پیش فروش فیلتری ایران خودرو/ دست دلالان از بازار خودرو کوتاه می شود؟

 

پیش فروش فیلتری ایران خودرو/ دست دلالان از بازار خودرو کوتاه می شود؟

 
پس از آنکه بازار خودرو در کشاکش مشکلات عدیده ای که در آن دست و پا می زد روز به روز دچار التهاب بیشتری می شد نهایتا خودروسازان بزرگ کشور به دلیل تقاضای بالایی که در بازار برای خرید خودرو وجود داشت و برای جذب نقدینگی و برای آنکه بتوانند محصولات خود را تجاری سازی کنند و از سویی از پس پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز بر بیایند مجبور به اجرای طرح های پیش فروش محصولات خود شدند.
 
اگر چه برخی کارشناسان با طرح های پیش فروش از سوی خودروسازان مخالفند و آن را دچار عیب و نقص می دانند. چرا که معتقدند با وضعیتی که صنعت خودرو با آن رو به رو شده است و با توجه به نوسانات شدید ارزی و تحریم های خودرویی آمریکا و با تولید خودرو های ناقصی که در کف کارخانه ها روی دست خودروسازان باقی مانده مشخص نیست که از پس انجام تعهدات خود در بازه زمانی معین شده برخواهند آمد یا خیر.
 
اما با همه تفاسیر و عیب و ایراد هایی که به طرح های پیش فروش خودرو گرفته می شود چندی پیش شرکت خودروسازی سایپا اقدام به اجرای طرح پیش فروش خود کرد و تعداد زیادی از افراد با هجوم به سایت خرید محصولات سایپا برای ثبت نام خودرو های مورد نظر خود تلاش کردند تا در این طرح شرکت کنند و خودرویی را ثبت نام کنند. که البته افراد زیادی موفق به ثبت نام نشدند و با ترافیک بالای سایت فروش محصولات سایپا ناکام ماندند. 
 
از روز گذشته نیز شرکت ایران خودرو  پیش فروش 53 هزار دستگاه از محصولات ايران خودرو را آغاز کرد. در اين طرح، ثبت نام محدود به خودرو اولي ها و يا افراد فاقد خودرو است و افرادي كه در 18 ماه گذشته از ايران خودرو خريد كرده اند امكان نام نويسي نخواهند داشت و از سویی افراد واجد شرایط  براساس رقم سمت راست کد ملی خود طی روز های اعلام شده می توانند برای خرید اقدام کنند. اما این روش پیش فروش چقدر صحیح است و آیا نسبت به طرح پیش فروش سایپا طرح موفق تری خواهد بود؟
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار می گوید:« در شرایط موجود و با در نظر گرفتن این موضوع که خودروسازی ها اجازه آزاد سازی قیمت ها را ندارند و با توجه به همه محدودیت هایی که چه در عرضه و چه در تقاضا وجود دارد، ایران خودرو چاره ای جز تعریف چنین پروتکلی برای پیش فروش نداشته است.»
 
او ادامه می دهد:« با در نظر گرفتن چنین محدودیت هایی هدف آن بوده که جلوی تعداد کسانی که به طمع دلالی در ثبت نام و خرید خودرو شرکت می کنند گرفته شود و این امیدواری وجود داشته باشد که تا قبل از تحویل خودرو به مشتریان تکلیف قیمت این خودرو ها مشخص شود تا هم خودروساز ضرر نکند و هم جو سفته بازی و دلال بازی فروکش کند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو در مورد اینکه مردم هنگام مراجعه به سایت های فروش محصولات خودروسازان با مشکلاتی مواجه می شوند تصریح کرد:« با وجود آنکه ایران خودرو تلاش کرده است با تفکیک شماره سمت راست کد ملی و روز های تعیین شده میزان هجوم یکباره به سایت را کاهش دهد، اما شاهد آن بودیم که تعداد زیادی از افراد به سایت ایران خودرو هجوم آورده اند و این موضوع تا تقاضای زیادی  وجود دارد اجتناب ناپذیر است.»
 
