رولزرویس از دهه بیست تا امروز

رولزرویس از دهه بیست تا امروز

پس از اتمام جنگ جهانی، در سال 1921 فعالیت شرکت خودروسازی رولزرویس از سر گرفته شد و خط تولید خودرو مجدداً راه اندازی شد. بر اساس آن چه در تاریخ نوشته شده است، این شرکت پیشرفت های چشم گیری را طی چنددهه اخیر داشته است. در این مقاله قصد داریم روند رشد این شرکت را از دهه بیست تا امروز مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا سیری داشته باشیم در تاریخ موفق ها!!

 

دهه 1920

رولزرویس از دهه بیست تا امروز
رولزرویس از دهه بیست تا امروز رولزرویس از دهه بیست تا امروز

شرکت Rolls-Royce در سال 1929، برای اولین بار اقدام به ساخت موتور هواپیماهای نیروی دریایی بریتانیا کرد. این موتور به نام R به زودی رکورد سرعت را ثبت نمود و بعدها به نام مرلین در هواپیماهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1922، اولین رولزرویس با قدرت موتور 20 اسب بخار جهت استفاده طبقه متوسط جامعه، اعم از پزشکان، وکلا، و تاجرین ساخته شد. موتور این خودرو، 6 سیلندر خطی با حجم موتور 3,127 سی سی و حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت بود. در سال 1925، خودروی سیلور گوست (Silver Ghost) با مدل فانتوم جدید جایگزین شد که بعدها به فانتوم 1 تغییر نام داد. آخرین مدل از سیلور گوست در سال 1927 و به سفارش روسیه تولید شد. گفتنی است، فانتوم جدید در انگلستان و در کارخانه جدید رولزرویس در اسپرینگفیلد (Springfield) ماساچوست تولید شد.

 

دهه 1930

رولزرویس از دهه بیست تا امروز
رولزرویس از دهه بیست تا امروز

رولزرویس از دهه بیست تا امروز

دهه 1930، دهه شکسته شدن رکورد سرعت های زمینی، هوایی، و دریایی بود. سر مالکولن کمپبل (Sir Malcolm Campbell) در سال 1933 رکورد سرعت زمینی را با 435 کیلومتر بر ساعت در هم شکست. در سال 1937، جورج ایستون (George Eyston) با خودرویی مجهز به دو موتور R رولزرویس، رکورد سرعت زمینی را با سرعت 500 کیلومتر بر ساعت زد. جالب تر این که سر هنری سیگریو (Sir Henry Segrave) رکورد سرعت دریایی را با 190 کیلومتر بر ساعت شکست. مدل فانتوم 2، شاسی پیشرفته تری داشت و آن را به گزینه ای ایده آل برای کسانی تبدیل کرده بود که در روزهای جمعه به فکر ماهیگیری می افتادند یا خود را برای رفتن به فرانسه آماده می کردند. مدل های این خودرو شامل بارکر تورینگ سدان (Barker Touring Saloon)، پارک وارد کانتیننتال کوپه (Park Ward Continental Coupe)، و پارکر تورپدو کوپه (Barker torpedo tourer) بودند. مدل پارک وارد کانتیننتال کوپه دارای حداکثر سرعت 147 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0تا 100 آن 19.4 ثانیه بود. فانتوم 3 اولین خودروی رولزرویس با موتور V12 و حجم موتور 7,340 سی سی بود. مدل های این فانتوم شامل پارک وارد لیموزین (Park Ward limousine)، سدانکا دیوایل (Sedanca de Ville) و هوپر سدانکا دیوایل (Hooper sedanca de ville) بودند. مدل پارک وارد لیموزین دارای سرعت 147 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0 تا 100 آن 16.8 ثانیه بود.

 

دهه 1940

رولزرویس از دهه بیست تا امروز
رولزرویس از دهه بیست تا امروز رولزرویس از دهه بیست تا امروز

در دهه 1940، جنگ جهانی دوم نظر همگان را به موتورهای هواپیما جلب کرد. در سال 1946، یک کارخانه که توسط وزارت هوایی وقت تأسیس شده بود، به خانه رولزرویس تبدیل شد. جنگ، مفهوم رولزرویس را از یک شرکت درخشان در زمینه ساخت خودرو، به یک شرکت پیشگام در زمینه صنایع هوایی تبدیل کرد. آن چه بر این موضوع صحه می گذارد، هواپیماهایی هستند که با استفاده از موتورهای درونت (Derwent) رولزرویس رکورد سرعت 970 کیلومتر بر ساعت را زدند. تمام خودروهای سیلور ریس (Silver Wraiths)  بدنه خاصی معروف به Coach Built دارند. گفته شده است که این بدنه بسیار سنگین است. از این رو، در سال 1959، بیش تر از موتورهای 4,887 سی سی بر روی این خودروها استفاده می شد تا بتوانند این بدنه سنگین را حرکت دهند. مدل سیلور داون (Silver Dawn) اولین رولزرویسی بود که با بدنه فولادی استاندارد تولید شد. در این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 4,257 سی سی استفاده شده بود که در سال 1951، حجم این موتور به 4,500 سی سی افزایش پیدا کرد. البته بعدها در سال 1954، حجم آن به 4,900 سی سی رسید.

