درگیری تازه قطعه‎ سازان و خودروسازان بر سر قیمت ها؛ یک گام دیگر به سمت ورشکستگی 

درگیری تازه قطعه‎ سازان و خودروسازان بر سر قیمت ها؛ یک گام دیگر به سمت ورشکستگی

 
صنعت خودرو با مشکلاتی مواجه است و بسیاری از مواد اولیه افزایش قیمت را تجربه کرده اند. خروج کامل دولت از قیمت گذاری و بازار تولیدات بخش خودرو اتفاق مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.
 
تغییر قیمت شرکتی خودروها در حالی با تاخیر بسیار نسبت به تغییر نرخ ارز و هزینه ‎های تولید توسط خودروسازان اعمال می‎ شود که هنوز هم بسیاری از مسئولان نسبت به آن اظهار بی ‎اطلاعی می ‎کنند.
اعلام قیمت‎ های جدید نیز نه به ‎صورت یک‎ جا بلکه در هر پیش‎ فروش یا فروش فوری از سوی خودروساز برای سه، چهار خودرو اعلام می‎ شود.  این موضوع سبب شده است تا خودروسازان به‎ رغم تغییر قیمت بیشتر محصولات خود، رقم قراردادهای قطعه ‌سازان را تغییر ندهند و این موضوع را به سال آینده موکول کنند. در این میان، برخی قطعه‎ سازان نگران هستند که خودروسازان در سال آینده تفاوت قیمت‌ های سال جاری را محاسبه نکنند و برخی دیگر نیز می‎ گویند حتی در صورت مصمم ‎بودن خودروساز به پرداخت این مابه ‎التفاوت، به تعویق انداختن این موضوع تا سال دیگر باعث از پای درآمدن قطعه‎ سازان کوچک ‎تر و ضرر و زیان منجر به تعدیل گسترده نیرو حتی برای قطعه‎ سازان بزرگ می‎ شود. با توجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده طی ماه های گذشته، تعیین تکلیف قیمت خودروها و رسیدن به نرخ منطقی تنها راه حل مدیریتی کوتاه مدت برای  بازار خودروست.
 
 
علی آذری، مدیرعامل شرکت سازه سیم در این باره می‎ گوید: «40 ‌درصد سیم‎ های تولیدی ما از مس تشکیل شده که قیمت آن حدود دو برابر افزایش یافته اما این افزایش را خودروساز هنوز در قیمت خرید خود از ما لحاظ نکرده است.»
وی می ‎افزاید: «تجمیع مطالبات ما از خودروسازان و تولید همراه با ضرر و زیان از یک‎ سو و کاهش تولید خودرو به حدود یک ‎سوم قبل از سوی دیگر، باعث شده است نه‎ تنها طرح توسعه ما و برنامه‎ ای که برای استخدام 400 نیرو داشتیم محقق نشود، بلکه 30‌ درصد از نیروی انسانی خود را نیز از دست داده ‎ایم.»
آذرى ادامه داد:"روکش سیم ‎های تولید در گرید T2 ایرانی است اما برای گریدهای T3 و T4 نیازمند واردات گرانول هستیم که مانع‎ تراشی ‎های داخلی مشکلاتی را این مسیر به 3 ویژه برای گرید T3 ایجاد کرده است.»
ابراهیم حسن‎پور، عضو هیات ‎مدیره این شرکت نیز با بیان این‎ که کاستی و کُندی پرداخت‎ های خودروسازان به قطعه ‎سازان موجب بدهکار شدن ما به شرکت‎ های همکار شده است، اظهار داشت: «این در حالی است که در دوران برجام خطوط تولید ما برای همکاری با کرمان‎ موتور در مونتاژ خودروهای هیوندای کره انتخاب شده بود و قرار بود برای تولید دسته‎ سیم با یک قطعه‎ ساز کره ‎ای جوینت ‎ونچر تشکیل دهیم.»
 
