واردات یک میلیارد دلار قطعه با ارز 8000 تومانی؛ فروش با ارز 12000 تومانی

 

واردات یک میلیارد دلار قطعه با ارز 8000 تومانی؛ فروش با ارز 12000 تومانی

 
با توجه به اینکه اکثر لوازم یدکی از خارج کشور تامین می شود، همچنین در تولیدات داخلی نیز بخشی از مواد اولیه از خارج کشور وارد می شود صنف فروشندگان لوازم یدکی وابستگی بسیار زیادی به ارز دارد و افزایش قیمت دلار روی این صنف نیز همانند سایر اصناف تاثیر زیادی دارد. با اين حال بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان میدهد، در نیمه نخست سال جاری، حدود یک میلیارد دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر 30 درصد از گمرکات وارد کشور شده است.
 
بر اساس آمارهای گمرک، در 6 ماهه نخست سال جاری قطعات خودرو همچنان در صدر لیست واردات قرار گرفته است و بر این مبنا، قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از 30 درصد با رقمی نزدیک به 1 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 78 درصدی را تجربه کرده است.
همچنین حدود 223 میلیون دلار قطعات منفصله با ساخت داخل 50 درصد و بیشتر وارد شده که با افت 20 درصدی مواجه شده است. گفتنی است، در این مدت حدود 192 میلیون دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر 50 درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 33 درصدی را شاهد بوده است.
 
این درحالیست که اگر گشتی در بازار لوازم یدکی بزنید به راحتی با قیمت های افزایش یافته با نرخ هایی بین سه تا پنج برابر نرخ های سابق مواجه خواهید شد. این بدان معناست که قطعات وارد شده یا ساخته شده برمبنای ارز نیما، حالا در حال فروش با نرخ ارز آزاد یا اندکی کمتر از نرخ ارز آزاد در بازار کشور هستند.
 
چنین شرایطی باعث ایجاد فشار مضاعف بر رانندگان شده است به شکلی که رانندگان تاکسی، اسنپ، رانندگان اتوبوس و کامیون و آژانس ها به شدت دچار مشکل اقتصادی شده اند. چرا که درآمد ریالی کفاف تامین هزینه های دلاری را نمی دهد.
متأسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده است. این قطعات در بازار به طرق مختلف مورد معامله قرار می‌ گیرند و وقتی کسی جنس تقلبی بر خودروی خود نصب می‌ کند از همان ساعات نخست متوجه تقلبی قطعه نمی‌ شود اما بعد از طی یک مسیر باز مشاهده می ‌کند که ماشین خراب شده و آن را به تعمیرگاه برمی ‌گرداند.
 
این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه‌ ها افزایش پیدا كند.
تعداد زیادی از رانندگان خودروی سنگین نسبت به افزایش قیمت روزانه لوازم یدکی به شدت گلایه دارند و برخی از این افراد حتی نسبت به ارائه نشدن برخی از اقلام لوازم یدکی از سوی لوازم یدکی فروشان معترضند.
 
البته این مشکل تنها به شاغلان در زمینه رانندگی محدود نمی شود و به نوعی تمامی مالکین خودروها با مشکل افزایش بی رویه نرخ قطعات یدکی مواجه شده اند. امری که به نظر می رسد قابل رصد توسط سازمان های مربوطه نباشد و تنها در صورت به ثبات رسیدن شرایط اقتصادی کشور می توان به تعدیل قیمت های فعلی تا حدی متناسب با ارز 8000 تومنی دلخوش بود.
کم فروشی، احتکار و گران فروشی تخلف است و باید جلوی این امر گرفته شود تا در حق رانندگان اجحاف نشود.
 
قطعه سازان: برای جلوگیری از ورشکستگی، باید قیمت ها را 80 درصد افزایش دهیم
در این روزهایی که پشت سر می گذاریم، هم قطعه ها مشکل دارند، و هم قطعه سازان! در طی چند روز گذشته شاهد خبرِ چند برابر شدن قیمت باتری خودروها بودید که البته اگر در این اواخر نه فقط باتری خودرو، بلکه هر قطعه ی دیگری، چه مصرفی و چه فنی را برای خودروتان خریداری کرده باشید، این گرانی را با تمام وجود در تمامی بخش های بازار خودرو حس کرده اید.
فقط باتری خودرو نیست که به طور تقریبی از فروردین امسال حدود ۴ برابر افزایش قیمت داشت، بلکه دیگر قطعات خودرو ها نیز دچار افزایش قیمت  های عجیب و غریب شده اند. این روز ها، بازار خودرو شرایط بسیار وخیمی را پشت سر می گذارد. شرایطی که ظاهراً همه از آن ناراضی هستند. چه مصرف کننده و چه تولید کننده.
چندی پیش دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان اظهار نظر کرد:
 
تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند حدود ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی است.
 
این مقام خاطر نشان کرد که طبق محاسبه هایی که انجام شده، قیمت قطعات خودرو باید به قیمت واقعی خود نزدیک شوند، که در این صورت اگر آمار ها درست ارائه شود به طور متوسط در مقایسه با سال گذشته، دست‌کم ۸۰ درصد قطعات خودرو افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. ایشان همچنین اضافه کردند که برای سر و پا نگه داشتن این صنعت یعنی قطعه‌سازی، و جلوگیری از ورشکستگی، باید دستکم قیمت ها ۸۰ درصد افزایش یابند و بدون افزایش قیمت، به زودی صنعت قطعه سازی ورشکست خواهد شد.
 
 
متاسفانه مسئله ای که از گرانی نیز، مشکل ساز تر است، بلاتکلیفی و مشخص نبودن وضعیت ارز و در نتیجه مواد اولیه است. نبود ثبات در قیمت ارز، هم برای تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان مشکلات جدی ای را به وجود آورده است.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس کجایی : برادران عزیز برای آخرین بار میگم تا اعتراض نکنیم سایپا به ما ماشین نمیده حالا هر کی دوست داشت و مالش براش ارزش داشت روز شنبه 29 شهریور ساعت 10 صبح جلو نمایندگی به خدا من از همدان می خوام بیام همراهی کنید تا نتیجه بگیریم
تحویل 31مرداد پیش فروش : عزیزی. که ماشینش 19تبدیل زد مثل من سایت کرمانشاه بود تحویل گرفت چند روز بعد از حمل باربری ماشینشو تحویل گرفتن میشه لطف کنید جواب بدی
فرسوده اردیبهشت 1404 : دوستان پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده بازم کسی هست 26تیر تکمیل وجه کرده باشه؟ بنظرتون 27تیر که تعطیل بوده کسی تکمیل وجه کرده؟
تحویل 13مرداد : 15شهریور فاکتور شده. هنوز رو صدور اسناد می چرخه تابستون تموم شد ما هنوز. معطل مسخره بازی ایران خودرو ایم
سمند جدید : سلام اگر سیمی می خوای تبدیل نزن اگر مهم نیست سیمی یا برقی تبدیل بزن
سید مصطفی : داداش یعنی میشه چند صد تا شماره بعد شماره پذیرش من باشه از ما بپره بفیه رو فاکتور کنن مگه له ترتیب نیست من دیروز زنگ زدم نمایندگی گفت تا 12 بهمن فاکتور شده بلاخره یکی این وسط دروغ میگه 😂😂
نیسان آبی : سلام دوستان درآمد کار با نیسان چطوره لطفا بنده راهنمایی بفرمایید
ال : سلام راست میگن منم 22بهمن ثبت نام کردم ساعت 12فاکتورشدم با آپشن بود
پیش فروش اسفند ماه : دعوت نامه دوگانه بوده فکر کنم
معلم : اگر 24 درصد افزایش خورده 120 میلیون شده باید 15 درصد افزایش می داد که بشه 75 میلیون و به پیش فروش ها 50 درصد افزایش می خوره به جای اینکه 60 میلیون دادیم باید 37 میلیون می دادیم یعنی حدود 22 میلیون از پیش فروش ها دزدی شده و 45 میلیون از فروش فوری دزدی کردن برا 207 پانا فولادی حساب کردم