زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 

زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 
در گیر و دار بحث‌های به وجود آمده در صنعت و بازار خودرو گویی موضوع مهم خدمات پس از فروش، گارانتی و شاید وارانتی کاملا از یاد رفته باشد. در سال‌‌های تحریم صف خودروهای صفری که گذرشان به مراکز خدمات پس از فروش می‌ افتاد، هر روز طولانی تر می ‌شد. خودروهایی که در زمان شانسی برای تجهیز شدن‌ با قطعات با کیفیت را نداشتند و بعد از مدت‌‌ها خاک خوردن در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی با قطعات نه چندان مرغوب تجهیز و روانه بازار شدند.
خدمات پس از فروش خودرو
 
با وجود آنکه خدمات پس از فروش یکی از مولفه‌‌های اصلی جذب مشتری پایدار به ‌شمار می‌‌رود و خودروسازان خارجی سرمایه‌گذاری‌ های زیادی در این بخش انجام می‌‌دهند، عرضه‌‌کنندگان خودروی کشور به‌ خصوص شرکت‌ های خودروساز داخلی، هنوز نتوانسته ‌اند به شرایطی ایده ‌آل در حوزه موردنظر دست یابند.
 
وجود این چالش‌ ها در حوزه خدمات پس از فروش خودرو کشور در حالی است که خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ‌ها به‌ خصوص در حوزه خودروسازی، احتمالا شرایط سخت و محدودیت‌‌های بیشتری را در همین زمینه برای ما به وجود خواهد آورد. مدتی قبل هم «بابک صدرایی» کارشناس مسائل خودرو در این مورد به دیجیاتو گفته بود:
 
«درصورتیکه قطعات با دلار آزاد محاسبه شود در چند ماه آینده پس از بحران در فروش خودرو، شاهد بحران در خدمات پس از فروش خودرو خواهیم بود. چراکه واردات قطعه هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.»
 
طبق پیش‌ بینی‌ ‌ها، آمریکایی‌ ها قصد دارند تا حد امکان تمامی منافذ ورود قطعات خودرو به ایران را ببندند تا عملا دومین صنعت بزرگ کشور را فلج کرده و تیراژ آن را نزولی کنند.
 
کمبود ارز در داخل و گرانی آن موجب شد تا دولت واردات خودرو را کلا ممنوع کرده و شرکت‌های بسیاری را با تعدیل نیرو رو به رو سازد.
 
 
در کنار ممنوعیت واردات، تحریم صنعت خودرو نیز باعث شد تا شرکت‌هایی که شریک خودروسازان ایرانی بودند نیز عهد و پیمان خود را فراموش کرده و ایران را ترک کنند.
در شرایط تحریم، جدا از اینکه ورود قطعات به کشور کاهش می‌ یابد، تامین قطعات خطوط تولید نیز بیش از پیش در اولویت قرار می‌ گیرد و بنابراین سهم خدمات پس از فروش از قطعات کاهش خواهد یافت.
 
نکته دیگر اینجاست که احتمال کاهش کیفیت خودروها در دوران تحریم با توجه به عدم‌ دسترسی خودروسازان به منابع اصلی تامین قطعات، بسیار بالا است و این موضوع سبب افزایش مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی‌ های ارائه ‌دهنده خدمات پس از فروش می‌شود. با این حساب، حوزه خدمات پس از فروش از این ناحیه نیز تحت‌ فشار قرار گرفته و با چالش مواجه خواهد شد.
خودرویی که فول CKD وارد می شود، اگر مشکلی پیدا کند، دارنده خودرو با چه مشکلی رو به رو می شود؟ آیا در قراردادهایی که بسته ایم، نباید برای این مهم دور اندیشی می شد؟
 
البته گفته می‌شود دوراندیشی شده است و هیچ مشکلی نیست و هیچ شریکی از ایران خارج نخواهد شد زیرا در قراردادها این مطلب دیده شده است. با اين حال مدت زیادی از شروع تحریم خودرویی ایران نگذشته که هیچکدام از آن متعهدان در ایران حضور ندارند.
 
 
وضعیت برای خودروهای وارداتی از جنبه تامین قطعات مورد نیاز پیچیده است زیرا از همان اولین دقایق اعلام ممنوعیت واردات، این شرکت‌ها دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا برده و ابتدا با تعدیل نیرو، حذف تبلیغات و انصراف از حضور در نمایشگاه های بین المللی نشان دادند که به آینده امیدی نداشته و خود را برای بسته شدن آماده می کنند.
در چنین اوضاعی، راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران ارائه می‌ شود، از جمله افزایش داخلی‌ سازی و ذخیره قطعات؛ با این حال این راهکارها نیز چالش‌ های خاص خود را دارند، به‌ خصوص افزایش ساخت داخل که سرمایه‌ گذاری عظیم و همچنین دانش فنی و تکنولوژی خارجی را می‌ طلبد.
 