 
شهرام پسندیده، مدیر کارخانه پلیمر سازه ‎پویش نیز قطعه‎ سازان را قربانی سیاسی ‎شدن موضوع قیمت‎ گذاری خودرو می‎ داند و می‎ گوید: «وحشت دولت از اثرات تورمی تغییر قیمت رسمی خودروها در حالی بوده که قیمت مواد اولیه از جمله پتروشیمی سه ‎برابر شده و تعلل در این موضوع موقعیت شغلی حدود 600 هزار نفر نیروی انسانی فعال در این حوزه را به خطر انداخته و موجب بیکاری نزدیک به نیمی از آن ‎ها شده است.»
وی با بیان این‎که فولکس ‎واگن این کارخانه را برای تولید داشبورد محصولات خود در ایران برگزیده بود و رنو نیز توانمندی ما را برای تولید داشبورد خودرو سیمبل تایید کرده بود، گفت: «ما درحال‎حاضر 120 ‌نفر نیرو داریم و داشبورد خودرو رانا و نسل جدید داشبورد پژو پارس را تولید می ‎کنیم که از سال‎ های 92 و 93 به بازار آمده ‎اند و قاب جلوآمپر خودروهای بسیاری همچون پژوهای 405، پارس، 206، 207، تیبا و... نیز محصول ما است.»
وی افزود: «تولید جلو آمپر خودرو دنا را هم در برنامه داریم که قالب آن در حال ترخیص از گمرک است و به حدود 200‌ قالب تزریق و ابزار مخصوصی که قابلیت قرارگیری در ماشین ‎آلات تولیدی ما را دارند، افزوده خواهد شد.»
 
 
پسندیده ادامه داد: «ما حدود 200 ‌قطعه کوچک و بزرگ پلیمری و الکترونیکی را برای کارخانه ‎های زیر مجموعه گروه خود تولید می‎ کنیم، اما در حال ‎حاضر که خودروسازان نمی‌ توانند از همه ظرفیت موجود در قطعه‌ سازی بهره ببرند، تنها 60 درصد ظرفیت تولید ما فعال است.»
به گفته وی، تولید قطعه با هزینه سه ‎برابر قبل و فروش آن به خودروساز با قیمت قبلی، فعالیت قطعه ‎سازان کوچک‎ تر را طی ماه‎ های گذشته متوقف کرده و ادامه این روند برای قطعه‎ سازان بزرگ نیز دیگر ممکن نخواهد بود.
 
هرچند که دولت تلاش فراوانی در راستای جبران کمبود قطعات و رفع مشکلات قطعه سازی انجام داده است اما صنعت خودروسازی کشورمان همچنان با کمبود قطعه روبرو بوده و نبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها سبب شده که قطعه سازان برای انجام تعهدات خود دچار مشکل شوند و به عبارت دیگر خطوط تولید خودرو همچنان با کمبود مواجه است.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه‎ سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بستان j4 : ماشین من بعد سالی اومد مانیتورش خراب بوده🥴کسی این مشکل داشته؟؟چقدر زمان می‌بره تا تحویلش بدن؟؟
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پراید وانت ثبت نام جدید : قیمت جدید کارخانه 414 میلیون
آرزو 6 جی تی : مال ما که اریزو 6 جی تی بوده 20 روز پیش فاکتور شده مدارکش ارسال شده
توحید ارومیه : آر اس.شما فروش فوق العاده هستی.باید صبر کنی پیش فروش بهمن و اسفند فاکتور بشه بعد بیاد نوبت فروش فوق العاده
جی تی : اگه فاکتور بشه که هر چی هم باشه مدیران قانونا نمیتونه چیزی بگه چون فاکتور شده و توی فاکتور همه هزینه ها نوشته شده نمی تونه وجه اضافی بگیره قانونا
علیرضا : امیدوارم اینطور باشه
توحید ارومیه : دوست عزیز تکمیل وجه 6بهمن.اصلا اونطور چیزی نیست .بایستی سایپا بعد از پذیرش 90روزه فاکتور کنه.چیزی به اسم کاری نیست.90روز متوالی.و بعد از پذیرش چنانچه سر 90روز فاکتور نشی وارد سود تاخیر میشی حدودا روزی 400هزار تومن
مهدی آریزو 5 : فقط فرشته و ملائکه خبر دارن
آذربایجان : سلام دوستاان برا تحویلی های خرداد تبدیل اومده؟؟ برا من که هنوز هیچی نیس.
ایکس 55 پرو : سلام ببخشین کسی اطلاع داره مدل 404 کی فاکتور میشه
سورن پلاس : 10 روز زمان میبره تا حمل بشه به شهر تون دوست عزیز