کاهش‌ تولید‌‌ خودرو در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال سخت‌تحریم / تیراژ‌ خودرو سازان در سال 98 افزایش می یابد؟

 

کاهش‌ تولید‌‌ خودرو در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال سخت‌تحریم / تیراژ‌ خودرو سازان در سال 98 افزایش می یابد؟

 
خودروسازان ایرانی سال گذشته سال سختی را پشت سر گذاشتند، اگرچه در ماه پایانی سال با تسهیلاتی که در اختیار خودروسازان قرار داده شد دوباره تولید روند افزایشی به خود گرفت اما در مجموع حدود 40 درصد نسبت به سال 96 تولید خودروسازان کاهش یافته است.
 
بر اساس آمار اعلام شده سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۷۹۸ هزار و ۹۲۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رساندند، این در حالی است که در سال ۹۶ تیراژآن ها یک میلیون و ۳۱۶ هزار دستگاه بود. کاهش تولید ۳۹ درصدی در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ در حالی  است که تیراژ ماهانه خودروسازان در اسفند ماه سال گذشته و در مقایسه با بهمن‌ماه روند صعودی به خود گرفت و حدود ۴۲ درصد رشد کرده است.
 
بر اساس آمار سالانه خودروسازان تیراژ ایران‌خودرو در سال 97 به  ۴۱۵ هزار و ۴۸۵ دستگاه رسید و در مقایسه با سال ۹۶، افتی ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.گروه خودروسازی سایپا نیز که ۳۸۳ هزار و ۴۴۳ دستگاه تیراژ در سال ۹۷ داشته، افتی ۳۸ درصدی را نسبت به ۹۶ تجربه می‌کند. همچنین شرکت  پارس‌خودرو با تولید ۱۳۴ هزار و ۹۵۸ دستگاه انواع خودرو‌های سواری تا پایان سال گذشته، ۴۴ درصد افت تولید را نسبت به ۹۶ تجربه کرده است.
 
به هرحال کاهش تولید خودرو در شرایطی که تامین مواد اولیه خودروسازان با نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که برای زنجیره تامین خودروسازان به وجود آمد  امری اجتناب ناپذیر بود. اما سوالی که در این میان وجود دارد این است که چه راهی وجود دارد تا دوباره روند افزایشی تولید رو به کاهش نرود و صنعت خودرو دوباره نزول سال گذشته را در پیش نگیرد و اصلا در شرایط اقتصادی فعلی و در حالی که نرخ تورم سالیانه 30 درصد اعلام شده است و هزینه های تولید نیز افزایش یافته است حفظ روند افزایشی تولید میسر است؟
 
در این باره یک فعال اقتصادی به خبرنگار خودروکار می گوید: «تنها می شود گفت این امر در حالی محقق می شود که  از تمام پتانسیل‌های داخلی برای صنعت خودرو استفاده شود.برخی از قطعات که در داخل وجود ندارد و نیاز است که وارد شود باید وارد زنجیره تأمین شوند تا بتوان گفت این روند افزایشی تولید حفظ خواهد شد.»
 
او ادامه می دهد: «مطالبات قطعه‌سازان باید پرداخت و مشکلاتشان برطرف شود تا  بتوانند با ایجاد تحول و بازسازی در روند فعالیت خود، قطعات را به میزان کافی در اختیار خودروسازان قرار دهند.»
 
این فعال اقتصادی مشکل اصلی این صنعت در تأمین قطعه و مواد اولیه می داند و می گوید:« باید قطعات و مواد اولیه خودروسازان تأمین شود. در واقع مشکل اصلی تولید در ایران به دو موضوع نقدینگی و کمبود ارز برمی‌گردد. نقدینگی باید به قطعه‌ساز پرداخت شود و ارز برای قطعات و مواد اولیه‌ای که امکان تولید در داخل ندارند و وارداتی هستند، تأمین شود. ضمن اینکه مشکلات در تأمین منابع مالی و تبدیل آن به ارز و انتقال آن است.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تولید‌‌ خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
موسوی : نوبت من شهریور امسال هست شهریور سال دیگه هم باشه تبدیل نمیزنم بی خود کردن پول G رو اول گرفتن الان میگنGL بعد میگن چرا مردم ناراضی هستن دزد و نمیگیرن میرن آفتابه دزد رو میگیرن بعد میگن قانون هست
موسوی : نوبت من شهریور امسال هست شهریور سال دیگه هم باشه تبدیل نمیزنم بی خود کردن پول G رو اول گرفتن الان میگنGL
موسوی : خدا شاهده ۱۰ سال دیگه باشه وایمیستم تا G بگیرم هر چی میشه بشه لعنت به خودرو ساز لگن ساز
مینا تارا دستی : من تارا دستی v1 تحویل 9 آذر رنگ سفید، اسقاط فقط واریزی اولیه انجام شده هنوز دعوت نامه نیومده میخام بدونم دعوت نامه ابان به چه قیمتی اومده برای اسقاطی ها
شاهین جی : من آذر ماه 297 تومان واریز کردم شاهین G مهر ماه هستم هنوز هیچ پیامی نیومده پیشنهادی هم نیومده کسی خبر نداره کی پیام تکمیل وجه میاد
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : زبل خان خوبه
شاهین بدبخت : ما که شهرستانبم چیکار کنیم
ایگل : از من 20248 هست هنوز هیچی همش میگن منتظر باشید تو صف بارگیریه
قاسم : پیش فروش تارا دستی سفید تحویل 31شهریور امروز فاکتور شد قیمت 828تومان زده بود تاثیر شورای رقابت زده بود 50تومان
زبل خان : من مشکلی با گول خوردن ندارم، خوشم میآد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی gxl : هنوز خرداد فاکتور نشده میخای تیر فاکتور بشه داداش
اطلس : توگروه اطلس سواران برای شنبه 29 تجمع میکنن
یاغی : فردا و پس فردا تمام 21و 22و23بهمنیا فاکتور میشن،چه واریزی چه پذیرش
فرزاد : سلام امروز برای منم برای بار سوم تحویل حضوری آمده اکه پلاک نشوده مریضی پیام تحویل حضوری میفرستن
بهرام : داداش های من به خدا دیر و زود داره ولی سوخت وسوز نداره همه هرکسی هرماشینی رو ثبت نام کرده همون رو با همون قیمت تحویل میدن خیالتون راحت
اطلس : دی ماه از 22اردیبهشت تا 20 خرداد بهمن از 14 یا 15 تیر به بعد هستش برای خوده من 16 تیر پیامک اومد چندروز قبلش تو گروه برای دوستان بهمنی پیامک اومده بود
بهرام : برای من هم اومده
اطلس : طرح عادی هستید شما؟
محمد : سود سالانه 12 درصده من رفتم شرکت سایپا
فوق العاده 23بهمن : بعد 13ام نشده