تیغ دو لبه افزایش قیمت خودرو / خودروسازان از افزایش قیمت سود می برند یا ضرر می کنند؟

 

تیغ دو لبه افزایش قیمت خودرو / خودروسازان از افزایش قیمت سود می برند یا ضرر می کنند؟

 
پس از تحریم های خودرویی و مشکلاتی در تامین قطعات و مواد اولیه بوجود آمد، چرخه تولید خودرو با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و تیراژ تولید در ماه های گذشته با کاهش 40 درصدی مواجه شد . همین کمبود تولید و عرضه ،بازار خودرو را دستخوش تحول و التهاب کرد و در این بین دلالان نیز بر افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار دامن زدند.
 
همه فعالان چرخه صنعت خودرو معتقدند با شرایط موجود و قیمت های فعلی نمی توان به تولید ادامه داد و به همین دلیل زمزمه های افزایش قیمت خودرو مدت هاست به گوش می رسد و حتی شنیده می شود سازمان حمایت بررسی های خود را انجام داده و قیمت های جدید را در اختیار وزارت صنعت و ستاد تنطیم بازار قرار داده است.
 
افزایش قیمت خودرو علاوه بر تبعات اجتماعی و نارضایتی مردم، می تواند برای خودروسازان نیز تبعات منفی  داشته باشد و می توان گفت خودروسازان را در لبه تیغ قرار می دهد. از طرفی خودروسازان با افزایش قیمت و تامین مواد اولیه می توانند تولید را بهبود بخشند اما از سوی دیگر گران شدن خودرو منجر به کاهش تقاضا می شود و چه بسا خودروساز برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شود چون مثلا خرید پراید 35 میلیون تومانی برای مردم سخت به نظر می رسد کما اینکه بسیاری از خودروهای داخلی  در سال گذشته پس از تولید به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بدون مشتری مانده بود حال با افزایش قیمت قطعا خرید آن برای مصرف کننده سخت تر هم می شود .
 
در واقع با افزایش قیمت خودروسازان با بهبود تولید با مشکل جدیدی به نام " کاهش تقاضا" و فروش مواجه خواهند شد و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم طبیعتا خرید خودرو در اولویت های جدی خانوارهای ایرانی نخواهد بود.
 
در همین راستا فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید:" اواخر سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تعداد قابل توجهی از خودروهای خودروسازان داخلی بدون مشتری مانده بود و با توجه به شرایط فعلی احتمالا خودروسازان با افزایش قیمت با  بحران فروش مواجه خواهند شد."
 
وی می افزاید:" احتمالا خودروسازان برای حل این مشکل دست به دامان دولت و بانک ها می شوند و یا خود با اعطای تسهیلات درصدد رفع بحران تولید برخواهند آمد و موضوعی است که می توانند مدیریت کنند."
 
این کارشناس خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت برای خودروسازان گریزناپذیر است خاطر نشان می کند:" فروش اجاره ای و ورود لیزینگ ها به فروش خودرو نیز می تواند از راه هایی باشد که به کمک خودروسازان برای رفع مشکل تقاضا و فروش بیاید."
 
زاوه معتقد است مدیریت کردن بحران فروش برای خودروسازان آسان تر از بحران تولید است چرا که نمی توانند 50 درصد صرفه جویی در تولید داشته باشند و ادامه روند فعلی زیان قابل توجهی برای آنها دارد که با بهره وری نمی توان با آن مقابله کرد."
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مسعود
0

همه اینها فیلم بود برای چاپیدن ملت ، اگه تحریم باعث افت تولید و کمبود قطعات خودرو بود چطور الان میتونن فروش فوری وقطعی و زود
تحویل بدن ، بیشرف تر و نامردتر از این خودرو سازها بازدیگه کیه ، آقای
کاکایی کارشناس به اصطلاح خودرو ، توی کدوم خراب شده مدرک دکترا
گرفتی که همش از خودرو سازها و افزایش قیمت دفاع میکردی ، حتما
عراق اقتصادش از ما خیلی جلوتره که تورم درآنجا یک دهم درصده ودر
افغانستان دو هم درصد ، آی ملت صبور ونجیب بشتابید برای خرید پراید
۳۵ و پژوی ۲۰۶ _ ۷۰ میلیونی ، از ماست که برماست ، یه بارهم که شده
متحد بشیم و تحریم خرید خودرو را ، راه بندازیم اینقدر به منافع فردی فکر نکنیم . یا علی .
23:39  1397/09/21
پاسخ دادن
روزبه
1

خودرو سازان پس چطور موقع پيش فروش خوب مي توانند پول ملت را بگيرند . ولي زمان تحويل هزار جور كلك ميزنند.با دلار كم ثبت نام كرده بعد ميگوينن ضرر ميدهيم . اين پولها كجا ميرود . خرج مديران پر خرج ايران خودرو و سايپا مفت خور را من كارگر بايد بدهم؟
16:03  1397/09/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : سخا چه تاریخی بود
دنا پلاس اتومات اپشنال : سلام دوستان دنا پلاس اپشنال تحویل خرداد هستم فعلا هیچ خبری نیست
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر
4723 : پیامک برات اومده؟