دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز هشتم مه (18 اردیبهشت) اعلام کرد که واشنگتن دیگر به توافق هسته ای با ایران پایبند نخواهد بود.
هر چند شرکت رنو خودروهای خود را در آمریکا به فروش نمی رساند اما به نظر می رسد برای جلوگیری از تحریم های ایالات متحده مجبور به ترک بازار ایران شده است. تیری بولوره، معاون مدیرعامل شرکت فرانسوی رنو اعلام كرده بود: «ما به دنبال فرصت های تجاری جدید به ویژه در آفریقا هستیم تا فرصت های از دست رفته در ایران را جبران کنیم.»
معاون بازاریابی و فروش سایپا گفت: تا پایان این هفته، به 12 هزار نفر از 48 هزار خریدار خودروهای خانواده رنو اطلاع می دهیم که مشمول دریافت این خودروها تا پایان سال می شوند و برای مابقی خریداران پیشنهادهایی داریم که اعلام می کنیم.
عدم اجرای تعهدات گروه خودروسازی سایپا در مورد تحویل خودروهای خانواده رنو شرکت پارس خودرو، نارضایتیهایی را برای مشتریان این گروه خودروسازی ایجاد کرده است بطوریکه برخی از مخاطبان خواستار پیگیری دلایل عدم تحویل خودروهای ثبت نامی توسط این خودرو سازی شدند
شرکت رنو سال گذشته قراردادی با ایران امضاء رساند که براساس آن قرار بود تولید خودروی رنو در این کشور 75 درصد افزایش یابد. اجرای این توافق هرگز آغاز نشد.
پیش از این شرکت خودروسازی «پژو-سیتروئن» اعلام کرده بود که با توجه به تحریم هایی که آمریکا علیه ایران وضع خواهد کرد بازار این کشور را ترک خواهد کرد. در بخش انرژی نیز شرکت فرانسوی توتال اعلام کرده است که به فعالیتهای خود در ایران خاتمه خواهد داد. شرکت های زیمنس، ایرباس و اینجنیکو (فعال در بخش پرداخت های مالی) نیز از توقف داد وستدهای خود با ایران خبر داده اند.
چندی پیش محمدرضا سروش مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا، در مورد دلایل عدم تحویل خودروی ساندرو و دیگر خودروهای خانواده رنو گفت: این موضوع به علت خلف وعده و تخلف شرکت رنو در قرار ایجاد شده و از این جهت ضمن عذرخواهی از مردم درصدد جایگزین کردن راه هایی برای پاسخ گویی به درخواست های مشتریان هستیم.
گفتنی است علیرغم یکبار خلف وعده شرکت خودروسازی فرانسوی« رنو» در عمل به قرارداد خود در دور اول تحریم ها، قرارداد مشترک همکاری بین سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) و این شرکت خودروساز به امضا رسید و قرار شد طرفین از اوایل سال 2018 میلادی وارد فاز اجرایی و تولید شوند.
براین اساس رنو و ایدرو یک سری تعهدات را پذیرا شدند اما اظهارات رئیس جمهور آمریکا در سال گذشته در خصوص اعمال تحریم های جدید علیه ایران که به تازگی هم اجرایی شد باعث گردید تا علیرغم انعقاد قرارداد شرکت رنو با ایدور، این شرکت فرانسوی با خروج خود از ایران تعهدات خود را بی پاسخ بگذارد. این اتفاق در حالی رخ داد که کارلوس گوسن مدیرعامل رنو ادعا کرده بود این شرکت خودروساز علیرغم تحریم ها از ایران خارج نخواهد شد. وی در صحبت هایی در سال گذشته و بعد از اینکه ترامپ خروج خود از برجام را اعلام کرد و وعده اعمال تحریم های جدید علیه ایران را داد، در مورد همکاری با ایران گفت: «مشخص است اگر همکاری با ایران غیرممکن شود، ما با همکاری هم برنامه ای را طراحی خواهیم کرد تا فعالیت تجاری مان در این کشور را تعلیق کنیم، اما این به هیچ وجه بدان معنا نیست که ما ایران را ترک خواهیم کرد.»
اما در ادامه این گزارش بپردازیم به شرایط جایگزینی که مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا برای پاسخ به خریداران ساندرو و پارس تندر پیشنهاد داده است.
