بررسی وضعیت خودورهای در گمرک مانده/ هزینه بالای اورهال خودروها را چه کسی می پردازد؟

 

بررسی وضعیت خودورهای در گمرک مانده/ هزینه بالای اورهال خودروها را چه کسی می پردازد؟

 
تعیین تکلیف خودروهای در گمرک مانده همچنان معطل تصمیمات دولتی است و هنوز خبری از ترخیص این خودروها که ماه هاست زیر آفتاب و شرایط آب و هوایی مختلف قرار گرفته اند نیست.خودروهایی که بی شک پس از یک توقف طولانی با مشکلات بسیاری ترخیص  خواهند شد. 
 
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد چندی پیش  تاکید کرد که مسوولیت ضرر و زیان به اموال مردم بر عهده دولت است چراکه با یک تصمیم نادرست اموال مردم از بین رفته است و در این شرایط واردکننده کاری از دستش بر نمی آید.
 
به گفته او  تایر، لاستیک جلو داشبورد، صندلی ها، شیشه های خودرو و فرمان و قسمت های برقی و موتوری بخش هایی هستند که در این توقف بلند مدت خودروها در گمرک نیاز به تعویض و تعمیرات دارند. 
 
اگرچه عنوان شده که با واردکنندگان صحبت شده است تا خودرو ها را اورهال می کنند تا به ضرر مشتری نباشد اما بررسی همه مشکلات ایجاد شده برای این خودروها بسیار هزینه بر است و به نظر می رسد دولت باید هزینه این تعمیرات را بپردازد.
 
به گفته کارشناسان فنی، خودروهایی که در این شرایط قرار می گیرند و برای مدت طولانی استارت نمی خورند و از جای خود حرکت نمی کنند، در مرحله نخست باتری این خودروها می خوابد و اگر این خودرو ها را احیا نکنند باتری این این خودروها فاسد می شود و عملا این باتری باید در مسیر بازیافت قرار بگیرد. دومین مشکلی که برای این خودروها پیش می آید دفرمه شدن تایر این خودروها است. تایر یک کالای مصرفی است و هنگامی که خودرو یک جا ثابت است بر اثر فشاری که بر این تایرها وارد می شود از یک سمت فرو می رود و پس از مدتی دچار فساد می شود.
 
اتفاق دیگری که برای این خودروها رخ می دهد، نبود تحرک روغن درون موتور است، روغنی که درون موتور گرم نشود و حرکت نکند هم فاسد می شود و هم  این فاسد شدن می تواند تغییر شیمایی درون روغن داشته باشد که بعضا گفته می شود بعد از مدت طولانی خاصیت اسیدی پیدا می کند و سبب خوردگی قطعات می شود و اگر این روغن حالت ژله ای پیدا کند موتور نیاز به موتورشویی پیدا می کند که معمولا این کار توسط شرکت های واردکننده دیگر انجام نمی شود. در نتیجه این خودرو دیگر آن خودرویی که تصور می شود صفر است نیست.
 
همچنین در معرض نور آفتاب قراگرفتن طولانی قطعات داخلی و رنگ بدنه و هر قطعه پلاستیکی درون خودرو در شرایط متفاوت در خودروها تفاوت رنگ ایجاد می کند.
 
در کنار تمام این موارد  خودرویی که یک سال در گمرک می ماند یک سال از مدل خود عقب می افتد و مانند هر کالای دیگری مدل جدید آن وارد بازار جهانی می شود  هنگامی که یک سال از مدل خود عقب بیافتد به شدت کاهش ارزش پیدا می کند و برای مشتری دیگر آن مبلغ ابتدایی آن نمی ارزد.
 
در مجموع فساد باتری و تایر و روغن موترو و سایر روغن های در خودرو و افت ارزش بر اساس سال تولید و هزینه بسیار بالای احیا خودرو برای شرکت ها از جمله مشکلاتی است که برای این خودروها اتفاق می افتد.
 
در همین زمینه نادر وهاب آقایی کارشناس خدمات پس از فروش نیز به خبرنگار می گوید:« شرکت های تولیدکننده خودرو برای نگهداری خودروهای تولیدی خود یک سری قواعد و دستور العمل هایی برای خود دارند که اگر قرار باشد این خودروها برای مدتی متوقف شوند باید رعایت شود. مثلا اگر قرار باشد برای بیش از یک هفته این خودرو متوقف شود دستورالعمل خاص خود را دارد که به طور مثال یک متر عقب یا جلو شود و یا خودرو روشن و خاموش شود و یا تیغه های برف پاک کن این خودروها جدا شود و یا سایر دستورالعمل هایی که در شرکت های مختلف تولیدکننده متفاوت است .این کار برای این است که اقلام مصرفی یا اقلامی که در معرض شن و باد و نور آفتاب هستند کمتر دچار مشکل شوند.»
 