او معتقد است علت هجوم مردم به سایت های فروش خودروسازان به هنگام پیش فروش ها این است که مشکل اصلی حل نشده و کماکان  هم نقدینگی در دست مردم وجود دارد و  هم از سویی فاصله قیمت کارخانه و بازار هنوز بسیار بالا است و طبیعی است که نقدینگی در محلی جذب می شود که احساس می شود در آن سودی وجود دارد. و این کار به نوعی دلالی به حساب می آید.
 
کریمی سنجری می افزاید:« ممکن است مصرف کننده ای که در سایت برای خرید خوردو ثبت نام می کند در نهایت تصمیم بگیرد خودروی خود را بفروشد. بنابراین آن کسی که این خودرو را می خرد اسمش مصرف کننده نهایی است. همجنین ممکن است فردی همه شرایطی که ایران خودرو در نظر گرفته است را داشته باشد اما نخواهد خودروی خود را نگه دارد و به جهت فروش مجدد اش آن را خریداری کند خواه با وکالت و یا هر راه دیگری، بنابراین اسم این کار هم دلالی است.»
 
او تصریح می کند:« زمانی که ریشه اصلی  که در واقع اختلاف قیمت کارخانه و بازار است قطع نشود و از جهتی بحث آزادسازی قیمت اتفاق نیافتد و همچنین  تا زمانی که  دولت فکری به حال سرگردانی نقدینگی های در دست مردم نکند و برنامه ای برای کنترل این نقدینگی ها نداشته باشد به نظر می رسد این موضوع کماکان ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی روش ایران خودرو نسبت به سایپا با توجه به اینکه تجربه ای کسب کرده است به نظر روش بهتری است. در واقع ایران خودرو محدودیت ها و فیلتر ها را افزایش داده تا احتمال اینکه خودرو را به دست متقاضی نهایی برساند بیشتر کند و تقاضا های کاذبی که به دنبال دلالی هستند کاسته شود.
 
