تداوم کسری قطعات خودروها در خط تولید

 

تداوم کسری قطعات خودروها در خط تولید

 
اواسط مرداد ماه گذشته خبرهای متعددی در رسانه های مختلف از کسری قطعات حدود 50 هزار دستگاه خودرو در شرکت های خودروساز به گوش رسید که در آن مقطع برخی شائبه احتکار را مطرح کردند.
 
«محسن صالحی نیا» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در آن زمان  تعداد خودروهای دارای نقص قطعه و مانده در کف کارخانه را بین 30 تا 32 هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: خودروسازان در تلاشند با تغییر منبع تامین آنها، قطعات را تهیه کنند؛ حتی این شرکت ها تلاش می کنند تامین مالی را برای شرکت های خارجی مربوطه از مسیرهای دیگری انجام دهند.
 
وی تاکید داشت: طبق برنامه ای که خودروسازان به وزارت صنعت داده اند، از اواسط شهریور شاهد تکمیل خودروها و تولید بدون کسری قطعه خواهیم بود.
 
در این پیوند، «محمدرضا نجفی منش» دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار کرد: تاکنون بیش از نیمی از خودروهای دارای کسری قطعه یاد شده تکمیل شده و به مشتریان عرضه شده اند.
 
به گفته وی، دلیل اصلی تداوم کسری قطعات به وضعیت نه چندان جالب نقدینگی قطعه سازان و قیمت های پایین قطعات بر می گردد.
 
نجفی منش افزود: اکنون طلب صنایع قطعه سازی از خودروسازان به بیش از 15 هزار میلیارد تومان رسیده و در حالی که پیشتر خرید و فروش به صورت نسیه میسر بود، امروز به دلیل مشکلات اقتصادی فقط خرید و فروش نقدی امکان پذیر است.
 
وی بیان کرد: برای افزایش قیمت قطعات، خواسته این انجمن افزایش 80 تا 140 درصدی نرخ ها است اما منتظر عملیاتی شدن قیمت گذاری جدید خودرو توسط دولت هستیم.
 
این مقام صنفی به رشد سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه داخلی و افزایش سه برابری نرخ ارز در ماه های گذشته اشاره کرد و گفت: در صورتی که نظر قطعه سازان تامین نشود، تعدیل شدید نیرو و تعطیلی واحدهای قطعه سازی در انتظار است.
 
کمبود مواد اولیه و تصمیم گیری های بی ثبات
با این حال رییس سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو مدعی است کمبود قطعه خودروسازان در ماه های گذشته، نه تنها کمتر نشده بلکه به دلیل تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های نادرست بیشتر هم شده است.
 
«رضا رضایی» پیش بینی کرد به دلیل کسری قطعه، بین 20 تا 30 هزار خودرو در کف کارخانه های خودروسازی خوابیده باشد و این رقم رو به افزایش است.
 
وی دلیل اصلی این موضوع را کمبود مواد اولیه بویژه اقلام وارداتی از منطقه اتحادیه اروپا عنوان کرد.
رضایی ادامه داد: متاسفانه برخی قوانین و مقررات و ضوابط دولت که به صورت ناپایدار تعریف شده و هر از چند گاه دستخوش تغییر می شود، به این کمبودها دامن زده است.
 
وی بیان داشت: قوانین ناپایدار ارزی، همچنین افزایش قیمت مواد اولیه داخلی از جمله محصولات پتروشیمی، مس، فولاد و آلومینیوم سبب شده تا حس کنیم «تحریم های داخلی» بیش از «تحریم های خارجی» صنایع قطعه و خودروسازی را آزار می دهد.
 
عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو بطور نمونه به طرح این پرسش پرداخت که «ذوب آهن از چه نوع مواد خارجی استفاده می کند که طی ماه های گذشته قیمت محصولات خود را بیش از 2.5 برابر گران کرده است؟».
 
این فعال صنعت قطعه سازی اظهار داشت: در حالی که بین پنج تا 6 درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج تامین می کنیم، اما حدود 2 هفته است که ثبت سفارش های پیشین ما را که برای دریافت ارز آن در سامانه نیما نیز ثبت نام کرده بودیم، همه را باطل اعلام کردند و همه کارها را باید از نو انجام دهیم.
وی تصریح کرد: خودرو و قطعه سازی صنایعی راهبردی هستند اما در ماه های گذشته شاهد بودیم ارز دولتی به موز، عروسک، لوستر و غیره تعلق گرفت و هر کس که از زور و ارتباطات بیشتری داشت، موفق به دریافت آن شد اما نیاز قطعه سازان به این ارز برطرف نشد.
 
