خروج از پارکینگ به راحتی آب خوردن، آشنایی با دستیار دنده عقب ب ام و

 

خروج از پارکینگ به راحتی آب خوردن، آشنایی با دستیار دنده عقب ب ام و

 
ب ام و یکی از خودروسازان پیشتاز جهان به شمار می رود. این کمپانی آلمانی همواره سعی کرده لذت رانندگی را با آخرین تکنولوژی ها ترکیب کرده و محصولاتی پیشرفته راهی خیابان ها کند.
 
دستیار پارک (Parking Assistant) یکی از امکانات جالب و کاربردی ساخته های ب ام و  در چند سال گذشته بوده که با تکیه بر آن پارک خودرو در شرایط مختلف تسهیل می شود. نسخه های اولیه از این سیستم فقط کنترل فرمان را در اختیار می گرفتند و راننده باید با گاز دادن و ترمز گرفتن به موقع خودرو را دقیق تر پارک می کرد.
 
 
اما در سال های اخیر با شتاب گرفتن تکنولوژی، سیستم های کمکی پارک ب ام و بهبود پیدا کرده و پیشرفته تر از قبل شده است. سیستم پارک فعال با امکان کنترل فاصله (Active Park Distance Control) اکنون قادر است فاصله خودرو با موانع مختلف را از طریق سنسورهای اولتراسونیک نصب شده روی سپر تشخیص داده و در صورت نیاز با درگیر کردن ترمزها از وقوع برخوردهای ناخواسته جلوگیری کند.
 
با معرفی نسل جدید مدل هایی مثل X5 ،X7 و سری 3، ب ام و توانایی های دستیار پارک خود را یک پله دیگر ارتقا داده و آن را به قابلیتی به نام "دستیار دنده عقب" (Reversing Assistant) مجهز کرده است. در نوشتار حاضر قصد داریم به معرفی این قابلیت پرداخته و مکانیسم آن را شرح دهیم. چنانچه این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.
 
 
دستیار دنده عقب همانگونه که از نامش نیز مشخص است، برای کمک به رانندگان هنگام حرکت با دنده عقب طراحی شده؛ برای مثال فرض کنید با خودروی خود وارد یک مسیر بسیار باریک شده اید. این مسیر به قدری باریک است که نه تنها امکان دور زدن وجود ندارد، بلکه حرکت با دنده عقب در آن ماهرترین رانندگان را با چالش مواجه کرده و کوچک ترین خطا می تواند باعث صدمه به اتومبیل شود. در چنین شرایطی است که دستیار دنده عقب ب ام و توانایی های خود را به رخ خواهد کشید.
 
 
به غیر از این شرایط، باواریایی ها خروج از پارکینگ های کوچک و تنگ و خیابان های یک طرفه را نیز جزو کاربردهای دستیار دنده عقب خود عنوان کرده اند.
 
دستیار دنده عقب فرشته نجات راننده
 
در هر یک از سناریوهای ذکر شده در بالا، دستیار دنده عقب ب ام و به کمک راننده شتافته و او را از مخمصه نجات می دهد. خودروساز آلمانی قابلیت جدید خود را ابزاری برای تسهیل "حرکت خودکار با دنده عقب در محیط های باریک یا شرایطی که راننده دید مناسبی نسبت به اطراف ندارد" تعریف می کند.
 
دستیار دنده عقب باواریایی ها به گونه ای طراحی شده که همواره حرکات فرمان را زیر نظر گرفته و تغییرات 50 متر آخر تا لحظه توقف را در حافظه خود ذخیره می کند. البته این ذخیره سازی در زمان هایی که سرعت خودرو پایین تر از 36 کیلومتر در ساعت باشد، انجام می شود.
 
 
زمانی که راننده بخواهد از جایی که اتومبیل خود را متوقف کرده خارج شود، کافی است با فشردن یک دکمه دستیار دنده عقب را فراخوانده و با قرار دادن گیربکس در وضعیت دنده عقب، وظیفه خروج از آن مکان را به سیستم پیشرفته ب ام و بسپارد. در این حالت، دستیار دنده عقب 50 متر ذخیره شده را عینا و دقیقا به همان شکلی که وارد آنجا شده با دنده عقب حرکت خواهد کرد. تنها نقش راننده در این بین کنترل گاز و ترمز خواهد بود. به منظور حفظ ایمنی دستیار دنده عقب حداکثر سرعت خودرو را در 9 کیلومتر در ساعت محدود می کند.
 
 
به گفته ب ام و، کامپیوتر خودرو مسیر حرکت 50 متر پایانی را برای مدت های طولانی ذخیره می کند، اما مشخص نیست که بازه زمانی موجود دقیقا چقدر است.
 
مزایا و معایب
 
مسلما اضافه شدن دستیار دنده عقب به جمع سیستم های کمکی راننده که معمولا در محصولات ب ام و دیده می شوند، اتفاق بسیار خوبی است. وجود چنین سیستمی بر روی یک خودرو، ضمن تسهیل  ورود و خروج به پارکینگ های شلوغ شهری، از بروز برخوردها و تصادفات هر چند خفیف جلوگیری کرده و نقشی مثبت در سالم ماندن بدنه اتومبیل ایفا می کند.
 
