واکنش نامناسب رئیس جمهور به نامه قطعه سازان برای آزاد سازی قیمت خودرو

 

واکنش نامناسب رئیس جمهور به نامه قطعه سازان برای آزاد سازی قیمت خودرو

 
با گذشت قریب به شش ماه از آغاز تحریم های صنعت خودروسازی و نزدیک به یک سال از آغاز جهش قیمت ارز، هنوز تکلیف قیمت گذاری خودروهای داخلی مشخص نشده است و این مسئله حالا در حال تبدیل شدن به یک بحران تمام عیار است که می تواند ماهیت وجودی صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور را با مخاطره روبرو سازد.
 
دبیر انجمن قطعه ‌سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه ‌سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌ سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیمت خودرو برطرف خواهد شد.
 
تلاش خودروسازان و قطعه سازان طی ماه های گذشته برای تطبیق نرخ محصولات خود با قیمت های جدید ارز هنوز به جایی نرسیده است و هر دو صنعت در معرض خطر ورشکستگی قرار گرفته اند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه ‌سازان در رابطه با این جلسه گفت: این هم اندیشی با حضور بیش از 100 قطعه‌ ساز کشور برگزار شد که در آن به مشکلات متعدد فعالان این صنعت در تولید قطعه بیان شد.
 
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط تولید برای قطعه‌ سازان بسیار سخت است، افزود: قیمت تمام شده قطعه با توجه به افزایش قیمت ارز بسیار بالا رفته و از آن طرف خودروسازان قادر به پرداخت هزینه قطعات با قیمت‌ های بالا را ندارند .
دبیر انجمن قطعه‌ سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه‌ سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌ سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیمت خودرو برطرف خواهد شد.
 
 
 
بیگلو با تأکید بر اینکه در حال حاضر بلاتکلیفی بازار قیمت خودرو باعث شده تا دلالان به سودهای قابل توجهی دست پیدا کنند، گفت:
 
اگر قیمت خودرو آزادسازی شود تأمین قطعات با سرعت بیشتری از سوی خودروسازان انجام و از طرف دیگر تیراژ قطعه نیز افزایش پیدا می کند.
 
این در حالیست که کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها سبب شده قطعه سازان نتوانند برنامه های خود را در موعد مقرر به انجام برسانند و کسری قطعات خودروها در خط تولید همچنان ادامه دارد.
 
 
 
دبیر انجمن قطعه‌ سازان تصریح کرد: امروز قطعه‌ سازان در تأمین ارز آن هم از طریق شبکه نیما با مشکل روبرو هستند به نحوی که با زحمت و با تأخیر بسیار می‌ توانند بخشی از ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. در رابطه با ما به ‌التفاوت نرخ ارز هنوز هیچ گشایشی انجام نشده است.
وی تأکید کرد: در صورت استمرار این شرایط این صنعت امکان فعالیت نخواهد داشت.
 
تعدیل 50 الی 70 درصدی شاغلین شرکت های قطعه سازی
اما با گذشت چند هفته از ارسال نامه استمداد طلبی قطعه سازا، نایب‎رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز خودرو درخصوص نامه سرگشاده اعضای این انجمن به رئیس‌جمهور در مورد چهار مشکل اساسی و مهم در این صنعت، اعلام کرد: «متاسفانه مطلع شدیم دفتر ریاست‎جمهوری- نه خود ایشان- نامه را به دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت فرستاده است.»
 
مهدی مطلب‌زاده با اشاره به این‎که اگر قرار بود وزارتخانه کاری انجام دهد تابه‌حال این اتفاق افتاده بود، گفت: «اما وزارتخانه همتی برای تغییر شرایط ندارد. به نظر می‌رسد در این شرایط یک‌سری ملاحظات مد نظر قرار دارد، درحالی که باید توجه داشت چنین ملاحظاتی می‌تواند به نابودی کل صنعت منجر شود.»
 
«آمار به دست‌آمده نشان می‌دهد همه شرکت‌ها بین 50 تا 70درصد نیروی انسانی و کار خود را از دست داده‌اند. در حالی که سرمایه واقعی یک صنعت، پرسنل و نیروی انسانی است که آموزش آن‎ها زمان برده و برای کسب تجربه عملی آن‎ها نیز هزینه‌های هنگفتی شده است. اما در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان ناچار نیروی انسانی فعال خود را تعلیق یا تعدیل کرده‌اند. نباید فراموش کرد که به خصوص کارگران، ضعیف‌ترین حلقه این زنجیره به‌شمار می‌روند که زودتر از همه هم حذف شده‌اند.»
 
از اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم
 
به نقل از دنیای خودرو؛ مطلب زاده با اشاره به این‎که رئیس‎جمهور در این زمینه برخورد بسیار نامناسبی داشتند، تاکید کرد: «انتظار می‌رفت با دریافت این نامه، آقای روحانی نسبت‌به موضوع حساس شوند. به‌خصوص این‎که اصلی‌ترین آسیب اتفاقات فعلی بر مساله اشتغال است و رئیس‎جمهور نیز همیشه شعارهایی مبنی‌بر حفظ و ایجاد اشتغال می‌دهند. البته موضوع اشتغال دغدغه همه است. چراکه از بین رفتن فرصت‌های شغلی امنیت اجتماعی را تهدید می‌کند. بر این اساس از این اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم.»
 
