میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 

میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 
تجمع روزهای اخیر مشتریان گروه خودروسازی سایپا که قریب به اتفاق شان با ادله ای منطقی به شرایط تحویل خودروهایشان اعتراض داشته اند سر و صدای زیادی به پا کرد. اتفاقی که مشتریان سایپا را از جلوی در مجلس به سازمان حمایت و از سازمان حمایت به وزارت صنعت و از وزارت صنعت به مقابل شرکت سایپا کشاند. اتفاقی که اگرچه در شرایط امروز اقتصاد و صنعت کشورمان چندان دور از ذهن نیست اما نیاز است تا با شفاف سازی لایه های زیرین آن به حل و فصل آن اقدام کرد.
 
در روزهای اخیر مشتریان معترض به عملکرد گروه سایپا با اشاره به آنچه عدم تحویل خودروهایشان می نامیدند به مقابل شرکت خودروسازی سایپا آمدند و با لحنی منتقدانه و از روی عصبانیت مدیران فعلی این خودروسازی را مورد خطاب قرار دادند. اتفاقی که نشان می دهد برخورد مشتریان جدای از تغییرات مدیریتی در این گروه خودروسازی که تنها حدود یک ماه و نیم از آن می گذرد شکل گرفته است.
 
چرا که پیش از این نیز سابقه داشت که مشتریان از تاخیر در تحویل خودروها گلایه داشته باشند اما این روزها در کنار تحریم که در عملیات تولید تمامی خودروسازان چالش جدی به وجود آورده، کمی غیر منطقی است که از مدیریت ۴۰ روزه مدیرعامل جدید سایپا انتظار معجزه داشت؛ آنهم از مدیری که نه در ثبت قراردادهای مشارکت تولید با شرکت های خارجی دخیل بوده و نه تعهدی برای شرکت ایجاد کرده که اکنون محقق نشده باشد. 
 
محمد رضا سروش در شرایطی حدود یک ماه و نیم پیش سکان هدایت این خودروسازی را در دست گرفت و جانشین جهرودی شد که شرایط سخت شرکت های بزرگ تولید کننده و انتظارات مشتریان از این بنگاه ها با خبر بوده و به طور قطع برنامه های ویژه ای برای برون رفت از این شرایط در ذهن و برنامه کاری خود تدوین کرده است که برای اجرای آن نیاز به زمان دارد. شاید در این بین بخش اعظمی از اعتراضات مشتریان به عدم تحویل خودروهایشان  مربوط می شود و آنان جدا از این که چه کسی اکنون مدیر عامل است دست به انتقاد و اعتراض می زنند. در حالی که بدون تردید مدیری که اکنون به تازگی به این خودروسازی اضافه شده نیازمند زمان بیشتری برای حل و فصل مشکلات موجود است که به واقع شاید میراث مدیران قبلی را نیز به دوش می کشد که در شرایط سخت این روزهای صنعت مزید بر علت شده و کار را به اینجا کشانده است. 
 
آتش در پاریس، دود در تهران
 
درست در روزهایی که جلیقه زرد ها در خیابان های پاریس مشغول مجادله با پلیس این شهر بر سر گرانی جزئی بنزین هستند، اینجا در تهران بوی بدعهدی شان بیشتر از ادکلن های خوشبوی فرانسوی به مشام مشتریان ایرانی می رسد.  به هر ترتیب اما موضوع سایپا و مشتریان اش به طور مشخص از دو ماه پیش شدت بیشتری گرفت. زمانی که گروه خودروسازی سایپا با صدور دعوتنامه تکمیل وجه موجب شد تا مشتریان دست به انتقاد بزنند و تاب تحمل ارقام جدید را نداشته باشند. اتفاقی که منجر به تجمع مشتریان سایپا در مقابل کارخانه ، نمایشگاه مرکزی، دفاتر فروش سایپا و همچنین سازمان حمایت شد.
 
البته که بازار خودروی کشورمان چه در عرصه خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی و مونتاژ با این اتفاق غریبه نبوده است. چرا که نوسانات نرخ ارز در کنار محدودیت های اعمال شده بر روند واردات خودرو و قطعات شرایط را برای ادامه حیات شرکت ها سخت کرده بود. موضوعی که به دلیل تاثیر مستقیم آن بر روی شرایط تولید و به تبع آن تحویل به موقع خودروها، نمی توان آن را نادیده گرفت.
 