اما همانطور که اشاره شد، دستیار دنده عقب اطلاعات خود را از حرکات فرمان که کنترل آن در اختیار راننده است، دریافت می کند. حال تصور کنید فردی در 50 متر پایانی، با برخورد یا ساییدن اطراف خودروی خود به یک ستون یا سایر خودروها نهایتا موفق به پارک شده باشد. در این حالت استفاده از دستیار دنده عقب نتیجه ای جز بدتر شدن شرایط نخواهد داشت.
 
به نظر می رسد با افزودن سنسورهای بیشتر و کنترل خودکار پدال های گاز و ترمز، توانمندی های دستیار دنده عقب ب ام و ارتقا یافته و استفاده از آن راحت تر و قابل اعتمادتر شود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ب ام و






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر پلاس : جالبه هر موقع زنگ میزنیم برا پیگیری همشون یه حرف یادشون دادن تکرار کنند،فقط میگه صبر کنید ،بازه زمانی ما نمیتونیم بگیم چه موقع فاکتور میشین،اسفند هنوز تمام نشده تکمیل وجهش .خدا نگذره از تک تکشون خیر نبینن بی شرف ها ،چرا هیچ ارگانی پیگیر این حق خوری ها نیست
شاهین پلاس تکمیل وجه 3 اردیبهشت : قرار مالباختگان خودرو شاهین ساعت ۱۰ روز شنبه امور مشتریان شرکت کلاهبردار سایپا
راهنمایی : برای اعتراض یا طرح تبدیل نمایندگی فایده نداره باید برید معاونت بازاریابی و فروش سایپا تو جاده مخصوص کرج تو مپ سرچ کنید میاره
حسین تهی : سلام دوستان من شاهین دستی جی بودم کامل واریز کرده بودم حالا ۷ ماهه واریز کردم نیومد مجبور شدم تبدیل زدم د دو ساعت واکتور شده نمی‌دونید کی تحویل داده می‌شود
مرتضی : سلام جهت اطلاع دوستان تکمیل وجه ۱۸ اسفند هستم‌ تا این لحظه هنوز فاکتور نشدم.
تارا اسقاط تحویل 11 : سلام و عرض ادب تارا فروش فوری طرح اسقاط تحویل 11 شهریور بود رنگ سفید v1+ امروز فاکتور شد
Ali : من دقیقا مثل شماست شرایطم
شاهین cvt : سلام باشه امور مشتریان تماس گرفتم. میگه 18 اسفند به بعد شروع به فاکتور شدن شده. کسانی که cvt هستن و تکمیل وجه 18 اسفند 1403 به بعد هستن. اگر فاکتور شدن اعلام کنن. تاریخ سخا و استان رو هم بگید.
پریسا : من تارا فوری دستی تیتانیوم طرح عادی تحویل 3 شهریور هستم، نمی دونم چرا مال ما رو فاکتور نمی کنن، دیروز هم تماس گرفتم ایران خودرو جواب درستی ندادن،یعنی انگار اونا هم نمی دونستن چرا؟ فقط گفت شاید به خاطر رنگ باشه، گفت تا آخر شهریور صبر کن اگه خبری نشد دوباره تماس بگیر!!! آخه مگه تماس بگیرم چیز خاصی می فهمم؟!!!!
بابل : سلام شوهرم یک کارگر ساده است به زحمت این پول رو ردیف کردیم وتکمیل وجه رو در اردیبهشت انجام دادیم تورو خدا یکی از مسئولین جوابگو باشند ومارو ازین بلاتکلیفی دربیارند اگه نمی تونستید تحویل بدید چرا پول کامل ماشین رو گرفتید مسولئن سایپا کجا هستند که جواب مارو بدند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم31مرداد : اسیر شدیم به خدا یه زمانی تیر ماهی ها تمومی نداشتن الانم که شهریوری هارو فاکتور میکنن پس مرداد چی میشه؟!
محمدرضا : دوستان باید پشت هم باشیم هیچ خبری نیست از پلاک اگه همینجوری به حال اونا رها کنیم باید پیگیر باشیم امروز هم رد کردن شماره شاسی رو هر جایی که میتونید ثبت شکایت بزنید
حمید : کسی از شما نظر نخواست
اقای اطلسیان : سلام من دی ماهی هستم تکمیل وجح 28اوردبهشت
28 بهمن فوقعلاده : سلام ممنون میشم بگید 28 بهمن هسم کی فاکتور میشم
28 بهمن : من 27 واریز 28 پذیرش شدم فوق العاده هسش
دنا 5 دنده 20 مرداد تبدیل به 6 دنده : ن بابا😑
همایون : برید تو سایت وزارت صمت تو بخش پاسخگویی ثبت شکایت کنید موضع رو بیان کنید
فوق العاده 23بهمن : دوستان کسی فاکتور شد؟
آبشنال رادیال : شماره کجاست