ایران خودرو با افزایش ۷۰ درصد قیمت قطعه موافقت کرد

 

ایران خودرو با افزایش ۷۰ درصد قیمت قطعه موافقت کرد

 
با پیگیری‌های مداوم انجمن قطعه‌سازان، سرانجام ایران‌خودرو حاضر به افزایش ٧٠ درصدى قیمت قطعه و پرداخت بدهی معوق خود به شرکت‌های قطعه‌سازی شد.
 
 
فرهاد بهنیا، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان درباره‌ی دو وعده‌ی ایران‌خودرو به صنعت قطعه‌سازى کشور گفت:
 
بعد از جلسات مداوم، ایران‌خودرو حاضر به افزایش ٧٠ درصدى قیمت قطعه و پرداخت ٨٥ درصد تسهیلات دریافتى خود به قطعه‌سازان به‌عنوان مطالبات معوقش شد. علت اصلى ممانعت خودروسازان از افزایش قیمت قطعه، مخالفت شوراى رقابت با افزایش قیمت خودرو بود، اما به‌تازگى ایران‌خودرو به ما وعده‌ی افزایش ٧٠ درصدى قیمت قطعه را داده است.
 
بهنیا ادامه داد:
 
با شرکت خودروسازى سایپا به‌دلیل تغییرات پى‌درپى مدیرعامل، نتوانستیم جلسه‌ی مشخصى داشته باشیم؛ اما ایران خودرو علاوه‌بر وعده‌ی افزایش قیمت قطعه، قول داده که ٨٥ تا ٩٠ درصد از تسهیلاتى که دریافت خواهد کرد را به قطعه‌سازان به‌عنوان مطالباتش پرداخت کند. از ١١ هزار میلیارد تومانى که قرار است به دو خودروساز به‌عنوان تسهیلات پرداخت شود، ٤ هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالى و ٧ هزار میلیارد ریال به‌صورت ارزی است که به واردات مواد اولیه اختصاص داده می‌شود.
 
 
بهنیا با اشاره به اینکه میزان مطالبات از هر دو خودروساز ١٥هزارمیلیارد تومان است، گفت:
 
ایران خودرو قرار است ٨٥ تا ٩٠ درصد از سهم ٢ هزار میلیارد تومانى تسهیلات ریالى خود را به‌عنوان مطالباتش به قطعه‌سازان پرداخت کند که این موضوع کمک بزرگى به صنعت قطعه خواهد کرد.
 
عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان همچنین درباره‌ی افزایش قیمت قطعه نسبت به سال ٩٦ توضیح داد:
 
قیمت آلومینیوم سال گذشته ٦١٠٠ تومان بود، که  امسال ٢٣٠٠٠ تومان شده سات؛ به همین روال، قیمت هر ورق فولاد از ١٨٠٠ به ٤٨٠٠ تومان، قیمت سرب از ٧٥٠٠ به ٢٨٠٠٠ تومان و قیمت مواد پلیمرى از ٤ هزار به ١٤٢٠٠ تومان رسیده است.
 
سخنگوى انجمن قطعه‌سازان، افزایش قیمت خودرو را به‌دلیل ممانعت شوراى رقابت از افزایش قیمت خودرو همگام با جهش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز دانست و گفت:
 
در پى این ممانعت، تولید و تیراژ خودرو روزبه‌روز کاهش یافت و در مقابل تقاضا افزایش پیدا کرد و از همین رو شاهد آشفتگى بازار خودرو بودیم؛ به‌طورى‌که در این وضعیت حدود ٧ هزار میلیارد تومان سود به دلالان رسید. هم‌اکنون نه خودروساز و نه قطعه‌ساز از افزایش قیمت خودرو راضى نیست! چرا که این افزایش قیمت متناسب با جیب مصرف‌کننده نیست، اما ما چاره‌اى جز قبول این شرایط نداریم. 
 
بهنیا همچنین درباره‌ی آینده پژو ٣٠١ اظهار کرد:
 
براساس برنامه‌ی تحقیقات ایران‌خودرو، خودکفایى تولید پژو ٣٠١ تا پایان سال آینده در دستور کار قرار دارد. براساس آمار، رنو ١١٥ هزار خودرو و پژو حدود ٤٠ هزار خودرو در کشور فروختند و ما همچنان پاى دریافت غرامت خود از این دو شرکت هستیم؛ زیرا تمام خودروهایى که پلتفرم مشترک این دو شرکت بودند، نیمه‌کاره رها شده‌اند؛ بنابراین اکنون زمان آن است که از محل تضامین غرامت دریافت کنیم.
 
