پیشنهادی ساده برای کاهش ۵۰ درصدی قیمت خودرو در ایران

 

پیشنهادی ساده برای کاهش ۵۰ درصدی قیمت خودرو در ایران

 
چند وقتی است که سراغ هر صنعت و وارداتی می ‌رویم به گمرک می‌ رسیم. گویا گمرک در برابر ترخیص کالاها با بخشنامه ‌های متعددی رو برو است و خودش هم نمی‌ داند که در ترخیص کالاها چه کاری را باید انجام دهد. کدام کالا در گمرک بماند و کدام کالاها ترخیص شود.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: اگر مسئولین گمرک در بنادر مختلف همت کرده و به فوریت قطعات را ترخیص کنند بنده با اطمینان اعلام می‌کنم که قیمت خودرو ها و دیگر اقلام ۵۰ درصد کاهش می‌ یابد و مشکلات کمبود حل می‌ شود.
 
سیدمهدی کاظمی در گفت ‌و گويى، درباره مشکلات ارزی قطعه سازان اظهار داشت: تا اسفند 96 هیچ مشکلی به لحاظ کمبود و گرانی قطعه نداشتیم و کلیه قطعات خودرو به وفور در بازار وجود داشت به طوری که مصرف کننده ظرف یک ساعت می‌ توانست کالای مورد نیاز را تهیه کند، اما بعد از فروردین و اردیبهشت 97 به دلیل افزایش نرخ ارز، بستن گمرک ‌ها و همچنین مسائل اداری که مربوط به ثبت سفارش بودند، بسیاری از واردکنندگان قطعه ناچار شدند از واردات عقب‌ نشینی کنند که منجر به کمبود و گرانی شد.
وی ادامه داد: ما در اتحادیه احتمال این را می‌ دادیم که مشکلات به وجود آید بنابراین در اردیبهشت ‌ماه کار گروه کمیسیون اقتصادی اتحادیه را به فوریت تشکیل داده و از واردکنندگان و تولیدکنندگان دعوت کردیم. در مورد تمام مشکلات روز مثل کمبود، کیفیت و مباحث اداری بحث شد و نتایج خوبی نیز گرفته و به وزارت صنعت اعلام و مورد استقبال هم قرار گرفت اما نتیجه ‌ای نگرفتیم.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با بیان اینکه علت گرانی قطعه کمبود تولید به دلیل عدم واردات مواد اولیه است، تصریح کرد: تعداد زیادی قطعه از اسفند ماه در گمرک باقی مانده و دلیل این توقف این است که آن زمان ارز سه یا چهار هزار تومان بود و تورم و رکودی هم وجود نداشت اکنون می‌ گویند مابه التفاوت را باید بپردازید، ما می‌ گوییم ایرادی ندارد می‌ پردازیم اما مسائل اداری دست و پاگیر آنقدر زیاد است که کالاها همچنان در گمرک مانده و ترخیص نشده‌ اند.
 
 
گمرک همکاری کند قیمت خودرو و دیگر اجناس ممکن است تا 50 درصد کاهش یابد
وی تاکید کرد:‌ اگر مسئولین گمرک در بنادر مختلف همت کرده و به فوریت قطعات را ترخیص کنند بنده به ضرس قاطع اعلام می‌ کنم که قیمت خودرو و سایر اجناس و کالا ها 50 درصد کاهش می‌ یابد و مشکلات کمبود حل می‌ شود.
قطعه‌سازان چند ماه است که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود پشت درهای بسته سامانه نیما برای دریافت ارز مانده ‌اند و این موضوع باعث اخلال در روند تولید خودرو شده است.
کاظمی در ادامه با اشاره به راه‌ اندازی سامانه نیما برای حل این مشکلات بیان کرد: بنا است که کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور که از جمله آنها قطعات خودرو مثل دیسک و صفحه تسمه باتری، لاستیک و گیربکس است و یا قطعاتی که کمتر تولید شده و یا اصلا تولید نمی‌ شود از طریق سامانه نیما ثبت سفارش شود تا ما بتوانیم سریع ‌تر از کشورهای مدنظر واردات داشته باشیم ولی هنوز اجرایی نشده است.
 
 
وی یادآور شد: البته ضمن لزوم تسهیل در امر واردات باید گفت تعداد تولیدکنندگان قطعه در ایران بالا است به طوری که 80 تا 90 درصد قطعات در داخل تولید می‌ شود، مشکل این است که مواد اولیه کم است یا اصلا وجود ندارد و باید وارد شود.
خزانه ‌دار اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: در حال حاضر قطعات خودروهای پژو و پراید 60 تا 70 درصد در ایران تولید می‌ شود و 90 درصد قطعات پژوهای مدل پایین نیز داخلی است اما قطعه سازان به دلیل نبود مواد اولیه بلاتکلیف هستند اگر چاره‌ اندیشیده شود و بتوانند ارز دولتی بگیرند، می‌ توانند مواد اولیه مورد نیازشان را وارد کنند. واردات نیز نیازمند کمک وزارت صمت و همکاری گمرک است.
 
