نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 

نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 
از زمانی که موتورهای درون‌سوز برای اولین بار ساخته شده‌اند تا به همین امروز مهندسین و خودروسازان پیوسته در حال ابداع سیستم‌ها و قطعاتی بوده‌اند تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند، البته با ورود موتورهای الکتریکی و مشکلات موتورهای بنزینی ازجمله آلایندگی، مصرف سوخت فسیلی و… بسیاری از شرکت‌های بزرگ توجه بسیاری به آنها (موتورهای الکتریکی) داشته و درصد عظیمی از بودجه خود را به توسعه و بهبود پیشرانه‌های الکتریکی اختصاص می‌دهند.
اما هنوز عشق ماشین بازها به پیشرانه‌های درون‌سوز و هیجانی به‌مراتب بسیار بیشتر از موتورهای الکتریکی بوده و باعث می‌شود تا خودروسازان از تکاپو برای هرچه بهتر کردن این پیشرانه‌ها دست نکشد.
 
 
اینفینیتی؛ برند لوکس شرکت نیسان در سال 2018 یکی از سیستم‌های فوق‌العاده منصوب بر پیشرانه‌های بنزینی را با نام وی سی توربو (VC turbo) معرفی کرد.
 
 
کانسپت QX50 برای اولین بار وظیفه نگهداری از این سیستم را در پیشرانه خود داشت. البته اگر شانس رسیدن به خط تولید را داشته باشد زیرا قبلاً سیستم‌هایی بسیار مشابه فقط در حد کانسپت یا حتی یک تئوری باقی ماندند. چون برای اولین بار است که شرکتی قصد تولید انبوه آن را دارد مانند هر سیستم نوپای دیگری با مشکلاتی اعم از بازطراحی بخش عظیمی از قطعات پیشرانه خودرو، هزینه‌های بالا و نبود یا کمبود قطعات یدکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
وظیفه این سیستم تغییر نسبت تراکم هوا و احتراق درون سیلندرها بسته به شرایط است یعنی می‌تواند قدرت احتراق را بسته به نیاز خودرو در شرایط متفاوت تغییر دهد که این می‌تواند تا حد زیادی به مصرف سوخت خودرو کمک کند.
 
 
برخی خودروسازان نسبت تراکم را بالا برده و با این کار قدرت، مصرف سوخت و همچنین فشار و استهلاک موتور را بالا می‌برند؛ البته این موتورها نیازمند سوخت‌هایی نسبتاً مخصوص‌اند در غیر این صورت دچار مشکلاتی از قبیل انفجار زودتر از ایجاد فشار توسط پیستون می‌شوند.
 
پیش‌زمینه نصب این سیستم تغییر و ایجاد برخی اصلاحات روی قطعاتی از قبیل میل‌لنگ و شاتون است. اینفینیتی ادعا می‌کند این سیستم را با الهام از آناتومی بدن انسان ساخته که می‌تواند ضریب تراکم پیشرانه را در بازه 1 به 8 تا 1 به 14 تغییر دهد.
 
 
این سیستم مجموعه عظیم و پیچیده‌ای از اتصالات است نحوه کار آن این‌گونه است که شاتون وظیفه ارتباط بین پیستون و یک بازوی چرخان را دارد؛ یک شفت اصلی نیز وظیفه ارتباط این بازو را با یک بازوی چرخان دیگر دارد که حرکات آن را یک سیستم با نام Harmonic Drive کنترل می‌کند. هارمونیک درایو می‌تواند با تغییر ارتفاع شفت به‌وسیله بازوی چرخانی که به آن اشاره شد ارتفاع پیستون را هنگام احتراق تغییر دهد و بدین ترتیب تراکم و فشار که رابطه‌ای عکس با حجم محفظه احتراق دارد بسته به شرایط به مقدار مناسب تغییر می‌کند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
جعفر : ایران خودرو داره فاکتور میکنه، سایپا هم خفه خون گرفته، هشکیم معترض نیست همچی گل بلبل هس
ایگل کرمان : برای من 3 بهمن هنوز شاسی نشدم
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام ماشین من پلاک شده سندش هم اومده نمایندگی ولی خودش هنوز بارگیری نشده
شاهین G : بعد از اسفندی ها فروردین فاکتور میشه یا اردیبهشت ؟؟؟کسی فروردین تکمیل وجه انجام داده ؟؟
علی بیدل : سلام آقا با این وضع جنگ اصلا ماشینی هم باقی میمونه که بخوان تحویل بدن ؟ دارم روانی میشم حیف پولم که تو این وضعیت هر لحظه ممکنه بسوزه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
10اسفند : آخرین فاکتور 6اسفنده.شما خودت هروقت فاکتور شدی خبر بده
اریزو6پرو..... : سلام برا ما تحویل12اردبیهشت بود کو دروغ میگن دیروز زنگ زدم صدای مشتری خوب از خجالت خجالتشون دراومدم بعد زنگ زدن میگن پشت گوشتو دیدی خودرو تو دیدی الان تواین شرایط ندن بهتره تا بیارم بیرون بنزین نیست و ....بمونه همونجا بهتره
تیگو 8 : اگه فاکتور شده و بیمه و پلاک وام واریز شده
دانیال : سلام دعوت نامه سایپا آمده واسه بهمن چقدر باید بریزیم
علی : همین الانم خورده
207 : ماهم موندیم نمیدونیم چیکار کنیم..یه شماره ای که پاسخو باشه هم نیست..من پرسیدم از یه نفر گفتن اگه واریز نکنین 100 درصد افزایش قیمت بهتون میخوره در مرحله بعدی واریز
علی : زنگ بزنیم ایرانخودرو مهلت بیشتری بدن برا دعوتنامه مرداد
سورن 31 خرداد : نزدیک فاکتور هستید 31 خرداد آنروز فاکتور و تخصیص پلاک با هم
حمید : سلام دوستان من تحویل 31اردیبهشت بودم فاکتور شده برام دیروز
زینب اپشنال 4 مرداد : سمای عزیز چ تاریخی فاکتور شدید؟