او می افزاید:« هر شرکتی که تا به امروز خودرو وارد می کرد همه این موارد را رعایت می کرد اما با توجه به  توقف خودروهای وارداتی در گمرک بیش از زمان استاندارد معمول است اگر قرا باشد این خودروها ترخیص شوند هزینه های بسیاری را به شرکت های واردکننده تحمیل می کند. به این دلیل که این خودروها  علاوه بر اینکه اقلام ظاهریشان همانند تایر و تیغه پرف پاکن و باتری این خودروها دچار مشکل می شود که این موارد حتما باید عوض شود برخی از اقلام داخلی نیز به طور طبیعی از بین رفته است و و یا از بین خواهد رفت که شرکت ها ممکن است این موضوع را مورد نظر قرار ندهند و در چشم نباشد و به آن اهمیت ندهند ولی از نظر استاندارد باید برای آن ها کارهای خاصی انجام شود. به طور مثال تمام قطعات پلاستیکی که در ارتباط با روغن موتور یا ضد یخ یا مایعات هستند باید تعویض شوند.به دلیل اینکه دچار پوسیدگی می شوند و اگر به این موارد رسیدگی نشود بعد از مدتی موتورهای خودرو مشکلات بدی پیدا کنند.»
 
این کارشناس ادامه می دهد:«اولین اتفاقی که در این زمینه باید انجام شود این است که تمام قطعاتی که در کنار مایعات خودرو است باید تعویض شود که معمولا این کار انجام نمی شود و شرکت ها از این موضوع طفره می روند و هزینه بسیاری سر دست مشتری می گذارد. حتی ممکن است در این پارکینگ ها موش، وایرها و سیم های وسایل الکترونیکی را خورده و باعث شود به مرور شاهد اتفاقات عجیب و غریبی باشیم. در نتیجه این هزینه ها باید انجام شود. به هرحال اگر شرکت های واردکننده این کارها را انجام دهند که مطلوب است اما اگر نه باید هزینه ای مشخص شود که یک نفر باید مسوولیت پرداخت آن را بر عهده بگیرد.
 
