نگاهی به وضعیت شرکای خارجی خودروسازان پس از تحریم‌های ایران

 

نگاهی به وضعیت شرکای خارجی خودروسازان پس از تحریم‌های ایران

 
بازار خودرو ایران پیش از اجرای تحریم ها برای شرکای خارجی تنها سود بوده و بس. چرا که اگر شرکای خارجی در تولید و فروش خودرو به ایران موفق نبودند، هرگز طی دو سال درخواست های همکاری آن ها رشد نمی کرد و درخواست راه اندازی خط تولید مشترک با ایران به سر آن ها نمی زد. حال این پرسش مطرح است که با اجرای دور جدید تحریم ها برای ایران و کاهش و تعلیق فعالیت برخی شرکای خارجی ایران، اکنون بازار آن ها چگونه است؟
 ایران همواره به دلیل دارا بودن بازار بالقوه، توان تولید و وجود نیروهای انسانی کارآمد و دانشی توانسته در عرصه تولید موفق عمل کند، چه در تولید قطعات خودرویی و صنایع کوچک و چه تولید خودرو. از این رو بازار ایران نیز به دلیل نزدیکی به کشورهای عربی و ارتباط تجاری ایران با همسایگانش مورد توجه اروپایی ها و آسیای شرقی ها بوده است. به همین جهت، شرکای اروپایی ایران از جمله، ایتالیا و فرانسه که از جمله قدیمی ترین هم پیمایان ایران بر سر قراردادهای صنعتی بوده اند، بازار ایران را به عنوان بازاری با پتانسیل بالا چه در فروش محصولات و چه در تولید برگزیده اند. 
 
پیش از موفقیت برجام، ایتالیایی ها، فرانسوی ها و آسیای شرقی ها از جمله مهمترین شرکای ایرانی در بخش صنعت به ویژه صنعت خودرو ایران به شمار می روند، شرکایی که توانستند نوستالژی های زیادی را برای ایرانیان یاد آوری کنند؛ زیرا خریداران خودروهای فرانسوی در ایران کم نبوده اند و همین امر باعث شد تا ورود خودروهای جدید رنو و پژو به ایران همواره مورد توجه قرار گیرد و بازار خوبی را  برای آن ها رقم زند. 
 
اما پس از موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک، قراردادهای ایران و شرکای فرانسوی محکم تر از قبل شد؛ به گونه ای که قراردادهای مشترک یکی پس از دیگری با بخش خصوصی و دولتی منعقد شد و مسیر تولید و عرضه خودروهای جوینت ونچری رونق گرفت و پژو 2008 نیز با همکاری ایران خودرویی ها از دل این قرارداد زاییده و به خیابان های کشور روانه شد. 
 
پس از آن نیز راه اندازی خط تولید پژو سیتروئن با گروه سایپا کلید خورد  و دیگر فرزند برجامی به خط تولید رسید، اما به دلیل تعلیق فعالیت پژو در ایران، هنوز تولید انبوه و تحویل پیش فروش شده ها بلاتکلیف است. 
 
پیش از اجرای تحریم های جدید، سایر قراردادهای خودرویی و قطعه سازی ها روی روال پیگیری می شد، اما رفته رفته با اعلام خروج امریکا از برجام فشارها، موانع و سنگ اندازی ها بر سرادامه همکاری ها بیش از پیش شد و گویی انرژی تازه همکاری های جوینت ونچری گرفته شد. به گونه ای که با به گوش رسیدن زمزمه های خروج آمریکا از برجام و اعمال فشارهای بین المللی امریکا بر کشورهای عضو گروه 1+5، فرانسوی ها هم ساز خروجشان را کوک کردند و خبر از خروجشان از صنعت خودروسازی ایران دادند. 
 
