خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 

خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 
وجود خودرو‌های فرسوده، قاچاق سوخت، نوسان قیمتی، افزایش سفر‌ها در فصول مختلف و چند عامل دیگر همگی حلقه‌های زنجیره‌ای هستند تا مصرف سوخت در کشور را از میانگین جهانی 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر به 7.8 لیتر در این مسافت برسانند. اما پرسش اصلی اینجا است که به راستی کدام یک از موارد ذکر شده مقصر اصلی مصرف بی رویه سوخت در کشور است؟
خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود
به گزارش خبرنگار خودروکار، مردادماه سال گذشته خبر شکست رکورد مصرف سوخت در نیمه اول سال زده شد. پس از آن اعلام شد که تعطیلی های پی در پی تابستانی دلیل این افزایش مصرف بوده است.  اما چیزی نگذشت که دوباره و در ابتدای فصل پاییز گذشته این خبر تکرار شد و پس از آن زمان دیگر مصرف سوخت حول میزان اعلام شده در تابستان چرخید و دنبال آن نیز  مجددا و در بهار امسال مصرف سوخت روند افزایشی به خود گرفت. 
 
در همین میان بسیاری از کارشناسان عواملی همچون وجود خودروهای فرسوده و با کیفیت پایین را مقصر اعلام کردند و برخی دیگر کمبود فرهنگ استفاده از خودروی شخصی را نشانه گرفتند، برخی کارشناسان شهری نیز وجود تعداد زیادی خودروی سواری در کلان شهرها و سایر کارشناسان نیز تولید بی رویه خودرو و راهی شدن آن ها به خیابان ها را دلیل افزایش مصرف بی رویه سوخت در کشور عنوان کردند. اما پرسش اینجا است که واقعا مقصر اصلی این افزایش مصرف کدام یک از موارد ذکر شده است؟ 
 
در همین راستا و در میان همه عوامل موثر در افزایش بی رویه مصرف سوخت، وجود خودروهای فرسوده و اسقاطی بیش از سایر عوامل دلیل و مدرک دارد تا یکی از مهمترین مقصران مصرف بی رویه سوخت باشد.  چرا که براساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت،  با وجود سرانه پایین برمالکیت خودرو در ایران نسبت به دیگر مناطق، اما مصرف سوخت خودروها در کشور بالاس و این درحالی است که در حال حاضر 900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند.
 
به گفته مریم مهدی‌نژاد، در ایران به ازای هر یک هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد، در حالی که این سرانه در امریکا 797 و در ایتالیا 679 است. همچنین افزون‎بر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران فرسوده است، به‌طوری که  900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند و مجموع خودروهای سبک کشور 16 میلیون و 100 هزار دستگاه برآورد شده است.
 
حالا با آغاز نیمه دوم سال 97 و آغاز سال تحصیلی که همه ساله بر مصرف سوخت خودروهای سواری می افزاید، زنگ خطر مصرف بی رویه سوخت در کشور به صدا درآمده و به نظر می رسد امسال نیز باید انتظار روزهایی با شرایط ناسالم را داشت. چرا که از سال گذشته تاکنون برای نوسازی ناوگان سواری کشور اقدامی جدی صورت نگرفته است و تنها اقدام صورت گرفته، نوسازی ناوگان تجاری آن هم برای سه سال  بوده است. از سویی دیگر، توقف واردات خودرو و کند شدن اسقاط خودرو توسط مراکز اسقاط این نگرانی را ایجاد می کند که امسال نه تنها از تعداد خودروهای فرسوده کاسته نمی شود، بلکه خودروهای فرسوده امسال نیز به لیست باقی مانده فرسوده های سال گذشته نیز افزوده شوند و بار این بخش را سنگین تر می کند.
 
به همین جهت، با شدت گرفتن مصرف سوخت در ماه‌های گذشته که باعث شده است تا افزایش مصرف به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه انرژی تبدیل شود این پرسش را در سر می پرواند که با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و در مقابل وظیفه اسقاط خودروها بر گردن واردکنندگان و در مقابل معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای تولید شان، امسال چه بلایی بر سر مصرف سوخت و افزایش مصرف بی رویه خودروهایی که از منظر کیفیت با بیشترین مصرف سوخت همراه هستند، می آید؟ 
 
بر اساس آمار موجود، از تعداد ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور حدود ۲،۳ میلیون دستگاه اسقاطی هستند که سهم زیادی در آلایندگی هوای کلان شهرها را از آن خود کرده اند. 
 
سعید نیکدار- رییس ستاد سوخت-  در همین زمینه می گوید: « نیمه اول امسال حدود 30 هزار خودرو اسقاط شدند که  اگر اسقاط فرسودها ها با همین روند  پیش رود و مشکلات گمرکی خودروها برطرف شود، حدود 50 هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال  اسقاط می شوند،‌این در حالی است که سال گذشته حدود 200 هزار دستگاه خودرو  اسقاط شده است». 
 
او می افزاید:« یکی از مهمترین مشکلات موجود، ممنوعیت واردات خودرو است و اسقاط خودروها و حتی طرح های نوسازی نیز به این بخش وابسته است».
 
