یادی از بنیان گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

هنری رویس

Henry Royce

چارلز رولز

Charles Rolls

کلود جانسون

Claude Johnson

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

هنری رویس (Henry Royce): آقای مهندس "هنری رویس" از پایه گذاران اصلی این شرکت، جزء افرادی بوده است که همواره بهترین معیارها و استانداردها را برای ساخت خودروهای رولزرویس در نظر گرفته است. "رویس" همیشه در تلاش بوده است تا خودروی رولزرویس در زمره بهترین اتومبیل های لیموزین در جهان قرار بگیرد. او که پسر یک آسیابان بود، در 27 می 1863 میلادی در آلوتن نزدیک پترزبورگ به دنیا آمد. در اوایل دوران زندگی خود، مشاغل متعددی از قبیل پادویی، روزنامه فروشی، و کار در تلگرافخانه داشت. قبل از این که شاگردی و کارآموزی را در خط راه آهن بزرگ شمال شروع کند، عمه او مخارج زندگی را برعهده داشت. مشکلات مادی به قدری به او فشار آورد که باعث شد سریعاً دوره کارآموزی را تمام کند و وارد بازار کار شود. تا این که سرانجام در یک شرکت تولید کننده ابزار استخدام شد وی در اوقات فراغت به مطالعه دروس مهندسی برق می پرداخت و این مطالعه و گرایش به سوی موضوعات فنی موجب شد تا با یک شرکت مهندسی برق وارد مذاکره شود. چندی بعد، یک شرکت مهندسی را با سرمایه اندکی همراه با یک شریک در منچستر تأسیس کرد. اولین اتومبیلی که رویس ساخت، یک چهار چرخه فرانسوی ناقص بود که در سال 1903 میلادی جایگزین یک مدل فرانسوی دیگر شد. این اتومبیل، یک مدل 2 سیلندر پر سر و صدا بود که بعدها "رویس" تلاش کرد تا در طرح آن تغییرات قابل ملاحظه ای بوجود آورد. او در سال 1904 میلادی، خودروی 2 سیلندر دیگری را ساخت که هر چند موفقیت تجاری ویژه ای به دست نیاورد، اما عملکرد بهتری در مقایسه با مدل های مشابه فرانسوی نشان داد.

چارلز رولز (Charles Rolls): "چالز رولز" از جمله افرادی بود که از فروش کالسکه های بدون اسب به طبقه اعیان و اشراف، موفقیت و پیشرفت قابل توجهی کسب کرد. اگرچه او در ابتدای کار اشتباهات زیادی مرتکب شد، اما بعدها این اشتباهات را اصلاح کرد. او با ساخت و تولید اتومبیل، فروش خودرو را آغاز کرد و پس از طراحی و تولید خودروی استثنایی "هنری رویس"، "چارلز رولز" ملاقاتی را در هتل Midland منچستر با وی ترتیب داد. نتیجه این ملاقات این شد که این دو با هم توافق کردند تا با سرمایه گذاری رولز، اتومبیل "رویس" قدرت بگیرد و پیشرفت کند. "رویس" 4 نوع خودروی متفاوت تولید کرد: (1) خودرویی با قدرت 10 اسب بخار، (2) خودرویی با قدرت بین 15 تا 20 اسب بخار، (3) خودرویی 6 سیلندر با 30 اسب بخار، و (4) خودرویی 4 سیلندر با 30 اسب بخار. این اتومبیل ها در ماه دسامبر 1904 میلادی در نمایشگاه پاریس به نمایش در آمدند. در همان زمان بود که "رولز" و "رویس" موافقت کردند تا اتومبیل های تولید مشترک خود را از این به بعد تحت عنوان "رولزرویس" تولید کنند و به فروش برسانند.

