بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 

بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 
افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی، مواد اولیه و غیره همگی دست به دست به هم داده تا هزینه تولید یک خودرو داخلی را افزایش دهد. حالا با وجود اینکه نرخ قیمت گذاری خودرو در سال 97 از ابتدای تیرماه امسال برای خودروسازان کلید خورد، حالا دوباره خودروسازان پیشنهاد افزایش قیمت آن هم به میزان 17 درصد را پیشنهاد داده‌اند. حال این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان در این دو راهی به خواسته خود می‌رسند؟
 
به طور معمول افزایش قیمت خودرو در هر سال با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگران، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ تورم و سایر مولفه های اثرگذار بر قیمت تمام شده بازار اعمال می شود.
 
 امسال اما مدل افزایش قیمت خودروهای داخلی کمی با سال های گذشته اش متفاوت بود؛ چرا که در نیمه دوم خردادماه افزایش قیمت از 5 تا 7 درصدی از سوی شوری رقابت اعلام و اعمال شد. حالا دوباره خودروسازان به دلایل متعددی پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را داده اند. البته اعلام افزایش قیمت از سوی خودروسازان در خردادماه در حالی اعمال شد که قیمت‌ها در بازار بسیار بیشتر از نرخ مصوب کارخانه بود و اختلاف قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار به 5 تا 45 میلیون تومان رسید. با این حال اما گروه های خودروسازی داخلی طرح های فروش خودرو را برای مشتریان و تعدیل بازار تدارک دیدند. 
 
حال آنچه بیش از هر چیز مطرح است، تولید خودروهای داخلی با ضرر خودروسازان است. چرا که پیشنهادات افزایش قیمت از سوی خودروسازان و گفته های برخی مقامات از تولید برخی خودروهای داخلی نشان از آن دارد که حتی قیمت تولیدی برخی خودروها تا دو میلیون تومان بیشتر از نرخ عرضه شده است. چرا که خودروسازان در حال حاضر مواد اولیه و قطعات خودرویی را با قیمت های روز خریداری می کنند و در مقابل نیز هزینه هایی که به طور طبیعی هر ساله افزایش می یابد را در سبد هزینه های خود دارند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که نباید مردم هزینه های اضافی یا حق بیمه و دستمزد پرسنل شرکت ها را بدهند و این شرکت های خودروساز هستند که باید از پس هزینه های خود برآیند. 
 
در همین زمینه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که  افزایش قیمت ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت گیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱ هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند. چرا خودروسازان هزینه های سربار خودروسازی را کاهش نمی دهند؟ چرا مردم باید تاوان حقوق و دستمزد 11 هزار پرسنل مازاد خودروسازی سایپا را پرداخت کنند؟ البته ما تورم و افزایش مواد اولیه تولید و به تبع آن افزایش قیمت را قبول داریم اما عدد آن باید بررسی شود.
 
به گته او، نزدیک یک سال است که قطعه سازان از خودروسازان پولی دریافت نکرده اند. ایرادات در این زمینه فقط مربوط به خودرو ساز نیست بلکه ایراد اصلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کل صنعت است.
 
باستانی این را هم گفته که استراتژی صنعت ما مشخص بود و صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع ما تلقی می شد قاعدتا باید در طول این 40 سال زیرساخت های توسعه ای صنعت خودرو از جمله تامین مواد اولیه از پتروشیمی های داخل فراهم می شد. اکنون دولت به اندازه 15 درصد سهام در خودروسازی نقش دارد اما بیش تر از آن دخالت می کند، شاید باید دولت باید پای خود را از خودروسازی کنار بکشد.
 
حالا این پرسش مطرح است که تکلیف خودروسازان در این برهه از زمان چیست؟ آیا باید خودروهایی با با قیمت هایی بیشتر از قیمت های فعلی تولید کنند و به دلیل نبود مشتری آن ها در کف کارخانه بمانند، یا اینکه تعداد تولیدات خود را کاهش دهند و با قیمت های قبلی و ضرر و زیان از پرداخت قطعات و نهاده های با قیمت های جدید خودرو تولید کنند؟ 
 
احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان- در همین رابطه به خبرنگار می‌گوید: « هنگامی که نرخ آلومینیوم و فولاد و سایر نهاده ها تا 80 درصد گران می‌شود، خودروساز نیز چگونه این قیمت ها را اعمال نکند». 
 
به گفته او، به جای اینکه از خودروسازان پرسیده شود که چرا درخواست افزایش قیمت دارند، باید ابتدا از تولید کنندگان مواد اولیه این پرسش مطرح است. 
 
نعمت بخش تاکید می‌کند: «طی سه سال اخیر نرخ خودرو تنها 12 درصد افزایش یافته است و نهاده های تولیدی تا 80 درصد گران شده است و به همین دلیل است که مجموعه های خودرویی دچار زیاد شده اند».
 