او در مورد تحلیل رفتن استانداردهای این خودروها عنوان می کند:« تست استانداردهای خودرو یک بار آن هم در بدو ورود انجام می شود و این تست ها، خودرو به خودرو انجام نمی گیرد که بگوییم این تعداد دستگاه خودرو استانداردهای لازم را پاس نمی کنند. اما واقعیت این است  که بسیاری از این استانداردهای 85 گانه برای بسته ایمنی این خودروها هستند، همانند بسته تصادف، که یکی از مواردی که وجود دارد تست ترمز است. تا زمانی که مسیر روغن خودرو مشکل پیدا می کند و پوسیده می شود و یا تایر این خودروها پوسیده می شود و یا لنت ترمز ها و دیسک ترمز زنگ می زند این موارد بر ایمنی خودروها تاثیر می گذارد و نمی شود این موضوع را انکار کرد که از لحاظ استاندارد این خودروها قادر به پاس کردن همه استانداردها نیستند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو و خدمات پس از فروش معتقد است اگر در همین زمان هم این خودروها ترخیص شوند بایدتیمی برای ارزیابی در گمرک باید حاضر شوند و این خودروها را تک به تک تست کنند و تمام ایرادهای این خودروها باید بر طرف شود. اما مسئله اساسی در این موضوع این است که چه نهادی مسئولیت هزینه این تعمیرات و بر طرف کردن معایب فنی ناشی از توقف این خودروها را خواهد پرداخت؟ آیا مسئولیت این هزینه ها قرار است بر دوش واردکننده ای قرار بگیرد که خود در این توقف خودروها در گمرک دچار ضرر و زیان شده است و شاید در این قضیه تقصیری هم نداشته باشد و یا دولت هزینه این استهلاک خودروها را قرار است بر عهده بگیرد؟به هرحال یک نفر یا یک نهاد باید مسوولیت این هزینه را برعهده بگیرد که بعید است کسی زیر بار این موضوع برود مگر آنکه همه این هزینه ها به پای مشتری نوشته شود و آخر سر این مشتری است که بای این هزینه را پرداخت کند.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گمرک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین gl : اگه قرارداد رو بخونید برا شاهین نوشته در صورتی که سانروف تامین نشود شرکت بدون سانروف تحویل می‌دهد تعهدی برا سانروف ندارن
V1سفید ۳۰آبان : واریز مرحله دومتون چه تاریخی بوده؟
نازنین : شما خودت میگی هفته ۴ مهر هستی .من هفته ۴ مرداد بودم که تازه هفته پیش پیام تبدیل امد .برای شما هم میاد انشاالله یکی دوهفته دیگه
ماهان : علت تاخیر x5 ها خصوصا سفید فروشهای نقدی تحویل کمتر از 30 روز هست که به نام ریس نمایندگی شاسی شده است. همین الان هم زنگ بزنید نمایندگی ها میگن زیر 20 روز تحویل میشه چون شاسی شده و 20 هم برای پلاک و بیمه می باشد.. شرکت دید ما باید ماشین اینها رو تحویل بدیم . وقتی میتونیم فعلا با فروش نقدی بیشتر پول جمع کنیم چرا فعلا تحویل بدیم. جریمه تاخیر هم که نمیدیم. فقط باید رسانه ای بشه حداقل مردمی که الان میخوان ثبت نام کنن که اردبهشت 1405 ماشینشونو تحویل بگیرن در جریان باشن.
ماهان : سلام. من هم ثبت نام فروردینx5 دومرحله ای تحویل سیستمی شهریور هستم. علیرغم تکمیل وجه در شهریور ماه هنوز بعد از 2 ماه شاسی هم نشده. زنگ هم میزنیم سر کارمیزان. دروغ میگن ماشین ندارن. تمامی نمایندگی ها فروش نقدی تحویل 30 روزه به نام ریس نمایندگی با تخصیص شاسی گذاشتن . زنگ بزنید میگن چون شاسی به نام رییس نمایندگی هست کمتر از 30 روز تحویل میدن. به نظر من فقط باید رسانه ای بشه. حداقل مردم در جریان فروشهای کرمان موتور باشن ودیگه گول نخورن. یکی از علت های تاخیرهای اخیر فروش نقدی هست که از اول مهر شروع کردن و الان هم ادامه داره
وحید بی پلاک : عزیز دل برادر،در سایت سایپا،با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوید،بعد در پنل شخصی خودتان،در قسمت "درخواست ها" گزینه "درخواست حضوری" را فعال کنید.توجه داشته باشید،این گزینه غیر قابل برگشت است و اگر فعال کردید،دیگر خودتان نمی‌توانید آن را لغو و کنسل کنید،حتما باید از طریق نمایندگی اقدام شود.ایام بکام.
شاهینcvt402 : فکرکنم قرارنیست شاهینcvt واریزی مهر402 تکلیفشون مشخص بشه این چه وضعیته بابا8ماه تاخیردعوتنامه مگه میشه کسی هم نیست جواب بده هیچ چیز بعداز4بارحضوری رفتن واومدن معلوم نیبست تکلیفمون چیه بالاخره چه گناهی کردیم پول دادیم
حلما : این افزایش قیمت شامل همه میشه ؟ ما که پول پیش اولیه رو دادیم ؟
فاطمه محمدی : سلام من پارسال آذر597ملیون پول کامل برای شاهین جی پرداخت کردم داره یکسال میشه که تحویل ندادن من اگه پارسال همین پول طلا خریده بودم الان سه برابر شده بود خدا ازشون نگذره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : من هر سال از سایپا ماشین حواله داشتم ، نگران نشید ، سایپا همیشه با تاخیر داده ، دیر یا زود ماشین دست ات می رسه کوییک ها الان وضع تحویل اشون هاز همه ماشین ها بهتر هست
دی ماه 1403 : سلام تحویل 30مهر رنگ مشکی تبدیل نزدم جمعه فاکتور شد درحال تحویل به نمایندگی
ساینا پیش فروش24بهمن : سلام دوستان از پیش فروش های تکمیل وجه شده دهم تیر ماه کسی فاکتور شده؟
سلام : آقا من سوم پلاک شدم الان حدود 11 روز هم گذشته ولی نفرستادن ماشینو
تکسوز : تکسوز فاکتور 23 شهریور هنوز پلاک نشدم.
دنا تیتانیوم : تیتانیوم اتومات تحویل 15 مهر فاکتور شده کسی
تکسوز : مبارک باشه 7/7 فاکتور شدم یعنی نوبت منم نزدیکه
بهلول : گاو جانداری مفید وخدمتگزار است لطفا جانوری دیگر بیابید که گاو آبروی چندصد ساله را قطره قطره شیرداده
پیش فروش برج 11 : سلام امروز کسی فاکتور شده اعلام کنه ممنون
پیش فروش : کسی اگه شماره کاشان رو داره بزاره ممنون