 
در حال حاضر بحث بقا برای کارخانه‌ های قطعه ‌سازی مطرح است که نیازمند اقدامی عاجل و فوری است.
وی با بیان اینکه با حمایت از تولید داخل از خروج ارز جلوگیری می‌ شود، یادآور شد: علاوه بر عدم خروج ارز بسیاری از کارخانجات تعطیل نشده و کارگران نیز بیکار نمی‌ شوند. این امر حمایت کامل دولت را می‌ طلبد.
کاظمی درباره مبدا واردات قطعات نیز اظهار داشت: بیشترین تلاش ما این است که قطعات اورجینال از کشورهای فرانسه، کره، آلمان و ژاپن وارد کنیم البته فرانسه و آلمان قطعه تولید نمی‌ کنند و شرکت‌ های مستقر در کشورهای دیگری مثل چین، ترکیه و تایوان با آلیاژ و سفارش کشور اصلی تولید می ‌کنند.کیفیت کالاهایی که برای این خودروها از کشوهای ثالث وارد می‌ شود بالا است مابقی قطعات نیز از چین، هند، ترکیه، تایوان و کره وارد می‌ شود.
 
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به اینکه ما از ابتدای انقلاب تاکنون همواره حمایت‌ های چین را برای تامین قطعات مورد نیاز داشته ‌ایم، گفت: تا به امروز چینی‌ ها مشکلی برای ما به وجود نیاورده ‌اند جنس بی‌ کیفیت به ما فروخته ‌اند اما کوتاهی نکرده ‌اند.
 
