نگاهی به وضعیت شرکای خارجی خودروسازان پس از تحریم‌های ایران

 

نگاهی به وضعیت شرکای خارجی خودروسازان پس از تحریم‌های ایران

 
بازار خودرو ایران پیش از اجرای تحریم ها برای شرکای خارجی تنها سود بوده و بس. چرا که اگر شرکای خارجی در تولید و فروش خودرو به ایران موفق نبودند، هرگز طی دو سال درخواست های همکاری آن ها رشد نمی کرد و درخواست راه اندازی خط تولید مشترک با ایران به سر آن ها نمی زد. حال این پرسش مطرح است که با اجرای دور جدید تحریم ها برای ایران و کاهش و تعلیق فعالیت برخی شرکای خارجی ایران، اکنون بازار آن ها چگونه است؟
 ایران همواره به دلیل دارا بودن بازار بالقوه، توان تولید و وجود نیروهای انسانی کارآمد و دانشی توانسته در عرصه تولید موفق عمل کند، چه در تولید قطعات خودرویی و صنایع کوچک و چه تولید خودرو. از این رو بازار ایران نیز به دلیل نزدیکی به کشورهای عربی و ارتباط تجاری ایران با همسایگانش مورد توجه اروپایی ها و آسیای شرقی ها بوده است. به همین جهت، شرکای اروپایی ایران از جمله، ایتالیا و فرانسه که از جمله قدیمی ترین هم پیمایان ایران بر سر قراردادهای صنعتی بوده اند، بازار ایران را به عنوان بازاری با پتانسیل بالا چه در فروش محصولات و چه در تولید برگزیده اند. 
 
پیش از موفقیت برجام، ایتالیایی ها، فرانسوی ها و آسیای شرقی ها از جمله مهمترین شرکای ایرانی در بخش صنعت به ویژه صنعت خودرو ایران به شمار می روند، شرکایی که توانستند نوستالژی های زیادی را برای ایرانیان یاد آوری کنند؛ زیرا خریداران خودروهای فرانسوی در ایران کم نبوده اند و همین امر باعث شد تا ورود خودروهای جدید رنو و پژو به ایران همواره مورد توجه قرار گیرد و بازار خوبی را  برای آن ها رقم زند. 
 
اما پس از موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک، قراردادهای ایران و شرکای فرانسوی محکم تر از قبل شد؛ به گونه ای که قراردادهای مشترک یکی پس از دیگری با بخش خصوصی و دولتی منعقد شد و مسیر تولید و عرضه خودروهای جوینت ونچری رونق گرفت و پژو 2008 نیز با همکاری ایران خودرویی ها از دل این قرارداد زاییده و به خیابان های کشور روانه شد. 
 
پس از آن نیز راه اندازی خط تولید پژو سیتروئن با گروه سایپا کلید خورد  و دیگر فرزند برجامی به خط تولید رسید، اما به دلیل تعلیق فعالیت پژو در ایران، هنوز تولید انبوه و تحویل پیش فروش شده ها بلاتکلیف است. 
 
پیش از اجرای تحریم های جدید، سایر قراردادهای خودرویی و قطعه سازی ها روی روال پیگیری می شد، اما رفته رفته با اعلام خروج امریکا از برجام فشارها، موانع و سنگ اندازی ها بر سرادامه همکاری ها بیش از پیش شد و گویی انرژی تازه همکاری های جوینت ونچری گرفته شد. به گونه ای که با به گوش رسیدن زمزمه های خروج آمریکا از برجام و اعمال فشارهای بین المللی امریکا بر کشورهای عضو گروه 1+5، فرانسوی ها هم ساز خروجشان را کوک کردند و خبر از خروجشان از صنعت خودروسازی ایران دادند. 
 
