اقساطی : سلام دوستان X5اقساطی تیرماه ک تحویل سیستمی ابان بوده کسی هست تحویل گرفته باشه ؟؟؟؟؟ لطفا دوستان اطلاع بدین تا همه بدونیم ممنون
شاهین : من الان زنگ زدم نمایندگی خودمون معالج گفت توی تاخیر هستید سایپا ماشین نداره و باید ۵۰۰ ملیون دیگه بریزید برای آذر هستم جی ال راست میگن کسانی که میدونن بگن لطفا آقای مدبر شما نگو لطفا در ضمن گفت تا اخر سال افزایش قیمت نداره
سهند اس : شما فروش فوق‌العاده مهر هستید ؟
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : واقعا گرفتار شدیم
من : قدم هم نزن شاید رعد و برق بخوره بهت یا شاید سر بخوری پات بشکنه
گنجشک : سلام من میترسم از ماشین استفاده کنم موقع بارندگی و برف حس میکنم اگر سوار شم چرخاش کنده میشه
جی4 : جک جی 4 ثبت نام 60 روزه 16 ام ارسال مدارک زده نه مدارک هنوز اومده نه ماشینو گرفتم کرج هستم بقیه چظور؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
طهورا اطلس آذر : ,حالتون خوبه؟؟؟ اینا اصلا ماشین ندارم اطلس جی جی ال و اس نداره اگه دلتون برا پیاده روی تنگ شده حتما بفروشین وگرنه اینا ماشینی نخواهند داد اونم 3 ماهه
مهدی : سلام تحویل اسفند دعوتنانه اومده تا 10/7 وقت تکمیل وجه داره مدل ماشین 1405 میخوره یا نه؟
اطلس جی : بعضی نمایندگی ها دارن اطلس جی صفر میفروشند اینا جز سایپا تولید می کنه معلومه نمیخوام بدن
207 : سلام روز آخر پرداخت کن بزار بره رو اسفند تحویلش تا 405 بخوره
31شهریور : سلام صبح تون بخیر خدایی یعنی یه نهاد تو این دولت هستش که رسیدگی کنه به این سایپا که چرا وانت که واسه شغل هستش حداقل فاکتور کنه؟ من خودم به شخصه میگم که به کسی حرف نباشه امید وار بشم .ولی همیشه میگم خدا با ماست خدا بزرگه
قاسم : چجوره دوستان میگن تکنیل وجه 22 مردادین فاکتور شده تحویل هم کرفتین تو این چند روز. که ما تکمیل وجه 12 مردادیم هنوز خبری نیست. خدایی حداقل عکس بزارین بفهمیم دروغ نمیکین. دیروز من زنک زدم نیگف تکمیل وجه های تیر که تحویل مرداد بودندرو داشتن فاکتور میکردن
یعقوب نبی منتظر کوییک : درد برای ایران خودرو تو سر مسولان سایپا این پول غده سرطلان بشه براتون که بخار ندارین شما که عرضه ماشین تحویل دادن ندارین غلط بکنید مردم الاف کنید . گوشواره دخترم فروختم که ماشین سوار شم دستبند به هم چنین خدا ازتون نگذره هروز میگه بابا ماشین کی میاد من ببری مدرسه
اطلس دی : اره منم دیروز زیرنویس خبر خوندم
قاسم : داداش من 12 مرداد تکمیل کردم فاکتور نشده. هنو چطور 21 مرداد فاکتور شده
حسین : از روزی ک سایپا ثبت نام کردم ایران خودرو 5 مرحله ماشین پیش فروش و تحویل داده بدون دردسر...یعنی خاک عالم تو سر مدیر عامل و کارکنان بی بخار سایپا ..پولی ک سر سفره می‌برید ایشالا درد و مرض بشه براتون