 
با وجود اينكه محصولات وارداتی بسیار با کیفیت تر از رقبای داخلی حتی آنهایی که فول CKD هستند، بوده و سال های ابتدایی شاید کمترین مشکل برایشان پیش بیاید اما به هر حال همه این خودروها نیز به مراقبت و خدمات مناسب نیاز دارند و با شرایط پیش رو به نظر می رسد که از ماه های آینده مشکل خواب خودروهای داخلی و وارداتی در تعمیرگاه ها، برای صنعت و بازار خودرو چالشی جدید به وجود آورد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : بله کاملا درست می فرمایی👍 هر چند دل خوشی از شرکت سایپا نداریم... مال منم تاریخ تحویل تو قرارداد ۳۱ خرداد بود و از اول تیر افزایش قیمت اعمال شد...که شامل من نشد... هر نوع ماشین پیشنهادی هم که واسه تبدیل بیاد طبق قیمت تاریخ تحویل درج شده در قرارداد هستش...
Nothing is for ever : دوستان دقت کنید که حتی اگر یه روز هم از تاریخ تحویل بگذاره، دیگه افزایش قیمت شاملش نمی شه. مثلا اگر تو قرارداد تاریخ تحویل شهریور هست، از یک مهر دیگه شرکت نمیتونه افزایش قیمت بده برای شما. اینو گفتم چون دیدم بعضیها اطلاعات غلط میدن
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : آقا هادی ممنون از شما بابت راهنمایی
سروش : سروران گرامی،عنایت داشته باشید،مسئله اصلی در حال حاضر تحویل خودرویی است که الان ۱/۳۵۰ میلیارد قیمت دارد و تکلیفش بعد از یکسال، مشخص نیست.با بحث های متفرقه ( مثل سود تاخیر)و مبلغ آن،از مسیر اصلی خارج نشوید.انشالله اگر خودرو را تحویل دادند،بعد از چند ماه سود تاخیر را هم می گیرید.الان فقط روی تحویل خودرو تمرکز کنید.
رضا : ن محمد جان‌۴/۲۹ثبت نام کردم
محمد : سلام شما حواله خریدی چون هنوز بنام شرکت هستش باشماره قراردا وارد بشین تازه ثبت نام کردین یانه
زبل خان : محمد جان،فردا ماشینمون را فاکتور میکنند،پس فردا تحویل میدن،روز بعدش هم سود تاخیر را یکجا میدن.چیز دیگه ای لازم نداری؟
اردیبهشت ۱۱ : تحویل ماشینتون رو هواست،شما دنبال سود تاخیر هستید!؟
داریوش ۲ اردیبهشت : اقا صادق پلاس واسه یه ماه چقدر جریمه تاخیر میدن من ریاضی م ضعیفه یه ماه چقدر میشه من ۴ ماه طلب تاخیر دارم از سایپا تا این لحظه
++ : تنها امیدواری آنست که قطعه سازان هم خود دست و پایشان در پوست گردوست.اینهمه هزینه کردند و ماشین آلات و پرس و دستگاه تزریق پلاستیک و قالب تهیه کردند،اگر بخواهند برای مدت طولانی متوقف شوند،خودشان هم ضرر میکنند،تنها مشتری قطعات آنها ایران خودرو و سایپا هستند،نمیتوانند که بروند قابلمه و ظرف پلاستیکی تولید کنند! مجبور هستند،برای بقای خودشان هم که شده ،یک جوری با سایپا کنار بیایند.با اعلام ورشکستگی سایپا،شاید تا مدتهای مدید ،آنها به طلبشان نرسند.سایپا هم دستشان را خوانده و برای همین زیاد به آب و آتش نمی زند.دولت هم برای آنکه دهها هزار نفر از کارکنان بزرگترین شرکت خودروساز داخلی بیکار نشوند،که تبعات اجتماعی و سیاسی دارد،مجبور است بنحوی به سایپا کمک کند.فقط زمان میبرد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 31 شهریور : ان شاءالله آقا وحید تا شنبه پلاک خواهید شد و حتی زودتر
6دنده پیش فروش31مرداد : امروز تماس گرفتن برای تحویل ماشین تهران نبودم انشالله شنبه اول وقت میرم تحویل بگیرم انشالله قسمت همتون بشه و تموم بشه این انتظار و بلاتکلیفی ولی یه چیزی رو بگم بعد اینکه فاکتور بشید و پلاک بشید کلا فراموش میکنید این همه استرس و نگرانی رو
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : داخل کاستومر زده اطلاعات خودرو هر چی میزنم میگه شما قادر به انجام این کار نمی باشید کسی میدونه چرا نمیشه ؟یا برای همه اینجوریه کسی اطلاع داره بگه لدفن
دنا 6دنده فولادی 31مرداد : ببخشید حمل ممکنه جمعه تیک بخوره؟
افشار : شرافتن تبدیلی ها چک کنن ...
فاضل : زحمت میکشی گورت گم کنی بری .
اطلس آذر : چرا دادن ماردان رو فاکتور میکنن بعد ما از اسفند 403 منتظر ماشین هستیم .اینجوری حق نیست که الان اینا دو ماهه داران فاکتور میشن.خدا لعنتت کنه سایپا😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
اطلس بهمن کرمان : بله امروز 19 فاکتورشد اشتباه تایپ کردم
تحویل شهریور : مدیرعامل محترم ایران خودرو خواهشن یک ماه تاخیری که خودروها دارند .اون یک ماه راهم به تاریخ تحویل قرارداد اضافه کنید تامردم شهیدپرور دراسرع وقت خودروی درخواستی خودراتحویل بگیرند ممنون
اطلس بهمن کرمان : بله امروز 19 اشتباه تایپ کردم