راهکار شرکت خودروسازی سایپا برای پاسخ به این دسته از مشتریان این خودروساز، جایگزین کردن خودروهای گروه x100 و x200 به جای خودروهای ساندرو و پارس تندر بود که اتفاقا مورد استقبال مشتریان هم واقع نشده است و به دنبال واکنش هایی، منجر به لغو بخشنامه شد
در اطلاعیه اول گروه خودروسازی سایپا که در مورخ 97.8.19 ابلاغ شد یک پیشنهاد برای مشتریانی که قصد تبدیل خودروی جایگزین را داشتند آمده بود که براساس آن محصولات X100 (سایپا 131، سایپا 151) , X200 (تیبا ، تیبا 2، ساینا) با سود مشارکت و تاخیر به میزان 27 درصد طبق قرارداد به یکی از روش های ذیل:
الف : تعهدات انواع ساندرو و استپ وی به دو دستگاه خودرو، یک دستگاه X100، یک دستگاه X200 که یک دستگاه با موعد تحویل بهمن 97 با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر به قیمت روز شرکت
ب: تعهدات تندر و پارس تندر به یک دستگاه خودرو X100 (سایپا 131، سایپا 151) و X200 (تیبا ، تیبا 2، ساینا) با موعد تحویل بهمن ماه 97 به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری
در پیشنهاد دوم جهت انصراف از خرید در این اطلاعیه به مشتریان اعلام شد
- انصراف مشتریان با اخذ 36 درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف تا تاریخ 30 آبان 97
- انصراف مشتریان با اخذ 30 درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف از تاریخ اول آذر 97
گفتنی است بخشنامه فوق یک روز پس از ابلاغ در بیستم آبان ماه 97 لغو شد و این گروه خودروساز اعلام کرد که جایگزینی خودروهای پراید و تیبا به جای ساندرو و پارس تندر کاملا اختیاری است.
همچنین در این اطلاعیه آمده است که گروه سایپا در حال بررسی روش های مختلف جهت پاسخ به تعهدات ایجاد شده است و مشتریان می توانند تا دریافت محصول ثبت نامی خود با دریافت سود 27 درصدی (مجموع سود مشارکت و تاخیر تا تحویل خودرو) منتظر بمانند.
علاوه بر این مشتریانی که خواهان انصراف هستند می توانند براساس بخشنامه مذکور از 30 تا 36 درصد سود براساس زمان انصراف بهره مند شوند.
با توجه به پیشنهاد گروه خودروسازی سایپا به متقاضیان ساندرو و پارس تندر، مبنی بر اینکه اگر هیچ کدام از گزینه های جایگزین را قبول نداشتند می توانند منتظر بمانند این سوال به ذهن می رسد که آیا قرار است اتفاق جدیدی بیفتد؟ و یا این شرکت خودروساز می تواند به تعهدات خود در قبال مشتریان خرید خودروهای گروه رنو از این خودروسازی پاسخ دهد.
در همین راستا، موضوع را با این گروه خودروسازی مطرح کردیم و پاسخ هایی نسبتا امیداورکننده ای هم دریافت شد که می تواند مشتریانی را که ماه ها در انتظار دریافت خودرو بوده اند را تا حدودی خوشحال کند.
در این رابطه، محمد علی قادری معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: این گروه خودروسازی با توجه به تعهداتی که به خریداران خود دارد از هفته گذشته اقداماتی را برای تحویل خودروهای رنو آغاز کرده است.
وی بیان داشت: از هفته گذشته تاکنون نزدیک به 120 خودرو از خانواده رنو فاکتور شده که شامل 40 دستگاه ساندرو، 40 دستگاه استپ وی و حدود 40 دستگاه تندر پلاس بوده است.
3400 دعوتنامه برای مشتریان خانواده ارسال شده است
قادری با بیان اینکه تا پایان سال 12 هزار دستگاه خودرو از خانواده رنو را به مشتریان تحویل خواهیم داد، گفت: برای حدود 3400 نفر از متقاضیان خرید خودرو از خانواده رنو دعوت نامه ارسال شده و این مشتریان تکمیل وجه کرده اند که برحسب برآوردهای انجام شده خودروهای این افراد تا 2 ماه آینده تحویل داده می شود.
وی بیان داشت: همچنین تا پایان این هفته به 8 هزار و 500 مشتری دیگر اطلاع خواهیم داد که خودرو خود را از سایپا تحویل خواهند گرفت.