به گزارش خودروکار، اگرچه ایران خودرو در طرح پیش فروش خود تلاش کرده است تا دست دلالان را از بازار خودرو کم کند و محصول به دست مصرف کننده نهایی برسد اما به نظر می رسد به گفته کارشناسان این امر، زمانی مشکل بازار خودرو حل خواهد شد که شورای رقابت دست از قیمت گذاری دستوری خودرو بردارد  تا قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود. از سویی دیگر دولت نیز باید هرچه زودتر به فکر نقدینگی های سرگردان در فضای اقتصادی کشور باشد تا نگاه سرمایه ای مردم از برخی کالاها مانند خودرو و طلا بر داشته شود.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به 5252 : فکر کنم زیر 300 نفر باشه شایدم کمتر
حسن : سلام من میفروشم شنبه هفته قبل تکمیل وجه کردم
عباسی : والا تکمیل وجه گروه اول اسفندی ها تا 26 اسفند بود چطوری شما 29 اسفند تکمیل وجه کردین؟ شاهین پلاس بودین؟
عباسی : وااای چقدر دیر تحویلتون سد مبارک باشه آقا بهزاد من که 20 روز پیش تحویل گرفتم فروختم یک هفتس دنا پلاس گرفتم
درسا : زنگ زدم نمایندگی سوال کردم گفت ، خودش به روز رسانی می شه ، دیگه نیازی نیست سخا رو بیاری نمایندگی تحویل بدی ، حالا ببینم کی پلاک می شه .
خانواده شاهین : اقای شاهین جی تحویل اسفند 1403 که گفتین پذیرش 17 آذرین و 1400 نفر جلوتن و تبدیل به جی ال زدین....ببخشید شماره پذیرشتون رو اعلام میکنید ممنون
شاهینg : دوستان میگن هر ماه یک روز میره جلو یعنی تا ۲۸ ۱۰ روز هست ۱۰ ماه باید صبد کنی با این حساب😐
سروش 25 اسفند : من شنبه بعد از ظهر پلاک ماشین صادر شد من فکر کنم به جای روزی 30 تا شاهین هفته ای 30 تا تحویل میدن اون هم فقط آخر هفته ها اعلام میشه
Arsha j7 : کرمان موتور یک شیاد به تمام معناست ماشین ۲۰روزه فروختن الان از ۲ماهم بیشتر شده هنوز تحویل ندادن هر وقت هم زنگ میزنی میگن تو صف بارگیری هست نمیدونم اگر این ماشین قطب جنوب هم بود باید تا حالا میرسید سود بانکی این پولی که ما دادیم رو حساب کنیم نزدیک به ۱۲۰ میلیون میشد تو رو خدا گول این شرکت رو نخورین که پیرتون میکنن
تجمع : من دیروز صحبت کردم گفتن هیچی معلوم نیست کلا روزی 2 عدد g فاکتور میکنن 1100 نفر با من که 14 آذر پول کامل ریختم جلوتر گفتن حداقل 3 ماه دیگه اگه مشکل قطعه نداشته باشیم من گفتم میخواید ما سانروف بیاریم براتون یا شما سقفشو سوراخ بزار ما خودمون میزاریم اینا منتظرن جنگ بشه پولمون بالا بکشن کلن باید بریم جای دیگه تعداد بیشتری بیان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 4 تیر : هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک ، باید دنبال یجایی بگردیم که از صنعت و معدن شکایت کنیم کسی شماره یا ره ارتباطی داره از صنعت و معدن؟
ساینا دوگانه تکمیل 27 اسفند : سلام خدمت دوستان بنده امروز با سایپا تماس گرفتم گفتن تا تکمیل وجه 22 اسفند فاکتور شده فعلا قطعات گاز نداریم و احتمالا برا شما تا سه هفته دیگه طول میکشه این بماند گفتم سود تاخیر 12 با 16 جمع میکنین تاخیر میدین گفتن نه سایپا تا زمان دعوتنامه 16 درصد سود مشارکت میده وقتی دعوتنامه بیاد دیگه مشارکت نمیخوره و فقط اگه تاخیر بخوره خودرو سود تاخیر 12 درصد میدن 🤐
داریوش : 11تیر واریز ساعت14. سخا همون روز. 25 آذر403 پذیرش. فاکتور نه
سعید : این قرارداد های دهه سوم خرداد چرا تمامی ندارن هنوز زده دهه سوم خرداد
معین : دوستان تبدیلی قطره چکانی تبدیل ها فاکتور میشن ،ظاهرا بستگی به نمایندگی ثبتنامی هم داره که زیاد ثبتنام داشته باشه یا کم و تاریخ واریز وجه اول 25 آذر اولویت فاکتور هستند.من خودم 15 تیر تبدیل زدم 16 تیر سخا، 30 روز کاری هم در نظر بگیرید که برای من میشه 20 مرداد به بعد منتظر فاکتور باشم، قبل اونم فاکتور بشه فبها نعمه
ثبت شکایت : لطفا همه دوستان برید تو سایتcrm.ikco.irو شکایت از تاخیر در تحویل و صدورفاکتور رو ثبت کنید،
خرزوخاک سایپا : چراغای من خاموش شدن' نکنه برقا رفته؟😂👊
خرزوخاک سایپا : دوستان چراغ عدم تحویل برای من روشن شده یعنی چی؟ یعنی برم عدم تحویل بگیرم؟😂👊 لگن من میدین یا لگنتون بشکنم؟!
ساینا اس یازدهم اسفند : حالا باید هی،بپرسیم بعد پلاک شدن کی تحویل میدن😅😅😅
دنا : رینگ 15آلومینیومی، صلیبی