بخش خصوصی  در حال از بین رفتن است
 
مهدی مطلب‌زاده با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تغییر شرایط در صنعت خودرو توسط دولت، اظهار کرد: «باید پذیرفت امروز حجم قابل‌توجهی از خودروسازی کشور هنوز متعلق‌به دولت است. دولت همان‎طور که امروز برای جلوگیری از نارضایتی مردم، به بنزین یارانه می‌پردازد، ممکن است بخواهد به خودروسازان دولتی نیز یارانه بدهد. اما نباید فراموش کرد قطعه‌سازان در بخش خصوصی فعال هستند و توان زیان‌دهی ندارند. در غیر این صورت از بین خواهند رفت.»
 
به گفته وی، قیمت سایر مواداولیه و نهاده‌های تولید چندبرابر افزایش داشته و قطعه‌سازان برای تولید باید این هزینه‌ها را صرف کنند. درحالی که آن‎ها را مجبور می‌کنند محصول و تولیدات خود را با قیمت بسیار پایین عرضه کنند.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فریبا : منم هفته چهارم مهرم هنوز برام پیامی نیومده
سیاوش x5 : سلام دوستان از ثبت‌نامی اسفندx5 کسی تحویل گرفته؟ ممنون میشم اطلاع رسانی کنید
فریبا : جناب سایپا تکلیف ما هم روشن کن که از اول جی ال بودیم ، چرا فقط داره تبدیل میزنه ؟؟؟؟؟
میثم : سلام دوستان عزیز که هفته چهارم خرداد موعد تحویل خودروشان بوده،،هنوز تکمیل وجه نکردن و تبدیل نزدن لطفا اگه خبری چیزی بود مارو هم در جریان بذارید ممنونتان میشم
رامین : منم دقیقا عین شمام. ماشینو بعد دو سال فروختم. هر موقع زنگ میزنم میگن در لیست پرداختین
فریبا : دوستان چرا ماشین بعضی از شما ترمز ESC و Sbr داره ؟؟؟ مال من تو سایت زده فقط ESC ؟؟؟؟؟
تارا اتوماتیک : سلام ،02182272727 با این شماره تماس بگیرید داخلی صفر بگید میخواهید ثبت جریمه تاخیر کنید حساب میکنند بعد می‌گویند بهتون اگه زنگ نزنید خودشون بهت نمیدهند اون وسط هپلی هپو میکنند.
ماهان : واقعا باید ..ید به این مدیریت کرمان موتور. خودشون هم گوه گیجه گرفتن. نمیدونن چیکارکنن. مثال: قیمت x5 اول شهریور 1740 قیمت 8 شهریور 1880 قیمت مهر ماه2230 قیمت نقدی تحویل 30روزه 2330 قیمت آبان 2100 ماشین ها رو تحویل نمیدن تاخیر ها خصوصا x5 بالای 100 روز کاری ثبت نام تحویل 90روزه همین الان توسایت وجود داره ثبت نام نمایندگی کمتر از 30روز وجود داره پیگیری می کنی 50روزه در حال در حال بارگیری پیگیری میکنی تو این هفته شاسی میشه 2 ماه گذشته خیری نیست واقعا لوح تقدیر ... به این مدیریت و برنامه ریزی باید داد.
ماهان : سلام تنها راه باقی مونده برای ما فقط رسانه ای کردن هست. اگر کسی دسترسی به رسانه داره فقط بگید نظرات این سایت رو بخونه. حدود 20نفر از کسایی که x5 ثبت نام کردن و افزایش قیمت خوردن و یا تحویل نمیدن قرار گذاشتیم هفته بعد وزارت صمت با پلاکارد. فیلم بگیریم بدیم 8:30 برای ما که کاری نمیکنن حداقل بقیه گول نخورن. من نمیدونم با چه رویی شرکت مجدد به دروغ ثبت نام میکنه؟
جواد : سلام پرداخت اولیه برج 12پارسال درست 4روز قبل از عید بود. دوره چهارم فک کنم. انتخاب نمایندگی که نوشتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش : اقا کسی شماره کاشان رو داره بزاره
منتظر پلاک : فقط خدا. ریشه سایپا. بکنه که همه مردم را گرفتار کرده ده روزه ماشین من خروج خورده پس چرا نمی رسه نمایندگی
نیسان دوگانه : ده روزه ماشین خروج خورده ولی نمی رسه نمایندگی. اینها. علکی چراغ تحویل را روشن میکنن میگن ماشین حرکت کرده به والا. همشون دروغ میگن. بی پدرا
سرافراز : بچه من زیاد پیگیر نبودم الان نگاه کردم ماشبنم مرحله فاکتور هست تحویل 30دی، پیش فروش بعد فاکتور تا تحویل یکماه میشه؟
دنا 6 دنده تحویل مهر : خدا کنه از امروز مشکی ها رو هم فاکتور کنن
کوییک اس : آقا ممنون اینجوری اطلاع رسانی میکنن بقیه که فاکتور میشن یاد بگیرن.
جی ایکس آر ال : طرح فرسوده هستم چه تاریخی آخرین فاکتور بوده ؟؟؟
ساینا دوگانه مرداد : ما هم برا ماشین دوم میخواییمش . هر وقت دادن دادن مهم نیست هم ارزش پول حفظ میشه هم جریمه تاخیر میگیریم تو غصه نخور😁
اطلس خسته بهمن : سلام برای شکایت باید کجا بریم؟؟؟هزینه ای هم داشت؟؟
مظلومی : یه پیامک از امداد خودرو اومد، جوابش لعنت فرستادم براش، تماس گرفت هرچی حرف بود بارش کردم گفتم این جه وضعیه مردم رو اسکل کردین، چرا پامک فرستادی وقتی ماشین تحویل ندادی گفتم با روح مردم بازی میکنی این چه وضعیه گفت ببخشید پیگیری مینکنم گفتم عددی نیستی که پیگیر باشی پیگیری رو مرد میخاد