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: برنامه این گروه خودروسازی تحویل این 12 هزار خودروی رنو تا پایان سال جاری است و در بدبینانه ترین حالت اطمینان داریم که تعداد 12 هزار خودرو گروه رنو شامل پارس تندر، استپ وی و ساندرو را تا پایان سال جاری تحویل می دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که این گروه خودروسازی چه تعداد تعهد برای تحویل خودرو خانواده رنو به مشتریان دارد گفت: 48 هزار تعهد داریم و باید 48 هزار خودرو گروه رنو را به مشتریان تحویل دهیم.
قادری در پاسخ به این سوال که برای 36 هزار نفری دیگر چه برنامه ای دارید و این 12 هزار نفر چگونه انتخاب شده اند، گفت: با توجه به شرایط و خروج رنو از ایران ما در حال حاضر توان تحویل 12 هزار خودرو گروه رنو را به مشتریان داریم.
وی افزود: بنابراین با توجه به محدودیت در پاسخ گویی به تعهداتمان در قبال مشتریان با غربالگری 12 هزار نفر انتخاب برای تحویل خودرو رنو انتخاب شدند.قادری گفت: براین اساس مشتریانی که در یک سال گذشته خودروهای خانواده رنو شامل پارس تندر، استپ وی و ساندرو را از این خودروسازی تحویل گرفته اند و دوباره اقدام به ثبت نام کرده اند را از اولویت تخصیص خودرو خارج کرده ایم.
وی همچنین بیان داشت: حتی ممکن است در بین این مشتریان افرادی باشند که تکمیل وجه انجام داده باشند.
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه سعی کرده ایم در این غربالگری مصرف کنندگان واقعی و نهایی را پیدا کنیم، گفت: بنابراین کسانی که چند درخواست برای خرید خودروهای خانواده رنو را داشتهاند از اولویت تخصیص خارج شده اند.
وی با تاکید بر اینکه خریدهای سبدی از اولویت تخصیص خارج شده است، بیان داشت: تا پایان روز چهارشنبه هفته جاری به تمام 12 هزار نفری که قرار است خودرو رنو تحویل بگیرند اطلاع رسانی می شود.
برای پاسخگویی به 36 هزار تعهد دیگر برنامه داریم
قادری در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای 36 هزار نفر باقیمانده دارید، گفت: بهرحال برای این مشتریان هم پیشنهاداتی داریم که امیدوارم که ظرف دو تا سه هفته آینده را اعلام می کنیم.
وی بیان داشت: ضمن اینکه سود تاخیر این مشتریان محاسبه و پرداخت می شود.
اعتماد به تعهد رنو برای تامین قطعات دلیل ثبت نام از مشتریان بود
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به پیش بینی تحریم های مجدد علیه ایران ثبت نام خودروهای رنو انجام شد و شرکت خود را نسبت به مردم متعهد کرد، گفت: شرکت رنو به ما اعلام کرده بود که قصد خروج از ایران را ندارد و در ایران خواهد ماند.
این مقام مسئول در گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: علی رغم اینکه شرکت خودروسازی فرانسوی رنو به ما اطمینان کامل برای ماندن در ایران را داده بود اما در تیر ماه امسال خروج خود را از ایران اعلام کرد.
وی بیان داشت: با توجه به اعلام گروه خودروسازی رنو برای ماندن در ایران این شرکت خودروسازی برای تولید سال 97 هم برنامه خود را نهایی کرده بود و برنامه ریزی شده بود برای تولید سال 97 قریب به 180 هزار دستگاه خودرو خانواده رنو تولید شود.
قادری با تاکید بر اینکه اغلب تعهدات سایپا به مشتریان در سال 96 ایجاد شده است، گفت: بر این اساس حدود 80 درصد تعهدات ما به مردم مربوط به سال گذشته است و بقیه تعهدات ایجاد شده مربوط به سال جاری است.
این مقام مسئول در گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: علی رغم اینکه شرکت رنو برای تولید سال 97 برنامه تولید 180 هزار خودرو را تهیه کرده بود اما کل تعهدات شرکت سایپا به مشتریان درخصوص خودروهای خانواده رنو 77 هزار خودرو بود که در حال حاضر 48 هزار تعهد باقی مانده که همانطور که پیش تر بیان شد 12 هزار خودرو از خانواده رنو تا پایان سال تحویل مشتریان می شود و برای 36 هزار تعهد باقی مانده هم برنامه داریم.