 

دهه 1950

رولزرویس از دهه بیست تا امروز
رولزرویس از دهه بیست تا امروز رولزرویس از دهه بیست تا امروز

در نیمه دوم قرن بیستم، رولزرویس رابطه طولانی خود را با خانواده سلطنتی شروع کرد و جایگزین دایلمر (Daimler) به عنوان تأمین کننده خودروهای درباری شد. در سال 1950، ملکه الیزابت سنت سلطنت طولانی مدت را شکست و اولین فانتوم 4 را برای دربار تحویل گرفت. فانتوم 4 که برای خانواده سلطنتی و سران کشور تولید شده بود، جزء نادرترین نمونه های رولزرویس بود که فقط 18 دستگاه از آن ساخته شد. در سال 1955، سیلور کلاود (Silver Cloud) با حجم موتور 4,887 سی سی و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت که شباهت بسیار زیادی به سیلور داون (Silver Dawn) داشت، معرفی شد.  این خودرو بدنه زیبایی داشت که از جنس فولاد استاندارد بود. در اواخر این دهه، فانتوم 5 به جای فانتوم 4 معرفی شد که فروش آن بسیار بهتر از نسل گذشته خود بود.

 

دهه 1960

رولزرویس از دهه بیست تا امروز
رولزرویس از دهه بیست تا امروز رولزرویس از دهه بیست تا امروز

در دهه 1960، رولزرویس طرفداران جدیدی را جذب کرد. به گونه ای که اکثر هنرپیشگان، ستاره ها، و شخصیت های معروف، به سمت این برند خودروسازی می رفتند. در سال 1965، فانتوم 2 با بدنه بارکر (Barker) به خودروی عمر شریف (Omar Sharif)، اینگرید برگمن (Ingrid Bergman) و رکس هریسون (Rex Harrison) تبدیل شد. در همین سال، جان لنون (John Lennon) یک فانتوم 5 تحویل گرفت. این فانتوم، کارخانه را با رنگ سفید ترک کرد، ولی جان لنون آن را به رنگ سیاه رنگ نمود. پس از مدتی که از آن خسته شد، دوباره آن را رنگ زد و بعدها به عنوان یکی از با ارزش ترین خودروهای ستاره های پاپ شد. خودروی سیلور شادو (Silver Shadow) که در سال 1965 معرفی شد، اولین رولزرویس مجهز به شاسی مونوکوک (monocoque) با حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت بود که می توانست در 4,500 دور در دقیقه، 220 اسب بخار  نیرو تولید کند.

 

دهه 1970

رولزرویس از دهه بیست تا امروز
رولزرویس از دهه بیست تا امروز رولزرویس از دهه بیست تا امروز

دهه 1970، یک دهه چالش انگیز برای رولزرویس محسوب می شود. پس از مدتی، این شرکت به دو بخش صنایع هوایی و صنایع خودرویی تقسیم شد و از این گذر، مدل های قابل توجه زیادی معرفی شدند. خودروی زیبای کورنیچ (Corniche) که بر اساس سیلور شادو (Silver Shadow) تولید شده بود، یک مدل دست ساز بود. این خودرو در مدل های کروک و سقف ثابت ارائه شد و در آن موقع، 1306 دستگاه از آن تولید شده بود. مدل کامارگو (Camargue) بر اساس پلت فرم سیلور شادو (Silver Shadow) ساخته شد که دارای امکانات پیشرفته ای نظیر تهویه مطبوع هوا بود. بعدها، سیلور شادو 2 بر اساس مدل اولیه آن تولید شد و تغییراتی در ظاهر آن روی داد که از جمله آن ها می توان به سپرهای مشکی رنگ و بهبود کنترل و هدایت خودرو اشاره کرد.

 

دهه 1980

رولزرویس از دهه بیست تا امروز
رولزرویس از دهه بیست تا امروز رولزرویس از دهه بیست تا امروز

شرکت صنایع دفاعی بریتانیا در سال 1980، شرکت خودروسازی رولزرویس را خرید و به تولید خودروهای رولزرویس و بنتلی ادامه داد. در سال 1983 نیز یک خودرو با موتور رولزرویس رکورد سرعت زمینی را شکست. تراست (Thrust) که راننده آن ریچارد نوبل (Richard Noble) بود، با یک موتور آون جت (Avon jet) سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت را رکورد زد. اگرچه اساس سیلور اسپیریت (Silver Spirit) در این دهه، سیلور شادو (Silver Shadow) بود، اما بدنه آن به نسبت زیباتر و مدرن تر شده بود. در مدل سیلور اسپور (Silver Spur) به اندازه 10 سانتی متر به فاصله بین محورهای سیلور اسپیریت (Silver Spirit) اضافه شد. جالب است بدانید که در سال 1985، 25 دستگاه سیلور اسپور (Silver Spur) به مناسبت صدمین سالگرد موتورکار در بریتانیا تولید شد. این مدل به صورت لیموزین (limousine) نیز ارائه شد که طول آن را به 107 سانتی متر افزایش داد.

 

دهه 1990

رولزرویس از دهه بیست تا امروز
رولزرویس از دهه بیست تا امروز

1Carدهه 1990، فصل جدیدی در تاریخ رولزرویس بود. در این دوران، شرکت بی ام و حق تولید خودروهای رولزرویس را خرید. آخرین مدل رولزرویس، مدل سیلور سراف (Silver Seraph) بود که اولین رولزرویس کاملاً جدید از تولید سیلور شادو طی 30 سال گذشته به شمار می رفت. این خودرو با کمک شرکت خودروسازی بی ام و مجهز به موتور V12 بی ام و با حجم 5,400 سی سی شد. مشخصات ظاهری کورنیچ (Corniche)  شباهت زیادی به سیلور سراف (Silver Seraphداشت، اما با این تفاوت که موتور آن V8 بود. از آن جا که گشتاور حاصل از موتور کورنیچ بالاتر بود، سواری بهتری به ارمغان می آورد.

 

زمان حال

رولزرویس از دهه بیست تا امروز

شرکت رولزرویس اکنون در ساسکس داونز (Sussex Downs) در گودوود (Goodwood) انگلستان واقع شده است که ساخت آن بر عهده معروف ترین معمار جهان سر نیکولاس گریمشاو (Sir Nicholas Grimshaw) بوده  است. رولزرویس در قرن 21، بهترین خودروی دنیا را تولید کرد که نتیجه آن فانتوم بود. بعدها، فانتوم در مدل های سدان، کوروک، و کوپه تولید شد.

در خاتمه امیدواریم این دست از مقالات کلاسیک که به بیان تاریخچه کوتاهی از روند پیشرفت یک شرکت خودروسازی می پردازند، مورد پسند شما واقع شده باشد. 1Car بی صبرانه منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شماست. با ما همراه باشید.


منبع

Rolls-Roycemotorcars

برچسب : رولزرویس , کلاسیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

12 نظر

جواد اذری
0

بخدا حال کردم با این سایت زیبایتان واقعا عالی بود دست مریزاد
17:53  1395/09/09
پاسخ دادن
اصغر
0

سلام من به عنوان یک تعمیرکار خیلی خوشم اومد و خیلی با متن حال کردم اطلاعات خوبی بود
00:42  1394/09/09
پاسخ دادن
علی
1

مثل همیشه خوب و مفید بود ، اما دوست داشتم چند تا عکس هم از موتور های ساخته شده برای هواپیما هم می ذاشتید. در کل اگر مقالاتی هم برای صنعت هواپیمای و به خصوص ریلی هم می گذاشتید خیلی عالی میشد. جدا تو سایتتون جای صنعت ریلی و مقالات فنی در مورد لوکوموتیو ها خالیه. مرسی
12:13  1392/12/06
پاسخ دادن
سينا
0

درود بر شما سايتتان بسيار آموزنده وجالب است.
20:45  1392/12/05
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
1

من اینو نخونده بودم عالی بود!
23:09  1392/09/29
پاسخ دادن
پ ع
0

خوب بود. استفاده کردیم
01:36  1391/12/26
پاسخ دادن
ashousa
1

واقعا کارتون خوب و قابل تقدیر.جای همچین سایتی به زبان فارسی خیلی خالی بود.
من که تقریبا هر روز به سایت شما سر می زنم و از مطالب خوبتون استفاده می کنم.
21:46  1391/12/24
پاسخ دادن
ali
1

واقعا ممنون و خسته نباشید...امیدوارم این مقله ها ادامه پیدا کنه چون واقا منبع مهمی تو وب فارسیه.
15:50  1391/12/24
پاسخ دادن
آدریان
4

شما واقعا یک سایت جامع دارید با اطلاعاتی جامع و امکانات خوب در سایتتون .
14:18  1391/12/24
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: دادور
7

پاسخ به مسعود:

از نکته سنجی شما بسیار سپاسگزاریم. پس از بررسی مجدد منبع این مقاله، این اشکال در پارگراف اول اصلاح شد.
11:31  1391/12/24
پاسخ دادن
مسعود
7

اقا دمت گرم مفید بود ولی من مستند کارخانه رولز رویس رو دیدم و تو مستند میگه که رولز اولین ماشینش رو در سال 1906 با نام روح نقره ای به بازار عرضه کرد که رکورد 15000 مایل رو بدون وقفه بزنه حلا من گیج شدم کدم دروسته ؟
11:17  1391/12/24
پاسخ دادن
اکبری
8

ماشااله باین اطلاعات خسته نباشی
10:04  1391/12/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی متین زاده : فروش فری مبعث هنوز فاکتور نشده اطلس
تارا v4 : خدا ازتون نگذره یک سال که منتظر پیامک بودیم که کی باید پول بریزیم به حساب قیمتارو خوب بردین بالا پولای هنگفتی گرفتین هروزم به جز اون پول هنگفت برای مالیات کدوم کوفت زهرماری هروز پیامک میفرسین باید پول بریزیم به حساب الانم دوماه داره میگذره هیچ خبری از فاکتور شدن ماشین نیست فقط بلدین پول بگیرین
مهدی(سایناs) : ممنونم داداش
زهرا : اطلس تکمیل وجه ۱۸ اسفند پیش فروش باید ۱۸ فروردین ماشین تحول میدادن
دریا قربانی : اطلس پیش فروش ۲ مرحله واریز وجه تکمیل وجه اول اسفند قرار بوده ۳۰ روز خودرو تحویل بدن خدا ازت نگذره مدیر عامل سایپا
علی : برو تو پنل کاربری سایپا بخش واریز وجه منتخبین اونجا فعال هست
علی خوزستان : ماشین میگن تحویل ۳۰ ماه ولی یک سال بعد تحویل میگیری
فقط خدا : سلام ۲۳۸ واریز کردم کسی میدونه واریزی دوم ش کی هست
اسفند ماه ۱۴۰۱ : سلام بخدا اسفند ماه همه شون دیگه کلافه شدن آخه این چه وضعشه ۴۰۱ کجا ۴۰۳ کجا کسی جوابگو نیست
سامان : فکر کنم منظورشان برای اشخاصی که در سامانه سخا احراز آدرس محل سکونت توسط پلیس راهور تائید شده آیا نیاز به ارسال آن به نمایندگی هست؟ فکر کنم نیازی نباشد بصورت الکترونیکی شماره گذاری انجام می شود در سامانه سخا یا تائید اداره پست یا پلیس راهور شده باشد کافی است
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو : سلام وقت بخیر من امروز با نمایندگی صحبت کردم گفتن از 15مجوزها شروع میشه وتا آخر این ماه ماشینهارو میدن
سورن جدید : دوستان چرا ماشین های فاکتور شده رو پلاک نمیکنن پس ،کسی اگر خبر داره بگه بدونیم
امیر : تحویل 29فروردین هنوز فاکتور نشدیم شما چند فروردین هستید؟
فروغی مقدم نیشابور : شریعتی رازی
صادقی : سلام از کجا میشه فهمید فاکتور شده
زمستانی : اون روزی که رسانه ها از خودروساز پول میگرفتن که فروش خودرو را به اسم لاتاری و حراج تیتر کنن کجا بودید !؟ اختلاف قیمتی که بخاطر تولید پایین عمدا ایجاد شد تقصیر مصرف کننده هست!؟ قیمت پارس یا یک زامیاد رو به دلار تبدیل کنید و ببینید با اون پول چه ماشین هایی میشه خرید ! هیچ کس به فکر مردم نیست ، من پیگیر شدم همه هماهنگ هستن
تبدیلی پارس به سورن : سلام.بنده تحویل یک خرداد هنوز فاکتور نشده
عبدالهیان : به نظر می رسه تو شورای رقابت منتظر واکنش مردم درطول زمان هستن اگه اعتراض ها سرد شد قیمت تثبیت بشه اگه واکنش ها تند شد یه مقام عالی بیاد یه تشری بزنه و قیمت برگرده .به والله از رای دادن به رئیسی پشیمون هستم
علیرضا هفته اخر اسفند : خدا لعنتت کنه سایپا طرح تبدیل رو سگ میزنه بعددو سال که تمدیدش کردی حرومزادع؟ واقعا سایپا روی چهل دزد بغداد رو سفید کرده
پارس : سال قبل دنا پلاس معمولی خریده 380الان 850بازار قیمتشه چه طوریه اون دلال نیست پژو پارس که کمترین سود رو داره تو ماشینهای ایران‌خودرو اینا شدن دلال بدبخت تر ودیوار کوتاه تر از پارسی ها پیدا نکردین خیر ندیده ها ما که سپردیمتون به خود الله انشالله خودش جای حق نشسته درستش می‌کنه