گرچه با گذشت دو ماه از اجرای فازاول دور جدید تحریم های ایران هنزو رنو و پژو به صورت کامل از ایران نرفته اند و تنها قراداد و فعالیت آن ها در ایران تعلیق شده است و قراردادهای قطعه سازی شان پا برجا است، اما خبرها حاکی از کاهش درآمدهای رنو پس از بسته شدن بازار فروشش از ایران است.
 
ایران، تا پیش از اجرای دور جدید تحریم ها، هشتمین بازار مهم رنو به شمار می رفت، اما اکنون با تعلیق فعالیت رنو در ایران، فروش محصولات این شرکت در یک ماه گذشته میلادی به صفر رسیده است. به گونه ای که آمارها می گویند؛ در ماه سپتامبر سال گذشته، تعداد ۱۰ هزار و ۹۳۲ دستگاه از انواع محصولات رنو در بازار ایران به فروش رفته است و این شرکت در ماه آگوست ۲۰۱۸ یعنی نخستین‌ماه بازگشت تحریم‌های آمریکا نیز فروش خود در بازار ایران را به نصف کاهش داده و به ۷ هزار و ۶۲۶ دستگاه رسانده بود. 
 
حالا آنگونه که مدیران این شرکت اعلام کرده اند، آن ها قصد دارند از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی کنند. بر همین اساس مجموع فروش شرکت رنو به ایران در 9 ماهه 2018 نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش 13 درصدی داشته و به 96 هزار دستگاه رسیده است، این درحالی است که این شرکت در 9 ماهه سال گذشته، 110 هزار و 549 دستگاه خودرو روانه بازار ایران کرده بود.
 
همچنین رنو در سال 2017 میلادی 162 هزار و 79 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرد، به گونه ای که فروش رنو فرانسه به ایران در این سال نسبت به سال گذشته اش افزایش  49.3 درصدی  را تجربه کرده بود. حالا خبر می رسد که رنو قصد دارد بازارش در کشور مراکش را گسترده کند و به نظر می رسد این اقدام جایگزینی برای بازارهای از دست رفته ای همچون ایران باشد.
 
این روزها با گذشت دوماه از اجرای دور جدید تحریم های امریکایی علیه ایران که مرحله آول آن با تاکید بر صنعت خودروسازی آغاز شد و تا کمتر از یک هفته آینده دور دوم این تحریم ها اعمال می شود، هنوز آماری از فروش محصولات دیگر شریک فرانسوی ایران، یعنی پژو به گوش نرسیده است. چرا که دایره فعالیت پژودر ایران هم به تولید پژو سیتروئن در سایت سایپا بر می گردد و هم همکاری اش با ایران خودرو که به خودروی 2008 محدود می شود، مربوط است. از این رو نه ایران و نه شرکت پژو هنوز آماری از تغییر درآمد این شرکت پس از تحریم ها اعلام نکرده اند. 
 
از سویی دیگر، سایر شرکای خارجی ایران همچون چینی ها و کره ای که ماندن یا رفتنشان تایید نشده است، میزان درآمد و تغییراتی که پس از آغاز تحریم های ایران به بازار آن ها وارد شده را صراحتا بیان نکرده اند و گویی منتظر اجرای فاز دوم دور جدید تحریم های امریکایی هستند. 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