کلود جانسون (Claude Johnson): مرد سوم این همکاری مشترک که به خط پیوند "رولزرویس" مشهور شد، "کلود جانسون" نام دارد. او تحت تأثیر نبوغ "رولزرویس" قرار گرفت و مهندس ماهری شد و بعدها به سمت سرپرستی کلوپ اتومبیل های سلطنتی نیز در آمد. اولین خودرویی که با نام "رولزرویس" به فروش رسید، مدل Silver Ghost با موتور 6 سیلندر خطی بود که در سال 1906 تولید شد و در کم تر از یک سال به عنوان بهترین اتومبیل سال دنیا برگزیده شد.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

لوگوی شرکت خودروسازی رولزرویس چیزی نیست جز یک زمینه سیاه با دو حرف R که بر روی هم قرار گرفته اند. این دو حرف از سرواژه های نام آقایان "رولز" و "رویس" گرفته شده است. بر روی کاپوت تمام رولزرویس هایی که از سال 1911 تاکنون ساخته شده است، یک تندیس فرشته به نام "امیلی" از جنس طلا وجود دارد که به عقیده برخی مردم، تمثال دختری است که آقای رویس به او دل بسته بود و هرگز موفق به ازدواج با او نشد. برخی هم معتقدند که این فرشته سمبل آرامش است. گفتنی است، این تندیس از طلای 24 عیار و به شیوه ریخته گری سنتی ساخته می شود؛ ازاین رو، هیچ کدام از آن ها شباهتی به هم ندارند و هر رولزرویسی سمبل مخصوص به خود را دارد.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

آن چه بسیار عجیب به نظر می رسد، سرنوشت تلخ آقایان "رولز" و "رویس" در اواخر عمرشان است. "رولز" که ضمن فروشندگی، گاهی اوقات پرواز می کرد، در 12 جولای 1910 میلادی، در یک نمایش پروازی در "بارن هاوس" کشته شد. یک سال بعد از آن، "رویس" بدون هیچ دلیل قانع کننده ای، برای همیشه کارش را کنار گذاشت و خانه و همسرش را نیز ترک کرد. در مدتی که زندگی خود را به تنهایی می گذارند، از یک پرستار به نام "اتل اوبین" خواسته بود تا از او نگهداری کند. "رویس" که در اواخر عمر خود ناتوان و علیل شده بود، سرانجام در تاریخ 22 آوریل 1933 چشم از جهان فرو بست. اگرچه یاد و خاطر انسان های تأثیرگذار همواره در ذهن ها می ماند، اما بعدها، به نشانه احترام به این بزرگ مرد تاریخ خودروی دنیا، لوگوی تمام مدل های "رولزرویس" که تا سال 1933 قرمز رنگ بود، به رنگ سیاه تغییر یافت.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

در پایان، امیدواریم این مقاله کوتاه که به نوعی از سری مقالات کلاسیک به شمار می رود، نظر شما را جلب کرده باشد. 1Car طبق روال همیشه، هم چنان پذیرای دیدگاه های ارزشمند شماست. با ما همراه باشید.


منبع

Rolls-Roycemotorcars

برچسب : رولزرویس , کلاسیک , تاریخ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

سلمان
0

چطور میشه یکی از این ماشینا خرید
08:09  1396/09/18
پاسخ دادن
nima
3

عالی بود خیلی کارشون محشره
21:26  1394/08/04
پاسخ دادن
مجید
0

سلام برای تقویت پژو ۴۰۵
چی لازم هست
21:17  1402/11/09

کاربر: Goyban Bahar
1

مقاله عالی بود دمتون گرم
09:46  1392/11/05
پاسخ دادن
شایگان
1

بادرودبه همه دوستان منم بانظردوستمون میلادتاحدودی موافقم.چون طراحان ب ام و.جلو پنجره رولزرویس که درواقع هویت رولزرویسه رو دارن محو و کمرنگ میکنن.وفانتوم7سدان اخرین رولززویسی بود که جلوپنجره رولز رویسی داشت
15:52  1392/09/08
پاسخ دادن
Milad vafaei
1