 
کاظمی خاطرنشان کرد: به رغم تحریم ‌ها به طرق مختلف واردات داریم و بنده به شخصه اعتقادی به تحریم ‌ها نداریم و نگران هم نیستیم. مشکل ما گمرک کشور خودمان است.
وی درباره لزوم گران نشدن قطعه برای کم نشدن قدرت خرید مردم که نتیجه آن ورشکستگی قطعه ساز است، توضیح داد: گران شدن قطعه به دلیل گران شدن خودرو است سال ‌ها اتفاق افتاده که خودرو گران شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌ های خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند مدتی را در پیش نگرفته‌ اند و تنها به ذخیره‌ سازی قطعات روی آورده‌ اند. این ذخیره‌ سازی در آغاز راه اقدامی منطقی به نظر می‌رسید، اما شاید فقط تا آخر سال جواب بدهد و مشخص نیست در سال‌ های آینده چگونه می‌ خواهیم با تحریم قطعات مقابله کنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر رینگ : صحبتتون منطقیه سیف اله جان ولی در مورد مشکل شما تو صفحه ی شاهین سی وی تی توضیحات و خبرهای کامل تری هست برادر آخه این صفحه مربوط به مشتری های شاهین پلاسه با احترام و ارادت
تکمیل وجه برج ۱۲ : مثل اینکه تکمیل وجه شاهین cvt آذر رو به اتمام هست و بعدش اسفند
قم شاهین : عزیزان برام پیامک واریزی امده برای تکمیل وجه جی ال بدون سانروف الان میرم سایت سایپا پول واریزکنم فعلا تو سایت چیزی نیومده دلیلش چیست
مهدی : مگه 14 میلیون بیشتر پول ندادید؟ یکی از دوستان گرفته بود مثل شما بوده، تو فاکتور اصلی کارخانه نمینویسه ولی سرامیک شده بود ولی تحویل گرفتید حتما اینجا بنویسید
A5 فراهانی : سلام دیروز برای من هم شماره شاسی امد امیدوارم زودتر تحویل بدن
سیف اله : با سلام، اینجانب در 12 مهرماه 1402 مبلغ 290 هزار تومان واریز نموده ام. نوبت ثبت نامی من آخر اسفتد 1403 بوده است فکر میکنم که علت اینکه پیام تکمیل وجه برایمان نیامده، نوبت ثبت نامی باشد. چرا که نوبت های ثبت نامی دی و بهمن ماه 1403 اگر چه پیام تکمیل وجه برایشان آمده، ولی تعداد زیادی از آنها هنوز اتومبیل خود را از سایپا تحویل نگرفته اند در حالی که نوبت ثبت نامی ما اسفند 1403 می باشد. لذا تا نوبتهای قبلی باشند. پیام تکمیل وجه برایمان نمی آید. مشکلات کلی کشور به همراه مدیریت ضعیف شرکت سایپا در رعایت فرجه زمانی ثبت نامه ها ( باید در اسفند 1403 شاهین اتومات به ما تحویل می گردید. در حالی که ثبت نامی های نوبت بهمن ماه 1403 هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته اند.) علت اصلی تاخیر در ارسال پیامک تکمیل وجه برای نوبت ثبت نامی های اسفند 1403 می باشد. شرکت سایپا با همه مشکلات مدیریتی که در آن موج می زند، می توانست دریافت وجه اولیه را بجای مهر ماه 1402 در مهر ماه 1403 دریافت کند.
بستان j4 : مانیتور کار نمیکنه ، خود نمایندگی گفته
A5 مرداد : سلام ماشین ما دیروز شاسی شد ثبتنام 14 مرداد
سیف اله : با سلام، اینجانب نیز در 12 مهرماه 1402 مبلغ 290 هزار تومان واریز نموده ام. فکر میکنم که علت اینکه پیام تکمیل وجه برایمان نیامده، نوبت ثبت نامی باشد. احتمالا عزیزانی که پیام تکمیل وجه برایشان آمده، نوبت ثبت نامی شان در فصل پاییز و دی و بهمن 1403 باشند. در حالی که نوبت ثبت نامی من اسفند 1403 می باشد. لذا تا نوبتهای قبلی باشند. پیام تکمیل وجه برایمان نمی آید. مشکلات کلی کشور به همراه مدیریت و راهبرد ضعیف شرکت سایپا در رعایت فرجه زمانی ثبت نامه ها ( باید در اسفند 1403 شاهین اتومات به ما تحویل می گردید. در حالی که ثبت نامی های نوبت بهمن ماه 1403 هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته اند.
X5 آبان ۱۲ سفید اصفهان : سلام من ۵ ماه پیش یک فک پلاک داشتم همون پلاک برام ثبت شده و از فاکتور تا ثبت پلاک کلا دو روز طول کشید . سخا را چک کنید که نشانی منزل درست باشد و یا شاید نیاز به تایید راهور داشته باشد .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
M : تق تقی از اسمت مشخصه چرا مزه میریزی برو جای دیگه روزیت رو بگیر تق تقی
امیر ایکس 33 : بزرگوارانی ک رفتن و در تجمع حضور دارن خواهش میکنم گزارش موثق بدید.... ما شیراز کاری از دستمون برنمی‌آید.... امروز رفتیم نمایندگی میگه دوماه دیگه درصورتی ک تحویل سیستمی هفته آینده اس
اصغر : سلام دوستان پراید وانت می‌خوام ثبت نام کنم بنظرتون بیرون بخرم یا ثبت نام کنم آخه قیمت کارخونه 414تومن شده اصلا فرقی داره با بیرون یانه
توحید ارومیه : مبارکه حسین.قابل توجه اونایی که میگن سخا به فاکتور ربط داره.سخا فقط برای پلاک هست
اطلس دوران جنگ : دوست عزیز شما انگاری تو این مملکت زندگی نمیکنی سایپا قدرتمند و قدرتش از بیت رهبری بیشتر هست برو سرچ کن تو گوگل نمایندگان مجلس اون گردن کلفت ها ریس جمهور کشورت و حتی رهبر توان کل کل با سایپا ندارد اون وقت ما میگیم 200نفر برن در سایپا هیچی نمیشه تازه یه چیزی بهشون می‌بندند.هرموقع صلاح دیدن و سیاست هایی که مد نظرشان بود جواب داد ماشین میدن حالا تو برو خودت دار بزن اونجا
امیر ایکس 33 : لطفا این همه خوشمزه بازی ها رو بریزید دور.... روی سخنم باشمایی که همه چیز رو ب مسخره گرفتید .... شماهم جزو مرفه‌ای بی دردید و قاطی ما شدید و دارین مزه میپرونید .... اینجا جاتون نیست.... ما پول دادیم چندین ماهه بی وسیله هستیم.... پدرمون در اومد از بس ک کرایه اسنپ دادیم حقمون رو میخایم.... بساط تون رو جای دیگ‌پهن کنید....
جواد مشهد : 207 سقف فلز دستی سفید تکمیل وجه 22 دی و یکم اردیبهشت فاکتور شد چهارم پلاک شد و صدور اسناد دهم تیک خورد و دوازدهم پیامک تحویل اومد نوشته اگه برم تهران 3 روزه تحویل میدن اگه وایستم بفرستن مشهد 7 روز کاری میرسه دستم ابا کسی میدونه وقتی پیامک تحویل میاد کدوم سایت باید پیگیری کنم ماشین کی میرسه و چند روز طول میکشه اگه کسی هست اطلاع بدین ممنون
تق تقی : وای ! همین الان از محل تجمع گزارش میکنم .چه پر شور چه جمعیتی واقعا شوکه شدم .هم اکنون مدیرعامل مدیران در تجمع حضور دارد .ابه دست و پا افتاده و خواهش میکنه که برگردیم و از پشت حمله کنیم
وحید اریزو5 : ساعت 9 جلو مدیذان خودرو
تیگو 7 پرو پریموم سفید : سلام دوستان بنظرم فعلا اول کار هست سال پیش اخبار 2030 ورود دادستانی بعدش روند تحویل شروع شد این پروسه 3 ماه طول کشید بس درو پیکر ترین شرکت ایران هست هزار میلیارد پول مردم دستش هست قلدری میکنه ماشین تحویل نمیده ماشین هایی هست که 3 ماه هست فاکتور پلاک شده تحویل نمیده ماشین هست از موعد تحویل سیستمی 2 ماخ میگذره تحویل نداده هیچ نهادی هم رسیدگی نمیکنه