رضایی با بیان اینکه هنوز هم برای دستگیری از این صنایع استراتژیک دیر نیست، خواستار آن شد تا دولت برنامه ریزی باثباتی در این زمینه داشته باشد و با تشکیل کمیته ای متشکل از افراد متخصص و دارای دید باز، وضعیت صنعت خودرو و قطعه سازی را مدیریت و هدایت کند.
 
وی خاطرنشان کرد: دور زدن تحریم های خارجی و حل مشکلات آن به مراتب راحت تر از مشکلاتی است که در داخل برای این صنایع ایجاد شده است.
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان پیشنهاد کرد دولت یک برنامه جامع دستکم 6 ماهه برای صنایع خودرو و قطعه سازی تدوین کند تا با مدیریت تحریم های داخلی و خارجی، آسیب ها به حداقل برسد.
 
در ماه های گذشته صنایع خودرو و قطعه سازی کشور متاثر از مسائل ارزی و تحریم های خارجی بوده است؛ چندی پیش مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شد که به گفته فعالان این بخش می توان با استفاده از آنها نزدیک به 20 هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد و تا حدودی از التهابات قیمتی موجود بازار خودرو کاست.
 
آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.
«رضا رحمانی» وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت رسیدگی به مشکل صنعت خودروسازی را از اولویت های خود در این وزارتخانه دانسته است؛ وی با اعلام آغاز بررسی موانع و مشکلات صنعت خودرو در ماههای اخیر توسط یک گروه کارشناسی در عین حال گفته «قیمت گذاری خودروها ساز و کار قانونی دارد که براساس آن تصمیم گیری می شود که فعلاً تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته نشده است».
 

source

ایرنا

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

هیچ کشوری در دنیا صفر تا صد محصولاتش رو خودش نمیسازه حالا چه خودرو باشه چه هواپیما یا هلیکوپتر... مزیت تولید و.. رو در نظر میگیرن... مشخصه که صنعت خورده زمین و بلند بشو هم نیست... قبلا مردم به اندازه کافی دوش....ه شدن و دیگه شیر ندارن!!! بهترین کار وردات دست دوم و قطعات بازسازی شده و ...هاست. مادامی که وضع معیشت و اقتصاد درست نشه وبعد هم عضو جهان نشیم اوضاع همینه و بدتر
17:46  1397/08/14
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بستان j4 : ماشین من بعد سالی اومد مانیتورش خراب بوده🥴کسی این مشکل داشته؟؟چقدر زمان می‌بره تا تحویلش بدن؟؟
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا 90 روزه 6بهمن تکمیل وجه : میگن ساینا اس تاخییر داره میگن 90 روزکاری 5شنبه جمعه هام حساب نیس درسته؟ ایتطوری باشه تحویل ما میشه تیرماه یعنی 5 ماه!!!!!!!!!!!!!
تبدیل نزنید : دوستان تبدیل نزنید خواهشاً زیر حرف زور سایپا نرید
فاک‌تور کننده : برو حالش ببر سود تاخیرت حداقل 30 میلیون تومنه
تکمیل وجه 28 مهر اطلس : سلام دوستان یعنی تبدیل هم نمیکنن؟
حسین دوگانه 75 تحویل سی اسفند : سلام دوستانی که تبدیل زدن از 75 به 100 و ماباتفاوت دارن توصیه میکنم مابتفاوت رو پرداخت کنن وگرنه خودرو سند نمیخوره از خسارت تاخیر کم نمیکنن
ترامپ xu7 p : سلام داستان چیه 10 خرداد فاکتور نشدم هنوز
اف ایکس 404 : اونایی که پارسال افزایش قیمت داشتن ثبت نام سال 403 بودن قیمت هم تو بخشنامه و قرارداد علی الحساب بوده
اشتری : اسکل جان .منظورم از تأیید اینه که پاسخ دادن و گفتن که اخطار به خودروساز داده شده و منتظر جواب هستن.خیلی ها شکایت کردن و فقط من تنها نبودم.
اف ایکس 404 : عزیزان آنقدر حرف دیون نزنید چه دیونی
207فلز اردیبهشت : من زدم نمایندگی پرسیدم گفتن تحویل فوری 90روزه رو با نهایت 10الی 15روز تاخیر میدن ولی پیش فروش و طرح های دیگه یه 30تا 50روز تاخیر میخوره بهشون بخاطره سود تاخیر کمشون