تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 

تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 
پیشرانه‌ی جدید سایپا از استاندارد‌ آلایندگی یورو ۵ پشتیبانی می‌کند. این پیشرانه در محصولات پلتفرم X200 به کار گرفته می‌شود.
 
 
آلودگی هوا مشکل همه روزه‌ی شهروندان ساکن شهرهای بزرگ کشورمان است که حل آن از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم است. به همین دلیل هم حل مشکل آلودگی هوا، از مهم‌ترین شعارهای‌ انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال‌های اخیر بوده است.
 
حالا چند وقتی است که سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت (شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت) و سازمان حفاظت از محیط زیست به خود آمده و اقداماتی در جهت حل این مشکل انجام داده‌‌اند. از جمله این اقدامات تغییر  و ارتقا سطح استانداردهای زیست محیطی موتور خودروها و همچنین کاهش میزان استاندارد مصرف سوخت خودروهاست.
 
در حالی‌که خودروسازان موظف هستند از قوانین جدید پیروی کنند و ظاهرا چاره‌ای جز این ندارند، برای رساندن خود به سطح استاندارد‌های جدید کمتر از دو سال مهلت دارند.
 
خودروسازان خصوصی که همگی خودروهای خارجی و عمدتا چینی را مونتاژ می‌کنند، از این قوانین پیروی کرده و جز دو سه مدل، باقی محصولات را با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنند. اما دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران خودرو فعلا عمده محصولات خود (خودروهای ایرانی و پرتیراژ و زیر ۵۰ میلیون تومان) را با استاندارد یورو ۴ به تولید می‌رسانند.
 
چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد که توانایی عرضه تمامی محصولات خود، با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و در صورت عرضه‌ی بنزین مناسب، سریعا محصولات تولیدی خود را ارتقا خواهد داد (ایران خودرو، محصولات صادراتی به کشورهای اوراسیا و آذربایجان را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید و عرضه می‌کند).
 
اخیرا و در حاشیه‌ی سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که در تهران برگزار شد، شرکت مگاموتور به عنوان شرکت تولیدکننده پیشرانه، گیربکس و اکسل سایپا، از پروژه‌‌ی ارتقای موتور تیبا پرده برداشت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.
 
سال ۱۳۷۷، پروژه‌ی S81 توسط سایپا بر پایه‌ی پلتفرم پراید تعریف شد. این خودرو که ابتدا مینیاتور و سپس تیبا نامیده شد، برای عرضه در سال ۱۳۸۱ برنامه‌ریزی شده بود. اما سال ۱۳۸۱ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دستور توقف پروژه را داد که البته از سوی سایپا مورد قبول واقع نشد. کشمکش تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت، تا در نهایت این پروژه تعطیل شد. در سال ۱۳۸۷ پروژه‌ی تیبا دوباره از سر گرفته شد و با اعمال تغییرات زیادی در پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و نمای عقب خودرو در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد.
 
 
سال ۱۳۹۳، سایپا از مدل هاچ‌بک تیبا با شعار تیبا، رویای جوانی رونمایی کرد. تیبا در هردو مدل از پیشرانه‌ی چهار سیلندر M15GS و حجم دقیق  ۱۵۰۳ سی‌سی (گفته‌ی مگاموتور ۱۴۹۷ سی‌سی) بهره می‌برد.
 
اما پیشرانه‌ی جدید مگاموتور M15GSI نام دارد که تغییراتی گسترده‌ای را به خود دیده است. از جمله می‌توان به تغییرات زیاد سرسیلندر شامل تجهیز به ۱۶ سوپاپ، استفاده از دو میل سوپاپ ((Double Overhead Camshaft (DOHC)، افزوده‌شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و یکپارچه شدن سرسیلندر اشاره کرد.
 
به گفته‌ی سایپا قدرت و گشتاور موتور نیز بهبود یافته است؛ نسبت تراکم از ۹.۷ به ۱۰.۵ ارتقا یافته و قدرت خروجی از ۸۲ به حدود ۸۸ تا ۹۱ اسب‌بخار افزایش یافته و گشتاور نیز از ۱۲۷ نیوتون‌متر به بازه‌ی ۱۳۵ تا ۱۴۲ نیوتون‌متر رسیده است. اما مهم‌ترین تغییر این پیشرانه مربوط به استاندارد آلایندگی آن است که اکنون از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا یافته است که البته شرایط بهبود آن به استاندارد یورو ۶ نیز موجود است.
 