البته به نظر می‌رسد که موضوع دریافت غرامت از شرکت‌هایی مانند پژو و رنو به شوخی شبیه باشد؛ زیرا این خودروسازان چند سال پیش نیز همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شدند و هیچ‌گاه به علت عدم پایبندی به تعهدات خود مورد مواخذه قرار نگرفتند. درحالی‌که پیش از بازگشت مجدد رنو و پژو به صنعت خودروسازی کشور برخی کارشناسان خواستار اخذ تضمین‌های جدی از طرف خارجی برای خارج نشدن یا پرداخت غرامت بودند، اما این شرکت‌ها بار دیگر بدون گرفتن تضمین به ایران برگشتند. سرانجام هشدارهای کارشناسان به حقیقت پیوست و خودروسازان فرانسوی با اولین درخواست دونالد ترامپ برای ترک ایران، بار دیگر بدون هیچ‌گونه صحبتی صنعت خودروسازی کشور را ترک کردند. 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تحویل مردادد : سلام دعوتنامه من فعلا ته نیامده
بهروز : برای برخی از18اسفندیها تبدیل رنگ به مشکی صدفی اومده
شاهین : در جواب غلام سود فقط یک مورد از موارد بود اولا اینا شاهین جی و اتومات سی وی تی به این زودیا نمیدن ثانیا اتفاقا اگه برا خونواده بخواد خوب تبدیل بزنه که بهتره سریع تر بهش تحویل میدن که بتونه استفاده کنه بعدشم قیمتش هم پایین تره و بصرفه تره و اگه صبر کنه برا اتومات مطمئن باش دوباره افزایش قیمت کارخانه میخورن بازم میشه ضرر رو ضرر پس بهترین کار اینه که تبدیل بزنه و خودشو راحت کنه البته این نظر منه و هر کس صلاح کار خود رابهتر میداند
جمال : سلام تا چندم مهر 1402دعوتنامه تکمیل وجه اومده
Saeed : نه من ۶ اردیبهشتم فاکتور نشدم هنوز
حسین X5 : سلام ثبت نام کی هستید؟
TA : سلام برای همه همینطوره آماده برای صدور فاکتور تیک خورده ولی فاکتور شده نارنجی و می چرخه هرموقع تاریخ پرونده بروز شد یعنی دارید فاکتور میشید.
ممد : یعنی بشین تا صبح دولتت بدمد ما که تحویل شهریوریم هنوز خبری از فاکتور شدن نیست
احمد : سلام دوستان یه سوال برای من تارا دستی موعد تحویلم خیلی مونده ولی امروز تیک اماده برای صدور فاکتور خورده رفته رو فاکتور شده میچرخه این یعنی چی؟
ایگل مشکی : برای ما هم که اردیبهشت ثبت‌نام کردیم تو همین مرحله است انشالله هر موقع که موعد تحویل سیستمی بود رو به علاوه حداقل ۳ تا ۴ ما کن شاید شاسی بشه بعد منتظر باید بمونی تا حداقل ۲ ماه بعد شاید ماشین رو بهت بدن این بود فرایند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : دوست محترم سخای شما چندم هست؟
حسن : من تکمیل وجه 22اسفندم میره برااخر مهرماه لامصباهریروز 10روززمان میبره
ساینا اس : ساینا اس پیش فروش دهه فجر شماره پذیرش12164211 واریزی دوم تیر5 3ماه گذشت هنوز فاکتور نشدم
هوشنگ اسدنیا : ،سلام پلاک شدی امروز مردونه جواب بده جدی
کوییک SR مرداد1404 : دوستی که میگه اردیبهشت فاکتور نشده دروغ میگه همه تحویل های کوییک ار اس اردیبهشت و خرداد انجام شده
کوییک SR مرداد1404 : دوستان زمان های فاکتور کوییک s و rs و gxl و gxlr فرق داره همه باهم فاکتور نمیشن کوییک اس فعلا جلوتره
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : سلام نه کلاه گذاشتن سرمون
اطلس00 : روند فاکتور خیلی خوب داره پیش میره انشالله تا یه هفته دیگه فاکتور بشیم
رضا : نترس سایپا تا زمانی که مردم رو ندوشه ماهی یکبار برات می فرسته تا گولت بزنه بالاخره
شیما : کسی از دوستان اطلاع داره خبر بده ممنون می شوم؟؟؟!!!