شاید به یاد داشته باشید در ماه های پایانی سال گذشته محدودیت هایی که بر امر واردات خودرو از سوی دولت اعمال شد، به نوعی ماجرایی به همین شکل را در حوزه خودروهای خارجی رقم زد. به این نحو که با بسته شدن سایت ثبت سفارش و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی به بهانه خروج ارز، تعداد انبوهی از مشتریان شرکت های واردکننده خودرو با عدم تحویل خودروهای شان رو به رو شدند. اتفاقی که با یک تغییر ساده قانون و البته خارج از اراده شرکت ها شکل گرفت و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. 
 
سایپا، سروش و روزهای حساس پیش رو
 
حضور محمد رضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید سایپا در شرایطی صورت گرفته که یک ماه و نیم گذشته تصمیمات اساسی بسیاری در راستای کاهش هزینه های سربار تولید و جلوگیری از جذب نیروی انسانی غیر ضروری را شاهد بوده ایم. اتفاقی که اگرچه موجب حل شدن تمام مشکلات امروز سایپا نمی شود اما گامی مثبت در راستای ساماندهی اوضاع این خودروسازی است که باید پیش از این نیز برای آن اقدام می شد. با این همه اما نمی توان عملکرد یک گروه خودروسازی را که ماحصل تصمیمات مدیران آن در چندین سال گذشته است را به پای مدیری که تنها ۴۵ روز از حضورش می گذرد نوشت. جدا از این اما تلاش هاش شرکت سایپا در راستای تامین قطعات و تعامل با سازندگان قطعات خودرو که آنان نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و نوسانات اخیر شرایط مناسبی ندارند از دیگر اقداماتی است که به جرات می توان امید داشت شرایط عرضه محصولات را دستخوش تغییر کند.
 
کما اینکه در همین مدت کوتاه نیز می توان آثار مثبت آن را حداقل در افزایش تولید و کاهش هزینه های جاری مشاهده کرد. به هر ترتیب اما نقد منصفانه تنها در زمانی ممکن است که تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نقش تمامی ارکان موثر را در پیدایش موقعیت فعلی در نظر گرفته شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

کامران
6

بعد از چهل سال نمیتونن یه پراید تحویل بدن تخته کنن در اون کارخونه رو، اصلا فکر نکنم خیلیا مدیر عاملای این شرکتارو بشناسن و براشون مهم باشه مدیر عامل کیه که شما دارین دفاع میکنین از این آقا،اینطوری که شما میگین هر مدیری که بیاد شش ماه تعهدات شرکتو عقب بندازه چون مدیر عوض شده و مشتریم ساکت بشینه، ماشینی که هیچ امنیت و کیفیتی نداره رو دارن به قیمت بهترین ماشینای خارجی میدن بعد میگن ضرر میکنیم!!!!
13:06  1397/10/06
گزارش
پاسخ دادن
باران
8

هفته چهارم مرداد ماه٩٧قرار بوده كه تحويل انجام بشه،،،ثبت نام بيست دي ماه ٩٦،،،،امروز پنجم دي ماه ٩٧،،،،،بعد يه عمر و كلي وام و دلخوشي ساندرو ثبت نام كردم،،حالا روز وشب استرس و عذاب،حق و حقوق بايد و بايد رعايت بشه،،بيايد رك و راست حرفتون رو بزنيد و هم خودتون نجات بديد هم ما منتظران را و خلاص.
09:01  1397/10/05
گزارش
پاسخ دادن
پیمان
20

تنها چیزی که این وسط منطقی است این است که مردم حقوق قانونیشان را از خودروساز می خواهند و چیزی اضافی نمی خواهند که غیر منطقی باشد همیشه که نمیشه ۵۰۰ درقد سود کنند حالا به ۵۰ درصد سود قانع باشند و حقوق مردما بدهند همه چیز حل می شود.
17:11  1397/10/01
گزارش
پاسخ دادن
مشترى خشمگين
23