نیکدار ادامه می‌دهد: « در هر صورت مصرف بی رویه سوخت،  اختلاف ارز، افزایش قاچاق و در نهایت اسقاط نشدن خودروها همگی دست به دست یکدیگر داده است تا این بخش را تا حدی متزلزل کند».
 
بنا بر آمار ارائه شده میانگین مصرف سوخت در ایران ۷،۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر اعلام شده که در آینده نیز این رقم به کمتر از این میزان نیز کاهش خواهد یافت. همچنین مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را می‌دهد. 
 
 «در همین زمینه نیز نامه هایی به مجلس داده شده است تا خودروسازان مجددا به چرخه اسقاط خودروها برگردند و مکلف شوند تا به ازای تولید خودروهای خود تعدادی خودرد را اسقلط کنند».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس اردیبهشت : سلام ماشین شما چی بوده .؟همسایه ما برج ۱ ماشین تحویل گرفت واریزی بهمن بود اما ۴۰ روز تاخیر داشت ۱۹ میلیون شده بود
امید شاهین : پلاک پلاک کنید
علی : هنوز واسه شهریور دعوتنامه صادر نشده نه تبدیل نه تکمیل وجه
تبدیل : دوستان من بیست روزه تبدیل زدم، به خاطر اینکه بعد از فاکتور شدن هزینه تأخیر شامل روزهای بعد از فاکتور شدن نمیشه دیگه مهم نیست واسه سایپا، الان بیست روزه خبری نیست، زنگ زدم میگن رفته واسه پلاک، و یک ماه تا 45 روز طول میکشه، من به شخصه اشتباه کردم تبدیل زدم، محض اصلاع دوستان گفتم پیام بزارم
مهراد : دیه والا دیده بودیم برا تحویل ماشین تاخیر کنن ندیده بودیم برا ارسال دعوتنامه هم تاخیر کنن واقعا حالم از سایپا بهم میخوره معلوم نیس چ میخوان کنن تو کل مراحل تاخیر دارن دوستان شهریوری برا شما پیام اومد یا هنوز ن من مهر هستم خسته شدم بخدا اینجوری پیش بره ماشینمون باید سال بعد تحویل بگیریم
شاهین جی ال مهر : سلام ما که از اول جی ال بودیم واقعا ضایع شدیم تمام جی ها وcvt وجی ال های قبل مهر را یا تبدیل زدن ویا فاکتور کردن وتمام بعد مهر را هم تبدیلی بارا جی به جی ال و جی ال ها هم به کوییک انگاری جی ال تحویل مهر یادشون رفته تو برزخ هستن نه بهشتی نه جهنمی خوب لا کردار نه پیام تکمیل میدی نه هیچ خب ی میدی که ببینیم چه به روزگارمان اومده
تارا اتومات سفید تحویل ۳۰ آبان : سلام وقت همگی بخیر تاراسفید تحویل ۳۰ آبان پیش فروش امروز فاکتور شدم
شاهین پلاس : 19 cvt اسفند ، حتما سخا یا نشانی املاک و اسکان مشکل داری ، به نمایندگی مراجعه کنید.
شاهین G تیر ماه : سلام من تیرماه هستم تو واریزی نوشته پیشنهادی به نمایندگی هم زنگ زدم چند بار تاکید کرد که GL پیشنهادی است خواستی واریز کن ..... نمیدانم چکار کنم من حواله رو آزاد گرفتم گران هم خریدم ..........
عادل j7 : سی میلیون تومان کسر شده یعنی مبلغ 12/468/972/000 بابت تکمیل وجه باید واریز شود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
151 : واقعا؟
نیما : 151 بدون لاینر فاکتور 22 مهر تحویل 7 آبان دیروز بردمش تشخیص رنگ گلگیر جلو استوک تعویض بود . ماشیناتونو تحویل گرفتید حتما تشخیص رنگ ببرید .
ساینا اس : هرچی گاوه کارشناس سایپا شده
مصطفی ا : سلام اقایان وقت بخیر هرکسی که تحویل حضوری زده و پیامک براش اومده اعلام کنید
ساینا اس : هر روز برو تو دست انداز خم شو دوزاری برداری شاید اتفاق خوشایندی برات افتاد . الکی استرس به بقیه نده برو رو دست انداز خم شو
ساینا اس : تو کلا مشکل داری برو همون آفریقا بومی بومی کنند دوست نداشتی نمیخریدی آخه تو ساینا خری
نگین : خیر خیلی از ابان ماهیا مونده حتی از مهر هم مونده
207تحویل 30مهر : بله گارانتی ماشینتون باطل میشه میتونید زنگ بزنید نمایندگی خودتون سوال کنید
محسن : دوستان کسی موعد چکش رسیده بگه چکار کرده وقت میدن یا نه احتمالا همون بلا رو سر موعد چک ما هم مییارن از قبل آماده باشیم ممنون راهنمایی می کنید
207 پانا اتومات تحویل 30 مهر خاکستری : سلام دوستان، تحویل 30 مهر بودم، امروز 12 آبان فاکتور شد. امیدوارم برای بقیه هم به سرعت فاکتور و تحویل داده بشه