گرچه با گذشت دو ماه از اجرای فازاول دور جدید تحریم های ایران هنزو رنو و پژو به صورت کامل از ایران نرفته اند و تنها قراداد و فعالیت آن ها در ایران تعلیق شده است و قراردادهای قطعه سازی شان پا برجا است، اما خبرها حاکی از کاهش درآمدهای رنو پس از بسته شدن بازار فروشش از ایران است.
 
ایران، تا پیش از اجرای دور جدید تحریم ها، هشتمین بازار مهم رنو به شمار می رفت، اما اکنون با تعلیق فعالیت رنو در ایران، فروش محصولات این شرکت در یک ماه گذشته میلادی به صفر رسیده است. به گونه ای که آمارها می گویند؛ در ماه سپتامبر سال گذشته، تعداد ۱۰ هزار و ۹۳۲ دستگاه از انواع محصولات رنو در بازار ایران به فروش رفته است و این شرکت در ماه آگوست ۲۰۱۸ یعنی نخستین‌ماه بازگشت تحریم‌های آمریکا نیز فروش خود در بازار ایران را به نصف کاهش داده و به ۷ هزار و ۶۲۶ دستگاه رسانده بود. 
 
حالا آنگونه که مدیران این شرکت اعلام کرده اند، آن ها قصد دارند از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی کنند. بر همین اساس مجموع فروش شرکت رنو به ایران در 9 ماهه 2018 نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش 13 درصدی داشته و به 96 هزار دستگاه رسیده است، این درحالی است که این شرکت در 9 ماهه سال گذشته، 110 هزار و 549 دستگاه خودرو روانه بازار ایران کرده بود.
 
همچنین رنو در سال 2017 میلادی 162 هزار و 79 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرد، به گونه ای که فروش رنو فرانسه به ایران در این سال نسبت به سال گذشته اش افزایش  49.3 درصدی  را تجربه کرده بود. حالا خبر می رسد که رنو قصد دارد بازارش در کشور مراکش را گسترده کند و به نظر می رسد این اقدام جایگزینی برای بازارهای از دست رفته ای همچون ایران باشد.
 
این روزها با گذشت دوماه از اجرای دور جدید تحریم های امریکایی علیه ایران که مرحله آول آن با تاکید بر صنعت خودروسازی آغاز شد و تا کمتر از یک هفته آینده دور دوم این تحریم ها اعمال می شود، هنوز آماری از فروش محصولات دیگر شریک فرانسوی ایران، یعنی پژو به گوش نرسیده است. چرا که دایره فعالیت پژودر ایران هم به تولید پژو سیتروئن در سایت سایپا بر می گردد و هم همکاری اش با ایران خودرو که به خودروی 2008 محدود می شود، مربوط است. از این رو نه ایران و نه شرکت پژو هنوز آماری از تغییر درآمد این شرکت پس از تحریم ها اعلام نکرده اند. 
 
از سویی دیگر، سایر شرکای خارجی ایران همچون چینی ها و کره ای که ماندن یا رفتنشان تایید نشده است، میزان درآمد و تغییراتی که پس از آغاز تحریم های ایران به بازار آن ها وارد شده را صراحتا بیان نکرده اند و گویی منتظر اجرای فاز دوم دور جدید تحریم های امریکایی هستند. 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