به گفته‌ی مهندس مجتبی احمدی‌راد، مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، کار طراحی و ساخت موتور M15GSI تا سال آینده به اتمام رسیده و به تولید انبوه خواهد رسید و در تمام محصولات پلتفرم X200 (خودروهای تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک) نصب شده و جایگزین نمونه‌ی فعلی می‌شود.
 

source

ZOOMIT

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تیبا , ساینا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

علی مراد
0

ای بابا !!!!
11:45  1397/08/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : دوستان من فروردین ثبت نام کردم ولی مدارک هنوز نیومده باید برم پست تحویل بگیرم خواهشا راهنمایی کنید
هادی : چرا بعد ۱۰روز فاکتور شدن پلاک نمیشه؟
شاهین : برای تمام شهرها آنهایی در فضای مجازی وارد هستند یک زمان مشخص کنند همه شهرها فراخوان بدهید برویم جلوی مجلس یا قوه قضائیه جلوی سایپا فایده ندارد اون جا مال خودشونه صدای ما به جایی نمی رسد
شاهین : سلام یک نفر که تو این گروه اعتبار دارد یک تاریخی اعلام کند همه برویم تجمع ممنون
شاهین پلاس : واریزی سوم اردیبهشت سخا ششم فاکتور نشدم شماره درخواست 19136273پزیرش11943239
X5 خرداد : پس چطوره ثبت نام اسفند بودن تحویل گرفتن؟
شاهین : دوستان زنگ بزنید 162 صدا و سیما هست رسانه ای بشه بگید از سال 1402 ثبت نام کردید و قرار بود زمستان 1403 بدن .دوباره افتاده 1404 هنوز هم نمیدن و ماشینی ک میخوایید نمیدن و انقد هم گرون میکنن همش .من زنگ زدم باز شاید فرجی بشه
مریم : امروز دوباره زنگ زدم به ۱۶۲ اصلا باورشون نمیشد که سایپا همچنین کاری میکنه به خدا دارم دنبال المیرا شریفی میگردم که حرف رو به اونم برسونم خواهشا همه به ۱۶۲ زنگ بزنین
X5 سفید بهمن : دقیقا مال منم از ۹ مهر درحال بارگیری هستش هنوز ندادن هروقت زنگ میزنی میگن درحال بارگیری هستش همه چی از کارت ماشین و برگ سبز هم اومده ولی هنوز ماشین رو ندادن 😐
مهدی : برای من 17روز بعد از تکمیل وجه شاسی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سید : سلام همه ماشینارو قبل تحویل سعی کنید کارشناسی کنید همه رنگ و آبرنگ داره تحویل نگیرید تو فروش به مشکل میخورید 100 تومن افت میکنید برای من امروز در و کاپوت رنگ داشت نگرفتم
رضا پانا تحویل دی : تکمیل وجه کردم الان نوشته آماده برای فاکتور ودر اطلاعات قرارداد نوشته کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چی
کوییک GXL : کوییک GXL واریزی 25 خرداد فاکتور شد
علی : گم شده شایدم وسایل با استوک تعویض میکنند هرچیزی امکان اتفاق هست
Amir : سلام دعوتنامه برای کسایی که تیر ساینا ثبت نام کردن به مبلغ 234 ، برای آذر ماه ، دعوتنامه شون اومده؟
حمیدرضا : اگه خصوصیه صاحبشو بنویس مال کیه ماهم بدونیم
مردم منظر تحویل : سلام دوستان من 8/3 پلاک شدم یک روز بعدش خروج زدند ولی خبری از تحویل نیست ماشین من توجاده گم شده
دی ماه اپشنال : تکمیل وجه سی مهر ثبت نام پیش فروش تیر بودم
سجاد : 6ابان پلاک شدم روز جمعه هم چراغ تحویل خودرو روشن شده ینی خروج خورده هنوز نرسیده نمایندگی شیراز دیروزم پلاک بیمه اومده
میلاد : تا الان جریمه تاخیرم شده 35 میلیون .