عباس
1

یعنی هنوز نفهمیدید که همگی رفته اند
20:34  1397/08/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : بار از ورامین فرستادم ترمینال شده 300 تومن . چرخیش میگه 250 تومن باید بدی واسه 200 متر راه. فقط اگه میخوایین بار بفرستین حتما دو نفری برین. یه مشت دزد بی همه چیز وایسادن جلو پارکینگ
گلمحمد : براشون پیام امده ۵۸۷ تومنی اونهم اجباری
S3 مهدی یزد : سلام من هم اذر ثبت نام کردم هنوز خبری نیست هنوز قسمت تکمیل وجه مونده
محمد : با سلام . دوستان گرامی ایشان درست میفرمایند بله ما قیمت قطعی ثبت نام کردیم و کل وجه را واریز نمودیم . شما اگر یک میلیارد و پانصد را در هر بانکی بخوابانید سود آن حدوداً 120میلیون میشود. شرکت سایپا فکر میکنه با یک مشت مردم بیسواد روبرو میباشد . تنها باید ارزش افزوده اضافه ای که در این سال اضافه شده و مبلغ اضافیه بیمه (گران شدن بیمه در این سال )پرداخت کنیم . پس لطفا نجوید بگذارید دهن سایپا . اگر قرار باشد مبلغ بیشتر از این از ما بگیرد همگی باید به وزارت صنعت و معدن شکایت کنیم.با تشکر از شما
میلاد : سلام منم وضعیت م مثل شما نمی دونم چه بگم خدا لعنتشون کنه
J4 : دوستان کسی راه پیگیری اینکه ماشین کجاست و کی میرسه رو میدونه؟؟هیشکدوم درست ج نمیدن
محمد : من شرایط شما رو دارم شاسی نشده
شاهین اتوماتیک 90 روزه : کسی از فروش فوری های دی ماه برای شاهین اتوماتیک امروز فاکتور شده؟
حسین : امان از بی عدالتی امان از عدم شفافیت امان از بلاتکلیفی امان از ...
محسن : حضوری هم رفتم امور مشتریان فریب خورده ولی باز هم به سچ پاسخی نمی دهند هیچی همینه که هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فریب خردگان ایرانخودرو : به کجا پناه برم از دست این ایران خودرو
تیگو : سلام ایکس 33 معادل پول اقساط داخل حساب پول باشه خودشان برداشت می کنند برای شما پیامک برداشت اقساط ارسال می کنند- روز جمعه روز تعطیل هم بود قسط من از حسابم برداشت شد
سلمان : ایرانخودرو دوس داره بده استاندارد اجازه نمی ده به ایرانخودرو
عشق : سلام همراه بانک صادرات
پارس سفارشی $ : سلام رو فا‌کتور میچرخه کسی میدونه کی فاکتور میشه واریزی 20 اردیبهشت
محمد : سلام.ماشین ما مثل شما 29فروردین پلاک شد.بیست اردیبهشت اومد.
سورن پلاس Xu7p : سلام تا این لحظه هنوز فاکتور نشده است . (موعد تحویل طبق قرارداد 1403/02/14 ، موتور xu7p سورن پلاس سفید ، ثبت نام 90 روزه)
تبدیلی رانا به 207 : امروز 14,15,16دی کسی فاکتور نشد، شاید واریزی این تاریخا اینجا نباشه ، کسی هست اطلاع بده خصوصا 14,15
پرهام : ممنون عزیزم حوصله ثبت نام ندارم،هرکی لازم باشه حرف های منو میگیره درباره افزایش قیمت ناراحتن که حق دارن ولی چیزیه که حتمیه
محمد منتظرسورن دوگانه : وقت بخیر دوستان با توجه به تجربه ای دارم عرض میکنم اگر خودتون وارد نیستید موقع تحویل خودرو یک نفر واردباخودتون ببرید اول بدنه حتی شاسی ها وزیر بندی وداخل صندوق وکاپوت و محفظه موتور را چشمی یا رویتی چک کنید اگر به مورد مشکوکی برد خوردی اصلا ماشین و تحویل نگیرید و نهایتا با هزینه خود کارشناس ببرید اگر مسئله جدی غیرقابل گذشت نبود نظریه کتبی کارشناسی را باتفاق سه نفر ومسئول نمایندگی صورتجلسه کنید و بدون تحویل گرفتن ماشین با تصویر مدارک فوق شکایت تنظیم اول به مدیریت فروش ایران خودرو تهران واقع در بزرگراه یادگار امام تقاطع خیابان آزادی مراجعه وحتما درخواست ماشین سالم دیگری بکنید ،،،ادامه دارد