ممنون از مقاله خوبتون.
22:33  1392/09/01
پاسخ دادن
کاربر: اقبال
1

عالی بود
02:59  1392/04/08
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
1

مرسی خیلی جالب بود
22:25  1392/03/18
پاسخ دادن
کاربر: سارا
2

مطلب جالبی بود . تشکر
20:12  1392/02/03
پاسخ دادن
کاربر: milad lavasani
4

نمیدونم از اون موقع که bmw خریدش دیگر چرا حس لوکس بودن بهم نمیده
19:56  1392/02/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
شاهین جی سانروف : توروخدا راستشو بگین بخدا خسته شدیم حداقل درست بگین بزارین مام خوشحال شیم کم آوردیم بخدا شماره درخواستو میگین
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام از من 23 فروردین شاسی شده ، بیمه هم سبژ شده ، و روی صدور پلاک زرد مونده از 26 فروردین ، چرا اینقدر طول کشیده صدور پلاکم!!
Cs55 : سلام داداش شما تحویل حضوری زدین پلاک شده ماشینتون زودتر چون منم ۲ اردیبهشت فاکتور شدم هنو پلاک نشده
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز واریزاولیه 13شهریور پیامک واریزوجه دوم اومده فقط دوستان بیمه چی انتخاب کنم وکارت طلایی هم بزنم کلا شد430 یه اطلاعی لطف کنید بدید دوستانی که انجام دادن
سعید شاهین g : سلام واریز وجه ۱۴ آذر هیچ خبری از فاکتور نیست
از شیرازی به به تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : نه سرامیک نوشته نشده جزییات فاکتور رو به صورت زیر نوشته 1 بهاي خالص كارخانه 7,618,901,853 ریال 2 ماده 10 ساماندهي خودرو -عوارض اسقاط فرسوده 87,500,000 ریال 3 ماده 30 قانون ماليات ارزش افزوده 65,690,887 ریال 4 ماليات بر ارزش افزوده 656,908,867 ریال 5 ماليات شماره گذاري 328,454,434 ریال 6 مبلغ ثابت شماره گذاري 1,000,000 ریال 7 بيمه شخص ثالث 93,691,500 ریال 8 خدمات كارت هوشمند 2,046,510 ریال 9 هزينه پست 599,500 ریال 10 هزينه ساير خدمات 1,773,200 ریال 11 هزينه نصب و ساخت پلاك 6,050,000 ریال 12 بند ج ماده 69 قانون توسعه كشور 65,690,887 ریال 13 خسارت تاخير -88,687,560 ریال 14 تخفيف مقطوع -57,122,510 ریال 15 تخفيف رند -899 ریال 16 تاثير مصوبه شوراي رقابت -1,080,190,669 ریال مبلغ قابل پرداخت: 7,702,306,000 ريال كسورات: 1,226,001,638 ريال به نظرم جریمه تاخیر و هزنه نانوسرامیک رو بعدا بهم بر می گردونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم
Fx آف ایکس : چجوری بدی مهمه فکر کنم تو خیلی دوس داری بیشتر بدی شایدم برات منفعتی داره که دیون و بالا بدی ماها قراره اختلاف قیمت دیون و بدیم نه کل دیون
وحید : مگه من گفتم عیبه
اف ایکس : فرداهرکی تونست یدونه استامبولی بایذره خاک نرمه بیاره تاگل درست کنیم بزنیم رودرب ورودی مدیران خودرو .بایدگل بگیریم درشو فیلمم بایدبگیریم بفرستیم رسانه ای بشه که این هفته مجوزخروج هاروصادرکنند
ارتقاء یافته مالید : مثل اینکه پروژه ارتقا یافته کردن پراید وانت مالید و سایپا مجوز مدل 1404 رو برای همون قبلی گرفته و با قیمت 414 تومن فعلا همون ماشین قبلی رو فروش خواهد داد .