درست 22 خرداد ماه بود که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- مجوز افزایش ۵.۶ تا ۷.۱ درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را از اول تیرماه امسال صادر کرد. حالا پس از دوماه، خودروسازان دوباره پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را اعلام کرده اند و گویی وضعیت تولید خودرو با قیمت های فعلی چیزی جز ضرر برای خودروسازان ندارد.  
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : پدر بیامرز هنوز بااین وضعیت دارن تکمیل وجه میکنن
حمید : ولی مسئولابی پدر سایپا بدونن خرهم باخریتش یبارپاش می ره توگودال چه خودم چه هرکسی که ببینم و بشناسیم را دیگه نمی زارم از سایپا ماشین بخره تا درشاگل بگیرن که مردم رافریب ندن بازم صدرحمت به ایران خودرو اونا مردترن
رضا : سلام.رفقامن دیماه۴۰۳مبلغ۲۹۱دادم برای شاهین جی که زده تحویل هفته چهارم دیماه۴۰۴،چندروزه پیام اومده کوییک بگیرم،رفتم نمایندگی میگه جی به شمانمیدن ،نمیدونم کوییک بگیرم یاصبرکنم شاهین جی یاجی ال بگیرم.من بخاطرسانروف شاهین ثبت نام کردم اگه بخوان جی ال بدن به نظرشمابگیرم یانه آخه معلوم نیس همون جی ال روهم کی بدن،خودم فکرمیکنم کوییک سودش بیشتره،بگیرم وبفروشم برم یه ال ۹۰بگیرم.لعنت به باعث وبانیش
حمید : سلام یه تاریخ مشخص کنید تا بریم دم سایپا رالجن بگیریم بی شرفاباکمال پررویی بعدازیک سال تاخیرحالامیگه جی ال فقط می‌دیم پس گوه خوردید جی قرارداد بستید اونایی که مردونه هستن روز وتاربخ بگن تا بریم تجمع حضوری
مهدی : پیام x5فروردین رو برای شما گزاشتم اشتباه شد.لطفا اطلاعاتتون رو کاملتر کنید
یوسف : دوستان سامانه املاک و اسکان حتما تایید کدپستی و ادرس انجام بدین.
مهدی : سلام.من x5رنگ سفید.30مهر شاسی شدم.این اطلاعات غلط رو از کجا میارین.هرکی یه چیز غلط میشنوه فوری میزاره.
x5 سفید فروردین : سلام. شرایط فوق رو منهم دارم. اما هنوز تکمیل وجه زرده. نه فاکتور شده و نه شاسی!!؟؟؟ با امور مشتریان تماس گرفتم گفتند تحویل آذر و دی خواهد بود.
حسام : اشنا داشتی میگفتی تحویل هم زود بهت بده اشنات دیگه چرا گلایه داری از سایپا 😂
مال باخته : سلام منم شرایط شمارو دارم پرداخت اول رو انجام دادم تحویل گفتن هفته ۴شهریور۱۴۰۴ولی هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : دوستان یکشنبه 18 ابان بیاین خودم میخام از شهرستان پاشم بیام تا حقمونو از این بی شرفا بگیریم با صبر کردن و سکوت چیزی درست نمیشه یبارم شده از حق تون کوتاه نیاین ی روز از کارتون بزنید بیاین از این بهتره که حق مونو بخورن این همه ضرر کنیم .
مصطفی ا : انهایی که تحویل حضوری گرفتن تو رو خدا بگید ماهم حضوری زدیم خبری نیست
4شهریور : 5318فاکتورشد
طاهر : من 6 شهریور تبدیل زدم 5 آبان فاکتور و پلاک شده
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوستان طرح فرسوده آذر ماه چک کنید ببینید دعوتنامه صادر شده
امیر آریا نژاد : شما همون 18 برید کسی با اسامی مختلف نیومد. هر چه تعداد افراد بیشتر باشه فشار بیشتری روی مدیران سایپا میاد. تفرقه اندازه تویی معلوم دمت به سایپا وصله میترسی جمعیت زیاد بشه
محسن : شما بار استاندارد نیسان دو تن بزن لاستیک فابریک جواب میده بیشتر بخوای بار بزنی هم لاستیک باید عوض کنی هم فنر اضافه کنی اونم تو دست اندازها شاسی می ترکونه اگر خواست نباشد
پیش فروش دهه فجر403 : زنگ بزن به نمایندگی که ثبت نام کردی شاید مشکل سخا داری
ساینا دوگانه تحویل تیر : سلام.. لطفا با162تماس بگیرید که یه خبر نگار بفرستن شرکت سایپا اگه رسانه ای بشه به خودشون میان
ممد 207 آذر ماه : اول آبان بعد آذر بعدش دی حالا حساب کن