عباس
1

یعنی هنوز نفهمیدید که همگی رفته اند
20:34  1397/08/09
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : نه داداش هستیم دیرور که چیزی نگفتن فرمودن باید منتظر باشیم گفتن قطعه ندارن و...
تبدیل جی ال : بنظرتون من که دی نصف شاهین جی رو پرداخت کردم و موعدم افتاد مرداد،اما خرداد تبدیل به جی ال زدم و تکمیل وجه کردم تا آخر تابستون تحویل میدن؟
علی : چه تاریخی تکمیل وجه کردی....
امید جک جی 4 : شما کدوم شهر زندگی میکنید عزیز؟
جی ۷ : بنظرتون چند روز بعد از شاسی شدن ماشین و تحویل می دهند؟؟؟
Bac x3 : من ۱۱ بهمن بک نوشتم هنوز خبری نیست کسی مثل من هست یا تحویل گرفته باشه؟
شاهان : سلام من تحویل شهریور هستم هنوز برام پیامک نیومده
شاهین : اینقدر باید از سایپا بد گفت یعنی حقیقت همینه که هیچ آدم عاقلی خرید نکنه لعنت بر شما
X5محمدبندرعباس : باسلام شرکت ماشینی ندارن بده.هر چیزی که بود تحویل فوری 20 روزه فروخت ولی این شرکت اینقدر پرو هست که بازم داره ثبت نام می کنه . هنوز ماشینهای دی ماه تصفیه نکرده چه برسه به ما که اسفند ماه هستیم . دیروز رفتم نمایندگی برای انصراف.گقتن حداقل 45 روز الا 60 روز زمان می بره. گفتن بری شکایت کنی که بعد از 2ماه برسی میکنن.این شرکت گردن کلفته کاری ازت بر نمیاد.قرا ر تحویل ماشین برج 4 بوده گفتن آخر برج 5 یا6 شاسی میشه .این شرکت تاخیر داره ولی باید .خدایش تا چقدر..... والله مردم گرفتارن به این همه بدبختی با کلی زحمت این ماشین ثبت نام کردم هر روز دارم به خودم لعنت میکنم که چرا گول این شرکت و خوردم.....
مهدی شاهین پلاس : سلام دوستانی که روز گذشته تجمع کردن دیگه نیستن چرا نکنه ماشینشون رو گرفتن صداشون در نمیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 31تیر : برای ماتبدیل رینگ نیومده
207پانا : سود تاخیر تا زمانی که خودرو فاکتور نشده محاسبه میشه .بعد از تحویل خودرو حدودا 2 ماه بعد به بانک معرفی میشی تا سودت رو پرداخت کنند
ساینا اس بهمن : اخبار سایپا ویاغی مگه نمیگید تعطیله باشه ولی اگه نبود فانوستون زیر فروش فوق العاده خوابن دیگه تمامش کنید
پانا 31 تیر : سلام لطفا دوستانی که فاکتور می شوند تاریخ واریز وجه اول و دومشان را بنویسند تا بفهمیم تا چه تاریخهایی فاکتور شدند و نوبت خودمان کی می رسد
207تیو 5 : سلام اگه ماشین فاکتور بشه معمولا چند روزه میاد
207 پانا فولادی 18 خرداد : سلام دوستان کسی تابحال سود تاخیر بهش تعلق گرفته بهش واریز کردن یا امکان داره سر کاری باشیم
پناه : سلام دیروز 2 نفر اینجا گفتن فاکتور شده رنگ نقره ای
آذر11 : اسفند 1403تکمیل وجه کردم یکم مرداد فاکتور 5 مرداد پلاک .هنوز ماشین ندادن..هروقت زنگ میزنی میگه یه هفته دیگه این یه هفته اینا تموم نشد.کسی شرایطش مثل من هست که ماشین گرفته باشه ؟؟؟؟ لطفا بگید همم بگید کدوم شهر؟
مسعود اطلس مشکی 26 مهر : از دست شما مال مردم خورها به کجا باید شکایت کنیم آخهههههههههههههه. خستمون کردید. یه مشت دزد و راه زن بی عرضه. کی میخواین اون لگن مارو بدید آخه.
کوییک gxl : بنده ثبت نام اولیه آذر ماه و ارسال دعوتنامه و تکمیل وجه 19 اردیبهشت با موعد تحویل هفته چهارم خرداد. منم همچنان در حال تخصیص مونده. هر چی پول داشتیم و طلا فروختیم به امید خرید یه ماشین. ولی خدا لعنتشون کنه نه تحویل میدن نه یه خبر موثق از زمان تحویل. همین طور موندیم. امیدوارم هر چه زودتر خراب بشه تو سرشون و آه مظلوم ما دامنشون رو بگیره.