مقاومت دولت در برابر افزایش قیمت خودرو، گران شدن بنزین و آزاد سازی واردات خودرو

 

مقاومت دولت در برابر افزایش قیمت خودرو، گران شدن بنزین و آزاد سازی واردات خودرو

 
صدای فریاد قطعه سازان از تورم، بیکاری و عدم تامین قطعات اولیه حالا به آسمان هفتم رسیده و انجمن مربوطه مستقیما در این رابطه به رئیس جمهور نامه نوشته اند. خودروسازان نیز ماه هاست که خود را زیان ده می دانند و خواهان افزایش قیمت خودرو به میزان دو برابر (رسیدن به نزدیکی قیمت های حاشیه بازار) هستند. مردم که سال گذشته نیز توان خرید خودروهای وارداتی را از دست داده بودند، حالا کم کم در حال فراموش کردن نام خودروهای معمولی تولید داخل هستند، چرا که عملا بسیاری از خودروهایی که از کیفیت حداقلی برخودارند بیش از یکصد میلیون تومان قیمت می خورند و پرداخت چنین رقمی با توجه به تورم روز افزون و کاهش درآمد بسیاری از صنوف امکان پذیر نیست.
 
در این شرایط اما به نظر می رسد که دولت مردان کشور، تصمیم نگرفتن را به گرفتن یک تصمیم بد ترجیح می دهند و همین امر باعث شده تا شرایط بازار خودرو و مشاغل جانبی مربوطه به اسفناک ترین حالت قابل تصور درآید. در واقع شرایط فعلی به گونه ایست که اگر ایران خودرو و سایپا مجوز پیش فروش های اخیر را دریافت نمی کردند، ورشکستگی کامل دو خودروساز بزرگ کشور دور از انتظار نبود. قطعه سازان با توجه به حجم معوقات خود در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند و شرکت های وارد کننده خودرو نیز در آستانه تعطیلی کامل قرار دارند. خودروسازان معتقدند که با این وضعیت افزایش قیمت خودرو، می تواند تنها راه حل برای جلوگیری از به گل نشستن کشتی صنعت خودرو باشد.
 
قیمت خودرو
 
در این شرایط مشاغل حاشیه ای بازار خودرو از حمل و نقل خودرو گرفته تا نمایشگاهداران عباس آباد نیز در مضیقه قرار گرفته اند، چرا که به سبب رکود و کاهش خرید و فروش و عرضه خودروهای جدید، عملا بازار خودرو نسبت به سال گذشته کوچک و کوچک تر شده است.
 
بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت تنها راه برون رفت از این شرایط را آزاد سازی قیمت ها می دانند. براساس پیشنهاد ایشان،قیمت خودرو باید براساس هزینه های تمام شده و شرایط ارزی خودروسازان افزایش یابد، افزایش قیمت سوخت در راستای صرفه جویی بیشتر هموطنان و جلوگیری از قاچاق سوخت صورت پذیرد و برای رعایت حقوق مصرف کنندگان نیز بار دیگر دروازه های گمرک به روی خودروهای وارداتی باز شود.
 
اما تاکنون دولت در مقابل چنین پیشنهاد هایی با تصور نبود ظرفیت افزایش قیمت ها مقاومت کرده و همین امر نیز به تشدید رکود و از دست رفتن هزاران شغل منجر شده است. به شکلی که قطعه سازان هم اکنون از بیکاری قطعی حدود 30 هزار نفر و تعلیق حدود 70 هزار نفر خبر می دهند و ظاهرا در صورت ادامه وضعیت موجود مشاغل چند صد هزار نفر دیگر در این صنعت نیز در خطر قرار می گیرد.
 
 
 
تمام این موارد درحالیست که دولت در زمستان سال گذشته از طرح بزرگ خود برای جایگزینی و نوسازی ناوگان خودروهای تجاری خبر داده بود که می توانست طرحی اشتغال آفرین در جهت منافع کشور باشد، اما حالا نه تنها خبری از طرح مذکور نیست، بلکه مشاغل فعلی مرتبط با صنعت خودروهای سواری نیز در حال از بین رفتنند.
 
جالب آنکه در شرایط مشابهی در سال 1391، دولت دهم همزمان با صدور مجوز افزایش دوبرابری قیمت خودرو، تعرفه مربوط به واردات را نیز به نصف کاهش داد و بدین ترتیب صنعت خودرو و شرکت های وارد کننده توانستند علیرغم چالش های ارزی، از شرایط سخت مربوط به آن دوران عبور کنند، اما اینبار مقاومت دولت دوازدهم در برابر افزایش نرخ های رسمی به بروز مشکلات عدیده ای برای دست اندرکاران و مشتریان منجر شد و سود این شرایط نیز به جیب دلالان و واسطه گرانی می رود که نقش مفیدی در اقتصاد کشور ایفا نمی کنند.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

فرزاد
9

انشالله پراید بشه ۲۰۰ میلیون تا این مردم دلال پرور دهنشون سرویس بشه.ایشالله هر روز گرونی باشه.این مردم حقشونه
10:33  1397/08/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارسلان : نمایندگی رضایی بلوار خلیج فارس انتخاب کردم
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده