از افزایش هزینه های تولید تا جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار خودرو

 

از افزایش هزینه های تولید تا جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار خودرو

 
سال گذشته خودروسازان و صنعتگران عرصه خودرو سال سختی را پشت سر گذاشتند و در شرایطی که رشد نرخ ارز و در ادامه، محدودیت دسترسی به ارز دولتی برای آن ها به وجود آمد تحریم های آمریکا ضربه کاری را بر پیکره این صنعت فرود آورد. 
 
اگر چه تلاش شده است تا صنعت خودرو همچنان به فعالیت های خود ادامه دهد و حمایت های دولتی برای حفظ این صنعت ادامه دارد اما تحولات ارزی و مشکلاتی که در تولید به وجود آمد پیش از هر موضوعی نتیجه مستقیم آن بر بازار خودرو به چشم آمد. 
 
بازار خودرو تحت تاثیر بالا و پایین شدن نرخ دلار مدام با افزایش قیمت های نجومی مواجه می شد و دلالان که فرصت را غنیمت شمرده بودند به هیزم این آتش اضافه می کردند و شعله های التهاب بازار را بیشتر می کردند. بازار خودرو نیازمند عرضه خودرو به بازار بود اما تولید خودروسازان کفاف بازار را نمی داد و تولید خودروهای ناقص در کف کارخانه هر روز ادامه می یافت.
 
با تسهیلاتی که به خودروسازان داده شد تا مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند، روزهای پایانی سال تولید جان دوباره ای گرفت و عرضه و پیش فروش خودروسازان از التهاب های روزهای پایانی سال 97 بازار خودرو کم کرد. خودروسازان روزهای آخر سال را با تمام توان به تولید خودرو پرداختند و تلاش شد تا دوباره تولید خودرو که چندماهی بود روند کاهشی پیدا کرده بود افزایشی شود و این مهم اتفاق افتاد.
 
اما آنچه اکنون از اهمیت برخوردار است این است که مشکلات و چالش های صنعت خودرو در سال 97 همچنان با خودروسازان باقی مانده است و صنعتگران و کارشناسان صنعت خودرو معتقدند این تسهیلات پرداخت شده به خودروسازان و قطعه سازان تنها همانند مسکن مقطعی است و اگرچه کمک کرده تا به چرخه تولید بازگردند اما به هرحال اثرات آن دیر زمانی نخواهد گذشت که از بین خواهد رفت و باید برای آن فکر اصولی تری شود.
 
افزایش هزینه های تولید در سال جدید و مشکلات ارزی که به قوت خود باقی مانده است سبب شده تا کارشناسان خودرویی معتقد باشند امسال از سال 97 برای خودروسازان سال سخت تری است.
 
اما فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است افزایش تولید باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود که در حال حاضر نیز این مهم در حال تحقق است. او افزایش قیمت های به وجود آمده در سال جدید و در بازار خودرو را واقعی نمی داند و می گوید:« این قیمت‌ها در سایت‌ها مطرح می‌شود با سیاست‌های اتخاذی وزارت صنعت، معدن و تجارت روند تولید افزایش پیدا کرده است و در روند افزایشی تولید، قیمت‌ها کاهش پیدا می کند. در حال حاضر اکثر مردم فروشنده هستند. اگرچه سوءاستفاده‌گران قیمت خودرو را درسایت‌ها بیش از مقدار واقعی اعلام می‌کنند اما نمی‌توان فردی را پیدا کرد که خودرو با این قیمت خریداری کرده است.
 
او در مورد اعمال سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت -5 درصد زیر قیمت بازار- معتقد است این سیاست در دراز مدت اثرگذار است وزارت صمت برای ساماندهی این وضعیت در حال انجام مجموعه‌ای از اقدامات است.
 
امیر خجسته؛ عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود  نیز عنوان می کند که بازار خودرو باید توسط وزارت صنعت کنترل شود نه اینکه فضا برای حضور هر بیشتر دلالان فراهم شود.
 
او  با تاکید بر اینکه بازار آزاد خودرو را خود دلالان اداره می کنند بیان می کند که  طبق صحبتهایی که در جلسات اخیر وزیر صنعت با کمیسیون داشتیم، مقرر شد که ایشان باید اقداماتی انجام دهند و انتظار ما از وزیر این است که هرچه سریعتر به این موضوع ورود کنند وگرنه مجلس ورود کرده و چاره‌ای جز استیضاح نخواهیم داشت.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : دوستان چرا توی قرارداد قید شده .برید توی سایت سایپا کروپ. برید نمونه قرارداد پیش فروش رو ببینید .داخل نوشته اگر سانروف نبو. شرکت میتونه جی ال بده .و نوشته شرکت توی ۱ سال چند دعوتنامه میده اگر پرداخت نکنید یا تبدیل نزدید شرکت میتونه پولتون رو برگردونه به حسابی که از شما داره و قرارداد فسخ بشه .من وقتی خوندم تبدیل زدم .نمایندگی از قصد کل برگه هارو نداده به هممون .فقط برگه آخر رو داده
شاهین تبدیل ب کوییک : منم ی ماهه فاکتور شدم ولی خبری از پلاک نیست ب فاکتور دلخوش نباشین
شاهین پلاس : سلام دوستان کسی خبر داره آخرین واریزی اردیبهشت چه تاریخی بوده؟ تیر کی فاکتور میشه
دیانا : سلام بزرگوار من تحویل تیر ماه بودم هنوز خبری از سود نیست
۷ اردیبهشت : سلام چقد شده برای شما؟
طهورا : سلام دوستان منم امروز تماس گرفتم نمایندگی شهر خودمون پرسیدم که چرا پلاک نمیشه یه نگاه کرد تو سیستم گفت شما ۲۴ مهر فاکتور شدی ، احتمال زیاد تا اون هفته پلاک میشید دیگه نمیدونم حرفش چقدر درست بود
محسن : حسین اقا یه توضیح میدی کجا رفتی شکایت کردی؟ مراحلش چیه. منم برم
نازنین : ۴ دی ماه ۱۴۰۳ مبلغ۲۹۱ تومن ریختم برای شاهین جی،بقیه هم هفته پیش ۳۲۰ تومن تبدیل به شاهین جی ال ریختم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس : هیچکس نرفته کلا چند نفر رفتند اونم بیشتر کوییک بودند. پس از مختصری درگیری با حراست یکی اومده گفته مدیریت عوض شده و درست میشه همین.
قباد : پلاک صادر که میشه تا برسه به شرکت بعضی وقتها ده روز طول میکشه . خدا شاهده مدیران خودرو 3 ماهه ماشین منو نداده بهم شماها که همه ده روز تا یک ماه هم نگذشته
ساینا دوگانه هفته 4مهر : 500
تبدیلی 2 شهریور : منم فاکتور شدم امروز
ساینا اس : سلام تاریخ تولید ماشین شما برج 5 امساله؟ روی برگه جلو شیشه هست
مهدی فرسوده اذر : یعنی هر ان ممکنه فاکتور شی
مسعود : سلام بعد از فاکتور شدن چند روز واسه پلاک شدن زمان میبره؟؟؟
پانا ارتقا تحویل 30 دی : فاقد صف فاکتور یعنی چی لطفا راهنمایی کنید
رانا پلاس 30 روز : دوستان من تازه ثبت نام کردم 30 روزه .آیا ظرف 30 روز تحویل میدن
متین : سلام چند میفروشی داداش