يعنى چون مدير جديد منصوب كرده اند، مردم بايد از خير حق و حقوقشان بگذرند؟ خب مدير جديد قبول مسووليت نمى كرد تا مديران قبلى پاسخگوى عهدشكنيها و اجحافهايى كه در حق مردم كرده بودند باشند. چرا هميشه توقع دارن مردم كوتاه بيان تا خرابكاريهاى مديران متعهد و دلسوز دولتى و خصولتى ماستمالى بشه؟ واقعاً بر وقاحت مافياى ورود و مونتاژ خودرو حدى متصور نيست!
16:58  1397/10/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : چون به جیب خودشون نگاه میکنن نه حقوق 18 تومنی ما ........که تو جیبی بچه هاشونم نیست
علی مدبر : معلوم شد سواد هم نداری گفتم با این اسم دیگه پیام ندادم وگر نه من دقیقه به دقیقه این سایت نگاه میکنم
T8 : کسی اطلاع داره با وجود فروش های جدید چرا t8بازم‌تو‌برنامه فروش نیست؟
علی مدبر : جی ال نادان گفتم به اسم خودم پیام ندادم نگفتم اصلا پیام ندادم من هر روز هر دقیقه به این سایت نگاه میکنم احمق
نازنین۱ : اقای جی ال واقعا مشکل داری شما؟؟ من عکس فرستادم پایین برو نگاه کن فاکتور به اسم نازنین هست و هرچی ااالان گفتم هم راسته باز تو میگی من مرد هستم؟؟ میخوای عکس شناسنامه نازنین همب فرستم برات .نیازی به دروغ گفتن ندارم .حرف بدی ام تاالان نزدم هرچی گفتم راهنمایی کردم و اطلاعات گذاشتم برای بقیه .چه لزومی داره دروغ بگم .اون مدبر شخص دیگه هست نازنین شخص دیگه .من کاربری ام اسمش معلومه دیوونه ای شما
شاهین402 : کسی اطلاع داره آیاشاهینcvtتولیدمیشه آخرین فاکتوربرای چه تاریخی هستش؟
حامد j7 : سلام درود خدمت دوستان افزایش حدود ۶۰۰ میلیون در ظرف دوماه درکجا دنیا شما میبینی مکه من شما هم وطن مگر چس می‌خریم آخه تا زمان که من خودم تمع کارم میام با این شرایط مختلف کرمان یا هر شرکتی خرید میکنیم وقتی بازار داغ میکنیم حقمون هست تا سال ۴۰۵ یا ۴۰۶ مبالغ که از مردم دریافت خواهد شد برابر است با شما دوستان بکنین چقدر یا چن صد درصد خواهد بود
شاهین : شنبه هفته بعد اگه اوکیدحضوری بریم ببینیم حداقل چه جوابی میگیریم بالاخره بعدازاین همه رفت وآمد ازاین بلاتکلیفی شایددربیاییم به خدادیگه خستمون کردن.
جی ال : خالی نبند نازنین خانم !!!!!!!تو داری به اسم نازنین پیام میدی ...چجوریه که به قول خودت یک ماهه که به این سایت سرنزدی حالا دقیقا امروز که مت گفتم به اسم نازنین پیام میدی یه دفعه واتفاقی سایتو باز کردی؟؟؟ماهم باورکردیم داداش یا بهت بگم خواهر
Hx5 : خیلی خوبه با آگاهی نمی‌دونم چرا فکر میکنیم حالا ما اشتباه کردیم یکی دیگه باید درست کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه تحویل شهریور : تحویل شهریور بودم ولی هنوز دعوت نامه برام نیامده خدا کنه که یه موشک بیاد بزنه این شرکت سایپا رو ویران کنه که ماهم انقد انتظار نکشیم دیگه بخدا خسته شدم خدا نعلتتون کنه
کوییک اس : سلام کوییک از این تا تکمیل 22 تیر فاکتور شده و هیچکس دقیق نمیدونه شما کی فاکتور می شید هرکس بگه حدس و گمانه
ساینا پیش فروش : سلام واریزی دوم دهم تیر پیش فروش بهمن فاکتور شده روزای بعدش چک کنید
کوییک اس : سلام کوییک از این تا تکمیل وجه 22 تیر فاکتور شده . دقیق هیچکس نمیدونه شما کی شروع میشید . هرکس بگه حدس و گمانه.
نسترن : اه اه چقدر ناله و گریه زاری و انرژی منفی…
نسترن : تموم کنین این دروغارو لطفا
بابک : پیش فروشی که برنده شدم کلا 3 ماهه هست چطور میشه؟ 22 مهر 1404 پرداخت اول، موحد تحویلش هم نوشته هفته چهارم بهمن 1404
مالباخته سایپا : تکمیل 10 خرداد یا تیر ؟؟؟ دارن از آخر به اون فاکتور میکنن؟
دانشجو : سلام عزیزان پذیرش 12شهریور بودمو پلاک 7 آبان ولی میبینم پلاک شده های 3 آبان خبری نیست احتمالا همون 20 به بعد منتظر تحویلش باشم
رانا فوری : سلام رانا تا کی فاکتور شده